Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Omega Oil

  1. #21
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7


  2. #22
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Jag jobbar bara med Omega oljor trodde det var något billigt skit vi köpte in bara av den anledningen, men så fel jag hade. Hade ingen aning om att de var så högt skattade. Kanske kan bli dags att hälla ner det i mina egna prylar också.
    Nu jävlar blir det åka av!

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Omegas växellådsolja eller motorolja är inga tillsatser utan bara gjorda från början att vara så bra som möjligt.
    Vi har kört med deras fett och olja på tryckpressarna på jobb i 1 år nu ca och det trycket där är i "växellådorna" på tryckpressarna är enormt mycket högre än på en hoj, och där funkar oljan helt jävla perfekt.
    Ett par droppar på bärringarna på tryckcylindrarna håller dem rena och håller hur jävla länge som helst.
    Filmstyrkan e helt sjuk.
    Jag vet att en del brandkårer har det i deras pumpar på bilarna, och de vill absolut inte byta ut den.
    Att jämföra den med snakeoil osv tyder enbart på okunskap och en vilja att aldrig vilja vidga vyerna.
    Deras produkter används även inom racing och industrin med fina resultat.
    Tvekar du så googla på deras produkter och se om du hittar några negativa recensioner förutom på priset då.
    Men jag tipsade om det här för att JAG tror på produkten.
    De som kör med biltema olja vet jag att det inte går att övertyga om att det finns bättre produkter så..
    Min chef sa en gång: Om du diskuterar med en idiot så sjunker du till idiotens nivå, och på den nivån vinner idioten alltid, han är ju van vid den nivån.
    Ok, jag hade fel. Jag såg de små burkarna och trodde detta var en tillsats. Det är säkert bra olja, men är den värd 470:- /liter, ja det får var och en bedömma? På Omegas hemsida finns inga referenser till vilka specifikationer man uppfyller? Jag har då aldrig hört talas om en HD-växellåda som haft problem pga smörjning om den haft en vettig olja i sig. På en HD är ju också kraven och påfrestningen extremt låg. Olja kan man köpa var som helst. Gillar man inte Biltema så rekommenderar jag Agro som bönderna använder. Har man obegränsat med pengar kan man köpa på bensinmacken, eller Omega då.
    På mitt förra jobb köpte vi in en hel del hydraulolja (vanlig mineral). Jag tror den kostade 13kr/l. Det ger en idé om vilka marginaler som finns.
    Mekonomen har nu ett eget oljemärke, inte så billigt. Men tittar man på flaskorna känner man igen dem från ett lågprismärke som säljs på kontinenten, även märket stå ingjutet i plasten (kommer inte ihåg namnet nu). Allt handlar om stålar!
    Jag har dock slutat med motorolja till bilen från Biltema, för dyrt! Jag beställde värsta helsyntetlonglifeoljan från www.mapodo.de och den kostade 60kr/liter med transport hem till mig.

  4. #24
    Många pratar om vilken olja man skall ha osv. Men ofta ställer klåpiga ägare till saker och ting på egen hand. Kolla den här stjärnan. Han vill inte kassera en skvätt fin helsyntetolja (som kostar 70 kr/liter i USA, troligen över 300 kr här) utan samlar upp den för att hälla tillbaks den!

    Han låter alltså olja rinna ner på ramrören och i kontakt med motorcykellyften och ner i en plastbytta. Jag skulle bli förvånad om motorcykeln och lyften är så kliniskt rena så att han inte får skit i oljan som man INTE vill ha in i motorn.

    http://www.youtube.com/watch?v=0WY8KbPBnYU


    Många är livrädda om de hittar någon liten metallpartikel i oljan vid byte. Metall är mjukt jämfört med sten! Mycket damm och skit är faktiskt små partiklar av mineral, tex kvarts. Det är så hårt så att det omeelbart gör en liten skada när det passerar ett rullningslager. Mot skit är faktiskt en HD känsligare än en bil då glidlager tål lite mer och våra maskiner är fulla med rullningslager. Därför skall man se till att allt som kommer i kontakt med oljan, tex. tratt eller trasa som man torkar av oljestickor med är kliniskt renta. Det är en bra idé att förvara trattar och kanske oljeflaskor på ett renare ställe än i garaget eller i slutna plastpåsar.

  5. #25
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Många pratar om vilken olja man skall ha osv. Men ofta ställer klåpiga ägare till saker och ting på egen hand. Kolla den här stjärnan. Han vill inte kassera en skvätt fin helsyntetolja (som kostar 70 kr/liter i USA, troligen över 300 kr här) utan samlar upp den för att hälla tillbaks den!

    Han låter alltså olja rinna ner på ramrören och i kontakt med motorcykellyften och ner i en plastbytta. Jag skulle bli förvånad om motorcykeln och lyften är så kliniskt rena så att han inte får skit i oljan som man INTE vill ha in i motorn.

    http://www.youtube.com/watch?v=0WY8KbPBnYU


    Många är livrädda om de hittar någon liten metallpartikel i oljan vid byte. Metall är mjukt jämfört med sten! Mycket damm och skit är faktiskt små partiklar av mineral, tex kvarts. Det är så hårt så att det omeelbart gör en liten skada när det passerar ett rullningslager. Mot skit är faktiskt en HD känsligare än en bil då glidlager tål lite mer och våra maskiner är fulla med rullningslager. Därför skall man se till att allt som kommer i kontakt med oljan, tex. tratt eller trasa som man torkar av oljestickor med är kliniskt renta. Det är en bra idé att förvara trattar och kanske oljeflaskor på ett renare ställe än i garaget eller i slutna plastpåsar.
    MMMMM sicken idiot.

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    http://www.megalubricant.com/pages/p...lubricants.php
    Som synes en producent med en hel del bredd på sortimentet.
    Inte som biltema direkt, där de köper in olja på anbud där den som kommer med lägsta priset på olja som håller en viss standard.
    Och då vinner aldrig den bästa oljan, utan den som är billigast.
    The hard truth...
    Vad händer med Omega 690 i Sportster tro? eftersom transmission och växellådan delar...

  7. #27
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Nej
    Kör isf med omicron 330.
    Det är en absolut högklassig mcolja och våtkoppling.
    Den är en 20w/50 olja så den kan du köra med i hela motorn isf.

  8. #28
    Jag har en flaska omega 690 växelolja liggande. Nu har jag dock just bytt oljor på hojen men nästa gång som det är byte i lådan så kanske man skulle hälla i den! Dessvärre så har jag använt en hutt av den redan så frågan är om det som är kvar räcker vid ett byte..
    //Leif
    Softail Deluxe -07 550 mil

  9. #29
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Vi blev rekommenderade ett svart fett ( kommer inte ihåg beteckningen ) av Omegas försäljare i en s.k kulskruv.Efter att tidigare
    i alla år använt Shell 1352 fett testade vi Omegas fett och det tog inte länge förrän kulskruven kärvade ihop.Då gick vi tillbaka
    till Shell och efter rengörning funkade det i flera år.

    Vi använde dock en spray med värmetåligt fett för heta kedjedrifter med gott resultat.Vi slutade dock handla med Omega då det
    var svårt att få prover utan var tvungna att köpa storpack för att testa produkter.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •