Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 96

Ämne: Är Sportster OK?

  1. #41
    V.I.B cranks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    hemma
    Inlägg
    116
    Tackad: 0
    ja tycker d är mkt snack över allt vad man har för mc bil etc, så länge man har kul å trivs med hojen så kan man skita i vad andra tycker.

  2. #42
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    En sportster är en rak enkel liten hoj.
    Ingen glidare direkt och ingen touringhoj heller.
    Ska du ha väskor o tant osv med dig blir den för liten.
    Lasse S snackar om låg vikt och relativt hög effekt, men då kan man ju köpa en ducce eller nåt, om man vill ligga o rejsa och ha väghållning.
    Vill du känna riktigt vrid och en rejäl motor som tuffar mellan benen så ska det va en Big Twin.
    Många bygger bobbers osv av sportsters och det är de utmärkta till.
    Lite caferejser med ibland.
    Vad ska du ha hojen till och ska du köra ensam eller med passagerare?

  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Är det någon som vad exakt det är som gör att det inte går åka långt på en sportster, den är 10,5 cm kortare en softail o hela 20cm kortare än dyna, höjden till marken? många sitter som fällknivar på sina hojar och en del ligger på rygg....jag tror att många bara fått för sig saker och har egentligen ingen aning för dom kör knappt med sina hojar ens, blir bara trött på folks förutfattade meningar och gissningar, fixa en bra körställning oavsett hojmodell och ut o kör.....
    Fattar ej heller varför man ej kan köra långt med en sporre. Jag körde min i 4 år och vi körde många mil på en dag utan problem.
    Jag hade två packväskor (Ps Sitter kvar på hojen på ProBike) Jag hade ett tält och två sovsäckar packade på hojen.
    Kan lova den var underbar att köra ändå. Och vilket vrid det var i gas handtaget. (kan bero på att den var uppborrad o trimmad )
    Men som sagt åk och provkör lite hojar och känn efter.
    Och låt INGEN annan bestämma vilken hoj du ska ha......
    Lycka till !!!!

  4. #44
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    En sportster är en rak enkel liten hoj.
    Ingen glidare direkt och ingen touringhoj heller.
    Ska du ha väskor o tant osv med dig blir den för liten.
    Lasse S snackar om låg vikt och relativt hög effekt, men då kan man ju köpa en ducce eller nåt, om man vill ligga o rejsa och ha väghållning.
    Vill du känna riktigt vrid och en rejäl motor som tuffar mellan benen så ska det va en Big Twin.
    Många bygger bobbers osv av sportsters och det är de utmärkta till.
    Lite caferejser med ibland.

    Vad ska du ha hojen till och ska du köra ensam eller med passagerare?
    Förutom luft o buller är den lättad regält med alufälgarna osv men för övrigt otrimmad och Båging bänkade den till 82rwhk och det räcker gott kan jag säga, inte många som kan använda dom fullt ut på vägarna, nu på söndag skall jag ut o köra med två polare med r6or och då går det undan kan jag lova men jag har ändå inga bekymmer att hänga på och som touringhoj är den utmärkt, 8 Juni drar jag i väg med två andra polare på en semestertripp på ca 350 mil, första stoppet blir nonstop till Berlin strax över 70 mil och det har jag gjort förut, det längsta jag kört är från Zell am see nonstopp 160 mil på en dag med vittne så det är inget gidder....rätt ofta sprätter jag även en del grusväg så snacka inte med mig om hur vida en sportster är bra. som allround är den helt klart den bästa hojen tycker jag, , mest för pengarna
    Jag använder den dessutom varje dag som brukshoj till o från jobbet, så den får vara med om en del
    Vad har du för egen erfarenhet och hur många mil har du kört på en Sportster Lars som längst ?
    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-04-05 klockan 08:55.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #45
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av crank Visa inlägg
    ja tycker d är mkt snack över allt vad man har för mc bil etc, så länge man har kul å trivs med hojen så kan man skita i vad andra tycker.
    Ja det kan väl vara bra med andras synpunkter men köp det du känner för och har ekonomi till.Huvudsaken är ju att just DU känner dej nöjd,
    vi har haft ett par sporrar här och skulle personligen satsa på modellen med gummiupphängd motor.Skulle inte ha nåt emot en sporre själv,
    gillar Lasses och Robbulls stuk.

    En del kallar Sportster tjejhoj,svarta v-rods för bandidos moppar,softails som blysänken osv.Och en del som babblar har ju inte ens egen hoj heller.
    Fuck cancer

  6. #46
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Ja det kan väl vara bra med andras synpunkter men köp det du känner för och har ekonomi till.Huvudsaken är ju att just DU känner dej nöjd,
    vi har haft ett par sporrar här och skulle personligen satsa på modellen med gummiupphängd motor.Skulle inte ha nåt emot en sporre själv,
    gillar Lasses och Robbulls stuk.

    En del kallar Sportster tjejhoj,svarta v-rods för bandidos moppar,softails som blysänken osv.Och en del som babblar har ju inte ens egen hoj heller.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #47
    Vad man har för knarr är väl en smaksak å vad man har för bruk för den.Tex åka Paris Dakar är en chopper inget å rekomendera även om man gillar den, now u follow ah.

  8. #48
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av BambiGBG Visa inlägg
    Fattar ej heller varför man ej kan köra långt med en sporre. Jag körde min i 4 år och vi körde många mil på en dag utan problem.
    Jag hade två packväskor (Ps Sitter kvar på hojen på ProBike) Jag hade ett tält och två sovsäckar packade på hojen.
    Kan lova den var underbar att köra ändå. Och vilket vrid det var i gas handtaget. (kan bero på att den var uppborrad o trimmad )
    Men som sagt åk och provkör lite hojar och känn efter.
    Och låt INGEN annan bestämma vilken hoj du ska ha......
    Lycka till !!!!
    Du är ju inte så himla lång plus van ryttarinna med... Ryttare är ju vana, att vissa sadlar inte är så bekväma...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg

    Vad ska du ha hojen till och ska du köra ensam eller med passagerare?
    Och där lägger du fram det viktigaste... Det är ju bara trådstartaren, som vet vad han vill göra med sin hoj och ha den till.
    Skall bli kul att få veta vad han väljer till slut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg

    En del kallar Sportster tjejhoj,svarta v-rods för bandidos moppar,softails som blysänken osv.Och en del som babblar har ju inte ens egen hoj heller.
    Haha...
    Jag kan tydligen välja hoj jag... som tjej... och icke supporter till de röd-gula färgerna.
    Från sportster till muscle...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  9. #49
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Tycker som sagt var inte att det är fel på sportster, OM man gillar det... Dock får man kanske kika på vad man skall ha den till... Och hur "stor man är som förare också"... För klen hoj kan också öka risken att man tröttnar snabbt, så det känns ju onödigt att köpa för litet (åtminstone om man är för bastant som förare... "moppen" skall ju orka rulla också!)...

    Och det där med att parkera... Ställ den bara "i högen"! Finns de som är avis på sportstrar också... Eller vad du nu väljer zappa.



    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #50
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Du missförstod mig nog Lasse, en sportster (förutsätter att den är helt original) med tant o packning skulle vara bättre touringhoj än en Electra tex?
    Jag frågade ts vad han skulle ha hojen till.
    Och som sporthoj är den inte direkt första valet om man säger.
    En schysst allroundhoj för körning hemmavid, helt klart, eller för lite solotouring absolut.
    Jag har kört ett par tre sportsters och förutom känslan av att den var jätteliten så styr den ok så länge man inte pressar den för hårt.
    Tanken på de jag kört har varit på ca 10 liter och för en touringhoj är det lite för litet i min smak.
    MEN det finns, som nån skrev innan Big Twins för samma pengar och är det ts dröm eg så varför inte?
    Du har väl snart lagt ner lika mycket på delar till din hoj Lasse så vi ska nog inte jämföra den med en original..
    Har även kört på bana lite dock aldrig på en HD.
    Och med bana menar jag inte fullgas 400 meter rakt fram.
    Trevlig Helg
    Lars

  11. #51
    Det enda råd som man kan ta av andra är väl att lyssna på sig själv.
    Vad är det man vill ha?

    Ska man ha en enkel hoj att busköra med, pendla med, köra långt själv på, bygga om, trimma... då är ju sporren grym. Man får själen, vinkeln på cylindrarna och ljudet som bara en HD kan erbjuda till ett väldigt bra pris. Sen finns det hur mycket tillbehör, kit och möjligheter som helst med en sporre.

    Vill man åt den där feta känslan, där man sitter tungt och mer cruisar fram, om man åker mycket och långt med passagerare, då är nog en större hoj ett bättre alternativ om vi snackar HD. Man kan helt och hållet skita i kommentarer som gubbhoj, tjejhoj, sporthoj osv. Det enda som betyder något är vad man är ute efter.

    Därmed inte sagt att det inte går att köra aktivt med en softail, eller cruisa med en sporre. Men den ena är bättre på det ena än den andra.

    Jag körde sporre i 4 år, tassentrimmad, progressiva dämpare fram och bak, smalt styre med nedåtsluttande handtag. Älskade den hojen, helt jävla underbar. Svårt att hålla sig under 120, det var liksom tråkigt att cruisa på den. Men jag körde den med packning på långresor också. Men det bästa var att dra iväg själv, och bränna av 10-25 mil i aktivt tempo. Ligga mellan 100-170 och bara njuta.

    Igår var jag ute för andra gången med min softail custom. En heeelt annan hoj, 103" kit, inte fler hästar (men mer vrid), 23" framhjul, aphäng osv.
    Man sitter som en kung, inget snack. Den går inte att köra lika aktivt, men den erbjuder något annat. En mäktig känsla helt klart.

    Men de går inte att jämföra med varandra, jämför hellre sporren med Moto Guzzi V7 eller Triumph Bonneville och Softail/Dyna med japanska större customs.
    Och då blir ju svaret att även om HD är sämre på papperet när man jämför priser, så vinner de i längden. Både sporre och BT.

  12. #52
    Att påstå att det skulle vara en långsam tjejhoj är = med okunskap om du frågar mig.

  13. #53
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    1200 custom med framflytt skulle jag ha valt som första H-D om det inte var för att jag redan hade fastnat för och köpt en Wide glide =)

    - - - Uppdaterad - - -

    Att vissa säger att det är en tjejhoj kan helt enkelt ha med storleken på cykeln att göra, jag tex är alldeles för stor för en 883 =)
    A.K.A Masen

  14. #54
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av cybercount Visa inlägg

    Att vissa säger att det är en tjejhoj kan helt enkelt ha med storleken på cykeln att göra, jag tex är alldeles för stor för en 883 =)
    Den kommentaren tycker jag är intressant eftersom storleken på hojen är exakt samma och det ända som skiljer är borret i cylindrarna och effekten mot en 1200a, är det det då som menas med tjej hoj ? men då undrar jag om alla hojar under 883 cc är tjejhojar för då finns det rätt många som är det ta en r6a alltså en Yamaha 600 cc som har 120 hk och gör 250 km tim är det också tjej hoj eller gäller det bara H-D ? lite undrande är jag

    och innan 84 när evo motorn kom var dom flesta H-D 1200a men man kanske var lite kvinnligare på den tiden
    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-04-05 klockan 18:06.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #55
    Tja...mycket snack här,men jag måste också passa på...... Välkommen hit!! och vad Sportstern beträffar så köp och ha kul men ta en 1200.
    Deluxe FLSTN

  16. #56
    V.I.B chrille64s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Hudiksvall Hälsingland
    Inlägg
    101
    Tackad: 0

    Köp den hoj du känner för, fattar inte snacket om olika modeller. Själv åker jag en road king och trivs utmärkt men det är ändå du som ska köra den. Håller med Sanniz provkör olika modeller. Lycka till
    Nulla via invia est

  17. #57
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Ja frågar man andra om råd så skall man ha klart för sig att de råd man får bara skall bekräfta vad de själva kör. det finns bara 2 riktiga råd:
    1. köp efter din plånbok, köper du för du för mer än vad du borde så påverkar det hela din livssituation; blodpudding kanske är gott, men inte varje dag!
    2. köp en harley! det finns en massa trevliga motorcyklar där ute men till syvende och sist är det en harley man vill sitta i sadeln på. fråga alla här på forumet, det stora flertalet har kört andra märken men till sist insett att harley "is da shit". sedan har det ingen större betydelse om man väljer en tjejhoj (sportster) kärringhoj (dyna) gubbhoj (touring) eller blysänke (softail). var och en blir salig på sin tro och du kommer att bli salig av att sätta dig i sadeln på DIN harley, vilken det nu blir! go for it!

  18. #58
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Som jag fattar trådskaparen så är frågan, är Sportster OK, inte hur vida andra modeller skulle vara bättre
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  19. #59
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Som jag fattar trådskaparen så är frågan, är Sportster OK, inte hur vida andra modeller skulle vara bättre
    absolut Lasse, och svaret är väl tveklöst: Sportster är OK!

  20. #60
    Måste säga - jag älskar min Sportster! Snabb, fräck och en utmaning å köra! Dock inget å skryta med på långköror men som "jag-har-familj-och-slipper-bara-ut-på-kortare-turer-åt-gången-hoj" =perfekt Lycka till men ditt val - vad än det blir... Man må börja nån stans

Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •