Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Riskettan i Göteborg-Ale-Borås området...

  1. #1
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Question Riskettan i Göteborg-Ale-Borås området...

    Kikar runt förebyggande nu, för att hitta lämpligt ställe att avklara riskettan på. Vet att den har 5 år i giltighet med, efter att man avklarat kursen. Dock hittar jag knappt några ställen, som har riskettan för just MC (för bil vimlar det av trafikskolor, som håller i detta). Tyvärr har trafikskolan här hemma, i Nödinge, slutat med mc delen helt.
    Vettigast placerat hittills verkar dock Stora Holm, men de verkar bara köra onsdagspass hittills. Vilket passar dåligt eftersom jag antingen jobbar eller sover vid de tidpunkterna (p.g.a. mina arbetstider). Har egentligen inte råd att ta ledigt enbart för att gå på riskettan i nuläget, när jag redan måste ta obetald ledighet för sjukhusbesök.
    Jag kan även tänka mig förslag i Kungälv...

    Så nu undrar jag, om någon har bra tips, där de har tider som är anpassade till icke skolkande arbetare också.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  2. #2
    V.I.B & Contributor Dragoss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    345
    Tackad: 0

    Här i Glada hudik kör dom riskettan, men det kanske är lite för långt

  3. #3
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Dragos Visa inlägg
    Här i Glada hudik kör dom riskettan, men det kanske är lite för långt
    Haha... Jo, det är ju det.
    Verkar gå dåligt för körskolorna, så det är väl därför antalet minskat drastiskt.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #4

    Riskettan i Göteborg-Ale-Borås området...

    Kolla med Kramers Sanniz. Förr körde dom sin rätt tidigt på dagen så det borde passa in så du kan göra den innan när du jobbar kväll.

  5. #5
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Whiplash... Föredrar i så fall fredagar den veckan jag är ledig... Lite jobbigt att orka med sådant innan jobbet, eftersom det står minst 3-4 timmar...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #6
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Risketta har du på Linnegatans trafikskola den 3/4 Sanniz. Kan rekommendera den trafikskolan schyssta mc grabbar

  7. #7
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Boba Fett Visa inlägg
    Risketta har du på Linnegatans trafikskola den 3/4 Sanniz. Kan rekommendera den trafikskolan schyssta mc grabbar
    Tackar... iofs kanske lite för inpå... och jag vill ju få det att stämma med jobb och så... men i värsta fall får man väl offra en semesterdag, bara de inte stänger helt då.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  8. #8
    http://www.borastrafikskola.se/

    Välkommen Borås Trafikskola
    Vi hälper dig hela vägen till ditt körkort, oavsett om det gäller bil, motorcykel eller bil med tungt släp. Vi använder oss av moderna bilar och modern teknik för att ge dig bästa tänkbara utbildning. Vi utbildar även i eco-driving och lägger också mycket energi på att kunna hjälpa dig med läs och skrivsvårigheter.

  9. #9
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Nu har jag kollat Transportstyrelsen vad som egentligen gäller, när det kommer till körkortstillstånd, risketta, risktvåa, teoriprov och uppkörning. Så jag behöver ej stressa med riskettan heller, utan kan boka in den under semestern (om de kör sådana då).
    För risketta och risktvåa gäller i fem år och behöver inte följa med nuvarande giltiga körkortstillstånd heller (dock får man tänka på att skaffa ett nytt i tid, p.g.a. handledningstiderna, om det behövs). teoriprovet är giltigt i ett år. Sedan är det ju bara en uppkörning kvar typ...
    Så skulle jag inte hinna klart före maj 2014, så räcker det med att skaffa ett nytt körkortstillstånd. Kan vara skönt att veta, för alla som håller på med a-kortet också.
    OBS! Andra regler om du blir av med ett körkort. Just därför, som jag vände mig till Transportstyrelsen, så att alla delar till a-kortet inte bara hörde till ett enda körkortstillstånd.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #10
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Kolla Gamlestadens Bilskola. Dom hade mc førr iaf.
    There are no problemsonly solutions

  11. #11
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Kolla Gamlestadens Bilskola. Dom hade mc førr iaf.
    Tackar för tipsen... Men blir det riskettan under semester tid, så blir det nog ute på Stora Holm. Ligger ju bra till och är vädret ok, så kan man ju köra dit och sedan bli "hämtad efteråt"...
    Dock letar jag framöver efter ren körskola för mc, eftersom jag vill gå några lektioner med, för att underlätta ev uppkörning. Men så långt har jag inte planerat ännu. Först skall jag lära mig hantera min hoj hjälpligt, så jag slipper dra allt från grunden. Blir billigare så.

    Fast kan tänka mig, att fixa fler handledare till sommaren-hösten, om det skulle behövas.

    Någon som vet vad som hänt med Kul på hjul? Tror den körskolan hette så, när man vart på väg till Lunden i Göteborg... Är den nedlagd? Vet att de hade goda vitsord från folk förr i alla fall.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  12. #12
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    kul på hjul blev uppköpta av Wright så den borde ju finnas kvar och fortfarande vara bra för mc. Men det är tre år sedan jag tog bilkörkortet där (precis när de köptes) så nu vet jag inte hur de är nu. Tog MC-kortet där innan dess.

    Då hade de ju dominans på antalet elever som blev godkända på uppkörning mc i vart fall.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  13. #13
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Axman Visa inlägg
    kul på hjul blev uppköpta av Wright så den borde ju finnas kvar och fortfarande vara bra för mc. Men det är tre år sedan jag tog bilkörkortet där (precis när de köptes) så nu vet jag inte hur de är nu. Tog MC-kortet där innan dess.

    Då hade de ju dominans på antalet elever som blev godkända på uppkörning mc i vart fall.
    Tackar... skall kolla upp det då.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  14. #14
    Z motor och trafik på Hildedalsgatan bakom Hornbach på Hisingen körde riskettan för alla (även för privatister).Bara kolla av när :-) Personligen tyckte jag att den praktiska risktvåan gav hundra gånger mer...Men det var väl för att man fick köra mc en hel dag på bana

  15. #15
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Fullsize Visa inlägg
    Z motor och trafik på Hildedalsgatan bakom Hornbach på Hisingen körde riskettan för alla (även för privatister).Bara kolla av när :-) Personligen tyckte jag att den praktiska risktvåan gav hundra gånger mer...Men det var väl för att man fick köra mc en hel dag på bana
    Haha... antagligen... men risktvåan får vänta ett tag till.. måste få upp körerfarenheten mera... jag har ju liksom vant mig vid tre hjul och nu är förutsättningarna annorlunda. Men skam den som ger sig!


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

Liknande ämnen

  1. Barhäng 28/3 GooseLoose MC Borås
    Av Darkforce i forum Träffar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 12:48
  2. Omröstning: Omröstningstråden: BOTM Januari 2012!
    Av admin i forum BOTM - Bike of the Month
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 11:55
  3. Borås ikväll
    Av custombike i forum Träffar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 07:43
  4. Bra & billig Service i närheten av Borås
    Av Darkforce i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 14:24
  5. HÖSTFEST! - Hurricanes MC Borås
    Av admin i forum Träffar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 19:53

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •