Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Sportster XL1200C -07 vs LED lampor ??

  1. #1

    Sportster XL1200C -07 vs LED lampor ??

    Hej
    sitter här o kollar Ebay-de har några starka gula LED lampor till blinkers .
    Nån som vet om det funkar utan effekt motstånd på bågen.
    har bågen electroniskt blinkrelä eller ??
    De har nån stark jäkel på 11 watt som lyser ända till höganäs

  2. #2

    Led

    Kolla Biltemas nya 3-1 bak samt små runda fram..Totalt 700 spänn, sedan använder du en svindyr box från badlands (ca 700) Eller 8-10 ohms parallellkopplade motstånd, ett per blinkers, eller biltemas obelastade relä (49 kr)

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...ll-2-st-82776/

    Är det bara blinkers och bakljus? inget broms?

  4. #4
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Ser ut som at det mangler en ledning for bromsljus. På bilden synes bare 3 kabler (jord,blink och bakljus)
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  5. #5
    Broms. bak, blinkers...allt...till en tredjedels summa av andra..dessuton siliconfyllda...perfekta

    - - - Uppdaterad - - -

    Finns i butik, inte i katalog ännu

  6. #6
    Är det någon som fått bromsljuset att funka på dessa biltema lampor?
    Köpte ett par idag, men verkar endast vara blinkers och bakljus. Är endast tre kablar som redan nämnts här över oxå.

  7. #7
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Jeg var på Biltema i Karlstad bare 3 timer etter at jeg skrev mitt forrige innlegg i denne tråden og da hadde de ikke lysene,men jeg fikk den nye katalogen i postlådan i dag og i beskrivelsen så er det blink/bakljus.. ikke bromsljus..
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    Kan man fulkoppla på nåt sätt och få broms och bakljus ändå?

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Glödlampor skulle man kunna "ful" koppla med med ett par olika motstånd och på så sett få olika spänningar o styrka på lampan men dioder fungerar inte så vad jag förstått så jag tvivlar att det går tyvärr.

    Citat Ursprungligen postat av Alunda Visa inlägg
    Kan man fulkoppla på nåt sätt och få broms och bakljus ändå?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. #10
    Jodå det borde funka med motstånd, har gjort så på en annan diod baklampa som jag har. Ska testa detta i helgen, återkommer med resultat!

  11. #11

  12. #12
    Inga problem med biltemas, kopplade bara som förut. Rätt kabel på rätt plats..lyser som fan! Har badlands III box

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Inkoppling av lysdioder

    Det är strömmen genom lysdioden som bestämmer dess ljusstyrka, inte spänningen. Framspänningen (Uf) över en lysdiod varierar mellan ca 1,9 V (röda) till ca 3,6 V (blåa), och brukar vanligen definieras vid 20 mA ström i framriktningen (If). Om den maximala strömmen i framriktningen (If max) överskrids mer än kortvarigt, förstörs dioden. Därför skall man i princip i alla tillämpningar ha ett strömbegränsningsmotstånd kopplat i serie med lysdioden.

    Ett enkelt exempel på hur man beräknar resistansen hos ett seriemotstånd:

    En vit lysdiod med Uf på 3,3 V och If på 20 mA skall kopplas till ett 9 V-batteri.

    Strömmen måste begränsas med ett seriemotstånd. Spänningen över hela kretsen är 9 V minus framspänningsfallet över dioden ger att man skall ha ett spänningsfall över motståndet på 5,7 V. Strömmen skall begränsas till 20 mA och enligt ohms lag tar vi R = U/I = 5,7/0,02 = 285 Ω.
    Strömmen får inte överstiga 20 mA så man väljer ett motstånd med standardvärdet 330 Ω.
    Strömmen kommer så att bli I = U/R = 5,7/330 = drygt 17 mA. Effekten över motståndet blir ca 98 mW.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av mattinkba Visa inlägg
    Inga problem med biltemas, kopplade bara som förut. Rätt kabel på rätt plats..lyser som fan! Har badlands III box
    Så du har monterat dessa på din hoj, du har fungerande blinkers, bakljus, och bromsljus nu?
    Vad hade du för lampa/blinkers förut? och hur har du kopplat nu? En vanlig baklampa med bromsljus har i regel 3 kablar, 2 ström å en jord, men det har ju inte dessa.

  15. #15
    med badland så har du en gemensam jord, sedan en gemensam kabel för respektive höger, vänster, skit enkelt...bak och broms kopplade jag på just bak och bromskabel..

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av mattinkba Visa inlägg
    med badland så har du en gemensam jord, sedan en gemensam kabel för respektive höger, vänster, skit enkelt...bak och broms kopplade jag på just bak och bromskabel..
    Jag hänger inte med..
    Till dessa blinkers från biltema så har du tre kablar: 1 svart = jord till både lampa och blinkers, 1 röd = baklampan, 1 gul = blinkers.
    Men vart kopplar jag kabeln för bromsljuset?

  17. #17
    Vill man ha både broms och bakljus så kan man bygga in ett växlande relä.med ett högre motstånd på "parkeringsljus" och sen låta bromsljuset lysa för fullt !
    (3 kablar varianten )

    Det jag funderade på var LED Ba15s glödlampor till blinkers ljusen och om det funka utan att behöva motstånd emellan ...

  18. #18
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Kan fungera med glödlampor, tyvärr fungerar inte dioder på det sättet att du kan få varierande styrka med olika spänning utan det är strömen igen om dioden som bestämmer ljusstyrkan, du behöver olika dioder för olika ljusstyrkor tyvärr.
    Citat Ursprungligen postat av woody Visa inlägg
    Vill man ha både broms och bakljus så kan man bygga in ett växlande relä.med ett högre motstånd på "parkeringsljus" och sen låta bromsljuset lysa för fullt !
    (3 kablar varianten )

    Det jag funderade på var LED Ba15s glödlampor till blinkers ljusen och om det funka utan att behöva motstånd emellan ...
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  19. #19
    Nu har jag fått dessa blinkers/bakljus att funka så det även finns bromsljus!
    Har kopplat ett motstånd på 560Ω till bakljuset, sen kopplar jag kabeln som kommer från bromsljuskontakten efter motståndet så blir det kanon.
    Motståndet köpte i en lokal affär för 2kr, men bör ju finnas på nätet.
    Skickar med en bild på motståndet och en film på ljuset.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-03-29 11.46.04.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	46,3 KB 
Id:	11071



    Mvh Loke

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Kan fungera med glödlampor, tyvärr fungerar inte dioder på det sättet att du kan få varierande styrka med olika spänning utan det är strömen igen om dioden som bestämmer ljusstyrkan, du behöver olika dioder för olika ljusstyrkor tyvärr.
    Well , så kopplade jag på min gamla hoj ....växlande relä och i viloläge gick strömmen genom ett motstånd på (tror den va på 600 Ohm )
    och kopplade bromsljussladden så att reläet drog vid broms och då hoppade reläet över på den sladd som inte hade motstånd varvid diodlyset fick full power !

    (hade små LED ljus som jag lödat ihop under sidoväskorna -med parking och bromsljus )

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	relä koppling LED.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	29,1 KB 
Id:	11072
    Senast redigerat av woody den 2013-03-29 klockan 14:05.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Liten hastighetsmätare med kontroll lampor
    Av Danne i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 21:40
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 23:39

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •