Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Helfordonsgodkännande

  1. #1
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Helfordonsgodkännande

    Hej
    Efter en massa sökande hittade jag från vilken datum alla nytillverkade hojar ska vara helfordonsgodkända.
    Tror jag
    Datumet stämmer med vad jag hört innan, men det är minst sagt delade meningar ang det.
    Ett utdrag från texten :

    3. Från och med den 9 maj 2003 får medlemsstaterna inte längre förbjuda att fordon som uppfyller kraven i detta direktiv tas i bruk.

    4. Medlemsstaterna skall till kommissionen överlämna texterna till de centrala bestämmelser i nationell lagstiftning som de antar inom det område som omfattas av detta direktiv.


    Artikel 21

    Detta direktiv upphäver inte typgodkännanden som har beviljats före den 9 november 2003 och utgör inget hinder mot att förlänga dessa typgodkännanden i enlighet med bestämmelserna i det direktiv enligt vilket de ursprungligen beviljades. Från och med den 9 november 2004 skall dock alla intyg om överensstämmelse som utfärdas av tillverkaren överensstämma med mallen i bilaga IV.


    Det finns på sidan :
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...2L0024:SV:HTML

    Då betyder det att alla fordon tillverkade EFTER 9 nov 2004 är helfordonsgodkända, medan de före inte är det?
    Tur man har en 2003:a isf hihi.

  2. #2
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Visst suger det hårt.......
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  3. #3
    V.I.B Löfgrens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    106
    Tackad: 0

    Helfordonsgodkännande

    Undrar om min -04 hamnar på rätt sida det datumet?

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    om du har rätt Lars, så är det gött, jag har ju också en-03
    Men om man skulle behöva ha Leif Silbersky med sig på bönpallen,viftande med detta dokumentet för att kräva vår rätt så tror jag det retat upp dem mycket nog att bli övernitiska med allt annat de kan kolla.
    Senast redigerat av Benny den 2013-03-01 klockan 21:40.

  5. #5
    Jag har fått höra att det är 1999 som gäller för hojar. Hade en diskussion för några år sedan med SFRO ang detta när jag skulle bygga om en 02.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag var väldigt osäker när det var för man hör ju alla möjliga grejer.
    hittade ett overifierat citat: är mc´n tagen i bruk och före 2003 så krävs inget miljöintyg eller helfordonsgodkännande.
    Stämmer det inte så vore det bra att veta.
    En kompis åkte på regbesiktning pga att han tagit bort passagerarsadeln på sin hoj.
    Det var en 2005:a tror jag.
    Sura pengar...

  7. #7
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    En tanke..
    Det kom en lag för ett par år sen om att det som står på tillverkarskylten ang decibelgräns var det som skulle gälla.
    Gränsen före det var 103 db.
    En helfordonsgodkänd hoj borde vara en som stämmer med tillverkarskylten, eller?
    TROR det var 2009?
    1995 infördes det på bilar och 1999 på hojar, men det verkar som om inte alla hojar o bilar och specifikationer gällde från det året.
    Jag vet att det för ett par år sedan snackades om att vissa hojar som hade en massa extra tillbehör att köpa till hojen inte kunde montera det för då bröt de mot helfordonsgodkännandet.
    Saker som sidoväskor, vindrutor, sissybars osv osv skulle eg va olagligt att montera då.
    Tyskland har gått så långt(sen många år) att man inte ens kan byta däcksmärke/modell jämfört med original.
    Ducati säljer tex hojar med olika däck för att komma runt detta men har man väl valt den duccen med ett specifikt däck, så är det det däcket man får ha, inga andra.
    En kompis berättade att BMW R1200GS numera har helsvetsat system så det inte ska gå att byta ut....
    Varför ska folk som inte kan det de lagstiftar om få göra just det???
    Idiotiskt

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    17
    Tackad: 0
    Tyvärr kan ni nog inte gå på årsmodeller!!
    "Helfordons godkände" verkar att vara något svenskt påhitt, EU säger "EG-typgodkännande"
    Ställde själv frågan till transport styrelsen och fick följande svar se nedan.
    Farbror blå går på om det finns text i tillverkningsskylten (ljusa fält) så är den "helfordons godkänd".

    Äger en 2003 och har själv varit igenom allt detta på grund av buller.

    Fråga o svar transport styrelsen:
    Kategori: Tekniska frågor (fordonsteknik)

    Fråga: Hur ser jag att en MC är helfordonsgodkänd bara genom att titta på regbeviset?
    Är det detta (Typgodkännandenummer: e4*92/61*0002*04) som visar det?

    Ämne :Fordon - Tekniska frågor (fordonsteknik)
    Fordon

    Hej!

    EG-typgodkännande, eller helfordonsgodkännande, innebär att ett fordon
    uppfyller samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt EU:s regler. Modeller som
    EG-typgodkänts i ett EU-land, kan säljas och registreras i alla medlemsländer.

    Ett typgodkännande gäller för en viss fordonsmodell, oftast med ett antal
    varianter för till exempel olika motoralternativ. Det utfärdas av en behörig myndighet och
    lämnas till fordonstillverkaren. Tillverkaren svarar sedan för att alla
    serietillverkade exemplar av denna typgodkända fordonsmodell uppfyller kraven.

    Ett typgodkännande nummer kan se ut på det sätt du har beskrivit. För att veta
    vad detta nummer avser kan du kontakta en generalagent/tillverkare/återförsäljare för
    fordonets märke.

    Med vänlig hälsning

    Ulrika Svensson
    Handläggare

    Trafikregistret

    Transportstyrelsen
    701 81 Örebro
    www.transportstyrelsen.se
    Telefon: 0771-503 503
    Fax: 019-26 26 12

    Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor, så blir
    det lättare för oss att följa ditt ärende.

    Du kan själv snabbt sköta ärenden som rör fordon på vår webbplats och på vår
    servicetelefon 0771-25 25 25.
    __________________________________________________ _____________

Liknande ämnen

  1. Rätt spännande gaffel från Spartan!
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 20:00

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •