Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bakfjädring Softail

  1. #1

    Bakfjädring Softail

    Hur många här har bytt dämparna bak på sin Softail?
    Air-ride och legend är ju dyra grejer, men det finns ju Progressive Suspension och andra dämpare att byta mot.
    Jag bytte till PS både fram och bak på min förra hoj (Sportster) och det blev en jävla skillnad, är det samma med Softail?
    (Det känns ju som att dämparlösningen egentligen är mer snygg än bra)

    Ni som bytt, är det värt det? Ni som inte bytt, funkar dämpningen bak bra?
    (Jag kommer både skjutsa och packa en del då & då).

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Jag har bytt både fram och bak, Progressive suspension, och tycker/inbillar mig att det är mycket bättre.
    Senast redigerat av TCKalle den 2013-02-20 klockan 09:47.

  3. #3
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Jag tror att konvertera til torsionsfjädring blir bättre. KTComponents har en bra lösning.






    http://www.powersportsnetwork.com/en...tCategoryCode=

    Tror at dom også finns hos Custom Chrome.

    The Harley-Davidson Softail has one major deficiency—its tail isn’t soft. When the Harley engineers reintroduced the Softail, they designed it to look like the more popular Hardtail, which has no rear suspension at all. The tire, seat and your butt were the only things absorbing road shocks on the Hardtail. To make the bike look like a Hardtail, the Softail uses a triangular swing arm with twin reversed coil-overs. The problem with that arrangement is noticeable over a series of bumps, such as railroad tracks. Ride quality is fine over the first bump, but the shock/spring design isn’t quick enough to recover for the subsequent bump, and the bike gets very harsh, feeling as if it’s bottoming.

    Harley owners have tried many fixes, such as increasing spring rates, but the fixes usually just make the ride stiffer. Enter the KT Components Sofspension. Noted race-car builder and Pro Stock driver Ken Thurm has gotten away from the straight, fast and narrow and swapped to two wheels, and one of the results of that change in interests is the Sofspension torsion-bar kit for Softails. The Sofspension replaces the stock dual shocks with a torsion bar and single-shock setup. The torsion bar mounts where the stock swing-arm pivot shaft used to be, and the shock mounts in place of one of the coil-overs. Why a torsion bar? In theory, a torsion bar can react much quicker than a spring, allowing it to rapidly control the swing arm over closely spaced bumps.

    Another advantage to the KT suspension is adjustability, allowing the bike to be raised or lowered throughout the entire range of suspension movement, using only a 5/8-inch open-end wrench for adjustment. Three different torsion bars are available, depending on the application. The light version is for riding solo or occasionally double; the medium bar is for two riders with full saddlebags, and the heaviest bar is for extreme loads. The base price is $699.95; add another $99.95 for chrome parts. Thurm claims it can be bolted on by the average biker in about an hour.

    http://www.hotrod.com/techarticles/c...nsion_install/
    Senast redigerat av hegtor den 2013-02-20 klockan 08:27.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  4. #4
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Fan trot, dessutom verkar den bara finnas för pre TC.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    tillåt mig tvivla, vanligt på bilar för typ 60 år sen,tror att de flesta ,utom husvagnar och kanske någon jänke pickup, gått i från detta av någon vettig anledning?

    Orginallösningen är kanske inte någon nobelpriskandidat men detta eller någon annan husvagnslösning tror jag på när jag blivit överbevisad.

  6. #6
    Mercakombi
    Guest
    Jag har bytt både fram och bak till Progressive suspension, på min softail,
    och dessutom sänkt hojen ca.2".

    Har förövrigt även konverterat mina två andra v-twinnar, med samma
    PS fjädrar och stötdämpare. Och har man väl provat PS stötisar så inser
    man ganska snart vilken skit originalstötisarna är = very bad

    Det man bör tänka på, med just PS-stötisar, är att om man t.ex kör mesta-
    dels av tiden solo, så ska man definitivt INTE välja deras så kallade HD-
    modeller(= heavy duty).

    Heavy duty-stötisarna är något så förbannat stenhårda, så man tror att
    hojen blivit konverterad till en stelbenare

    Men väger man 115 pannor, eller mer, kör mycket med packning och med
    en fläskig kärring på där bak dessutom, då möjligen kanske man ska överväga
    dessa heavy duty-stötisar.

    Men som sagt är båda av normalvikt, och packningen även den av normal-
    storlek, samt att man åker 50%, av åktiden/säsong två på, så finns det ingen
    som helst anledning att "steloperera" hojen med PS HD-stötdämparna.
    Senast redigerat av Mercakombi den 2013-02-20 klockan 18:30.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Mercakombi Visa inlägg
    Jag har bytt både fram och bak till Progressive suspension, på min softail,
    och dessutom sänkt hojen ca.2".

    Har förövrigt även konverterat mina två andra v-twinnar, med samma
    PS fjädrar och stötdämpare. Och har man väl provat PS stötisar så inser
    man ganska snart vilken skit originalstötisarna är = very bad

    Det man bör tänka på, med just PS-stötisar, är att om man t.ex kör mesta-
    dels av tiden solo, så ska man definitivt INTE välja deras så kallade HD-
    modeller(= heavy duty).

    Heavy duty-stötisarna är något så förbannat stenhårda, så man tror att
    hojen blivit konverterad till en stelbenare

    Men väger man 115 pannor, eller mer, kör mycket med packning och med
    en fläskig kärring på där bak dessutom, då möjligen kanske man ska överväga
    dessa heavy duty-stötisar.

    Men som sagt är båda av normalvikt, och packningen även den av normal-
    storlek, samt att man åker 50%, av åktiden/säsong två på, så finns det ingen
    som helst anledning att "steloperera" hojen med PS HD-stötdämparna.
    Tack för svaret!
    Satt och var lite inne på Heavy Duty, hmm, får ta en funderare.

  8. #8
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    tillåt mig tvivla, vanligt på bilar för typ 60 år sen,tror att de flesta ,utom husvagnar och kanske någon jänke pickup, gått i från detta av någon vettig anledning?

    Orginallösningen är kanske inte någon nobelpriskandidat men detta eller någon annan husvagnslösning tror jag på när jag blivit överbevisad.
    Torsionsfjäring er på ingen måte gått ut på dato.. men det fungerer ikke med dagens delte bakaksler. Da er en type McPherson langt å foretrekke.
    Fordelene med torsion er flere.. den holder et konstant trykk mot underlaget,er lynrask og har en uendelighet av justeringsmuligheter
    Buell har hatt torsionsfjäring på sine baneracere og om du kjöper en ny amerikansk sportsbil idag har den også torsionsfjäring. F.eks Chevrolet Corvette som tar seg like fort gjennom en svingete bane som noen europeisk bil med tilsvarende motorstyrke.
    At et prinsipp er gammelt betyr ikke at det er elendig.

    Akkurat nå hörer jeg på Steve Harley Unplugged på mine elektrostathöytalere som i prinsippet er akkurat slik de aller förste höytalerne ble bygget og för magnetspoleprinsippet ble oppfunnet. Forsterkeren er en rörhybrid med rör fra för 2. verdenskrig og en nyere rörhybrid CD-spiller. Prinsippene for disse tilhörer en annen tid,men du skal lete svärt lenge för du finner noe som låter tilsvarende bra med dagens rene transistorteknologi.


    Senast redigerat av hegtor den 2013-02-20 klockan 20:05. Anledning: Bilder av utdatert teknologi ;)
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  9. #9
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    Akkurat nå hörer jeg på Steve Harley Unplugged på mine elektrostathöytalere som i prinsippet er akkurat slik de aller förste höytalerne ble bygget og för magnetspoleprinsippet ble oppfunnet. Forsterkeren er en rörhybrid med rör fra för 2. verdenskrig og en nyere rörhybrid CD-spiller. Prinsippene for disse tilhörer en annen tid,men du skal lete svärt lenge för du finner noe som låter tilsvarende bra med dagens rene transistorteknologi.
    Tänker inte säga emot dig angående torsisionsfjädring. Eftersom det närmaste jag har kommit
    det är när jag hjälpte en polare och bygga beach buggy, för typ 100 år sedan.

    Där emot så invänder jag och det starkaste på att mina Martin Logan, tillsammans med elektronik
    från Audio Research, kommer lira brallorna av dina prylar



    Ähh, skoja bara, mycket fina grejer du har Hegtor

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    hegtor;

    kanske jag var lite dömmande i tonen? i så fall menade jag inte det.
    Har jag fel om torsionsfjädring så är jag den förste att gratulera.
    Säkerligen går det få detta att funka, rent fysiskt bygger de egentligen på samma sak, men håll med om att det finns mycket junk i mcpryls branschen( jag har också varigt ljudpryls-fanatiker, där förekommer också en hel del uppfinarjockeprylar).
    Jag har helt enkelt större förtroende till att exempelvis PS har större utvecklingsresurser och större chans att få till något bra.

    egentligen gillar jag lite ovanliga ideer, men just denna är jag tacksam att ni mer vågade, provar först..

  11. #11
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Haha,Mercakombi.. den varme lyden fra vacuumtubes är skön..
    Dine Martin Logan är etterkommare av mina Electrostatic Research. Dom klarte aldri å produsere dem til en pris som forbrukerne var villig å betale og firmaet og utviklerne ble kjöpt opp av Martin Logan.
    Det så veldig bra ut det du har da.. Kompletterer du med en sub utenfor bildet? Og hva slags kabler bruker du til höytalerne? Bi-wirer du?
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  12. #12
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    hegtor;

    kanske jag var lite dömmande i tonen? i så fall menade jag inte det.
    Har jag fel om torsionsfjädring så är jag den förste att gratulera.
    Säkerligen går det få detta att funka, rent fysiskt bygger de egentligen på samma sak, men håll med om att det finns mycket junk i mcpryls branschen( jag har också varigt ljudpryls-fanatiker, där förekommer också en hel del uppfinarjockeprylar).
    Jag har helt enkelt större förtroende till att exempelvis PS har större utvecklingsresurser och större chans att få till något bra.

    egentligen gillar jag lite ovanliga ideer, men just denna är jag tacksam att ni mer vågade, provar först..
    No Problem,Benny.. Vi är på et diskusjonsforum og det hadde värt tråkigt om vi alla skulle mena det samma. Hva som är best for deg är kanskje ikke best for meg og heldigvis behöver vi ikke engang väre enig om noe som helst. Det viktigaste er at vi menar något och håller forumet i gång.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  13. #13
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Gronvit, gör som mig montera airride bak då kan du ju själv välja högt/lågt.
    Finns mycket beg i Usa att få tag på om man tycker prislappen är hög.
    Jag bygger utan att tänka på priset utan gör som jag vill ha det..

  14. #14
    Air ride is the shit man . Gillar man en snygg låg softail men ändå åkbar så kör på air ride . Dyrt men va fan är billigt nu för tiden ... He he

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Hur många här har bytt dämparna bak på sin Softail?
    Air-ride och legend är ju dyra grejer, men det finns ju Progressive Suspension och andra dämpare att byta mot.
    Jag bytte till PS både fram och bak på min förra hoj (Sportster) och det blev en jävla skillnad, är det samma med Softail?
    (Det känns ju som att dämparlösningen egentligen är mer snygg än bra)

    Ni som bytt, är det värt det? Ni som inte bytt, funkar dämpningen bak bra?
    (Jag kommer både skjutsa och packa en del då & då).
    Hej,
    jag har kört över 1000 mil nu med mina progressive suspension både farm o bak och både ensam samt med spätta och packning.
    Klart värt pengarna, det blev en väldig skillnad i stabilitet och vid kraftig inbromsning så niger det inte så mycket samt att potthålen blir "skönare" att passera, det slår inte igenom helt enkelt.
    Kan bara rekommendera progressive suspension.
    Lycka till. Mvh.

Liknande ämnen

  1. Fjädring
    Av Häggen i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 21:16
  2. Bakfjädrar
    Av Daniel i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 09:28
  3. Bakfjädring på Fat Bob
    Av Musse i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 15:00
  4. Bakfjädring
    Av Daniel i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 11:52
  5. Luftfjädring
    Av Norrland i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 13:13

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •