Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Hva F... är H.O.G.?

  1. #1
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Hva F... är H.O.G.?

    Vad står H.O.G. för?
    H.O.G. som betyder Harley Owners Group, grundades 1983 av Harley-Davidson Motor Company i Milwaukee, USA.
    Idén var att skapa lojalitet och att stärka banden mellan fabriken, återförsäljarna och kunderna. Vidare skulle det skapas möjligheter, som motiverade medlemmarna till att använda sina Harley-Davidson och glädja sig över kamratskapet med andra entusiaster.
    Medlemskapet i H.O.G. Europe, som är förutsättningen för att bli medlem i ett lokalt Chapter, skulle vara en service till medlemmarna och skapa en möjlighet både för fabriken och återförsäljarna, att främja motorcykelåkandet och stimulera Harley-åkarna till en ökad gemenskap.
    En viktig sak bakom idén var att skapa en positiv bild av Harley-Davidson och dess entusiaster. Det skulle naturligtvis också vara ett viktigt redskap för Harley-Davidson i sin marknadsföring, av sina produkter och att ha det trevligt tillsammans.

    När kom Europa med i H.O.G. World Wide?
    Europa kom med i H.O.G. World Wide 1991, då det blev etablerat ett eget Europa-kontor i Frankfurt, för att serva de Europeiska medlemmarna. Bland annat, så arrangerade de "European Rally", som 1996 i Rotterdam, samlade ca 7.000 deltagare. Året efter, 1997, arrangerade Lyngdal Chapter i Norge "Northern European Rally", till vilket det kom ca 8.000 H-D-entusiaster.

    Hur många medlemmar finns det i H.O.G.?
    Preliminärt finns det över 1.200.000 medlemmar över hela världen, i över 100 länder och det finns totalt över 1.400 Chapter. I Europa finns det 105.000 medlemmar i 415 Chapter och i Sverige är det över 2.100 medlemmar i 15 Svenska Chapter, se nedan.

    Vem är medlem i H.O.G.?
    Alla kan vara medlemmar, bara de äger en Harley-Davidson och man ser ofta att hela familjer är medlemmar. (Det räcker med en H-D i familjen).
    Arrangemangen skall vara familjevänliga och H.O.G. har satsat mycket på, att speciellt kvinnor skall motiveras till att vara med och köra en egen Harley-Davidson. Det är inte ovanligt att det finns barnpassning m.m. under ett arrangemang.

    Vilka H.O.G. Chapter finns i Sverige?

    Aros Viking Chapter - Uppsala Midnight Sun Chapter - Luleå
    Bikestreet Chapter - Göteborg South Wettern Chapter - Jönköping
    Blue Coast Chapter - Norrköping Stockholm Chapter - Stockholm
    Dala River Chapter - Avesta Stockholm South Chapter - Stockholm
    Gothenburg Chapter - Göteborg Sun City Chapter - Karlstad
    Great Lake Chapter - Lidköping Three Towns Chapter - Trollhättan
    Helsingborg Chapter - Helsingborg Twin Peaks Chapter - Sundsvall
    Jamtland Chapter - Östersund

    Hur blir man medlem i ett Chapter?
    Har Du köpt en Harley-Davidson ? H.O.G. är den enda fabrikssponsrade klubben för Harley-Davidson-ägare. Ditt internationella medlemskap i H.O.G. ger en mängd förmåner, som endast är tillgängliga för Harley-Davidson-ägare. Du har möjlighet att gå med i ett lokalt Chapter och träffa likasinnade, samt deltaga i de många aktiviteter som bedrivs under året, inte bara under "bikersäsongen". Du får också en hel del värdefulla förmåner: ABC,s Touring Challenge, Bärgningsassistans, The Entusiast, Fly & Ride, H.O.G. Tales, Europakartbok, Patches, Pins m.m.
    Anmäl Ditt intresse till det Chapter, som passar Dig bäst!

    Vil du med så starta här; http://www.hog-sweden.se/hogsweden_v...sidor)/00start
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  2. #2
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Det finns också en Independant Malmoe Chapter http://www.malmoechapter.se/default.aspx med omkring 120 medlemmar.

    Trevlig folk, Alltid något på gång och Söndag körning varje vecka under säsongen. Kan rekommendera dem

  3. #3
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Independentklubber er sikkert bra.. MEN da har man ikke adgang til HOG-träff.
    Man är heller inte linkad til den lokale forhandlarn som ger rabatter på verkstadarbete,delar,utstyr,vinterlagring,service mm.
    I tillegg til dette så vil du alltid bli prioritert och en HOGGER * vil få sin sykkel reparert,servad osv. först.
    Forhandlarn holder også chapteret med lokaler for möten,fika osv..

    * Inte HOGGER i Elwynn Forest
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  4. #4
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Vad är Malmoe Chapter Sweden?

    Malmoe Chapter Sweden är!

    En oberoende MC-förening som bildats av medlemmarna i tidigare H.O.G Malmoe Chapter.

    Med anledning av att vi förlorade vår supporting Dealer, MC-Huset, beslöt årsmötet 2005 enhälligt att starta Malmoe Chapter Sweden. Så att den totala samhörighet som byggts upp under det sista året ej går förlorad.

    Årsmötet resulterade i en ny oberoende MC-förening som vill leva enligt devisen:

    Live to Ride and Ride to Live
    Grundvalarna i MC- föreningen bygger på Harley Owners Groups principer som, skapades 1983 i Milwaukee, av The Harley Davidson Motor Company

    Vill Du vara med i gemenskapen, körningarna och festerna gör Du så här:

    Först och främst måste Du ansluta dig till H.O.G. International. Annars kan vi inte ansluta Dig till vårt Malmoe Chapter Sweden.

    Om du är medlem i H.O.G. International och vill bli medlem i Malmoe Chapter Sweden. så tar vår Assistant Director hand om din ansökan.

    Your mission – if you choose to accept it – will be a simple one:

    "To Ride and Have Fun."
    Malmoe Chapter Sweden

    Staffan Ramstig

    Director

  5. #5
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Jeg ser nå at jeg burde ha klikket på linken din,Bikebandit..
    De ER HOGGERE og jeg kan ikke helt forstå hvorfor de ikke er med på HOGs offisielle side (selv om de ikke er tilknyttet en dealer).
    Så lenge medlemmene betaler for sitt internasjonale HOG-medlemskap har de selvsagt fulle rettigheter og adgang til alle HOG-evenement verden over.
    Ikke et eneste sted på hjemmesiden deres har de den offisielle HOG-logoen og de har heller ingen tildelt webside gjennom HOG international slik andre chapter har.

    Det er andre klubber som kaller seg "independent",men de har da kollektivt gått ut av HOG.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  6. #6
    Inte HOGGER i Elwynn Forest
    Den där är det kanske inte så många som fattar men jag är med, for the alliance

    Vad är skillnaden mellan HOG och HDCS ?? jag gick glatt med i HDCS för jag trodde nog att det liksom var HOG fast i Sverige... !! Vilken HD-noob jag är

    Fast jag kan väl gå med i HOG också??

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    för en utomstående så är det nog ingen gigantisk skillnad? , så , nu kanske jag provocerat någon till att förklara skillnaden..

  8. #8
    V.I.B chrille64s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Hudiksvall Hälsingland
    Inlägg
    101
    Tackad: 0

    Som jag förstått så är HOG uppknutna till handlare, Vilket gör att jag inte är intresserad av HOG däremot medlem i HDCS
    Nulla via invia est

  9. #9
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av chrille64 Visa inlägg
    Som jag förstått så är HOG uppknutna till handlare, Vilket gör att jag inte är intresserad av HOG däremot medlem i HDCS
    Köpeklubbar, vem som helst med några hundralappar i plånboken kan bli medlem.
    Att dessutom, som medlem i en klubb, sitta i knäet på en handlare går fetbort.

  10. #10
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Ja.. å ha et godt forhold til en handlare,få rabatter på alt og bli behandlet som en kongelig når man er der er forjävlig..

    Å väre tilflytter til et sted,eller som meg.. innvandrer.. så er det temmelig lettvint med et HOG-medlemskap.. man er straks inne i varmen og knytter kontakter med andre som har samme interesser som en selv.

    Noen forstår selvsagt ikke hvorfor man vil väre medlem i en "köpeklubb",men å väre med i en klubb er bedre enn å ikke väre med.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  11. #11
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    og bli behandlet som en kongelig når man er der er forjävlig..

    I know the Dark Side..

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    man blir ju medlem i den klubben varken man vill eller inte under ett år när man köper ny hoj, visst några förmåner är det men jag skulle hellre betala mindre för hojen för att slippa, en pärm tygmärken pin kartbok tidningar accisstansen osv är inte gratis.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Kvarnstenen Visa inlägg

    I know the Dark Side..

  14. #14
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    man blir ju medlem i den klubben varken man vill eller inte under ett år när man köper ny hoj, visst några förmåner är det men jag skulle hellre betala mindre för hojen för att slippa, en pärm tygmärken pin kartbok tidningar accisstansen osv är inte gratis.
    Du fikk et års medlemskap i organisasjonen HOG,Lasse.. om du ville med i et klubb så måtte du kontakte det lokale chapteret som i ditt tilfelle ville värt Gothenburg Chapter.
    Jeg ville tro at du med en genuin interesse for Harley ville ha glede av å väre i en ren Harley-klubb,men klubb er et personlig valg slik som sykkel,hjelm köreutstyr osv. og man har det som passer en selv best.

    Når det gjelder konspirasjonsteorien som "the dark side" så faller den på sin egen urimelighet for saken er den at handlarn har plikter ovenfor deg,men du har ingen. Man har fullstendig frihet til å serve,reparere,kjöpe deler osv akkurat hvor og hos hvem man vil og man behöver aldri å sette foten sin der om man ikke vil.
    Selv ser jeg ikke annet enn fordeler med at et verksted kjenner meg og sykkelen min. På tirsdag hentet jeg den fra vinterforvaring og da hadde de skiftet en foring til gummiopphenget på styret og når jeg spurte hva jeg skulle betale så var svaret; Det bjuder vi på..

    Bortsett fra det jeg er medlem i her på forumet er jeg også medlem i en norsk klubb (siden 1982) og en lokal klubb her hvor jeg bor. Det finnes for og bakdeler med alle,men i HOG er det et langt höyere aktivitetsnivå og uansett hvilken retning man reiser i så treffer man et lokalt chapter hvor man er svärt velkommen.

    I de fleste klubber er det ingen "open door policy". Skal man kritisere noens klubb så bör man også kunne tilby noe bedre så nå venter jeg i spenning på alternativene.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  15. #15
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Hva F... är H.O.G.?

    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    Når det gjelder konspirasjonsteorien som "the dark side" så faller den på sin egen urimelighet for saken er den at handlarn har plikter ovenfor deg,men du har ingen. Man har fullstendig frihet til å serve,reparere,kjöpe deler osv akkurat hvor og hos hvem man vil og man behöver aldri å sette foten sin der om man ikke vil.
    Selv ser jeg ikke annet enn fordeler med at et verksted kjenner meg og sykkelen min.
    Det är ingen konspirationsteori, jag vet oändligt mycket om H.O.G. och om hur båda sidor tänker. Handlaren har inga plikter alls gentemot sitt chapter, var har du fått det ifrån?

    Man behöver inte vara med i någon fabriksklubb för att skapa en bra relation med en verkstad.

    Trevligt för dig att du har svalt hela betet motorkompaniet har kastat ut.
    The Older I Get, The Better I Was..

  16. #16
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Kvarnstenen ; "jag vet oändligt mycket om H.O.G. och om hur båda sidor tänker."

    hegtor ; Javel? fortell..

    Kvarnstenen ; "Handlaren har inga plikter alls gentemot sitt chapter, var har du fått det ifrån?"

    hegtor ; Akkurat det har jeg ikke påstått. Det jeg sa var . "handlarn har plikter ovenfor deg" og med det mener jeg at han har plikt til å gi deg 15% på deler. Men hvis vi går til originalspråket er han det som heter en Sponsoring Dealer og jeg vet ikke hvor språkmektig du er,men antagelig så kan du selv finne hva som ligger i ordet Sponsor.
    Rent praktisk så sponser han våre events og holder oss med lokaler. Akkurat nå forhandler vi om hvor stor del av de nye klubbtröyene våre han skal betale.

    Kvarnstenen ; "Man behöver inte vara med i någon fabriksklubb för att skapa en bra relation med en verkstad."

    hegtor ; Absolutt ikke.. men det hjelper.. For min egen del er HOG-dealern det närmeste Harleyverkstedet uansett så jeg ville nok värt kunde der selv om jeg ikke hadde värt medlem i HOG.

    Kvarnstenen ; "Trevligt för dig att du har svalt hela betet motorkompaniet har kastat ut."

    hegtor ; Takk for det.. jeg er i selskap med 1,2 millioner andre idioter i HOG og vi har det såååå trevligt..
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  17. #17
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    hegtor ; Javel? fortell..
    Vi kan säga så här.. i min tidigare yrkesroll var jag under många år djupt involverad i H.O.G. och hjälpte bl.a. med till med uppstarten av det allra första chaptret i Sverige.

    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    hegtor ; Takk for det.. jeg er i selskap med 1,2 millioner andre idioter i HOG og vi har det såååå trevligt..
    Jag vet inte varför du använder ordet "idioter"?

    Allt jag menar är att man ska tänka efter varför man, som du skriver, blir "behandlet som en kongelig".
    Fantastiskt skickligt gjort av H-D att lyckas få fler än 1.200.000 människor att betala en icke obetydlig medlemsavgift för att få känna sig kungligt behandlade av en vinstdrivande handlare. En del har t.o.m. lagt upp 5.600:- på ett bräde för att få en patch på västen som säger "Life Member", och som H-D skriver på sin hemsida - "And, of course, bragging rights.".

    Uncle Harley says, I Want Your Money!
    Senast redigerat av Viljar den 2013-04-07 klockan 09:58. Anledning: Stavfel

  18. #18
    Jag har kollat in HOG och tycker att det är väl dyrt att vara med där. Lite tveksam till värdet liksom. Jag nöjer mig med HDCS så länge och visst det är ju också en "köpeklubb" men för oss som inte har sådär värst många polare som åker hoj så är det väl enda chansen att vara med något överhuvudtaget. Fast man behöver ju inte alls vara med där heller iofs men jag gillar att åka på träff så det får bli HDCS i alla fall till att börja med.

    Jag har 4 polare varav 2 kör HD och den tredje Triumph samt den fjärde trike men vi bor inte helt nära varandra. Ett tag funderade vi lite på att bilda en klubb men så är det ju det där med lokal etc.. . Vi kommer nog att köra en del i sommar ändå.

  19. #19
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Kvarnstenen Visa inlägg
    Vi kan säga så här.. i min tidigare yrkesroll var jag under många år djupt involverad i H.O.G. och hjälpte bl.a. med till med uppstarten av det allra första chaptret i Sverige.



    Jag vet inte varför du använder ordet "idioter"?

    Allt jag menar är att man ska tänka efter varför man, som du skriver, blir "behandlet som en kongelig".
    Fantastiskt skickligt gjort av H-D att lyckas få fler än 1.200.000 människor att betala en icke obetydlig medlemsavgift för att få känna sig kungligt behandlade av en vinstdrivande handlare. En del har t.o.m. lagt upp 5.600:- på ett bräde för att få en patch på västen som säger "Life Member", och som H-D skriver på sin hemsida - "And, of course, bragging rights.".

    Uncle Harley says, I Want Your Money!
    Beklager et litt sent svar Kvarnstenen,men har värt litt opptatt med andre ting i noen dager.
    For å ta det enkleste först.. Idioter var selvfölgelig ironisk ment i forlengelsen av ditt utsagn: å ha tatt et bete.. Med tanke på hva og hvem som tar et bete så kan jeg vel gå ut fra at du ikke siktet til noen som var medlem av Mensa-klubben..

    Normalt så tar jeg mine egne valg og behöver ikke å begrunne dem for noen,men jeg skal gjöre et unntak bare for å vise at ting er ikke alltid som man tror de er. Dette blir omfattende for det kan ikke sies på noen få setninger og blir litt personlig.
    I 1982 flyttet jeg til Arendal og meldte meg straks inn i den lokale mc-klubben som i löpet av det året vokste til å bli Norges störste klubb med 130 medlemmer,mest pga at da kom Suzuki Gsx750 og den kostet latterlige 22.000,-NOK. I og med at vi da hadde en stor medlemsmasse skaffet vi lokaler som vi hyrte av kommunen. En murbygning bygd av tyskerne i 1942 som kjölelager for poteter. I tillegg var det en lagerbygning i tre som senere ble innredet til verksted. Allerede etter knapt år fant vi ut at medlemsavgiften ikke strakk til for å dekke faste utgifter. Tyskerne hadde konstruert potetkjelleren for å holde 4 grader konstant og uansett hvor mye varme vi tilförte klarte vi knapt å få temperaturen over 16 grader så våre,fyringsutgifter var massive. For å skaffe mere penger så fant vi ut at vi skulle arrangere treff og som sagt så gjort.. året etter var vi igang og takket väre god markedsföring kom det flere hundre på treffet. Neste år kom det nesten tusen og deretter over tusen og vi hadde nå en stabil ökonomi og ingen problemer med å betale faste utgifter.
    Höres ut som en suksesshistorie ikkesant? Vel.. det historien ikke forteller er de hundrevis av arbeidstimene som noen få av oss la ned i dette. Heller ikke at vi måtte stille personlige garantier for å få varer hos leverandörene eller at jeg ble arrestert av politiet for å drive ulovlig ölsalg på treffet.
    (slapp unna med 12.000 i bot). I 85 var vi ca.100 medlemmer,men når noe skulle gjöres så var vi normalt bare 5.. dette tok på i lengden for den lille kjernen som i realiteten holdt klubben igang og noen år senere avviklet vi både treff og sa opp leieavtalen med kommunen. Vi var da ca.30 stk betalende medlemmer igjen ,men bare noen få var aktive. 12 av disse gikk da ut av klubben for å starte sin egen klubb for de hadde funnet et lokale litt avsides til en grei pris og ville lage en klubb slik de mente en klubb burde väre,privat med begrenset eller ingen adgang for de som ikke tilhörer vennekretsen. Jeg ble spurt om jeg ville väre med og selv om jeg likte ideen og dette var mine beste
    venner så måtte jeg desverre si nei fordi jeg hadde nettopp studert i 3 år og selv om studiene mine ble fullfinansiert som omskolering fra forsvaret hadde jeg pådratt meg store utgifter i form av kjerring og hus så å låne mer penger var ikke aktuelt for min del og jeg kunne heller ikke väre med på ombyggingen av lokalene fordi jeg jobbet bortimot 200 timer i uka med kjöre å vogntog på utlandet samtidig som jeg prövde å få ferdig hovedoppgaven min. Akkurat da var det tungt å si nei til det som synes å väre den optimale klubblösningen. Idag vet jeg bedre.. de 12 lånte 2 mill til kjöp av en sliten bygning og til nödvendig oppgradering av ting og tang som det elektriske osv. Og det ble riktig bra og en overkommelig andel for hver å betale pr.måned. Året etter lånte de 1 mill til og bygde et lite verksted og etterhvert en halv mill til for endel essensielle maskiner. Klubben fungerte riktig bra gjennom 3-4 år,men så vedtok kommunen en ny lov som påböd alle å koble seg på det kommunale nettet for vann og kloakk. Greit nok for de som har 30 meter til nettet ,men gutta boys hadde 1,8 kilometer til närmeste påkoblingsted og herfra gikk det nedoverbakke hele veien. Först tapte de en rettsak om dette og pådro seg advokatutgifter på flere hundre tusen. Så döde en i et slagsmål i byen,en döde av hjertestans og to trakk seg ut fordi de hadde kjerringer som var imot hele guttekonseptet og nå var de plutselig bare 8 igjen til å betjene all gjeld og det er lett å forstå at det ikke ble så mye til overs til motorsykkeldeler eller turer. Den totale gjelden deres var nå på over 4 mill og de forsökte å selge til 1 mill,men påbudet om tilkoblingen skremte vekk alle intressenter og den usentrale plasseringen og at det var klasset til industri gjorde at ingen som ville ha bolig var blant intressentene. For å gjöre det som egentlig er en enda lengre historie kort.. Den perfekte klubben.. ble opplöst og tvangsolgt for knapper og glansbilder og det lille som kom inn ved salg dekte bare en liten del av gjelda til banken og så vidt jeg vet betaler alle de 8 enda på restgjelda og ligger i rettsak med de 2 som trakk seg ut for at de skal ta sin del av gjelda. Idag er det ingen av disse som hverken kjörer motorsykkel eller omgås.
    Fortsettes->
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  20. #20
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    I tillegg til de 12 var det 5 fra den opprinnelige klubben som også startet sin egen klubb.
    De fikk leie et bomberom langt inni et fjell. Tyskerne sprengte det ut og var opprinnelig en ildlednings og kommandosentral og hadde rikelig med plass fra en närmest skjult dör nesten midt i byen. Deler av det var urört siden krigen og en mindre del hadde värt bruk for lagring av endel Sivilforsvarsutstyr. Det viste seg snart at det trengte inn ganske mye vann i deler av bunkeren og da de tok kontakt med kommunen fikk de et tilbud om å kjöpe hele greia närmest for knapper og glansbilder for kommunen ville ikke ha noe utgifter med det. Vannet trengte fremdeles inn,men så döde bestefaren til en av medlemmene. Tilfeldigvis var han en av Norges mest kjente forfattere og hadde testamentert et lastebillass med penger til sönnesönnen som brukte dem til å få et firma til å spröyte hele fjellet med en plastmasse og betong innvendig. De har antageligvis et av verdens kuleste (og atomsikre) klubbhus,men desverre så er de tilknyttet som supporterklubb til en verdensomspennende motorsykkelklubb så politiet er nesten oftere i lokalene enn de selv.

    I löpet av tiden som fortellingen over pågår så er jeg fremdeles i den opprinnelige klubben som nå har en kjerne på ca. 10 stk hvor alle er aktive. (Vi kastet ut pyntemedlemmer). I tillegg så hadde jeg samlet sammen omtrent 70 tonn med amerikanske miltärkjöretöy (noe engelsk og canadisk også og en Tjekkisk Tatra og noe russisk og.. ++ ),men det var ikke poenget.. Det var at for å få plass til alt det grönne så leide jeg et stort bygg av en eldre mann som også likte grönne biler närmest for småpenger. Samtidig overtok en venn av meg byens mc-sjappe. Han hadde tidligere värt involvert som deleier,men hadde nå full kontroll og en annen venn ble verksmester der og de fikk agenturet på Harley Davidson. Han måtte kjöpe et visst antall sykler av gangen (av alle merker han förte) og siden jeg hadde 10 kjöreporter og bra med plass så leide han av meg. Etterhvert gjorde han det riktig bra ökonomisk og jeg monterte en god del motorsykler for han når jeg hadde tid.
    Samtidig gror det tilhörende HOG-chapteret.. en etasje i forretningen blir til klubblokale og de er usedvanlig aktive og naturlig nok så kjenner jeg de aller fleste fra tidligere og mine store grönne amerikanske lastebiler blir med på flere treff i HOG-regi og jeg kjörer med dem på ondagskörningar
    da på motorsykkel. Den gangen vurderte jag aldri å kjöpe Harley Davidson. I Norge er den altfor dyr (ca 100.000 mer i snitt),men jeg likte klubben svärt godt. Bare topp folk i klubben,ingen stress med lokaler,treff hvert år eller annet for å skaffe penger.. bare å möte opp å kjöre..

    Det er kanskje ikke så vanskelig å forstå at jeg meldte meg inn i HOG da jeg flyttet hit. Planen var egentlig ikke å kjöpe Harley i det hele tatt,men da jeg så prisene her og samtidig fant flere jeg kunne tenke meg ble valget enkelt. (å eie en harley er jo tross alt på topp 10 på «things to do before you die».

    Så.. kjöpeklubb.. du mener selvfölgelig det som noe negativt,men det gjör ikke jeg.. om kjöpe skal brukes så er det for meg «kjöpe seg fri» fra alt det som man ofte må bruke istedenfor penger i en klubb.. egeninnsats,arbeid,tid,uenighet om hverandres innsats,krangel om penger..
    Jeg ser allikevel hvor du vil med argumentene dine,Kvarnstenen.. idag er det slik at de store konsernene finner på mye rart,ikke bare for å få deg som kunde,men for å få deg til å komme igjen og igjen.. så vi har fått det som kalles «loyality card». Du har kanskje et selv.. fra Coop,Preem,Jula,Granngården eller hva vet jeg.. systemet er det samme.. kom tilbake og spar penger. Slik fungerer det også med HOG-card,bare at du betaler först og så får du igjen penger når du bruker det.. mulig at det er kynisk,men slik er verden i dag.. For å få igjen hele medlemsavgiften må man altså legge igjen ca.4000,- i deler hos handlarn/år.
    Siden jeg har sett den utrolig fine X-Bonesen din til salgs er det vanskelig for meg å la väre å bruke den som eksempel på hvor lett det er å få tilbake medlemsavgiften og også to-tre lifetimememberships etter hvor mye du har lagt ned i den av kostbare deler.

    En klubb kan väre organisert på en rekke forskjellige måter.. noe fungerer og noe fungerer ikke,men til syvende og sist er det kjemien og hvor dedikert medlemmene er som gjör en klubb..
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •