Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Läder

  1. #1
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1

    Läder

    Fler än jag som kör lädret i tvättmaskinen?
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  2. #2
    Plånboken har jag tvättat,
    Men skinnbrallorna och jackan får bli vanlig skinntvål och sen nåt skinnsmörja,

  3. #3
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Absolut inte.. Läder måste mettas med fett och tvätter man det ut måste man gjöra om det och det är inte gjort på 5 minuter. Smör in läderet så många gånger att läderolja/fett inte längre sugs upp av läderet och smuts tar man bort med en sadelsåpa.
    Kjöp på en affär var dom har hästeutstyr.. denna f.eks; http://www.tjaderlader.se/prod/SADEL..._74611/SWE/SEK

    När du ska kjöpa läderolja/fett så inneholder dom besta bivaks och lanolin. När läderet är mettad är det vattentät och vattenavstötande. (vatten och olja byter inte plats).
    Fordel gjärna fettet/oljan med en trasa,men det tränger best inn om du masserar det inn med händer/fingrar som har dom magiska 37 grader som gir best effekt.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    efter tips härifrån vågade jag prova med tvättmaskinen, det funkade bra, en liten aning mjukhet tappade jag, men det är ju inte så att man behöver tvätta dem på detta sättet så ofta, så som en sista utväg är det absolut värt det.

  5. #5
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Når du först har gjort det er det nå viktig at du tilförer fett. Tort läder är inte mycket starkare enn papper och suger vatten som en svamp.
    Selv bruker jeg omtrent et år på ä tilföre så mye fett at jeg kan stole på at det er tilnärmet tett. For en exstra vannavstötende effekt kan du polere den med en mjuk trasa.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •