Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Olije nivån på Twincam

  1. #21
    V.I.B Löfgrens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    106
    Tackad: 0

    Olije nivån på Twincam

    På min 99 Electra twincam skulle oljan kollas på stödet. På min softail har jag ingen aning. Det är nog bäst att jag kollar det.

  2. #22
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    På Dyna och Touring serien med TC88 kollas oljan med cykeln på sidostödet. Vid kall motor får nivån vara max mitt mellan strecken. Vid varm motor hamnar då nivån på nära max stecket. Oljestickan helt nerskjuten vid kollen. Har man monterat kortare dämpare eller moddat på annat sätt får man väl beakta detta ifall inte hojen har samma lutning som orginal.

  3. #23
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Där ser man som vanligt då en verkstadshandbok eller i detta fall en bruksanvisning till rätt årsmodell som gäller, fast då blir det ju inte lika mycket skrivande i forumet förstås
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Tillägg:
    Så är det nog på de gummiupphängda sportstrarna, men på iaf 91-03 skall mig veterligen oljan kollas med hojen upprätt.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #24
    När det gäller min manual som bara är en Haynes och därför inte riktigt att lita på står det att:
    1 Motorn skall köras, stannas och vänta någon minut (antagligen så att skummet lägger sig)
    2 Stå på stödet, men på vågrätt underlag.
    3 Stickan skall INTE stickas ner i åkläge utan bara skjutas ner så att "korken" slår i oljetankshalsen.

    Min Haynes täcker TC88 99 till 03, både Glides, Dyna som Softail

    Om du har den underliga böjelsen att vara sambo med hojjen så skall du INTE starta den innomhus utan att säkerställa god ventilation!

    Jag vill återigen passa på att be Lass S om ursäkt för mitt inlägg härom dagen. Inlägget berodde på irritation på en helt annan person av motsatt kön samt troligen att alkolåset på datorn var ur funktion! Om vi syns någonstans, så påminn mig om att jag skall köpa dig några goda amerikanska öl (kanske Sierra Nevada eller något från Brooklyn Brewery)

  5. #25
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Öl är gott o gratis ännu godare men jag vet inte om jag hänger med riktigt, har inte uppfattat att du hackat på mig för man måste läsa mellan raderna på forum då det mesta missuppfattas lite för lätt, vissa går i taket för minsta lilla som värsta kärringar medan andra tål lite mer, vi är alla olika som det så fint heter.
    Men du får gärna bjuda på första så tar jag andra stroker49 skål broder

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    När det gäller min manual som bara är en Haynes och därför inte riktigt att lita på står det att:
    1 Motorn skall köras, stannas och vänta någon minut (antagligen så att skummet lägger sig)
    2 Stå på stödet, men på vågrätt underlag.
    3 Stickan skall INTE stickas ner i åkläge utan bara skjutas ner så att "korken" slår i oljetankshalsen.

    Min Haynes täcker TC88 99 till 03, både Glides, Dyna som Softail

    Om du har den underliga böjelsen att vara sambo med hojjen så skall du INTE starta den innomhus utan att säkerställa god ventilation!

    Jag vill återigen passa på att be Lass S om ursäkt för mitt inlägg härom dagen. Inlägget berodde på irritation på en helt annan person av motsatt kön samt troligen att alkolåset på datorn var ur funktion! Om vi syns någonstans, så påminn mig om att jag skall köpa dig några goda amerikanska öl (kanske Sierra Nevada eller något från Brooklyn Brewery)
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #26
    Nu blev det fel igen. Lars Nilsson var det. Men du får en öl du också!

  7. #27
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    @paq - jag varmkörde, ca 5-10 min stillastående och kollade oljan, träkloss understödet nästan helt upprätt, stängde av och lät den stå en minut innan koll. Tryckte ner stickan fullt och ur för koll, helt enligt orginalmanualen för FLSTCI 04.

    Det finns också instruktion för sk. Kall kontroll även om det står att det inte är helt tillförlitligt att kolla på en kall motor. Där står att den skall kollas upprätt. OBS! Fyll inte olja till fullmärket på en "kallkoll", utan kolla genom att titta ner i burken, om oljan är nära nedre svetsskarven till fyllningröret, gå till varmkoll. Om inte fyll olja till nedre kanten på fyllningsröret, på upprätt motorcykel, innan varmkörning.

    Hoppas detta hjälpte dig något.

  8. #28
    V.I.B Löfgrens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    106
    Tackad: 0

    Olije nivån på Twincam

    Tack Johnny. Då vet jag

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Twincam B
    Av Diesel i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-09-25, 16:13
  2. Nivåreglerande stötdämpare
    Av HD-Alex i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 21:05
  3. twincam 88 byte av vevaxel hjälp
    Av crank i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 13:56
  4. Fredagsmys och dragracing på hög nivå!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 19:05
  5. evo till twincam
    Av ultra98 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 18:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •