Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ny i mc världen och i detta forum, hjälp!!

  1. #1

    Cool Ny i mc världen och i detta forum, hjälp!!

    Hej alla
    Jag är ny i MC-världen och i detta forum.

    Nu är det dags att ta sig i kragen..
    Tanken är att jag ska ta MC-kortet i mars, så nu börjar det bli dags för att titta lite närmre på vilken modell jag ska köpa.
    Alltid drömt om Fat Boy, men nu tycker jag att Forty-Eight ser riktigt bra ut också, även en V-Rod skulle få plats i garaget...
    Bor på mindre ort utanför Malmö, kommer förmodligen köra ganska lite i "storstan" blir nog mest landsväg och hemma i "byn"

    Mina frågor är!

    1: Hur ska jag resonera kring mitt första MC-köp? Upplyssningsvis är det HD eller inget som gäller
    2: Köpa en model från början som jag kommer trivas med en längre tid eller köpa en "nybörjar" hoj först?

    Jag är normal i längd 184 och väger ca 80kg. Kan tex Fat Boy vara fel för mig?

    Trevlig kväll

  2. #2
    Välkommen hit och lycka till me hoj-kortet,började också med en Forty Eight som är en kanonhoj men bytte till softail för att få plats för frugan...så om du vill
    åka 2 på så satsa på Fat Boy
    Deluxe FLSTN

  3. #3
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Välkommen...

    Och säger mest en sak bestämt; Bry dej inte om vad folk anser skall vara passande som nybörjarhoj eller ej. Det är faktiskt du som skall känna av detta. Sedan skall du kanske t o m ha kvar hojen ett bra tag efter att kortet landat i din hand.
    Oavsett hur du kör, så prova och fråga dig fram. Gå inte enbart efter utseendet på hojen. Utan provsitt och känn efter, är det möjligt, provkör. Kolla med folk om för- och nackdelar med de hojar som intresserar dig.
    Dock skulle jag kanske passa på, att köpa en hoj, som var "tillräckligt ny för att bland annat ha ABS bromsar"...

    Själv började jag med en Sportster 1200 Custom, men den blev efter några år trike (fick problem med dåvarande handledare bland annat). Men för någon vecka sedan byttes denna hoj ut till en V-rod Muscle 2010.
    Nu ser jag själv fram emot att få den där förbaskade lappen med i hand. Plus att jag har en hoj jag kan vara stolt över och ha kvar i en massa år framöver. Och valet vart klart efter en massa frågor, provsittningar och m m... Själv är jag 173 cm kort... Så att provsitta och känna efter är väldigt viktigt med.

    Gillar du att styla hoj, så är nog softtail ett bra kort... För där finns det hur mycket saker som helst att lattja med.

    Lycka till med framtida hojköp... Och du kan allt ha dej din HD från start med. Tänk vad du kommer att lära känna din hoj bra, på vägen till det efterlängtade A-kortet.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #4
    Välkommen. 48an är en trevlig hoj. En del kollar det för tjejhoj osv. Har själv kört olika hojar sen 95. Köpte en Nightster i april, just för att jag ville ha en sån. Tycker inte den är så slö som alla säger. 70-75 Hkr ? med luft o buller. Sen väger den ju nästan 100 kg mindre än de större hojarna. Sen är det bara o sätta igång att bygga och modifiera. Bara du själv avgör vilken hoj som är rätt för just dig. Försök att få prova några olika hojar så du kan bilda en egen uppfattning. Lycka till

  5. #5
    Välkommen hit!

  6. #6
    Välkommen hit, som andra säger skall du köpa en hoj du gillar, både utseende och vid provkörning.
    Men....
    Många som är nya på hoj, byter efter ett till två år, när de kört lite mer och börjat känna vad som är viktigt, så mitt råd blir, köp gärna begagnat till ett pris som står sig bra 1-2 år, så har du det mesta av pengarna kvar när du ska byta.
    Körde själv två begagnade HD innan jag visste att det var Fat Boben som gällde för mig, o då blev det en sprillans.

    Lycka till!

  7. #7
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Kjöp först en japansk sykkel og kjör et par sesonger trygt.. så kan du investere i noe dyrere,dårligere teknisk,med tvilsomme kjöreegenskaper og elendige bremser som en Harley..
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  8. #8
    V.I.B Frittes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    882
    Tackad: 0

    Välkommen i gänget När jag valde hoj så var det provkörning, körställning som avgjorde det hela. Ska man kopa beggat så är det bättre pris på vintern.
    Men ta det bara lugnt så hittar du nog något som passa dig.

  9. #9
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Välkommen till ett sjysst Forum
    There are no problemsonly solutions

  10. #10
    Hagis
    Guest
    Varmt välkommen (även om det är snöstorm ute för tillfället)
    Det är den röda tråden genom alla inlägg du har fått här! Det är bara DU själv som kan avgöra vad som är lämpligt för dig att starta med. Du har fått grymt bra tips och råd i svaren men du bör själv ta tillvara på det som känns rätt för dig!

    Jag köpte en 883a sportster, en sk kärring hoj! Jag har väldigt mycket folk (så gott som alla) i min närhet som kör hoj! Dom flesta kör HD men många kör sporthojar, motarder osv. Jag hade en begränsad peng att köpa hoj för, jag hade en egen vision av hur jag ville att hojen ska se ut, jag har för avsikt att kunna ta med 1st lady på åkturer och jag har för avsikt att fortsätta pumpa av 1000-1200 mil per år.

    Så jag köpte en 883a, jag kallar dom idag för "lego hojar" med en jävligt positiv ton i rösten! Dom går att bygga om hur mycket som helst med rätt kunskaper men även då det finns sjukt mycket delar till dessa hojar! Och det går att konvertera dom från 883 till 1200 cc med rätt enkla ingrepp

    Mitt råd till dig är att göra som dom flesta har skrivit, pröva dig fram! Ta reda på information om hojen, vill du bygga på den ja hur lätt är det i så fall? Information och kunskap om hojarna är det du söker tror jag.

    Lycka till med allt

    Så här såg hojen ut före
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0171.JPG 
Visningar:	31 
Storlek:	52,1 KB 
Id:	9803

    Så här ser hojen ut idag (ej färdig)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0163.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	39,4 KB 
Id:	9804

  11. #11
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Se där Hagis! Du har ju varit riktigt ambitiös! Sjysst stuk
    There are no problemsonly solutions

  12. #12
    Du har fått många bra råd här. En Fat Boy kan ju aldrig vara helt fel! Jag tycker också man måste matcha hojjen efter sig själv. Du är ju inte så jättekort trots att du är 185cm (jag är 190) så mindre hojjar kan ju se lite ut som man stulit en moppe. Jag sitter inte riktig bra ens på en Electra. Sedan beror det mycket på vad du har för planer. Långturing eller fara runt och skrämma barn och russin i stan'? Skall man åka mycket och långt så är ju en Electra kanon , men lite buss är det ju. En Fat Boy eller annan Softail är snygga. Men vill man ha en hojj som är kanonsnygg OCH bra och bekväm så är ju inte Roadking fel, speciellt inte om man är 185cm. Dynahojjarna är ju riktigt bra hojjar också.

  13. #13
    Hagis
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Se där Hagis! Du har ju varit riktigt ambitiös! Sjysst stuk
    Jo jag vill gärna få den precis så som jag vill ha den! Det är enormt mycket hand arbete utfört på denna hoj! Men den blir riktigt brutal Det är bara två saker som jag inte har bytt! Det ena är ramen runt motorn, tailen osv är ju bytt. Sen motorn i sig, men den konverterar jag nästa vinter!

  14. #14
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Hej Och välkommen till forumet här finns många svar,men som sakt åk runt till våren och prova olika hojar,för då får du ju känna dig för...

  15. #15

  16. #16
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Välkommen

Liknande ämnen

  1. Ny i HD-världen
    Av Geggan i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 19:02
  2. Ännu en ny på detta forum
    Av Anjoner i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 13:02
  3. Ny på detta forum
    Av stroker49 i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 18:40
  4. Åkt HD sedan 2003 men missat detta forum
    Av Risten i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 20:51
  5. Ny på detta forum.
    Av Nightrod i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 10:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •