Sidan 13 av 32 FörstaFörsta ... 3111213141523 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 622

Ämne: Stora gnälltråden...

  1. #241
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Vem tusan beställde så mycket kallare väder??? Nu får jag ju absolut inte glömma min astma medicin, när jag sticker ut skallen utanför dörren.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  2. #242
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Eller så finns det traktorer ?
    Vem vill åka Volvo?



    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Nja... Jag tar nog hellre snön än kaoset i Thailand.
    Hellre Thai-Kaos än Snö-Kaos , det första kan jag hålla mig undan ifrån av gammal vana , det andra var enda sättet att undvika om man åkte ner till just Thai-Kaos:et! hehehe
    CS//

  3. #243
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Svär eder och förbannelser över allt som har med VVS och tvättmaskiner att göra... Löser man andra problem, verkar det bara uppstå nya i stället.
    Saken blir inte bättre av att jag börjar bli rejält hungrig med... Som tur är kommer maken snart hem med mat åtminstone.
    För inte f*n hinner jag äta, när jag försöker meka med trista maskiner...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #244
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Kokade korvsoppa och åt två tallrikar o fyra ostmacker. Måste ha varit sömnmedel i nåt! Käkade vid 16.00 tiden slocknade och vaknade nu Och har fanimej köpt Tuborg Lite av misstag!!!
    Senast redigerat av xbones den 2013-01-19 klockan 21:58.
    There are no problemsonly solutions

  5. #245
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Maken är i alla fall överens med mig, om tvättmaskinen... Felet är inuti maskinen. Verkar som något släppt eller gått sönder (förhoppningsvis garantijobb). Som tur är tecknade vi en gôrbra försäkring vid köpet...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #246
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Fick min nya försäkringspremie för bilen .. Hur fan kan de höja priset med 1200kr, gick från 3800 till 5000 Ringde upp och klagade ...konstigt hur de på något sätt lyckats ge mig en ny offert på den gamla priset efter det..thank you !!

  7. #247
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Fick min nya försäkringspremie för bilen .. Hur fan kan de höja priset med 1200kr, gick från 3800 till 5000 Ringde upp och klagade ...konstigt hur de på något sätt lyckats ge mig en ny offert på den gamla priset efter det..thank you !!
    Dom provar alla trix! Är du inte uppmärksam så snor dom dej på pengar. Flyttade för ett år sen ca3km närmare stan till ett lugnare område och 10m2 mindre lägenhet. Vad hände? Jo,hemförsäkringen gick upp 700kr? Ringde o frågade hur det kom sej?Fick inget svar!!! Det är bara så sa dom!Bytte bolag och fick runt samma pris som innan!
    There are no problemsonly solutions

  8. #248
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Gnäller på att det var -17 imorse... Nu är det redan runt -12, sist jag kikade på termometern...

    Gnäller på att vi kanske måste kasta in handsken, angående makens firma... Innan det blir för jävligt... Vet inte ens hur det hela påverkar mig.

    Gnäller på att jag för en gång skull fick en skaplig lön... Men får jag glädjas av den??? Jag hatar verkligen lågkonjunktur inom taxi.

    Gnäller på folk, som inte fattar att det är halt och att man inte kan leka Rally-Kalle på små, smala vägar (som ofta har gående på plats också)... Igår höll jag nästan på att smälla med en sådan idiot!!!
    Fick hjärtat i halsgropen när jag såg bilen komma emot mig i full karriär, sladdande utan kontroll (han lyckades pricka rätt del av diket... så han kom upp på vägen) och insåg att han inte skulle hinna stanna heller... Som tur var tänkte jag klart och drog i backen och gasade... Lyckades med en hårsmån ta mig ner till en ännu mindre avtagsväg från vår... Tror inte ens det var mer än 1 dm mellan bilarna när de var som närmast i kollisionskurs.
    När killen slutligen passerade höjde han bara ena handen till ett hej.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  9. #249
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    ..känner mig lite gnällig när kirurgen antyder att man kan leva med "lite knölstruma"... Att det är väl inget typ... Fick i alla fall mer remisser för provtagningar och röntgen. Ena provtagningen (den för blodvärdena) gjorde jag i anslutning med läkarbesöket. Kvar provtagning direkt i sköldkörteln samt röntgen av hals.

    Lätt för folk att anse att man kan leva med besvär, när de själva inte har likadana.

    - - - Uppdaterad - - -

    Gnäller även på att jag är svårstucken...
    Men till slut fick damen ihop sina 3 fulla rör... Dock rekommenderade hon inte heller mig, att bli blodgivare.
    Konstigt!


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #250
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    ...............trött på folk som alltid gnäller om vädret och att de vill ut på Höjen men aldrig ta de tillfällen då de uppstår, folk som bara lyckas ta sig till en eller två träffar per år bara för att de tror att det är en supkalas och att det gör dem till en riktig biker, Trött på american Road Movies, var är de svenska ? Gnälla oxså om folk som går med en körning och fika grupp i forumet och aldrig kör eller fika.. Why ?????????


    Förresten var är den Twin tråd till detta ? .. där folk hade något positivt att säga

  11. #251
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    ...............trött på folk som alltid gnäller om vädret och att de vill ut på Höjen men aldrig ta de tillfällen då de uppstår, folk som bara lyckas ta sig till en eller två träffar per år bara för att de tror att det är en supkalas och att det gör dem till en riktig biker, Trött på american Road Movies, var är de svenska ? Gnälla oxså om folk som går med en körning och fika grupp i forumet och aldrig kör eller fika.. Why ?????????


    Förresten var är den Twin tråd till detta ? .. där folk hade något positivt att säga
    Du får väl skapa en sådan tråd...

    Och till mitt försvar... Jag kan inte köra så här års... Får vara glad om jag ens kan ta på mig kläder snabbt och vara ute en längre stund i kylan (utan att bruka astmainhalator och/eller att riskera att kräkas)...
    Kör gör jag, men kanske inte till större träffar. Har man stora hundar hemma, är det inte alltid lätt med passning heller... Och det kostar att lämna bort dom också.
    Ja, jag gnäller på årstiden... Har aldrig anammat vintern... Jag föredrar väder som är gjort för att njutas i, när man slipper frysa också...
    Jag körde allt några gånger i Westcoast i alla fall... I år kan det dock bli lite värre, om jag inte får många snälla handledare.
    Men när jag väl får det där förbaskade kortet.... Ja, då jävlar!

    Gnäller nu på att min morsa får köra hoj fortfarande med sitt körkort... Hm, hon vet inte ens hur man får igång en modern med startknapp..

    Och så gnäller jag på de som gnäller på bleka människor... Alla gillar inte att solbada!

    - - - Uppdaterad - - -

    Gnäller även på att "helikopter rutten" går strax ovanför vårt hus... Periodvis ganska störigt, speciellt med ambulanshelikoptern som oftast flyger lågt...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  12. #252
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Fick min nya försäkringspremie för bilen .. Hur fan kan de höja priset med 1200kr, gick från 3800 till 5000 Ringde upp och klagade ...konstigt hur de på något sätt lyckats ge mig en ny offert på den gamla priset efter det..thank you !!
    Man får nog hela tiden vara alert och kolla priser,det som är bra pris ena året kan vara ändrat till nästa år.
    De hade väl hoppats att du skulle betala premien utan att höra av dej.
    Fuck cancer

  13. #253
    Ha ha ja det är lite problematiskt att köra hoj här mellan oktober och april. Såvida man inte kör med fulldubbat eller skidställ då
    Tidigare körde jag förvisso KTM 525 exc på vintern med endurodubb. Nu när bilen snart är betald så kan det hända att det återupptas!
    Trägen vinner!

  14. #254
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Ha ha ja det är lite problematiskt att köra hoj här mellan oktober och april. Såvida man inte kör med fulldubbat eller skidställ då
    Tidigare körde jag förvisso KTM 525 exc på vintern med endurodubb. Nu när bilen snart är betald så kan det hända att det återupptas!
    Heheh,här i väst skulle man ha en amfibiebil i mellanåt
    There are no problemsonly solutions

  15. #255
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Heheh,här i väst skulle man ha en amfibiebil i mellanåt
    Water jet hoj?
    Trägen vinner!

  16. #256
    Sen måste jag bara säga att jag har jävligt svårt förstå varför det skulle vara å underbetalt med att driva taxibolag. I Luleå får man mynta mellan 80-100kr/km
    I skåne där jag vistas rätt ofta på kurs och skit, kostar det ca:5kr/metern. Eftersom man inte hittar så bra där grinar taxi chaufförerna bara om "fasta priser"
    sen blir man knullad som fan. Kör två kvarter och släpper av en för 180kr.. Satans kroknäsor! Det finns en anledning SD växer kan jag säga!!
    Trägen vinner!

  17. #257
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Sen måste jag bara säga att jag har jävligt svårt förstå varför det skulle vara å underbetalt med att driva taxibolag. I Luleå får man mynta mellan 80-100kr/km
    I skåne där jag vistas rätt ofta på kurs och skit, kostar det ca:5kr/metern. Eftersom man inte hittar så bra där grinar taxi chaufförerna bara om "fasta priser"
    sen blir man knullad som fan. Kör två kvarter och släpper av en för 180kr.. Satans kroknäsor! Det finns en anledning SD växer kan jag säga!!
    Jag blir jävligt sur, när folk tror de vet vad det kostar totalt att driva ett företag. Visst finns det folk som luras, men det finns det i alla branscher plus bland privata personer också.

    Skall vi dra det stort;
    Fasta priser tillämpas på vissa företag av många större taxibolag, för att underlätta för kunder, men det gäller oftast vissa sträckningar och/eller mellan olika längre destinationer. Dock gäller det även, att man som kund är medveten om vad kostnaden blivit med s k "rull-taxa".
    Till denna avgift tillkommer det en "framkörningskostnad" plus eventuellt väntetid, "via-kostnad" (om man skall krångla med flera adresser under samma resa och eventuellt andra kostnader (men dessa tillkommer oftast kunder som exempelvis reser till och från flyg, framför allt affärsmän inte privatpersoner).
    Vissa bolag (som makens) kör även med fasta priser och i viss del "rabatterad rulltaxa", som är billigare om man som företag tillämpar avtal med just det taxibolaget/taxibolagen (vissa har mer än ett bolag de vänder sig till, OM företaget är stort).

    Vad du som kund betalar för, som skall i slutändan betala taxin du åkt med...
    (Som man förmodligen inte alltid fattar som privat person framför allt).

    - Bilens omkostnader (drivmedel, eventuell avbetalning på lån, försäkringar, service*,tvätt osv).
    - Chaufförens kostnad (Lön, arbetsgivaravgift, försäkring, skatt, kläder osv).
    - Om taxin är knuten till ett större bolag, så tas det ut en avgift för detta med, som kan variera beroende på "hur bilen används i det företagets namn). Här brukar även fakturorna regleras, som betalas ut mycket senare till "droskägaren" (t ex parkering vid flyg, bom-avgifter (t ex för att få åka in på speciella ställen för att hämta och/eller lämna kunder, detta för att förhindra "svart taxi och fri åkare"). Dessa avgifter kan bli minus, OM man inte fått in tillräckligt med faktura resor.
    -Åkarens (dvs den som äger bilen) "egna lön" samt omkostnader för att driva företaget (bl a betala revisor, eventuell kostnad för telefon/betalningsterminal, taxameter osv)...

    Jag har säkerligen glömt en del saker, men det påvisar lite av det hela, som skall täckas av bilens "inkomst under en månad"... För att få dessa summor att gå ihop, måste en bil köra in ett minimum belopp varje dag helst.

    Facket vill tvinga på åkarna "garanti löner" (oftast tillämpas %-baserad lön för de flesta anställda inom taxi), men nu för tiden kör inte de flesta bilar ens in kostnader som täcker en anställd chaufför. Hur skall då pengarna räcka till alla andra omkostnader?
    Friåkarna klarar sig på många vis, de kan själva sätta priserna (vilket kan bli gôrdyrt för den som inte är uppmärksam på vad det står på den gula skylten ALLA taxibilar måste ha tydligt uppsatta på flera ställen i bilen, bl a fönsterrutorna), de är oftast inte bundna till en "kassa tömnings terminal" (vilket definitivt underlättar att stoppa pengar svart i plånboken)...

    Man kan säga att en taxi bil allt som oftast måste dra in minst 60 000 kr per månad för att få det att gå runt med alla kostnader och då handlar det inte om 8-timmars pass heller "endast 5 dagar i veckan". Pengarna skall täcka även de dagar och månader som bilen knappt kör in något alls (t ex januari och juli då det är dåligt att göra, OM man inte t ex drar till Smögen under sommaren).
    De som äger en bil måste jobba i snitt 264 timmar i bilen per månad minst (för att få ut ca 21 500 kr före skatt)...
    Så då kan du gissa varför det är så många "kroknäsor" inom taxi. Ingen vanlig svensk vill jobba för så lite pengar och så långa pass minst 6 dagar i veckan.


    *Service sker många gånger per år på en taxibil. Kan aldrig jämföras med en "vanlig Svenssons service kostnader à max 1500 mil per år... Samma gäller försäkringen, som är snordyr för taxi).


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  18. #258
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Ett tillägg... S k semesterlön och så måste köras in de bra månaderna också. Och ett taxiföretag vill ju även få lite plus i kassan, OM någon större kostnad skulle komma (t ex om bilen krockas osv)...

    Därför tycker jag det är viktigt, att folk börjar inse att det är ägaren av bilen, som får betala ALLA kostnader, OM du som kund inte avbokar din resa och de åkt fram till rätt adress och allt. Många verkar tro att det är de "stora namnen" (t ex Västtrafik, Taxi Göteborg, Taxi Kurir, VIP taxi osv) som betalar "fast lön till den som kör bilen". men så är det inte. Det är droskägaren som åker på sådana onödiga utgifter.

    Och p.g.a. den minskade lönsamheten har många glesbygder även börjat tappa chansen att få taxi som privatpersoner. Det kostar för mycket och man har helt enkelt oftast inte ens råd att anställa någon extra under t ex helger.

    I städer är konkurrensen stor mellan större bolag, så resorna blir egentligen för billiga. Det är även som sådant, att du allt som oftast inte kör precis hela ditt arbetspass heller (massa dö tid), som redan är på 10-12 timmar för att försöka få in din inkomst.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och nu gnäller jag på att jag redan är PANK (efter månadens alla räkningar för vårt hushåll)... eftersom jag inte kan räkna med pengar från maken... Vi vet inte ens hur länge till vi orkar slita med att dra runt firman och/eller om det är dags att sadla om för maken.
    Taxi idag genererar inte pengar längre tyvärr, så man får alla ekvationer att gå ihop lagligt.

    Så de som gnäller på höga priser, kanske borde vara mer uppmärksamma också. I vissa lägen kanske lurade, men då har man ju inte heller kollat vad som gäller.
    För att få använda fasta priser lagligt, så måste taxin även kunna uppvisa en riktig prislista med detta, annars får "bara" rull-taxa tillämpas.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  19. #259
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Du är inte den enda som har det svårt .. tror att de flesta av oss kämpar på för att överleva. Det är svårast för dem som lever ensamma och har en inkomst, ett par med två inkomster har det lite lättare. Tyvärr så är det här i Sverige.

    Anyway..... hoppas i slutändan saker och ting fungerar för er båda...........

  20. #260
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Du är inte den enda som har det svårt .. tror att de flesta av oss kämpar på för att överleva. Det är svårast för dem som lever ensamma och har en inkomst, ett par med två inkomster har det lite lättare. Tyvärr så är det här i Sverige.

    Anyway..... hoppas i slutändan saker och ting fungerar för er båda...........
    Problemet är ju att jag har 17 mil varje dag att pendla till mitt jobb... Makens firma går minus... Då räcker inte ens mina pengar hela vägen ut. Och jag har offrat en massa pengar senaste året på firman. Och det leder till att jag inte har pengar själv till något kul det senaste året.
    Jag är rädd, att det kommer en dag när jag inte har råd att ta mig till jobbet. Då går det käpprätt åt h-e kan man säga...

    Jag hoppas också att allt löser sig... Hade gärna bytt jobb också, om jag vetat att jag fick ett som vart mer eller mindre fast från start med ok lön... Men nu är det mycket varsel igen överallt. T o m mitt företag får ett jättetufft år. Och kan det inte lösa sig, så kanske det flyttar allt till ett nyare lager i Skåne.

    Jag är mer förvånad att vi klarat oss så här länge (företaget är ca 2 år gammalt i nuläget)... Så vi hann ju inte knappt ens börja skaffa oss en ekonomisk buffert, när det hela började gå åt fel håll inom branschen. Det är många som kursat redan, som haft sina åkerier längre... Trist.
    Undrar snart vart jobben kommer att finnas, om alla lägger ner och/eller flyttar utomlands.

    Jag får hoppas på en bättre vår... Kan ju inte ge upp.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

Sidan 13 av 32 FörstaFörsta ... 3111213141523 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Stora bilder hur? TESTA FRITT I DENNA TRÅD!
    Av robbbull i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2015-01-14, 11:10
  2. Stora män och små Harleys....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 17:07
  3. Låga åk med stora hjul
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 09:00
  4. Stora drömmar VS små inkomster....
    Av Hagis i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 23:17

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •