Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 2-1 eller 2-2

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    2-1 eller 2-2

    Jag har fått höra olika åsikter om vad som är bra eller dåligt när man byter avgassystem.

    Tänkte fixa luft o buller på en 883 sporre och har sett några som har 2 pipor utan mellanrör....
    har hört att det inte ska vara det bästa.

    Spelar det nån större roll om man inte har "mellanröret" eller inte på en originalhoj?

    Är det bättre med ett 2-1 system?

  2. #2
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Alunda Visa inlägg
    Jag har fått höra olika åsikter om vad som är bra eller dåligt när man byter avgassystem.

    Tänkte fixa luft o buller på en 883 sporre och har sett några som har 2 pipor utan mellanrör....
    har hört att det inte ska vara det bästa.

    Spelar det nån större roll om man inte har "mellanröret" eller inte på en originalhoj?

    Är det bättre med ett 2-1 system?
    Har pratat med olika proffs på området o alla säger att 2-1 är bäst bla pga volymen i slutröret. Sen om man har vråltrim i tex dragbikes är det en annan sak.Rätta mej om jag har fel.
    There are no problemsonly solutions

  3. #3
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag är inget proffs på området men vet att det stämmer, pulsen från ena cylindern hjälper den andra att "dra" ut avgaserna snabbare så ny bränsle/luft kan komma in enkelt förklarat och detta märker eller har mest nytta av på mellanregistret, En jätte trimmad dragracingmotor med dragpipe fungerar bäst på det högre registret och vill ha så lite motstånd som möjligt för att varva bättre.
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Har pratat med olika proffs på området o alla säger att 2-1 är bäst bla pga volymen i slutröret. Sen om man har vråltrim i tex dragbikes är det en annan sak.Rätta mej om jag har fel.
    - - - Uppdaterad - - -

    Jag är inget proffs på området men vet att det stämmer, pulsen från ena cylindern hjälper den andra att "dra" ut avgaserna snabbare så ny bränsle/luft kan komma in enkelt förklarat och detta märker eller har mest nytta av på mellanregistret, En jätte trimmad dragracingmotor med dragpipe fungerar bäst på det högre registret och vill ha så lite motstånd som möjligt för att varva bättre.
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Har pratat med olika proffs på området o alla säger att 2-1 är bäst bla pga volymen i slutröret. Sen om man har vråltrim i tex dragbikes är det en annan sak.Rätta mej om jag har fel.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Det handlar om avgaspulser och fyllnadsgraden i cylindrarna.
    Men undvik dragpipes iaf.
    Det finns schyssta 2-2 system också, även om 2-1 oftast är bäst.
    Se bara till att ställa in blandningen efteråt.

  5. #5
    Håller med föregående talare..... Men sen hade jag struntat fullständigt i vad som är "bäst" och gått på utseende och ljud om man ändå inte tänker bygga om motorn. Lite mer eller mindre häst spelar enligt mig ingen roll om man bara ska tuffa runt och må gott. Då är det kännsla man vill ha... Men som sagt, se alltid till bestyckningen!

Liknande ämnen

  1. SBM eller inte SBM
    Av Hagis i forum Off Topic
    Svar: 122
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 20:06
  2. Tändningsfel eller ?
    Av Nisse Jonsson i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-09, 19:12
  3. 95 eller 98 oktan
    Av indy 500 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 15:20
  4. V-Rod, eller nåt....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 23:35
  5. evo eller shovelmotor
    Av lofhaugen i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 23:42

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •