Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Låter nyare HD's mindre?

  1. #1

    Låter nyare HD's mindre?

    Ha överseende med bristande kunskap

    Jag kör en Street Bob 09 med V&H Shorts Shots (dock med Quiet Baffles för att få dovare ljud) + Screamin Eagle Heavy Breather. Andra jag kör med (softails) har blandade system (V&H Big Radius och andra modeller), men med årsmodeller innan 07. Jag tycker dock att min låter mycket tystare än deras hojar + att de andra (softailarna) har ett mer "äkta hd ljud" (dova, långsamma knallar) mot min som verkar ha ett snabbare, inte lika dovt ljud. Har dock inte testat med Big Radius på min hoj (ännu) men..

    Så min fråga är helt enkelt, är det något med nya motorer som gör att de är tystare jämfört mot tidigare modeller, än bara luft & buller? Det känns inte som det borde kunna vara så men.. vi hade en diskussion idag och är tvungen att fråga er som kan mer

    Be gentle!
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Kungliga Åsen Hägersten
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Jag tror att det är dina quiet baffles som gör att den låter så mycket mindre även om det bara ska vara 3-4 db det handlar om.
    Jag åker själv Big Shot staggered med quiet baffles och min hoj (08) låter klart mindre än vad polarns 08 gör med samma system utan q.b.
    http://avatars.ibsrv.net/ibsrv/res/src:<a href=http://www.hdforums.com/get/forum/image.php?u=50077&type=sigpic&dateline=1218153804 target=_blank>http://www.hdforums.com/get/forum/im...ine=1218153804</a>
    Fet Bob 08 med lite krimskrams. Fulreflexen på bilden är borta och baklampan bytt

  3. #3
    Tack för svaret. Kanske är dags att plocka ut dem och se om jag gillar ljudet trots allt.. eller byta till andra pipor. Det jag tyckte, när jag körde utan baffles, var just att ljudet var "ljusare" och skarpare... är mer ute efter det tunga, dova ljudet. Kanske är just short shots som har "fel ljud" för mig.
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Michael Gegerfelt Visa inlägg
    Tack för svaret. Kanske är dags att plocka ut dem och se om jag gillar ljudet trots allt.. eller byta till andra pipor. Det jag tyckte, när jag körde utan baffles, var just att ljudet var "ljusare" och skarpare... är mer ute efter det tunga, dova ljudet. Kanske är just short shots som har "fel ljud" för mig.
    Du kanske skulle testa med QQ thunder monster baffles. http://www.bigcitythunder.com/
    Jag kör med dom o är riktigt nöjd

  5. #5
    Ah, tack för tipset. Vilka pipor använder du dessa med? Tyckte du QQ-modellen gjorde hojen mycket tystare eller bara gav den ett dovare ljud?
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  6. #6
    Längre pipor ger dovare ljud.

  7. #7
    Ska nog testa Big City Thunder först (gillar utseendet på short shots), om inte det gör ljudet till det jag vill ha så kanske jag borde fundera på nya pipor i alla fall.
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Michael Gegerfelt Visa inlägg
    Ah, tack för tipset. Vilka pipor använder du dessa med? Tyckte du QQ-modellen gjorde hojen mycket tystare eller bara gav den ett dovare ljud?
    Jag kör med V&H Big Radius 2-2. Framförallt så ger det ett mycket dovare ljud. Lite tystare blir det väl, men det dova ljudet gör det mycket behagligare.
    Dessutom så ger det ett bättre vrid. Att ta bort insatser är väl aldrig bra ur effektsynpunkt.
    Det finns en del filmer på youtube med exempel på dessa insatser. En fördel om man har ett skapligt ljudsystem till datorn så man kan få en uppfattning

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Tundra Trotter Visa inlägg
    Längre pipor ger dovare ljud.
    Och med större diameter, gillar ljudet i det nyare Big Radius 2-1. Om något klumpigt och passar inte på all hojar.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  10. #10
    Jag har nu beställt ett par nya baffles från Big City Thunder (tack foxtrotdelta), får hoppas på att de rättar till ljudet lite. Tog ur mina Quiet Baffles igår och satte in originalinsatserna, men jäklar.. så skarpt ljud så det gör ont i öronen nästan - INTE Harley-ljudet.
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  11. #11
    Vill bara följa upp och tacka för tipset med Big City Thunder. Har monterat dem idag och nu är ljudet mycket mer åt min smak... tyngre, dovare ljud och mycket mer känsla. Så tack igen!
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  12. #12

  13. #13
    Det är ju dock insatser till mina Short Shots så man ser inte så mycket av dem Men förhoppningsvis en film under helgen så man kan höra härligheten
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •