Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur mycket krävs för att det ska räknas som ombyggt fordon?

  1. #1

    Hur mycket krävs för att det ska räknas som ombyggt fordon?

    Hej!

    Är en customintresserad 18 åring som haft mc kort i ett par år, har för närvarande en Honda shadow 600 96'a som jag byggde om i vintras. Drömmen är ju såklart att köpa sig en HD men den här får duga tillsvidare!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bobber.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	20,9 KB 
Id:	9329

    Det jag undrar över är hur mycket jag får ändra på motorcyklen, så att den ändå bara behövs kontrollbesiktigas. Det största "ingreppet" jag hade tänkt göra är att göra den till stelben. Ta ur bakdämparen och sätta dit ett plattjärn är ett populärt sätt hos en del jag sett på Honda forum, men vad jag vet så är inga svenskar där och vi har ju oftast olika regler vad gäller ombyggnation.
    Vad kommer jag behöva göra efter detta? Blir det Regbesiktning och sen kontrollbesiktning på nytt eller hur funkar det?

    Tacksam för alla svar kring ämnet, eller om det redan finns en liknande tråd om vad jag just nämnt!

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    köp något inte allt för nytt dvs äldre än ca -00 så den inte är helfordonsgodkänd, det underlättar mycket om du ska ändra något.

    men att bara göra den till låtsas stelbenare hadde inte jag besiktigat för,stagen/dämparna är snabbt och lätta att byta inför besiktning.

    Nu har du något som är i stället för en Harley, varför byta till något som är i stället för en stelbenare, gå fullt ut och skaffa en riktig stelbenare om det nu är det du vill ha.

  3. #3
    Man får bända å böja på ram som man vill bara seatpost å motorfästen e kvar.

  4. #4
    Happ såhär ser den ut nu, väntar på att tanken ska komma tillbaka ifrån en som ska svetsa den tät åt mig då jag fick göra en ny bottendel till den. Har fått höra att bakskärmen är körd om jag ska besiktiga den och att sidmonterad hastighetsmätare är ej tillåtet, dock har jag ju sett värre saker än såhär så jag är osäker. Vad tror ni?


    I slutändan kommer den ha allting som den hade original, dvs blinkers bak/fram, baklampa med bromsljus, sidmonterad regplåt med skyltbelysning och röd reflex. Sidmonterad hastighetsmätare som är väl synlig, original framblinkers, original framlampa. Kan tillägga att det är en 96'a så jag antar att det där med helfordonsgodkänd inte gäller den här. Och sen är det ju det att jag bara har en sadel på fast original är det passagerarsadel på också, krävs det en regbesiktning då?

    Sorry om jag kommer med frågor tusen andra har frågat men jag hittar inget speciellt om skärmregler/flyttade hastighetsmätare.

    William

  5. #5
    @Williammc: Det är rätta takterna, bra jobbat!
    Vi behöver lite tillväxt! Jag önskar att fler börjar bygga förutsättningslöst, när din hojj är färdig kommer då jag att beundra den mer än många 300 000-kronors upp-piffade nya original-Harleys. Men det är min smak och åsikt. Differnet strokes for different folks.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    gibson sa en gång att för att det ska räknas som ett ombyggt fordon ska det modifieras både fram och bak.
    Inte dekaler då utan mer chassieaktigt då.
    Tom andra bromsar bak eller fram tex skulle då kunna räcka.

  7. #7
    Regeln om hur lång en bakskärm får vara är borta sen vi gick med i smeten, även kallad EU.
    Sen regplåten får du ha på sidan, men det är någon fånig regel om att den ska vara bakom hjulaxeln. Och sen har jag aldrig hört nått om vart hastighetmätaren ska sitta.
    Jag tycker ju knappast det är sämre på nått sätt att ha den på sidan än som harley har orginal på tanken. Nää fan baka på du och besikta sen så får du väll korrigera om
    det skulle vara nått dom inte gillade och anmärkte på.
    Trägen vinner!

  8. #8
    Tack för svaren, skönt att höra att skärmen inte ska vara några problem. Kan väl vara en tolkningsfråga hur lätt man ser hastighetsmätaren (Kommer sitta vänster om tanken i underkant, syns hyffsat på sista bilden i föregående inlägg) men det får jag väl ta då!
    Senast redigerat av Williammc den 2013-02-28 klockan 19:47.

  9. #9
    Jag hade en gång en ktm 525 som jag tejpa fast en gps på styret bara, och det dög som hastighetsmätare. Fick bara "bra att veta, kilometer räknare går ej att avläsa" sen var det bara köra 2år till.
    Trägen vinner!

  10. #10
    Kul med ett Shadow 600 bygge. Det var också min första hoj. Men sen blev det en sportster till slut.
    Helfordonsgodkännande på en 96:a behöver du inte oroa dig för. Ombygg fordon behöver du inte heller oroa dig för med den omstukningen du beskriver.

    Jag hoppas inte du menar att du ska stelbens operera din softtail. Finns ju ingen direkt anledning för det. Den är ju snygg som den är imo.

    Det ända jag ser att du behöver tänka på är om du ska sätta baklampan på sidan ska du ha en lampa på samma ställe på andra sidan också vid besiktning. (Vissa besiktningsmän har ju vett & fattar att man sliter av den sen ändå om man nu inte har någon)

    Jävligt kul att se fler unga customåkare, har du vägarna förbi Halmstad så är du varmt välkommen att hälsa på. Vi är ett gäng 25:åringar som kör Sportsters, Yammahas & Hondor.

    http://www.facebook.com/DescendantsHalmstad

  11. #11
    @Valdemarsson; Tjena! Kul att se att man inte är ensam! Ytterst få i min ålder som kör hoj/bygger jämfört med jämnåriga som grejar med sina bilar

    Lite utveckling på min wannabeHarleymoppe:
    Precis köpt den
    Här innan jag tagit A kortet, våren 2012.


    Och så nu


    Man kan polera en skit hur mycket man vill, men det är fortfarande skit
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer 031.jpg  

  12. #12
    Grymt snygg!
    http://harleyforum.se

Liknande ämnen

  1. För mycket laddning ;(
    Av Krona i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 13:57
  2. hur mycket kostar du?
    Av Machine head i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 22:02
  3. Tanken som räknas.
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 15:36
  4. El knas - styre
    Av plastjanne i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 11:54
  5. Startmotor knas!
    Av Norrland i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 22:54

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •