Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: USA resor på Harley

  1. #1
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    USA resor på Harley

    Jag och sambon har länge velat åka till USA & åka hoj. Vet inte när det blir av, vet bara ATT det ska bli av...
    Då vi aldrig varit i Staterna förr, så känns det smidigast att åka med nån av alla arrangörer av paketresor som finns. Som www.mc-traveller.com eller kanske via SMC Travel. Tänkte åka antingen Highway One eller Route 66. 66:an lockade mest inledningsvis, pga att man får se Grand Canyon. Men resan i övrigt verkar däremot inte så stimulerande. Till stor del mil efter mil efter spikraka vägar genom öknen...
    Då verkar Highway One roligare. Men dessvärre inget Grand Canyon i dom flesta fall.
    Så jag undrar om det finns folk här som åkt med nån av ovanstående (eller nån annan arrangör) & kan och vill dela med sig av sina erfarenheter?
    Eller görs en sån resa bäst på egen hand? Och vad behöver man tänka på i så fall?
    Alla tips, synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt!

  2. #2
    Jag tror det är mycket billigare och roligare att skeppa över sin egen hoj och lägga upp sin egen rutt.
    Vi har åkt mycket bil i USA, och då pratar vi långa sträckor, och vi bokade nästan aldrig hotell i förväg, utan stannade när vi såg något som verkade trevligt utefter vägen.
    USA är ett väldigt lätt land att resa i.

  3. #3
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Just att skeppa över sin egen hoj vore ju det optimala. Men av det jag läst ang det, så brukar det vara stor risk att det blir strul när hojen anländer till hamnen i USA. Med lite otur så hålls hojen kvar bra länge pga en massa pappersexercis. Verkar lite för struligt för min del... Då är det nog enklare att hyra en hoj.
    Men som sagt. Första gången kanske det vore enklast o åka med en arrangör, då "allt" är ordnat o klart. Så är det ju bara o luta sig tillbaka o njuta av turen.
    Men det är klart. Ordnar man allt själv, så får man ju åka vart man vill...
    Men det vore kul o höra om fler som varit över o åkt hoj. Själv eller med arrangör.

  4. #4
    V.I.B Hd1340s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    249
    Tackad: 0
    har en morbror som kört hd i 30 år han och klubben åkte över till usa med sina hojjar, och åkte med jesse james san fransisco. LA och las vegas, de är väl 10-15 år sen men på han lät de då som att de inte var nå problem alls

  5. #5
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Mycket inspiration har jag fått på denna sida: www.hddeluxe.se
    Han skeppade över sin hoj & körde i två månader.
    Nån gång i livet kanske det blir nåt liknande, men dom pengarna har jag inte på långa vägar... 85 papp totalt gick hans resa på, varav frakt, flyg & försäkringar gick på 27.500:-
    Det är ungefär vad Highway one resan skulle gå på totalt med en arrangör...
    Skaparen (Bernt "The Swede" Carlsson) av ovanstående hemsida har även ett inslag om hans resa i hdcs tidning H-D entusiasten, nr 1/12.

  6. #6
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    http://www.eaglerider.com/motorcycle...le-tour-i.aspx
    Detta arrangemang åkte jag 2009. Jag tyckte det var prisvärt, bra hojåkning på vägar som jag förmodligen aldrig skulle hittat själv. Det är den bästa hojresa jag nånsin gjort och jag skulle gärna göra om det igen. Turen är på en vecka men vi var över i tre veckor och kostnaden för vistelsen landade på 70 papp totalt för två personer inkl flyg, bilhyror, hotell och guidad mctur. Kostnad för soppa tillkom.
    Senast redigerat av TCKalle den 2012-10-25 klockan 13:13.

  7. #7
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    http://www.eaglerider.com/motorcycle...le-tour-i.aspx
    Detta arrangemang åkte jag 2009. Jag tyckte det var prisvärt, bra hojåkning på vägar som jag förmodligen aldrig skulle hittat själv. Det är den bästa hojresa jag nånsin gjort och jag skulle gärna göra om det igen. Turen är på en vecka men vi var över i tre veckor och kostnaden för vistelsen landade på 70 papp totalt för två personer inkl flyg, bilhyror, hotell och guidad mctur. Kostnad för soppa tillkom.
    Tackar för tipset! Synd bara att resan var under så kort tid. Dom jag kollat upp innan, har legat runt ett par veckor. Nu har jag inte lusläst sidan, kanske finns resor som håller på lite längre. Gillar dock att Grand Canyon var med på denna.

  8. #8
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Bikerboy Visa inlägg
    Tackar för tipset! Synd bara att resan var under så kort tid. Dom jag kollat upp innan, har legat runt ett par veckor. Nu har jag inte lusläst sidan, kanske finns resor som håller på lite längre. Gillar dock att Grand Canyon var med på denna.
    Dom har flera turer. Det finns en variant där första veckan är den turen jag åkte, sedan fortsätter man från Las Vegas norrut via nationalparker till San Fancisco för att slutligen landa i Los Angeles, ca två veckor tar det.
    Dom har även Route 66 men enligt en av våra reskamrater som åkt denna året innan kunde man vara utan hela den turen eftersom vi åkte på de finaste delarn av Route 66 under vår tripp. Det finn flera som kör "gruppresor" och jag har ingen provis från Eaglerider men jag tyckte dom funkade bra. Jag har för mig att den Guiden som vi åkte med har gått över till "Carlifornia Sunriders", googla på dom och kolla vad dom har att erbjuda. Visst, man kan åka på egen hand oxå men ska det bli bra kräver detr en hel del planering när det gäller vägval om det skall bli lyckat.

  9. #9
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Dom har flera turer. Det finns en variant där första veckan är den turen jag åkte, sedan fortsätter man från Las Vegas norrut via nationalparker till San Fancisco för att slutligen landa i Los Angeles, ca två veckor tar det.
    Dom har även Route 66 men enligt en av våra reskamrater som åkt denna året innan kunde man vara utan hela den turen eftersom vi åkte på de finaste delarn av Route 66 under vår tripp. Det finn flera som kör "gruppresor" och jag har ingen provis från Eaglerider men jag tyckte dom funkade bra. Jag har för mig att den Guiden som vi åkte med har gått över till "Carlifornia Sunriders", googla på dom och kolla vad dom har att erbjuda. Visst, man kan åka på egen hand oxå men ska det bli bra kräver detr en hel del planering när det gäller vägval om det skall bli lyckat.
    Eagle Rider verkar mer o mer intressant, faktiskt. Som det ser ut nu, så blir det mest troligt just samma resa som du gjorde.
    Dock så såg jag att man även kan göra samma resa på egen hand. En så kallad "Self drive Motorcycle tour". Samma rutt, men man står för soppan själv, samt inträden till nationalparkerna. Hoj & hotell ingår, men kostnaden för detta är under halva priset jämfört med en guidad tour! Frågan är ju om man hittar med hjälp av kartan man förses med... Borde ju inte vara alltför svårt, tycker jag. Kör man själv så måste man såklart få med all packning på en hoj (jag och sambon tänkte åka på samma). Vid en guidad tur så följer det med en följebil som tar hand om överflödig packning...
    Men det är klart. Väljer vi self guided tour, så skulle det bli billigare trots att vi skulle åka på varsin hoj.
    Varsin Heritage eller Street Glide, så bör man ju få med det man behöver.
    Men trots allt så skulle det ju vara bekvämast att välja den guidade varianten. Enkelt, om inte annat...
    Skulle vara pinsamt om man körde vilse.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Bikerboy Visa inlägg
    Eagle Rider verkar mer o mer intressant, faktiskt. Som det ser ut nu, så blir det mest troligt just samma resa som du gjorde.
    Dock så såg jag att man även kan göra samma resa på egen hand. En så kallad "Self drive Motorcycle tour". Samma rutt, men man står för soppan själv, samt inträden till nationalparkerna. Hoj & hotell ingår, men kostnaden för detta är under halva priset jämfört med en guidad tour! Frågan är ju om man hittar med hjälp av kartan man förses med... Borde ju inte vara alltför svårt, tycker jag. Kör man själv så måste man såklart få med all packning på en hoj (jag och sambon tänkte åka på samma). Vid en guidad tur så följer det med en följebil som tar hand om överflödig packning...
    Men det är klart. Väljer vi self guided tour, så skulle det bli billigare trots att vi skulle åka på varsin hoj.
    Varsin Heritage eller Street Glide, så bör man ju få med det man behöver.
    Men trots allt så skulle det ju vara bekvämast att välja den guidade varianten. Enkelt, om inte annat...
    Skulle vara pinsamt om man körde vilse.
    Använd en del av mellanskillnaden till att köpa en GPS med en karta över USA...

  11. #11
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    En GPS har jag (Garmin Zumo 550), så ett SD kort med karta över västra USA borde ju gå att ordna. Frågan är ju bara om det går o fixa med strömförsörjningen...
    Sen såg jag även att Eagle Rider på begäran kunde förse en med förprogrammerade GPS'er. Detta hittade jag under guidade turer dock, vilket verkade lite udda. Har man guide så behöver man väl ingen GPS...
    Jag ska maila dom o höra ang GPS till den egenguidade turen.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Bikerboy Visa inlägg
    En GPS har jag (Garmin Zumo 550), så ett SD kort med karta över västra USA borde ju gå att ordna. Frågan är ju bara om det går o fixa med strömförsörjningen...
    Sen såg jag även att Eagle Rider på begäran kunde förse en med förprogrammerade GPS'er. Detta hittade jag under guidade turer dock, vilket verkade lite udda. Har man guide så behöver man väl ingen GPS...
    Jag ska maila dom o höra ang GPS till den egenguidade turen.
    Nog håller väl en GPS batteriet en dag om den var fulladdad vid avfärden och man stänger av den vid pauser, etc?
    Ang. laddningen så finns det ju smidiga reseadaptrar att köpa.

    Själv planerar jag att ta sonen med mig till Sturgis i sommar.
    Det verkar svindyrt att hyra hoj, så jag funderar på att skeppa över min egen.
    När har ni tänkt åka?

  13. #13
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Vet inte exakt när resan blir av. Hänger på om vi fått ihop tillräckligt med stålar... Men går allt som det ska, så siktar vi på industrisemestern nån gång (Juli/Augusti).
    Ang att skeppa över hojen, jämfört med o hyra, tror jag knappast blir billigare. Men säkert trevligt o få köra sin egen hoj "over there".

  14. #14
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Har man guide så behöver man väl ingen GPS...
    Nej ,det kan man tycka men det hör till saken att fältet kan bli rätt utsträckt och vissa delar är det "fri" åkning och det är lätt att missa återsamlingsplatser. Det hände undertecknad och två andra och rutinerade Irländaren i det sällskapet hade en GPS med rutten inprogrammerad och det kändes skönt i det läget. Sen behövde vi inte åka själva till etappmålet utan hittade de övriga efter ett tag.
    Det beror i o f s vilken guide man har men på vår tur gick det undan ordentligt bitvis och det var några som hade problem att hänga med.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Bikerboy Visa inlägg
    Vet inte exakt när resan blir av. Hänger på om vi fått ihop tillräckligt med stålar... Men går allt som det ska, så siktar vi på industrisemestern nån gång (Juli/Augusti).
    Ang att skeppa över hojen, jämfört med o hyra, tror jag knappast blir billigare. Men säkert trevligt o få köra sin egen hoj "over there".
    5-11 augusti är det Sturgis...

  16. #16
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    5-11 augusti är det Sturgis...
    Sturgis är säkert coolt också. Men den här gången är Grand Canyon prio 1. Begränsad budget & max 2 veckor borta totalt gör att vi måste prioritera. Med all säkerhet kommer det ge mersmak, så en längre USA resa på hoj får planeras in.

  17. #17
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Fick svar från Eagle Rider. Dom tar 25 US$ per dag för en förprogrammerad GPS, och 15 för en som inte är programmerad. Så lite drygt 1300 kr för en 8 dagars tripp är väl rätt ok ändå... Skulle jag ta min egen så kostar ju kartan en slant. Smidigt o ha hotellen inprogrammerade i förväg. t taggad på o få komma iväg!

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2011
    Ort
    Nerike
    Inlägg
    40
    Tackad: 1
    Tjeena!!

    2009 gjorde jag Route66 vilket jag önskar alla som drömmer om det ska få göra någon gång i sitt liv!!

    Jag köpte en del i en grupp,vill minnas att vi var 30 ekipage..drygt hälften hade då med sej matsäck...hajar du!!
    Åkte med en norsk researrangör som du säkert har stötit på om du varit på nån större mc-mässa... www.route66usa.info
    Jag valde att åka med i en grupp som gick från Chicago till LA,ska tillägga att resan var månadsskiftet Juli-Augusti då det är som varmast...och för oss nordbor så passar just Chicago oss bäst som start,då vi under resans gång hinner att aklimatisera sej...för det är HELVETES varmt när man närmar sej Arizona och Californien!!!
    Vi hade tur att få lite sol på oss oxå...hahaha,52 gr för att vara helt korrekt!!
    Priset jag gav var 32000SEK för allt: Flyg t/r ,shuttle fr flygplats,hoj,bensin,följebil,reservhoj fanns oxå..vilket en deltagare fick använda då växellådan braka,hotel,försäkring och inträde på Universal studios.
    Detta är det bästa priset som går att få...skall tilläggas att du säkert oxå får vänner för livet
    Det man får stå för själv är mat,dryck,ev nöjen i storstäder o övrig shopping!!
    Hojarna hyrs genom eaglerider som ni nämnt i tråden tidigare...där fick man lösa en xtra försäkring,summan minns jag tyvärr inte!!
    Denna researrangör kan jag starkt rekommendera!!

    Har du funderingar så ställer jag gärna upp och svarar på dom...om jag kan!!

    Trevlig resa!!

  19. #19
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Killer Klown Visa inlägg
    Tjeena!!

    2009 gjorde jag Route66 vilket jag önskar alla som drömmer om det ska få göra någon gång i sitt liv!!

    Jag köpte en del i en grupp,vill minnas att vi var 30 ekipage..drygt hälften hade då med sej matsäck...hajar du!!
    Åkte med en norsk researrangör som du säkert har stötit på om du varit på nån större mc-mässa... www.route66usa.info
    Jag valde att åka med i en grupp som gick från Chicago till LA,ska tillägga att resan var månadsskiftet Juli-Augusti då det är som varmast...och för oss nordbor så passar just Chicago oss bäst som start,då vi under resans gång hinner att aklimatisera sej...för det är HELVETES varmt när man närmar sej Arizona och Californien!!!
    Vi hade tur att få lite sol på oss oxå...hahaha,52 gr för att vara helt korrekt!!
    Priset jag gav var 32000SEK för allt: Flyg t/r ,shuttle fr flygplats,hoj,bensin,följebil,reservhoj fanns oxå..vilket en deltagare fick använda då växellådan braka,hotel,försäkring och inträde på Universal studios.
    Detta är det bästa priset som går att få...skall tilläggas att du säkert oxå får vänner för livet
    Det man får stå för själv är mat,dryck,ev nöjen i storstäder o övrig shopping!!
    Hojarna hyrs genom eaglerider som ni nämnt i tråden tidigare...där fick man lösa en xtra försäkring,summan minns jag tyvärr inte!!
    Denna researrangör kan jag starkt rekommendera!!

    Har du funderingar så ställer jag gärna upp och svarar på dom...om jag kan!!

    Trevlig resa!!
    Detta ska kollas upp.
    Tackar för tipset!

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 17:48
  2. Sommarens resor
    Av Fxrs91 i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 09:33
  3. Goa resor.....
    Av Vajtan i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 19:48

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •