Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Sänka Softail bakände?

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av Costanza Visa inlägg
    Tror jag vann VM i svordomar igår....
    Håller på och meckar dit en baksänkningssats(Burly) på min heritage 96a.
    dämparna är loss, nu är ju bara problemet att pressa ihop dom en halv tum för att få isär dom.
    Det behövs en press för detta så är det nån som har nått tips..Eller någon firma som löser mina problem..
    har inte ens hittat något på YouTube som kan hjälpa mig...
    Tjena!
    Skulle just börja joxa med det här, asså...hur fick du bort dämparna, mclyften är ivägen?

  2. #42
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Ska sänka min också tänkte jag. Vi har en kraftig motorlyft så jag funderar på att lyfta hojen med den Funderar på PS dämpare,någon som har andra rekommendationer eller tips?
    Senast redigerat av xbones den 2012-02-16 klockan 23:10.
    There are no problemsonly solutions

  3. #43
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Hittade detta på ett US forum, alla verkar överens om att det går att ta ut dämparna med lyften placerad långt fram på ramen och lämpligen säkra styret i lyften, utan att att ta bort bakhjulet. tipset nedan om att värma för att mjuka upp loctiten verkar vara en bra grej för att slippa slita hund. Alla verkar ha problemet med sänkningsatserna, bla därför rekommenderar nedanstående skribent byte till sänkta progdämpare i stället.

    Dirtybrain (V-twinforum.com):
    I would definitely recommend the 422's. I run them on my Softail - installed them myself in about an hour. Easier than the lowering bolts because you won't have to worry about taking your old shocks apart and getting them back together. And to justify the difference in cost, the 422"s are designed to go from stock to 2.5" lower which means that ride quality won't suffer so much after you lower it. Just be sure to install the C-clips as per the instructions. The bolts are simply modifications to your stock shocks which were not designed to be lowered. The bolts work and you bike will handle fine with you on it but you may bottom out a bit with the ol' lady on back (depending on how low you go).

    As for all you guys having trouble getting the shock bolts loose - they come from the assembly line with red lock-tite and smacking the crap out of your wrench with a hammer might cause some damage to you or your bike. I went to True Value Hardware and spent about $8 on a propane torch and used it to heat up the bolts. The lock-tite softened and the bolts were easy to remove. One more thing - I didn't have to remove the rear wheel on my '06 either.

  4. #44
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    JR! Det är detta jag är inne på. Det får bli 422er!
    There are no problemsonly solutions

  5. #45
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Väl bekommet, det var lite självhjälp också, det var sänkningsats på önskelistan men nu får det bli kortare progdämpare ist.

  6. #46
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Väl bekommet, det var lite självhjälp också, det var sänkningsats på önskelistan men nu får det bli kortare progdämpare ist.
    Ja, tror att sänkbultarna är en genväg som inte är optimal. Det menade han i ditt inlägg också.Ok, dämparna kostar lite men smakar det så......
    There are no problemsonly solutions

  7. #47
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Helt rätt, kompromisser är alltid halva vägen, de kostar att ligga på topp (Hoppas ViLa läser )

  8. #48
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Helt rätt, kompromisser är alltid halva vägen, de kostar att ligga på topp (Hoppas ViLa läser )
    There are no problemsonly solutions

  9. #49
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Hittade detta på ett US forum, alla verkar överens om att det går att ta ut dämparna med lyften placerad långt fram på ramen och lämpligen säkra styret i lyften, utan att att ta bort bakhjulet. tipset nedan om att värma för att mjuka upp loctiten verkar vara en bra grej för att slippa slita hund. Alla verkar ha problemet med sänkningsatserna, bla därför rekommenderar nedanstående skribent byte till sänkta progdämpare i stället.

    Dirtybrain (V-twinforum.com):
    I would definitely recommend the 422's. I run them on my Softail - installed them myself in about an hour. Easier than the lowering bolts because you won't have to worry about taking your old shocks apart and getting them back together. And to justify the difference in cost, the 422"s are designed to go from stock to 2.5" lower which means that ride quality won't suffer so much after you lower it. Just be sure to install the C-clips as per the instructions. The bolts are simply modifications to your stock shocks which were not designed to be lowered. The bolts work and you bike will handle fine with you on it but you may bottom out a bit with the ol' lady on back (depending on how low you go).

    As for all you guys having trouble getting the shock bolts loose - they come from the assembly line with red lock-tite and smacking the crap out of your wrench with a hammer might cause some damage to you or your bike. I went to True Value Hardware and spent about $8 on a propane torch and used it to heat up the bolts. The lock-tite softened and the bolts were easy to remove. One more thing - I didn't have to remove the rear wheel on my '06 either.
    tyckte definitivt inte att bultarna satt så hårt som är beskrivet här.
    på med en ring nyckel och smacka till med hammaren så va dom loss.
    sen att den går i botten med frun på, njae min går i botten med bara mig på då sänkte jag den dock max.
    Angående lyften så lyfte jag upp hojjen sen pallade jag upp den på ett par 5"2" reglar så stog den stadigt och jag kunde få ut dämparna ganska enkelt.
    http://harleyforum.se

  10. #50
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Fan 7 lög för ett par dämpare, tänkte köpa ett par nya dämpare på Bikeline lite längre fram i vår. Kostar 1800.

    Hur mycker skillnad är de egentligen på BRA dämpare som 422 och vanliga Orginal eller B dämpare?

  11. #51
    Kör man harley för vägegenskapernas skull?
    http://harleyforum.se

  12. #52
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Har sänkt hela cykeln, Har käkat på mig 15 pannor i vinter. Förenade nytta med nöje! Tippar att det gör 4 cm
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  13. #53
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg
    Kör man harley för vägegenskapernas skull?
    Kanske inte Coax Men de är kul och leka lite sporthoj i kurvorna

    Så de spelar ingen större roll på väghållningen med halv bra dämpare och feting bra dämpare?

  14. #54
    fråga inte mig jag sänkte min så mycket så det är så nära stelt man kan komma.
    http://harleyforum.se

  15. #55
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Tjena! Ska sänka mest för det estetiska men när jag ändå ska göra det så kan jag göra det riktigt. Och få eventuellt bättre väghållning samtidigt
    There are no problemsonly solutions

  16. #56
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Har sänkt hela cykeln, Har käkat på mig 15 pannor i vinter. Förenade nytta med nöje! Tippar att det gör 4 cm
    genialt Indy

  17. #57
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Har sänkt hela cykeln, Har käkat på mig 15 pannor i vinter. Förenade nytta med nöje! Tippar att det gör 4 cm
    Taskiga fjädrar? Hojen sjunker 4cm av 15 kg
    There are no problemsonly solutions

  18. #58
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg
    fråga inte mig jag sänkte min så mycket så det är så nära stelt man kan komma.
    Låter fint haha Hur mycket sänkte du? Tänkte sänka min 2-2.5 bak bara. Har du sänkt fram med? Test kört om de blev nån skillnad på köregenskapen?

  19. #59
    har tyvärr inte provkört den än. Tror att max är 2,5" med ness sänkningssatsen men den är så nära botten man kan komma.
    Har väntat på mitt sänkningskitt från progressive till gaffeln halva vintern nu men har inte fått det. Den kommer att sänkas 2" fram så fort jag får grejjerna.
    http://harleyforum.se

  20. #60
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Låter fett! Då blir de vägskrap på Big Radiusen då Du kanske kan skriva om du tar en tripp och se hur den känns..
    Senast redigerat av mtf den 2012-02-29 klockan 10:34.

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Liknande ämnen

  1. Byta bakfälg Softail 06
    Av ETER242 i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 13:53
  2. Softail
    Av Norrland i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 22:35
  3. Harleys nya 2011 Softail! FXS Blackline...
    Av admin i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 21:27
  4. Drevbyte på Softail
    Av galagmosh i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 18:12
  5. Problem med softail: lastvikten
    Av Jason Brack i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 11:02

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •