Sidan 4 av 12 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 231

Ämne: Mitt shovelhead -79 Projekt

  1. #61
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av mullemeck Visa inlägg
    Håller med onatop. Om du är osäker på mätning, metallbearbetning m.m är det bäst att lämna ifrån sig så blir det bra.... Förhoppningsvis ;-) det krävs både verktyg och kunskap hur man använder dom om man ska ha en chans att få det att funka. Om du läser igenom min tråd "pyssel för långa vinterkvällar" hittar du lite vad jag gjort
    Hej igen !

    Läste igenom din tråd, imponerande arbete synd att jag själv inte besitter dessa kunskaper

    Tror vi får dra lite i handbromsen här

    Visst håller jag med er alla om att ska man göra något så ska man göra det ordentligt och grundligt men allt har sitt pris i tid, pengar,kunskap och intresse.
    Det jag har är intresse,lite pengar och lite tid.

    Jag köpte den här HD för att ha något att åka runt på i staden då jag sålde min gasgas trial. Jag Gav 50 för den och tyckte mest att det kunde vara kul
    att ha en HD. Det var ingen tanke på att lägga ner varken jätte mycket tid eller pengar.

    Jag tänkte först inte göra något åt motorn utan bara "tuta och köra" men eftersom att den inte hade varit startad på två år så tänkte jag i samband med
    att jag hittade en detaljerad instruktionsvideo på hur man rev ner och satte i hop en shovelhead att jag kanske i alla fall borde prova att ta isär den
    för att se så att det inte är något stort fel på den dvs att den hade skurit eller liknande.
    Sen när jag väl bestämde mig för att göra det så tänkte jag att då kan man ju passa på att putsa upp lite delar (jag är nog mer putsnörd än en sådan som skruvar )
    sen när allt är ned plockat kan man ju byta alla packningar o ringar m.m.
    Då har jag så att säga en motor med nya packningar m.m. som jag vet att det inte är några större fel på och det har inte kostat mig några stora pengar.

    Så man kan säga att ska man göra allt som föreslås här och dessutom lämna iväg det till någon så kommer det nog att kosta minst 1/5 av HD:ns totala värde
    och det hade jag inte tänkt , då jag inte ens tänkt att plocka ner den från början.

    Där har ni lite mina förutsättningar och tankar kring det hela.

    Så ut ifrån dessa förutsättningar vad skulle ni gjort ?

    Själv funderar jag i dagsläget på att åka ner till den lokala motorcykelverkstaden och be dem kolla cylindrarna sen i med nya kolvar
    sen ihop med allt som sagt med nya packningar m.m. lär ju i alla fall vara bättre än innan man rev ner den.

  2. #62
    Jag förstår absolut ditt läge och dina funderingar. Och man måste såklart lägga nivå på hur seriöst man vill göra. Prio ett är ju att den ska starta och gå okey. Sen tycker jag kanske inte att man måste byta ut massor bara för att det ska bli perfekt överallt.

    Kolla vad dom ska ha för en koll osv. Är det prutt-dyrt hör du av dig så får vi se om jag kan hjälpa dig för en billigare peng och om du vill såklart. Det finns som sagt dom som är nördigare och därmed mer insatta. Men jag jobbar inom metallindustrin och håller på med toleranser och bearbetning varje dag så hittills har jag klarat mig bra ;-)

  3. #63
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av mullemeck Visa inlägg
    Jag förstår absolut ditt läge och dina funderingar. Och man måste såklart lägga nivå på hur seriöst man vill göra. Prio ett är ju att den ska starta och gå okey. Sen tycker jag kanske inte att man måste byta ut massor bara för att det ska bli perfekt överallt.

    Kolla vad dom ska ha för en koll osv. Är det prutt-dyrt hör du av dig så får vi se om jag kan hjälpa dig för en billigare peng och om du vill såklart. Det finns som sagt dom som är nördigare och därmed mer insatta. Men jag jobbar inom metallindustrin och håller på med toleranser och bearbetning varje dag så hittills har jag klarat mig bra ;-)

    Klockrent ! mycket uppskattat att du tar dig tid och vill hjälpa mig !

    Jag ska åka ner till mc butiken på tisdag och höra lite om pris och så. Om de inte kan hjälpa mig
    så skulle det vara mycket värt med lite hjälp från dig.

    Såg att du bor i örebro , inte så fasligt långt att åka heller

    Tack på förhand och jag hör av mig på tisdag.

  4. #64
    Om "Den Lokala Mc-Verkstaden" har noll-koll på shovels är det inte mycket hjälp...

    Ofta, alltför ofta har ngn micklat med den tidigare och satt i ngn skum kam, dragit sönder gängor etc

    Enda sättet att få den fungerande och hyfsat pålitlig är det som jag beskrev

    1 Om man gör den kollen och inte hittar några allvarliga fel = Fine, det blev inte så dyrt och man vet status!
    2 Om man gör den kollen OCH hittar allvarliga fel = Bad Luck och dyrt men du måste lösa skiten för att åka
    3 Om man inte gör kollen och kör ändå= KAN funka hela sommaren eller åxå står man efter vägkanten nånstans

    Att lämna iväg blir ofta dyrt, men det gäller att lämna iväg RÄTT grejor
    Exvis Honing/ cylinderborrning/kolvpassning som lirare som Karling eller Cala Stejmar gjort 40 år och har en del
    "Tricks Up The Sleeve" för att få att funka
    Sen att du ofta får en hel del tips på köpet är ju inte fel...

  5. #65
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Inte bara tips, det är en upplevelse i sig att få träffa dessa herrar, speciellt Cala är en riktigt skön gubbe tycker jag och inte tala om hans verkstad
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #66
    Nej inte långt alls, jag bjuder på kaffe oxå ;-) en liten parantes av orden honing/hening som är samma sak. Honing är det engelska ordet och används oftast i bil/mc kretsar. I industrin tror jag man oftast säger hening. Iaf på mitt jobb ;-) det är en jävla massa remmar på dom där manickerna!

  7. #67
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Om "Den Lokala Mc-Verkstaden" har noll-koll på shovels är det inte mycket hjälp...

    Ofta, alltför ofta har ngn micklat med den tidigare och satt i ngn skum kam, dragit sönder gängor etc

    Enda sättet att få den fungerande och hyfsat pålitlig är det som jag beskrev

    1 Om man gör den kollen och inte hittar några allvarliga fel = Fine, det blev inte så dyrt och man vet status!
    2 Om man gör den kollen OCH hittar allvarliga fel = Bad Luck och dyrt men du måste lösa skiten för att åka
    3 Om man inte gör kollen och kör ändå= KAN funka hela sommaren eller åxå står man efter vägkanten nånstans

    Att lämna iväg blir ofta dyrt, men det gäller att lämna iväg RÄTT grejor
    Exvis Honing/ cylinderborrning/kolvpassning som lirare som Karling eller Cala Stejmar gjort 40 år och har en del
    "Tricks Up The Sleeve" för att få att funka
    Sen att du ofta får en hel del tips på köpet är ju inte fel...
    Jag vet inte riktig vad jag ska tro om detta, som sagt kan inte mycket om HD eller shovelhead men som det låter ibland
    så känns det nästan som att jag köpt världens sämsta motor.

    Kommentarer så som: "Enda sättet att få den fungerande och hyfsat pålitlig" "En Shovel kan funka helt OK, men det är förutsatt att man gör det all-The-Way och inte duttar lite härodär"
    Som sagt vet inget om detta så rätta mig om jag har fel men en motor som är byggd på 80-talet (det är ju ändå modern tid) och som gått ca 3000 mil kan väl ändå inte vara fallfärdig
    och opålitlig redan ?, så att man måste kolla minsta detalj för att kunna vara säker på att den ska "funka helt OK"

    Eftersom att jag inte kan något om shovelhead så är minsta detalj komplicerad för mig men flera andra (motorkunniga) som man diskuterat med säger att shovelhead är en ganska enkel
    motor i sin konstruktion, som någon uttryckte det , "det är som en stor moped motor" ofta när en motor är enkel brukar det inte vara så att de strular mindre ?

    Missförstå mig inte nu, jag är jätte tacksam för alla svar och synpunkter , för att folk tar sig tid men nu är jag mer förvirrad än någonsin.

    När jag började riva motorn tänkte jag : Här har jag en fullt fungerande klassisk shovelhead motor. Vore kul att plocka isär den och sätta i hop den för att se hur det ser ut. I samband
    med detta kan jag även se så att inget är helt galet (dvs sådant som till och med jag och min något mer motorkunniga pappa kan se tex om den skurit eller liknande) sen även passa på att byta lite kolvringar,packningar och bultar m.m.
    så är i alla fall allt sådant fräscht och motorn är i bättre skick än vad den var när jag plockade ner den. Jag såg det lite som en vin vin situation jag fick ha kul och plocka isär och ihop den samt att jag fick
    göra lite små förbättringar och underhåll.

    Nu när jag läst detta tänker jag : om jag inte lämnar in hela motorn och kollar och mäter minsta detalj så kommer inte motorn att fungera felfritt. Shovelhead känns även som en ganska instabil motor där allt
    lär vara perfekt för att det ska funka. Förmodligen så är det massa delar bytta och fixade med så man får försöka reda ut det också vilket är omöjligt för en lekman som mig. Så nu ångrar jag minst sagt att
    jag började skruva på den över huvud taget ,,skulle bara ha kört istället sen när den rasade så kunde jag ha tänkt "den dagen den sorgen" sen lämnat iväg allt då eftersom att det ändå måste göras, så hade man inte behöva brytt sig över huvud taget.
    Som sagt en liten service med packningar och kolvringar kan man lika gärna vara utan om man inte går all-The-Way för då går motorn som skit i alla fall.

    Naturligtvis hade jag haft kunskapen och utrustningen hade jag gjort allt som ni säger att jag ska göra men då hade jag å andra sidan inte behövt fråga här. Hade jag haft 10 tusen som bara låg och
    skräpade hade jag gärna åkt 40 mil för att lämna in motorn till experterna och gladeligen betalat för alla jobb och delar men nu ser inte min verklighet ut så och då får man anpassa lösningarna efter min
    situation och göra så mycket det går utifrån mina förutsättningar dvs byta packningar,oringar,kolvringar ev kolvar och se så att allt sitter som det ska och så att inget är helt galet.

    Som sagt vill inte verka otrevlig eller otacksam eller för den delen ifrågasätta någon,, kan som sagt inget själv men lär vara ärlig och säg att det blev lite mycket med allt detta och vissa saker låter
    i mina okunniga öron helt olågiska men det kanske är för att jag just är okunnig så utveckla gärna det .

    Är shovelhed en så dålig motor ?

    Är det bara bortkastat att byta packningar m.m. om man inte går all-The-Way ?

    Är mitt tänk om att en liten "grov översyn" och service kan var mer "kvitto" på att motorn är ok
    än en motor som man inte ens öppnat, hur många "svenssons" öppnar en motor över huvud taget ?

    Som sagt kan säga på en gång att jag inte kommer att åka 40 mil för att lämna den till Karling eller Cala Stejmar (jag förstår att det är bästa alternativet)
    men det är inte aktuellt av tid och ekonomiska skäl. Kommer att ta hjälp av den lokala mc gubben smed som skruvat mc hela sitt liv och har butik här i staden
    så jag förutsätter att han i alla fall kan kolla om ett cylinderlopp är ok även om han inte är expert på shovelhead. Är det inte ok så kommer jag förmodligen att
    tacksamt ta emot hjälp från mullemeck med upp borrning och nya kolvar. Är de OK så blir det nya kolvar sen ihop med allt.

    Hoppas som sagt att ingen tar illa upp av detta inlägget.

  8. #68
    Jag förstår om man blir lite uppskrämd av folk som säger dörren och datten. Sen får man väl solla lite. För en annan som alltid håller på är det bara en rolig utmaning medans andra blir kallsvettiga

    Shoveln i sig ät väl inte dålig. Men den här ju några år på nacken och har säkerligen en del slitna delar om inget gjorts. Så är det ju med alla gamla motorer.

    Min shovel är den bästa hoj av de 15-16 hojar jag haft och startar på bara några kickar. Så ta det lite lugnt så ska vi nog få ihop din cykel ;-)

  9. #69
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av mullemeck Visa inlägg
    Jag förstår om man blir lite uppskrämd av folk som säger dörren och datten. Sen får man väl solla lite. För en annan som alltid håller på är det bara en rolig utmaning medans andra blir kallsvettiga

    Shoveln i sig ät väl inte dålig. Men den här ju några år på nacken och har säkerligen en del slitna delar om inget gjorts. Så är det ju med alla gamla motorer.

    Min shovel är den bästa hoj av de 15-16 hojar jag haft och startar på bara några kickar. Så ta det lite lugnt så ska vi nog få ihop din cykel ;-)
    Låter kanon! tur att du är med i matchen så man kan känna sig lugn ;-)

    Funderar lite på hur vi ska lägga upp det hela.

    Jag börjar väl som sagt med att åka ner till "smed" imorgon och hör vad han säger om cylindrarna så får vi
    se vad vi gör sen.
    Nu när allt i princip är i nedplockat i delar finns det saker som jag med min kunskap eller
    med lite instruktioner skulle kunna kontrolera under tiden ?.

    Som sagt stor tack för din hjälp

  10. #70
    Det beror lite som sagt på vad man vill göra. Kolla ventiler kan ju vara schysst. Finns billiga verktyg på biltema om du vill ta isär. Har hört folk som fyller toppen med vätska och ser om det läcker igenom. Vet inte hur tillförlitligt det är men om det är tokslut borde det läcka igenom

  11. #71
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Mullemeck skrev:
    Min shovel är den bästa hoj av de 15-16 hojar jag haft och startar på bara några kickar. Så ta det lite lugnt så ska vi nog få ihop din cykel ;-)
    Måste bara ge dig beröm för din sköna attityd och vilja att hjälpa andra. Det är så lätt att klaga på folk till höger och vänster men att ge beröm och uppskattning är inte alltid lika självklart.
    Tuna, detta kommer ordna sig ska du se. Känns som du är i trygga händer.

    OK, asslickin mode avslaget!
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  12. #72
    En får tacke ;-) jag är iof yngre än många här men skruvar både i yrket och hemma. Så man har kanske en annan förhållning till mekaniska ting. Det är ju endå bara järnskrot som ska röra sig lite hit och dit. Det är varken raketforskning eller hockus pockus som det ibland kan låta.

    Självklart kräver det sin man/quinna att både få skiten att gå och speciellt att få en motor att gå bättre än orginal. Meeeen jag är ju mer åt rocknroll hållet och löser saker på vägen efter bästa förmåga

  13. #73
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Här kommer en nice bild som jag hittade !

    Hade tänkt mig att min ska bli något liknande fast med lite eget stuk.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1104sc01.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	78,2 KB 
Id:	9805

    Vill även passa på att tacka mullemeck för all hjälp

  14. #74
    Såklart jag hjälper en medbiker ;-) hjälper alla som jag kan!

  15. #75
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Hej !

    Nu är det oljepumps på schemat ! Plockade ner den här om dagen och upptäckte att den såg lite sliten ut. Nu till min fråga ?
    Räcker det att byta packningar och oringar eller är den för sliten för att använda ? eller är det något annat man ska tänka på ?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121202_031724.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	9832Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121202_031732.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	9833

    Det här såg inte heller något vidare ut, tips på detta ? byte reparation ?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121202_031636.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	9834

  16. #76
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Tuna Visa inlägg
    Hej !

    Nu är det oljepumps på schemat ! Plockade ner den här om dagen och upptäckte att den såg lite sliten ut. Nu till min fråga ?
    Räcker det att byta packningar och oringar eller är den för sliten för att använda ? eller är det något annat man ska tänka på ?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121202_031724.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	9832Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121202_031732.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	9833

    Det här såg inte heller något vidare ut, tips på detta ? byte reparation ?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121202_031636.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	9834
    Svårt att säga om man inte ser det live.
    Pumpen skulle kunna funka då Harleys gamla pumpar har dåligt tryck som bäst utan det handlar mest om flöde. Breathern skules nog också kunna funka.
    Men om det vore min hoj skulle jag överväga nytt, såväl pump som breather, om inte annat för att slippa åka omkring och vara nervös hela tiden.

  17. #77
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Svårt att säga om man inte ser det live.
    Pumpen skulle kunna funka då Harleys gamla pumpar har dåligt tryck som bäst utan det handlar mest om flöde. Breathern skules nog också kunna funka.
    Men om det vore min hoj skulle jag överväga nytt, såväl pump som breather, om inte annat för att slippa åka omkring och vara nervös hela tiden.
    Hej !

    Tack för synpunkterna ! ja breather vill jag nog byta i alla fall för den ser ju väldigt risig ut , synd på pumpen då den är väldigt fin i övrigt förutom de små "gropigheterna" alla kuggar och så
    är fina. Ja är väll svårt som sagt att se på bilderna men är det så att det finns risk för att det inte funkar som det ska så då ser jag inget annat än att köpa nytt , som sagt synd på
    pumpen som i övrigt är i bra skick. Var köper man dessa delar till bra pris ?

    Mvh
    Johan

  18. #78
    Jag köpte drev och grejer till oljepumpen på en evo jag hade.dom skador i pumphuset som fanns putsade jag till med bryne och satte ihop grejerna. Det blev bra tryck i den iaf. Delarna köptes på genuine bikeparts här i Örebro

  19. #79
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    dreven ser bra ut och allt annat ser bra ut förutom det som syns på bilderna. men det skulle alltså kunna funka om man slipade till det värsta ,byter packningar och oringar och sätter ihop det hela. vad är risken med dessa "skador" är det att det inte ska bli tätt eller vad är risken ?

  20. #80
    Hur ser bussningar och sånt ut? Det är viktigt att det går lätt utan att det glappar. Så länge kuggarna går lätt mot varandra, ser fräscha ut osv så borde det funka

Sidan 4 av 12 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Film: 128 cui Shovelhead
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 21:03
  2. Supertrapp 2-1 Shovelhead Köpes.
    Av J-O.A i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 20:29
  3. Shovelhead Bobber-49
    Av HDHugo i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 12:59
  4. Shovelhead Turbo
    Av Shovel1340 i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 22:40
  5. 1980 shovelhead!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 16:05

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •