Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Vevhus undertryck

  1. #21
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Hade ingen Breather i race motorn, där i mot 2 st 3/4" slangar en från bakkant vevhuset och en från kamkåpan kopplade via backventiler till en tank, sen hade jag ett på byggt "oljetråg" som ett förstorat vevhus där oljan rann ner och ett extra sugsteg i Superflo pumpen som skapade lite vacum, mina B1 toppar är fett smorda med öppna stötstänger så där behövs ingen luftning
    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Experiment är alltid kul..några paraplyventiler har jag inte på min hoj. Har super stock toppar så den främre cylindern tar vakuum från insuget.
    Vad fick du i förbättring på race hojen?
    Som parentes kan jag nämna eftersom det snackades lite catchtank att jag använder också S&S breather valve med gott resultat. Har också en catchtank men finns inte en droppe olja där på hela på 200 mil..några mil på +6000 varv
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  2. #22
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32


    Citat Ursprungligen postat av racechopper Visa inlägg
    Coolhets faktorn går upp iallafall precis som på gamla Hotrods med sidepipes
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #23
    Jag har hört talas om att man iband sätter en backventil på vevhusventilationen. Men i de sammanhangen oftast för att enklare få tillbaks oljan från turbon in i vevhuset, då vil man inte att det finns ett övertryck där som kan bromsa turbooljan. Jag har funderat på om detta skulle ha andra nackdelar som ni diskuterar ovan, med att det tar emot när kolvarna skall uppåt. Men det är tydligen snarast en fördel. Kul att lära sig nya saker!

  4. #24
    Vad blev utfallet på detta experimentet? Tittar på olika lösningar för vevhusvent och detta lät ju lite spännande!

  5. #25
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Vad blev utfallet på detta experimentet? Tittar på olika lösningar för vevhusvent och detta lät ju lite spännande!
    Jo det fungerade så långt att det var praktiskt och utan söl men effektmässigt märkte jag ingen skillnad fast jag testade den aldrig i bänk förstås där borde det märkts en mindre förändring.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #26
    Såg att du tänkte ha en catchtank mellan vent och ejektor, men kommer inte undertrycket dra med sig allt ut? Ett filter på vägen borde ju bli igensatt ganska snabbt tänker jag? Säkert jag som missar någon given lösning här... En annan fråga, kommer eventuell olja att förbrännas/förångas i grenröret?

  7. #27
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Såg att du tänkte ha en catchtank mellan vent och ejektor, men kommer inte undertrycket dra med sig allt ut? Ett filter på vägen borde ju bli igensatt ganska snabbt tänker jag? Säkert jag som missar någon given lösning här... En annan fråga, kommer eventuell olja att förbrännas/förångas i grenröret?
    Nej jag hade ingen catchtank däremot en backventil, ja den eventuella olje dimman o kondensen förbrändes såg inga spår av något i alla fall Det sitter en backventil/oljefälla/filter från 04 upp, tidigare var det bara en paraply ventil i vipparmshuset men så starkt undertryck skapas det inte att oljan sugs ur och i så fall får man försämra den så det inte sker.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Det sitter en backventil/oljefälla/filter från 04 upp, tidigare var det bara en paraply ventil i vipparmshuset men så starkt undertryck skapas det inte att oljan sugs ur och i så fall får man försämra den så det inte sker.
    Jag trodde faktiskt att det satt paraplyventiler på min hoj men jag kikade i servicemanualen och mycket riktigt så ser det annorlunda ut än vad jag trodde. Med nuvarande lösning så gissar jag att oljedimma ut ur banjobultarna är ganska ovanligt? Oljan faller ner i vevhuset igen och ut kommer endas vevhusgaser? Jag gick i tankarna att installera en catchtank och råkade hitta denna tråd och tänkte att det var ett smidigt sätt att göra sig av med oljedimman men då påverkar en sån här lösning alltså endast prestanda, och förmodligen så lite att det inte är värt att göra hål i sitt nya avgassystem?

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Vevhus vent S&S super stock toppar twincam
    Av belsebub36 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 16:38
  2. Vevhus ventilation
    Av oggy69 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 21:29

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •