Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 75 av 75

Ämne: Till minne av Swedish Bike Meet

  1. #61
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Dammade av MCM nr 6 1988 och läste Lill-Anders Westenius öppna brev till alla hojåkare "Vi är hotade inifrån" igen och
    en del av det som diskuteras här skrev han om redan för snart 25 år sen.
    Exakt samma ord, d.v.s "Vi är hotade inifrån", med tillägget att "hojsverige kommer aldrig mer att bli det de en gång har varit", sa en dåvarande
    president för en utav Sveriges äldsta hojklubbar. Efter att själv i början på 90-talet begärt att få ett möte med dom röd/vita, p.g.a den oro
    han kände över vad som var på gång.

    Tack och lov så har i varje fall den hojklubben fått fortsätta att verka, med bl.a ett årligt, ständigt återkommande arrangemang. Som troligtvis
    är ett utav Sveriges bästa för oss som gillar ombyggda hojar.

    Det som hände Lill-Anders är så jävla tragiskt, så det finns det inte ens ord för. Personligen så älskade jag att läsa hans spalt i MCM, som oftast
    speglades av det han troligtvis brann mest för i detta liv. Att kalla honom för eldsjäl är i underkant, av den förmåga han hade att kunna återge
    sina tankar och idéer i text.

    Det är förövrigt sådana som Lill-Anders som gjorde så att även jag också, för länge sedan, ställde mig på tvivlarnas sida. Speciellt när man måste
    börja förklara självklarheter för folk, som med en dåres envishet, börjar spekulera i hur bl.a ordningsmakten skall göra för att finansiera sin fortsatta
    verksamhet, eller motsätter faktisk bevisning för ett brott som verkligen har begåtts.

    Och som slutkläm undrar över i vilken verklighet jag lever i.........suck!

    Att dessutom just orden "orsak och verkan" verkar vara helt främmande begrepp, för vissa, är ju bara att beklaga....

  2. #62
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    GT idag ;

    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  3. #63
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Mercakombi... Jag spekulerar inte hur finansieringen sköts hos polisen. Utan detta har jag hört från gamla vänner, som ÄR poliser. Och inte i lägsta rang heller, så att säga.

    Och jag har också framfört, att ALLA är ansvariga för vad de gör (att man inte ens kan skylla på alkohol, droger eller annat). Dock anser jag att man skall inte trakassera folk förebyggande. Det skall finnas mer än s k rimliga skäl.
    Och innan man har alla fakta (de sanna dessutom), så skall man inte döma ut en sida på förhand. För "vi" som inte vart på plats och/eller är direkt inblandade kan aldrig veta vad som egentligen skett, innan allt är lagt på bordet. Det är inget pokerspel där vi bluffar fram ett slutresultat.

    I Sverige behöver vi gudskelov inte bevisa själva oskyld för att slippa bli dömda, som i USA... Utan i Sverige gäller det att man döms efter alla konstens regler, så det inte finns något frågetecken kvar. Men du ser kanske hellre amerikanska regler där med?
    Tänk om alla, som hade sådan aggressivitet här inne, även lagt den på andra brott. Brott som faktiskt har både bevis och straff (även om straffsatserna mellan varven är rätt skrattretande). Då hade kanske man kunnat leva mer som på 70- och 80-talet.
    Men nu är vi inne i 2000-talet och utvecklingen ser inte alltid ut som man önskar med många saker.

    ******

    hegtor: Old news... Misstänker att GT inte hade något "större och nytt" sedan i fredags... För nu kanske vi slipper läsa om kungliga förlovningar osv... Varför uppröra dig? De vill skapa stora rubriker eftersom det säljer.
    Tror du verkligen fullt ut på allt, som tidningar skriver?


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #64
    Det du beskriver är ingen återväxt, låter mer som 40 talist på en Heritage med fullkryssat på tillbehörslistan & H-DCS for the rest of my life medlemsskap, dessa kan jag oxå vara utan, men ungdomarna med genuint intresse välkomnar jag gärna

  5. #65
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Tror du verkligen fullt ut på allt, som tidningar skriver?
    I denne tråden tyr du til hersketeknikker som spörsmålet ditt til meg og andre steder hvor du indikerer at man ikke kan mene noe under anonymitetsprinsippet.
    Nå er ikke jeg födt i går og det er ikke andre som har uttalt seg her heller med gode innlegg og man trenger ikke å ha IQ särlig mye höyere enn skonummeret sitt for å forstå at man åpent ikke går ut mot noen som har vold som eneste språk.

    Det synes som at du ikke evner å innse problemet eller årsaken til det og isteden "retter baker for smed" (norsk ordtak.. vet ikke om det finnes en svensk variant av det,men det bör väre selvforklarende).
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  6. #66
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Hade jag satt ett aphäng, framflyttade fotpinnar på hojen skulle jag antagligen göra det för att det ser "fräckt" ut men nu vet jag inte om att byta ut mina tunga stålfälgar mot aluminium och ersätta värdeläsa stötdämpare mot bättre är så "fräckt" men vi kan ha olika uppfattningar där med.
    Jag har inget emot västklubbar som skruvar med sina hojar, har ju själv haft väst för länge sedan, det är 1% gubbarna som inte tilltalar mig. varumärket säger ju att dom är inte är som andra.
    Om det nu har köpt din hoj för någon gemenskap du är ute efter Sanniz varför till talar dig 1% av befolkningen då?
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Är det nu, som jag skall undra vad du menar med försvarar?
    Jag skrev, att det inte skulle troligen bli bättre utan vissa grupper (så folk skulle förstå utvecklingen trots allt). Och precis nu berättade du ju faktiskt redan om "love storyn mellan polis och biker", som gällt sedan "urminnes tider"...
    Det var det jag menade med, att inget kommer att ändra sig. De (polis och myndigheter) kommer bara att skylla på andra orsaker. Om inte annat, de vill inte bli arbetslösa heller.
    Sedan att du mest är en gringubbe på nätet, men mycket trevligare irl... Det framgår inte. Men kanske växer det andra typer av horn på dig, när du väl sitter på forumet.

    Jag anser fortfarande att det är fel, att sprida rykten (oavsett sanningsmängd), när man inte ens vågar stå för det utan skyddar sig helt anonymt. Visst, en bra datasnubbe kan säkerligen spåra upp en anonym biker med, OM den anser mödan värd...

    Om jag är en fin människa? Det får folk bestämma, när de känner mig och helst sett mig öga mot öga med... Dock står jag alltid för mina ord och åsikter, oavsett om jag är där ute eller "här hemma i cybern"...

    - - - Uppdaterad - - -



    Med andra ord så respekterar du inte folk, som inte är som dig själv, fullt ut...
    Vad skickar det för signaler? Alla är inte födda för att meka eller gräva ner sig i diverse historia. Men åka och äga en HD borde vara det som sammanför oss.
    Fräckhetsfaktor? Säg inte att du byter ut större delen av hojen din, om du inte sett någon form av "fräckhetsfaktor" i det hela...
    HD själva marknadsför sig ju idag, att man just inte vet vem som kör och äger en Harley... Att det är det fina poängen i hela kråksången.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #67
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Med andra ord så respekterar du inte folk, som inte är som dig själv, fullt ut...
    Vad skickar det för signaler? Alla är inte födda för att meka eller gräva ner sig i diverse historia. Men åka och äga en HD borde vara det som sammanför oss.
    Fräckhetsfaktor? Säg inte att du byter ut större delen av hojen din, om du inte sett någon form av "fräckhetsfaktor" i det hela...
    HD själva marknadsför sig ju idag, att man just inte vet vem som kör och äger en Harley... Att det är det fina poängen i hela kråksången. [/QUOTE] Svar till Sanniz! Säger ju det! Han tror att han är den enda Bikern bara för att han råkar skruva mycket! Tröttsam typ
    Senast redigerat av xbones den 2012-10-28 klockan 13:29.
    There are no problemsonly solutions

  8. #68
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    hegtor

    Det finns många som råkat illa ut just p.g.a. att anonyma framfört sina budskap. Och senare har det inte spelat den minsta roll om detta vart helt fel. Ursäkter har inte ens getts.
    Vilket är mest vuxet? Att våga stå öppet för sina åsikter och framför allt avvakta alla riktiga fakta (utan förvrängningar) eller att stå och skrika lika anonymt som många t ex gör på Flashback?

    Och tidningar är allt som oftast bara ute efter att sälja lösnummer, speciellt pappersupplagan som rasat genom åren. För nyheter och alla ändringar färdas snabbare i cyberrymden än på papper.
    Och när en journalist ena sekunden skriver att "den och den är från den gruppen" för att i nästa del av artikeln skriva "att de tillhör denna grupp", oavsett om de kan sammankopplas eller ej. Det kallar jag att inte göra ordentlig research och/eller att korrekturläsa sina egna skrifter.
    Hade Sverige vart i krig, så hade vi lärt oss om vad propaganda kan åstadkomma. Och då framför allt inom media.

    Men nu verkar denna tråd landa mer och mer från sitt urämne, som faktiskt var Chappen och inget annat.
    Kanske borde den slutliga delen avknoppas till en egen tråd i stället.

    Dock anser jag fortfarande inte att poliser och myndigheter skall ge sig på alla och skylla på en gruppering. Och samma sak gäller det åt andra hållet.
    För då skall liknande insatser vara minst lika stora, när det gäller andra brott (som ökat lavinartat) i dagens Sverige, om det skall kunna bortförklaras så lätt som med 1%:arna...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  9. #69
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Hade jag satt ett aphäng, framflyttade fotpinnar på hojen skulle jag antagligen göra det för att det ser "fräckt" ut men nu vet jag inte om att byta ut mina tunga stålfälgar mot aluminium och ersätta värdeläsa stötdämpare mot bättre är så "fräckt" men vi kan ha olika uppfattningar där med.
    Jag har inget emot västklubbar som skruvar med sina hojar, har ju själv haft väst för länge sedan, det är 1% gubbarna som inte tilltalar mig. varumärket säger ju att dom är inte är som andra.
    Om det nu har köpt din hoj för någon gemenskap du är ute efter Sanniz varför till talar dig 1% av befolkningen då?
    Min hoj är inte enbart för gemenskap. Det är för att jag faktiskt gillar den skarpt. Om jag kanske inte mekar med den, så blir jag ju inte mindre värd för det. Och vem vet, om tjugo år kanske jag slår dig på fingrarna när det gäller det mesta. Det kan du aldrig veta. Men har du tur, stannar det vid en tjej, som gillar harley, älskar hojåkande och kanske skruvar lite i alla fall med hojen (så gott hon kan) och älskar att umgås med vänner inom bikervärlden. Om det sedan är vanliga Svensson, hardcore-mekaren, HOG typen eller en 1%:are skall inte spela någon roll. För alla ansvarar för sig själva. Jag blir inte mer kriminell för att jag t ex hänger i SBM modellen eller i GBK världen.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #70
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Nå kjenner ikke jeg til Flashback eller andre steder hvor man ytrer seg anonymt mot 1% klubber,så det kan jeg ikke uttale meg om.
    Når det gjelder aviser (tidningar) så har jeg heller ingen grunn til å tro at de selv konstruerer saker om 1% klubber,men at de refererer saker som VIRKELIG har hendt.
    (om Brad Pitt,Justin Bieber mm tror jeg nok at fantasien er i fritt omlöp)
    I 1977 kjöpte jeg min förste tunge motorsykkel og ikke en eneste sesong siden da har jeg värt uten mc. Utviklingen innen motorsykkelmiljöet har jeg fulgt med siden den gang og jeg er ikke det minste i tvil om at politiets interesse for motorsykkelmiljöet skyldes fremveksten av 1% klubbene. UTEN disse klubbene ville jeg ikke värt av noen interesse for politiet annet enn om jeg kjörte for fort,på bakhjulet,med for mye lyd osv. altså den type "kriminell" som du også antyder at du er.

    Jeg har linket hit ; http://www.nrk.no/brennpunkt/broderskapet/ tidligere også og det journalistiske håndtverket bak er ikke av tabloidformat og er verdt å kikke närmere på.

    Se hvordan norske klubber er blitt truet til å endre navn,truet til å fjerne "Norway" på ryggen og se også hva den norske HOG-presidenten sier.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  11. #71
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Och innan man har alla fakta (de sanna dessutom), så skall man inte döma ut en sida på förhand. För "vi" som inte vart på plats och/eller är direkt inblandade kan aldrig veta vad som egentligen skett, innan allt är lagt på bordet. Det är inget pokerspel där vi bluffar fram ett slutresultat.
    Ok, så du menar alltså att exempelvis Svineri MC, i Smedby utanför Kalmar, misshandlade sig själva....eller
    kanske rent av fick spö av sina barn och sambos, samt ett äldre grannpar?

    Och dom som poliserna tog hand om då, utanför länsgränsen, med blodiga tillhyggen som bär DNA-spår från
    medlemmar i Svineri MC. Har dom tillhyggena blivit hämtade av en flock 1%:are, som kom till undsättning för
    att hjälpa barnen, sambosarna samt det äldre grannparet?

    Och vad det gäller de rättsliga efterspelen, så kunde man ju redan på förhand ha talat om att även dom
    skulle bli rent farsartade. Man måste ju vara närmast självmordsbenägen om man ska törs och peka ut vem
    som gjort vad, vid en konfrontation mot denna typ av människor, med ett flockbeteende lika stort som alla
    vilddjur på den Afrikanska savannen.

    Så åter igen, är det bara en tillfällighet att just 1%:are utmärker sig på ett sätt, som gör Sveriges samlade
    presskår rent lyriska? Skulle inte tro det....eller varför inte ta och fråga dina närstående polisvänner. Med
    tanke på allt annat dom berättat för dig, så lär dom väl knappast förneka detta heller?

    Och det dina polisvänner säger till dig, måste väl ändå vara sant? Eftersom du redan gjort klart att det dom
    redan sagt till dig är 100%:igt trovärdigt!

  12. #72
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Mercakombi Visa inlägg
    Ok, så du menar alltså att exempelvis Svineri MC, i Smedby utanför Kalmar, misshandlade sig själva....eller
    kanske rent av fick spö av sina barn och sambos, samt ett äldre grannpar?

    Och dom som poliserna tog hand om då, utanför länsgränsen, med blodiga tillhyggen som bär DNA-spår från
    medlemmar i Svineri MC. Har dom tillhyggena blivit hämtade av en flock 1%:are, som kom till undsättning för
    att hjälpa barnen, sambosarna samt det äldre grannparet?

    Och vad det gäller de rättsliga efterspelen, så kunde man ju redan på förhand ha talat om att även dom
    skulle bli rent farsartade. Man måste ju vara närmast självmordsbenägen om man ska törs och peka ut vem
    som gjort vad, vid en konfrontation mot denna typ av människor, med ett flockbeteende lika stort som alla
    vilddjur på den Afrikanska savannen.

    Så åter igen, är det bara en tillfällighet att just 1%:are utmärker sig på ett sätt, som gör Sveriges samlade
    presskår rent lyriska? Skulle inte tro det....eller varför inte ta och fråga dina närstående polisvänner. Med
    tanke på allt annat dom berättat för dig, så lär dom väl knappast förneka detta heller?

    Och det dina polisvänner säger till dig, måste väl ändå vara sant? Eftersom du redan gjort klart att det dom
    redan sagt till dig är 100%:igt trovärdigt!
    Nu orkar jag inte dra någon lång harang på nytt, eftersom du redan bestämt dig för vad jag tycker och tänker.
    Skrev jag ens om Svineri Mc?
    T o m mina "polisvänner" är som tur är bra poliser. De dömer inte ens de med bakgrund, OM de sett ändring i livet. Men tydligen verkar de flesta här inne döma allt omedelbart som värsta medeltidspöbeln.
    Grattis till sådan mentalitet!

    Som slutsats... Gör du fel, så får du stå ditt kast. Sedan skiter jag i om du är 1%:are eller "vanlig svensson"... Det är min ståndpunkt i livet. Och jag dömer ingen innan det finns ofelbara bevis heller.
    Rykten blir hönsgårdar utan att jag skulle behöva bidraga med mer fjädrar.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  13. #73
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Banditen01 Visa inlägg
    Det du beskriver är ingen återväxt, låter mer som 40 talist på en Heritage med fullkryssat på tillbehörslistan & H-DCS for the rest of my life medlemsskap, dessa kan jag oxå vara utan, men ungdomarna med genuint intresse välkomnar jag gärna
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #74
    Jag håller inte heller journalister särskilt högt som yrkeskår och är fullt medveten om att de vill sälja tidningar för att i sin tur sälja annonser, vilket de lever på, dessutom är de väldigt snabba att hävda rätten till tryckfrihet så fort någon ifrågasätter dom.

    Jag förstår inte heller Polisens psykologi jämnt, jag personligen har aldrig känt mig trakasserad av polis men har å andra sidan inte varit på Swedish bike meet, SRF eller liknande stora träffar, men jag tycker polisen borde vara tydligare vilka dom är ute efter.

    Polisen borde se mellan fingrarna om någon "99% biker" har mindre nummerplåt, bytt avgassystem o.s.v, de kan så klart påpeka det på ett korrekt och vänligt sätt men då det inte är frågan om en "flygande besiktning" utan kartläggning av 1% borde de vara tydligare med vilka och vad de är ute efter.

    Sen om det är fråga om en flygande besiktning är det skillnad så klart, men polisen hade mycket att vinna på att göra sig mer "vän" med den stora skaran Svensson-hojåkare.

    Sen att klubbar eller individer som medvetet ställer sig utanför samhället känner sig trakasserade är ett val de gjort själva, sen ska man självklart straffas för de brott man gjort och inte vad man har för sorts kläder man har.

    Alla som har råd att köpa en motorcykel har väl rätt att köra den, om vissa gillar att skruva och vissa gillar att sätta på fransar och kromade örnar är väl upp till var och en, är det inte det som är pudelns kärna, att jag ska ha möjlighet att göra som jag vill utan att behöva oroa mig för vad andra tycker, smaken är ju som baken som bekant.

  15. #75
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Självklart är det så att var och en gör precis vad han hon vill, det gör jag också många men inte alla håller med mig bara
    Citat Ursprungligen postat av sporty Visa inlägg
    Jag håller inte heller journalister särskilt högt som yrkeskår och är fullt medveten om att de vill sälja tidningar för att i sin tur sälja annonser, vilket de lever på, dessutom är de väldigt snabba att hävda rätten till tryckfrihet så fort någon ifrågasätter dom.

    Jag förstår inte heller Polisens psykologi jämnt, jag personligen har aldrig känt mig trakasserad av polis men har å andra sidan inte varit på Swedish bike meet, SRF eller liknande stora träffar, men jag tycker polisen borde vara tydligare vilka dom är ute efter.

    Polisen borde se mellan fingrarna om någon "99% biker" har mindre nummerplåt, bytt avgassystem o.s.v, de kan så klart påpeka det på ett korrekt och vänligt sätt men då det inte är frågan om en "flygande besiktning" utan kartläggning av 1% borde de vara tydligare med vilka och vad de är ute efter.

    Sen om det är fråga om en flygande besiktning är det skillnad så klart, men polisen hade mycket att vinna på att göra sig mer "vän" med den stora skaran Svensson-hojåkare.

    Sen att klubbar eller individer som medvetet ställer sig utanför samhället känner sig trakasserade är ett val de gjort själva, sen ska man självklart straffas för de brott man gjort och inte vad man har för sorts kläder man har.

    Alla som har råd att köpa en motorcykel har väl rätt att köra den, om vissa gillar att skruva och vissa gillar att sätta på fransar och kromade örnar är väl upp till var och en, är det inte det som är pudelns kärna, att jag ska ha möjlighet att göra som jag vill utan att behöva oroa mig för vad andra tycker, smaken är ju som baken som bekant.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234

Liknande ämnen

  1. TMA Swedish Bike Meet June 1-3 2012
    Av Bikebandit i forum Träffar
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 22:20
  2. Bike Meet Norrtälje
    Av pipps83 i forum Träffar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 07:02
  3. Swedish Bike Festival Kalmar 20-22 Juli 2012
    Av Bikebandit i forum Träffar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 19:11
  4. Car & bike meet Askersund!
    Av robbbull i forum Träffar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 08:10
  5. Till Minne av Swedish Bike Meet 3-6 Juni 2011
    Av Bikebandit i forum Träffar
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 16:30

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •