Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: importera äldre harley från staterna?

  1. #1
    V.I.B Hd1340s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    249
    Tackad: 0

    importera äldre harley från staterna?

    tjenare har suttit å kikat runt en hel del på nätet ebay mm och verkar ju vara helt rätt pris om man vill ha sig en shovelhead eller panhead från usa, hur är de när man vill regga in dessa i sverige om man nu skulle ta hem en?

  2. #2
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Jeg vet ikke helt hvilke avgifter det er på slikt i Sverige,men i Norge ville det värt en engangsavgift på 1500,- kr + moms av kjöpesummen.
    Imidlertid ville jeg bare tipse om firmaet Jetcarrier som kan hente sykkelen hvorsomhelst i USA og frakte den hit og de tar seg også av selve importprosessen.
    http://www.jetcarrier.com/

    Det er gratis å registrere seg som kunde der og det aller beste er at du får tildelt en postboksadresse i New Jersey slik at du kan handle på E-Bay også fra de som IKKE shipper utenfor USA og det er jo mesteparten ihvertfall når det gjelder deler og spesielt begagnade. Jetcarrier videresender til deg for en mindre sum og tar seg av fortolling.

    NB. Husk å verifisere postboksadressen hos PayPal.

  3. #3
    V.I.B 350ZZZs avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Nordingrå och Taipei
    Inlägg
    18
    Tackad: 0

    Regga och besikta är inga problem om det är någorlunda orginal och hojen är från före 17 juni 2003, samt att man får med en title och bill of sales. Jag kollade på en -81 shovel i fint skick för 35,000 SEK. Crating hos Jetcarrier 1200 SEK, Upphämtning i Georgia 5000 SEK, Frakt USA hamn till Sthlm 6000 SEK, Tull 2832 SEK, MOMS (25%) 12,508 SEK så slutsumman blev 62,540 SEK. Sen tillkommer reg besiktning och vanlig besikning som inte är gratis precis. Hamnar till slut på runt 64 - 65,000 SEK om man hämtar hojen själv i hamnen. Inte vet jag, men man får en hyfsad shovel för dom pengarna runt dom årgångarna hemma i svedala. Knuckels och pannor är inte billiga i USA om man ska ha nått som fungerar.
    Senast redigerat av 350ZZZ den 2012-10-08 klockan 10:13.

  4. #4
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Ovenstående er ikke en spesielt god handel.. Man må ta seg god tid til å lete og E-bay er ikke det beste stedet å finne noe til en bra pris.
    Start med Pawn-shops og fortrinnsvis i de fattigste områdene.

    http://www.pawnshops.net/shopslist_us.htm

    Mail og spör etter det du er intressert i og muligens får du et navn eller en adresse på hvor du kan gjöre et fynd.

    Låg innkjöpspris gir låg moms og legg merke til at jeg IKKE anbefaler dobbelt sett fakturaer.

  5. #5
    V.I.B 350ZZZs avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Nordingrå och Taipei
    Inlägg
    18
    Tackad: 0

    Kan hålla med om att ebay inte är det billigaste alternativet om det är det du menar med "god handel". Men det är ett av de säkraste sätten om du inte ska åka över själv och kolla i ett par veckor, eller har en polare som kan fara kors och tvärs för att kolla objekten. Risken att bli blåst finns ju alltid och man ska nog minimera den så mycket som möjligt. Som sagt det enda som kan påverka slutsumman är inköpspriset och man får oftast det man betalar för.

  6. #6
    350ZZZ: Vad hände efter 17 juni 2003?

  7. #7
    V.I.B 350ZZZs avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Nordingrå och Taipei
    Inlägg
    18
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    350ZZZ: Vad hände efter 17 juni 2003?
    Sorry det var en norsk regel. EØS-direktiv 2002/24/EF gör det omöjligt för norskar att importera hojar tillverkade efter det datumet av nån anledning. I sverige är det fritt fram bara hojen har varit registrerad i USA.
    Senast redigerat av 350ZZZ den 2012-10-12 klockan 05:34.

  8. #8
    Om den är flång ny då?

    Norrmän måste vara machoister av värsta sort! De pumpar upp olja och har hur mycket pengar som helst. Ändå så har de överjävliga skatter, betalvägar, förbud och särregler som bara jävlas med dem själva. Hur kan det vara så i en demokrati?

  9. #9
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Nå forholder det seg slik at EÖS-regler kommer ikke fra Norge,men blir tvangspålagt oss fra EU og enhver EÖSregel er også en EU regel.
    Akkurat i dette tilfellet har imidlertid EØS-direktiv 2002/24/EF bare å gjöre med datoen 17 juni 2003 når den trådte i kraft og den hindrer hverken Nordmenn eller innbyggere i EU i å importere motorsykler. For sykler over 30 gamle er avgiften 1500 NOK + Moms av kjöpesummen. Er den nyere koster det langt mer i Norge å få den registrert enn i et EU land pga säravgifter enn i Sverige,men man må også legge til grunn at man i Norge tjener langt bedre enn her.
    Generelt sett er skatten lavere i Norge. For min egel del så betaler jeg 9% skatt av min pensjon,mens man her i Sverige betaler 30%. Og jeg betaler mer for ström her pr.måned enn det jeg gjorde for 4 mnd. i Norge. Den samme dagen jeg fikk tilkoblet strömmen her jeg bor kostet strömmen NOK 0,25 öre på Norpool (felleseuropeiske kraftbörsen) og Vattenfall solgte den til meg for SEK 1,40 Fast eller mobil telefon koster omtrent en tredjedel av hva det gjör her og ingen har bindingstid over 12 mnd.
    Elektronikk er langt billigere ,noe som forundrer meg siden det svenske markedet er mer enn dobbelt så stort. Sjekk f.eks Komplett.no og Komplett.se mot hverandre.

    Direktivet ligger her; http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1...-0918-023.html
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

Liknande ämnen

  1. Mod av äldre dyna
    Av Mr Modest i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 08:55
  2. Tips på handlare i staterna för att handla drivlina...
    Av Carl-Inge Larsson i forum Custom & Byggen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 13:20
  3. Importera Nightrod från USA?
    Av pipps83 i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 10:30
  4. Köpa från Staterna
    Av softail84 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 15:13
  5. Importera krockskadad Harley!
    Av Elexem i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 13:18

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •