Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dreva om sportster med kedja???

  1. #1

    Dreva om sportster med kedja???

    Tjena!

    Skulle vilja ha ner varvet på min Bobber vid motorvägskörning, så vad gäller? Å var hittar man nya drev och kedja till vettiga pengar?

    Mvh

  2. #2
    V.I.B cranks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    hemma
    Inlägg
    116
    Tackad: 0
    vad har du nu för dreving ? i regel så funkar det så här större drev fram och mindre bak = varavar mindre och högre topphastihet,

    mindre fram drev större bak drev = axar bättre men varvar mer på högre hastigheter .

    så gäller å hitta rätt komination för din körstil är det mkt landsväg så funkar ju 1 alternativet bäst å tvärtom i stan ,
    kolla efter en o-rings kedja lite dyrare men håller längre ,

    men kolla vad du har för dreving nu . kanske gå upp två kugg fram å ner 4 bak till exempel

    sen finns det många svenska sidor med grejer och ebay men kolla i england å tyskland så slipper du tulla för grejerna

  3. #3
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag har beställt lite delar för att bygga om till kedja, sitter 68/30 belt och motsvarande kedja blir 51/22 men kommer att köra 48/22 sänker varvet med 200 varv max men gör det mest för utseende och ofjädrad vikt minskning.
    du behöver byta utgående axelhylsan till en längre samt packboxen utöver dreven o kedjan, tror du landar på ca 3-4000 kronor beroende på materialval ungefär.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #4
    Jag har redan kedja, men man bytar både fram och bak samtidigt å även kedjan eller?

  5. #5
    V.I.B cranks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    hemma
    Inlägg
    116
    Tackad: 0
    det beror ju på hur slitet det är. men å andra sidan är ju ett nytt drivpaket fint också kör du många mil med

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Satan va jag kämpat med att få loss hylsan på utgående axel i kväll, den måste bytas till en längre eftersom kedjedrevet är tunnare än bälthjulet, kommer ihåg att den satt på gamla hojen också men ikväll gick bet, ändå tigsvetsade jag en lång hylsa utanpå och drog med mutterknackare, har värmt med gassvets, slipade spår i så jag kunde fästa en avdragare, i morgon skall jag byta gasflaska o värma mer, det luriga är bara att det är plasthållare till kullagret innanför och risken är att det går åt skogen och går det inte byta med axeln i blir det till att ta ut motorn, och då är det färdigt kört för i år...har man inte jobb så skaffar man sig, för att vara lite positiv så finns det ju inget roligare än att meka och jag är djävligt glad att jag har värme i verkstan
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Liknande ämnen

  1. Belt vs kedja
    Av Ozzy i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2021-01-24, 23:56
  2. Sportster -95 Byte belt mot kedja
    Av Norrland i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 00:51
  3. för lång drivrem byta till kedja?
    Av crank i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 21:02
  4. Dreva om sportster
    Av 883r i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 16:38
  5. Var köper man guld kedja till min Bobber Sporre???
    Av Snidarn82 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 21:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •