Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Skeva bromskivor.

  1. #21
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    jag fick skev bromsskiva på förra hojen....glömde skivbromslåset
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  2. #22
    V.I.B Löfgrens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    106
    Tackad: 0
    Lite retligt det där med låset. Ställde min Electra på motorbågarna utanför ICA en gång. Pinsamt ??? Japp

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Köpte du en ISR skiva?
    Tror inte det.
    Flytande skivor håller värmen borta från navet och slår sig inte alls så lätt som en "hel" skiva typ original.
    Slår sig sen en originalskiva beror det ofta på kärvande ok.
    Dessutom, inte helt oviktigt, så fås mycket bättre bromsverkan med flytande skivor.

  4. #24
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Jag sabbade min skiva bak när hojen gått 50 mil med skivbromslåset

  5. #25
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Hur får man bättre bromsverkan med flytande skivor?
    Citat Ursprungligen postat av jale Visa inlägg
    Dessutom, inte helt oviktigt, så fås mycket bättre bromsverkan med flytande skivor.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Hur får man bättre bromsverkan med flytande skivor?
    Därför att den del av bromsskivan som ligger mot beläggen kan röra sig i sidled jmf med den del av skivan som är bultad i hjulet. Dessa kopplingar kan röra sig någon tiondels mm, därav namnet flytande ..., vilket innebär att den del av skivan som beläggen nyper åt kring alltid ligger närmare beläggen och därmed så greppar det tidigare vid inbromsning än när beläggen ska förflytta sig en längre sträck innnan det tar emot skivan om det är en fast skiva .... gör ett par meters kortare bromssträck från 90 km/h vilket kan vara kanske livsviktigt ...
    Hoppas jag kunde förklara begripligt.

  7. #27
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av jale Visa inlägg
    Därför att den del av bromsskivan som ligger mot beläggen kan röra sig i sidled jmf med den del av skivan som är bultad i hjulet. Dessa kopplingar kan röra sig någon tiondels mm, därav namnet flytande ..., vilket innebär att den del av skivan som beläggen nyper åt kring alltid ligger närmare beläggen och därmed så greppar det tidigare vid inbromsning än när beläggen ska förflytta sig en längre sträck innnan det tar emot skivan om det är en fast skiva .... gör ett par meters kortare bromssträck från 90 km/h vilket kan vara kanske livsviktigt ...
    Hoppas jag kunde förklara begripligt.
    Okej....men har man inte alltid ett flytande ok eller ett med en kolv på vardera sidan som centrerar när man har en fast skiva som gör samma jobb? Jag som trodde det hade med vikt o värme att göra
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #28
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    For nogra veckor sen var jag med et gäng och körde på vestlandet i Norge. (Hardanger,Lysefjorden,Setesdal). Mye svinger ock hårda oppbromsningar. Slet ned nye bromsklossar til 1 (!) mm på 170 mil og bromsskivan fram blev det kast i av värmen. Man behöver inte vara raketforskare för å forstå at bromsarna på hojen er kraftigt underdimensjonerade och av annanrangs kvalitet. Bromsskivan er nå bytt til en uorginal som ifölge Benny på AC-Cycle skal tåla mycket mer värme enn den originale. Caliperne borde hatt 4 stempel så lenge det bara er en enkel skiva evt. at Harley Davidson finner en leverandör utanfor Taiwan.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Okej....men har man inte alltid ett flytande ok eller ett med en kolv på vardera sidan som centrerar när man har en fast skiva som gör samma jobb? Jag som trodde det hade med vikt o värme att göra
    Det kan säkert stämma att det har med vikt och värme att göra också ... men det är den förklaringen som jag fått av både HD folk och en race-bil mekaniker ... själv är jag inte så duktig på det tekniska utan tror på vad andra säger

  10. #30
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av jale Visa inlägg
    Det kan säkert stämma att det har med vikt och värme att göra också ... men det är den förklaringen som jag fått av både HD folk och en race-bil mekaniker ... själv är jag inte så duktig på det tekniska utan tror på vad andra säger
    Jo så är det ju att man lär sig genom andra eller egna misstag att både ha flytande skivor och samtidigt flytande ok blir kaka på kaka och överkurs men till sammans med fasta dubbel ok är det ju rätt vanlig
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #31
    Fast det är väll bara HD som fortsätter med fasta skivor och andra hedenhös lösningar.
    Nog för att flytande skiver också kan bli skeva, men inte lika vanligt.
    Jag ligger på både en fram och bakskiva till övers mot en ölpåse/st
    Trägen vinner!

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Vad har hänt med Drott som gjorde bromskivor?
    Av Pulare i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 22:16

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •