Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Förbannade hästar.

  1. #1
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Förbannade hästar.

    Sista vägbiten smal o liten in till min verkstad på 4km finns det flera stall och MYCKET hästar, visar alltid respekt o stannar om jag ser dom blir oroliga eller om ryttaren vinkar, speciellt på våren innan dom vant sig, detta tycker jag är helt okej men i dag gasade jag rätt hårt på stora landsvägen som vanligt där jag aldrig sett hästar förut och då pratar vi min livstid på 53 år, där kommer två stycken varav den en blir fullkomligt skräckslagen o kastar av ryttaren....får inte stopp utan vänder o kör tillbaka och ser att allt gick bra men jag blir vansinnig på va fan dom gör på vägen med rädda hästar...du körde så fort och måste visa respekt tyckte hon, faaan heller att jag gör, den vägen är för bilar, hästar får hålla sig i skogen och speciellt om dom är trafikfarliga, det är inte att visa respekt tillbaka, och hur i helskotta vågar dom...hoppas sannerligen att jag inte får se fler hästar där. grrrr
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  2. #2

  3. #3
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Iofs är ju inte vägen enbart för saker med hjul. Dock kan jag anse, som gammal ryttare och hästägare, att man inte rider en ovan eller rädd häst i trafik. Och måste man passera sådant avsnitt, så kan man ju leda hästen den biten.
    Tänk bara på, att det alltid blir ett fordons fel, OM något händer med ett hästekipage. Och det kan ju komma folk gående med, som man inte ser... Kan sluta lika illa det med, om man leker "bowling på hjul"...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #4
    Brukar också visa hänsyn genom att "tomgångsrulla" förbi, och då brukar ryttarna oftast hälsa och vinka tillbaka. Ibland är dom bara så jävla irriterade på att motorcyklar finns öht. Sen är det ju alltid ett jävla tjafsande på hundägare som inte plockar upp skiten efter sin jycke.....Skulle vilja se en ryttare skyffla upp skiten efter sin häst. Och det är ju inga små högar direkt....

  5. #5
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    gronvit: Rädd häst smakar bäst
    Fel,fel, smakar häst

    En vederhäftig källa sa att hästar har en hjärna stor som en valnöt, stämmer det samma källa sa att det som idag inte skrämmer en häst kan mycket väl göra det imorgon, hur f.n vågar någon sätta sig på en häst under sådana betingelser, har iof provat det innan jag fick denna info och det gick bra, phuu ibland skall man ha tur eller var det skicklighet, vill ju gärna tro det.

  6. #6
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Sista vägbiten smal o liten in till min verkstad på 4km finns det flera stall och MYCKET hästar, visar alltid respekt o stannar om jag ser dom blir oroliga eller om ryttaren vinkar, speciellt på våren innan dom vant sig, detta tycker jag är helt okej men i dag gasade jag rätt hårt på stora landsvägen som vanligt där jag aldrig sett hästar förut och då pratar vi min livstid på 53 år, där kommer två stycken varav den en blir fullkomligt skräckslagen o kastar av ryttaren....får inte stopp utan vänder o kör tillbaka och ser att allt gick bra men jag blir vansinnig på va fan dom gör på vägen med rädda hästar...du körde så fort och måste visa respekt tyckte hon, faaan heller att jag gör, den vägen är för bilar, hästar får hålla sig i skogen och speciellt om dom är trafikfarliga, det är inte att visa respekt tillbaka, och hur i helskotta vågar dom...hoppas sannerligen att jag inte får se fler hästar där. grrrr
    Där håller jag med dej
    There are no problemsonly solutions

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    tror säker vi skulle vara överens om fler saker
    Citat Ursprungligen postat av xboneswa; Visa inlägg
    Där håller jag med dej
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #8
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Samtidigt så kör du kanske med öppna rör som skrämmer hästen extra mycket och kan orsaka skada på ryttaren?
    Jag anser att öppna rör e ok men man måste ta det lugnt när man möter hästar, poliser, och gående längs vägen.
    Rädda hästar får sin vana vid trafik på/vid vägen.
    Nästa gång kan hästen/hunden/barnet/cyklisten bli rädd och komma ut framför dig.
    Annars får du väl sätta på originalblåsen igen så du inte skrämmer upp dem, haha.

  9. #9
    Lite OT.
    Finns det någon statistik på ridning och olyckor. Känns som en ganska riskfylld aktivitet att syssla med.

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jo men om du läser mitt inlägg igen så visar jag hänsyn där det finns hästar, med den vägsträckan som det gällde nu är ingen bra ridväg och jag fattar inte vad dom hade där o göra för det finns hur mycket ridvägar som helst runt om i detta område. det är som att cykla på motorvägen...det är inte heller bra.
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Samtidigt så kör du kanske med öppna rör som skrämmer hästen extra mycket och kan orsaka skada på ryttaren?
    Jag anser att öppna rör e ok men man måste ta det lugnt när man möter hästar, poliser, och gående längs vägen.
    Rädda hästar får sin vana vid trafik på/vid vägen.
    Nästa gång kan hästen/hunden/barnet/cyklisten bli rädd och komma ut framför dig.
    Annars får du väl sätta på originalblåsen igen så du inte skrämmer upp dem, haha.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    OT?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    OT?
    Tråden handlar ju om hästar som är arga, förbannade hästar. Jag tänkte mer olycksstatistik på alla hästar, ledsna som glada!

  13. #13
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Jo det förstod jag men vad är OT förkortning för?

    http://www.konsumentverket.se/Global..._h%C3%A4st.pdf Här får du lite läsbart om du vill. Finns en del män 40-49 som borde byta sin ridning på häst till på en HD tycks det!

  14. #14

  15. #15
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    tror säker vi skulle vara överens om fler saker
    Ja,det är ju inte omöjligt.
    There are no problemsonly solutions

  16. #16
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Inte farligare att rida än att hitta på andra mer fysiska sporter...
    Det värsta är nog ändå smitare... En liten tjej, jobbade ett tag med hennes mor, hade som tur var bytt sin ponny mot en stor häst. De blev påkörda så att hästen dog direkt. Killen smet. Tjejen låg på intensiven ett bra tag men är idag återställd.
    Själv red jag hästar som var vana vid det mesta, t o m ettriga crossar. Men hästar liksom vi kan ibland gå i sin egna värld. Då kan vem som helst flyga i luften för något oväntat.

    Vill man köra snabbt och kontrollerat... Finns det banor för ändamålet. Man vinner inget på att förbjuda en grupp. Nästa gång kan folk säga samma om hojar...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  17. #17
    Man kanske borde införa någon form av körkort för hästar. Ser ju små tonårstjejer på jättestora hästar......hur klarar dom en paniksituation ? ? ? Och kanske börja med hästskatt. Tycker det är alldeles för ofta man ser dom på vägarna. Men som sagt, även jag visar hänsyn och saktar ner. Då kan det ju vara trevligt med ett litet tack kanske. Min personliga åsikt är, att hästar inte hör hemma på vägarna. Finns banor för pållarna också om man vill rida fort. Eller i skogen. Och jag hatar inte hästar. Känner dessutom ridfolk, som NÄSTAN håller med mig

  18. #18
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av PAINTERN Visa inlägg
    Man kanske borde införa någon form av körkort för hästar. Ser ju små tonårstjejer på jättestora hästar......hur klarar dom en paniksituation ? ? ? Och kanske börja med hästskatt. Tycker det är alldeles för ofta man ser dom på vägarna. Men som sagt, även jag visar hänsyn och saktar ner. Då kan det ju vara trevligt med ett litet tack kanske. Min personliga åsikt är, att hästar inte hör hemma på vägarna. Finns banor för pållarna också om man vill rida fort. Eller i skogen. Och jag hatar inte hästar. Känner dessutom ridfolk, som NÄSTAN håller med mig
    Det finns någon form av kort med, som en del seriösa ridskolor har också...
    Vet även av erfarenhet, att storlek på person spelar noll roll vid paniksituationer... Om du nu inte har en rysk baskjir (eller hur det stavas)... De fryser till is vid paniksituationer och rör sig ej innan de vet vad som sker runt omkring dom. Handlar om överlevnad för deras ras eftersom de oftast befann sig i karga bergsområden med fina stup.

    Sedan finns det andra typer jag hellre är utan på vägarna. Ryttarna är inte tillräckligt många, för att irritera sig på...
    Killar med dålig attityd (och vissa tjejer) på EU moppar (vet ej hur många gånger det verkligen kunnat sluta illa, om man själv inte upptäckt dom tillräckligt i tid), ovana bilförare (som inte verkar veta vart de skall eller hur man framför en bil), bilförare som tror de äger vägen och att det handlar om någon form av le mans rally med "flera liv" osv...

    Vi kan nog irritera oss på många... om vi vill.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  19. #19
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    ...sedan tycker jag inte att argumentet; under mina 53 år håller... Då låter man som vissa gamlingar på arbetsplatser, som inte själva hänger med i utvecklingen eller att saker kanske blivit mycket farligare också...
    PTB59 är en trevlig snubbe irl, men han får sluta med sådant tänkande.
    För inte ens en snubbe på en dragracingbana kan hävda; Det kommer aldrig att hända något eftersom det har inte hänt något under min hela karriär hittills... Den där lilla "otursfaktorn/missen" kan dyka upp när man minst anar.

    Nej, däremot respekt mot varandra, oavsett hur vi tar oss framåt. Det är något fler borde anamma.
    Jag har redan sagt; Man undviker kanske vissa sträckningar vid ridning och/eller så leder man en ovan häst den sträckan tills den blir en "ringräv på vägen"... Dock finns det ibland sträckningar, där man ibland måste ut på vägar.
    Tjejerna han mötte, var kanske nya i området också och/eller vilsna. Sådant händer med, när man minst anar det.

    Lite OT, som kanske gör grabbarna lite mer "smilande"...
    När mina hästar inte skötte sig, på bana eller för övrigt... Viskade jag i deras öra Mc Donalds... Fast eftersom jag red islänning, så hade nog kilopriset blivit rätt dyrt då med.



    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  20. #20
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    När man sätter sig på en hoj så tar man en medveten risk, kör man dessutom fortare än tillåtet är man rätt dum och ligger man över 30 km för fort på en kuperad väg med dålig sikt är man direkt korkad. Det finns vilt i området, många mötande bilister och hojar tar inte ut kurvorna inklusive mig själv osv. Om jag pratar för mig själv så gör jag detta inte för att jag har bråttom utan för att jag gillar risken pulsen farten osv och för att jag känner att jag har kontoll, en vacker dag kanske en olycka händer men som sagt jag själv valt risken.
    Om hästen fick välja hade den inte gått på vägen, nu hade en ryttare valt att gå på en väg med den fast den är rädd för trafiken uppenbarligen, Kan ju va så att ryttaren och gillar spänningen o risken som jag gör men jag tror inte det, synd att jag aldrig fick svar på varför dom var där....och som sagt tidigare så visar jag full respekt på lilla vägen där alla stallen o ridvägarna finns trots att man får köra slalom mellan skithögarna som är många och som boende i området klagar på hela tiden utan resultat. Jag gjorde ett fel och det var att jag körde för fort, vad tycker du tjejen på hästen gjorde för fel?
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    ...sedan tycker jag inte att argumentet; under mina 53 år håller... Då låter man som vissa gamlingar på arbetsplatser, som inte själva hänger med i utvecklingen eller att saker kanske blivit mycket farligare också...
    PTB59 är en trevlig snubbe irl, men han får sluta med sådant tänkande.
    För inte ens en snubbe på en dragracingbana kan hävda; Det kommer aldrig att hända något eftersom det har inte hänt något under min hela karriär hittills... Den där lilla "otursfaktorn/missen" kan dyka upp när man minst anar.

    Nej, däremot respekt mot varandra, oavsett hur vi tar oss framåt. Det är något fler borde anamma.
    Jag har redan sagt; Man undviker kanske vissa sträckningar vid ridning och/eller så leder man en ovan häst den sträckan tills den blir en "ringräv på vägen"... Dock finns det ibland sträckningar, där man ibland måste ut på vägar.
    Tjejerna han mötte, var kanske nya i området också och/eller vilsna. Sådant händer med, när man minst anar det.

    Lite OT, som kanske gör grabbarna lite mer "smilande"...
    När mina hästar inte skötte sig, på bana eller för övrigt... Viskade jag i deras öra Mc Donalds... Fast eftersom jag red islänning, så hade nog kilopriset blivit rätt dyrt då med.

    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Förbannade Harley-åkare!
    Av CrazyVic i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 17:42
  2. Gula/oranga västar, ett tvång?
    Av admin i forum Omröstningstrådar
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 21:22
  3. Gula västar/ jackor blir verklighet !!
    Av Boba Fett i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 22:41
  4. Tunga ryggmärkesvästar! :)
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 18:52
  5. (S) vill förbjuda västar på krogen.
    Av custombike i forum Off Topic
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 19:34

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •