Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Något man bör tänka på vid avställning

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Sven Olle Village
    Inlägg
    4
    Tackad: 0

    Något man bör tänka på vid avställning

    Hej är det något speciellt man bör tänka på inför avställningen i höst förutom att tvätta och putsa upp, alla tips emottages tacksamt.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Ny olja i motorn och nyfylld bensintank med shell vpower eller med någon slags bensinkonservering.
    Ställ gärna upp hojen på en mindre lift så att hjulen är obelastade.
    Fyll på med luft i däcken.
    Batteriladdare med underhållsladdning under vintern alt ta in batteriet i värmen över vintern.

  3. #3
    Om man är på gränsen beträffande antal mil, ska man serva hojen det sista man gör innan vinterförvaring, eller det första man gör på våren inför säsongen?
    Hojen mår säkert gott av att stå med ny, ren olja över vintern, men den skulle säkert må bra av att servas inför säsongsstarten också.

    "Gammal", "använd" olja innehåller ju en massa föroreningar som man kanske inte vill ha i motorn under en vinterförvaring
    Men om jag lämnar in hojen på service och sedan kör den hem så rörs ju oljan runt och blir blandad med rester av den gamla oljan i alla fall.

    För mig känns det som att det naturligaste vore att vinterställa hojen med underhållsladdning, full tank, och ev. palla upp den några cm. från golvet, och sedan serva den i vår så den är nyservad när säsongen startar.

    Rätt eller fel tänkt?

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag skrev en tråd angående en produkt jag använder som heter "Scavenger total oil change".
    Då får du ut all gammal olja vid bytet.
    Lite onödigt tycker säkert de flesta men jag gör det ändå, för att få ut all skit från motorn.
    Men gammal olja innehåller syror som fräter på aluminiumen i motorn.
    Den ca litern som blir kvar vid ett normalt oljebyte och som blandas med nya oljan är så "svag"(syremässigt) så när den blir utblandad med ny olja ligger i motorn så kommer den inte att fräta.
    Men var och en gör som de själva vill.
    Vilken olja ska jag inte ens nämna, eftersom det kommer att bli en massa olika tyckande om det och vad som är bäst.

  5. #5
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    "Gammal", "använd" olja innehåller ju en massa föroreningar som man kanske inte vill ha i motorn under en vinterförvaring
    Men om jag lämnar in hojen på service och sedan kör den hem så rörs ju oljan runt och blir blandad med rester av den gamla oljan i alla fall.
    Jag har hört nånstans att ny olja håller sin korrosionsskyddande egenskaper i ca tio drifttimmar och är det så bör man byta oljan det innan man ställer upp för vintern. En tripp från service och hem borde inte spela nån roll.
    Själv byter jag olja innan vinteruppställning.

  6. #6

  7. #7
    jag har hört att om hojen står i varmgarage på på vintern så är det bäst att byta oljan innan avställningen,
    Står den kallt så ska man byta oljan på våren för att få bort ev kondens som bildats på vintern. Jag brukar byta innan avställningen (den står varmt över vintern) men i år är det så många mil kvar till servicen att den får övervintra med gammal olja
    Dumt eller??

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Låt bli att starta hojen i tid o otid om den står avställd oavsett om det är ny eller gammal olja i den även om det är lockande att få höra pulsen slå speciellt om den står kallt för då bildas mer kondens vatten som inte får chans att koka bort i den varma oljan som blir normalt när man kör.
    Jag har aldrig gjort det men ett tips kan ju vara att byta till någon jättebillig olja när man ställer av den och byta till riktig till våren igen tillsamman med nytt filter, då lär ju inte många droppar av den första gamla oljan vara kvar
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #9
    Om jag köper en billig olja och byter till innan vinterförvaringen, måste jag byta oljefiltret då?
    Det är mindre än 100 mil kvar till service, och jag kommer nog att köra mer än 50 mil till innan säsongen är slut.
    Så kan jag slå ur den gamla oljan, fylla på ny billig olja, vinterförvara hojen, och köra den direkt på service i vår?
    Är det det bästa alternativet? Eller är det att köra dom två mil jag har till den auktoriserade verkstaden och byta olja det sista jag gör innan jag ställer undan den?

  10. #10
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    ...............och när allt detta är gjort .. köpa en billig Hoj så att du kan fortsätta köra igenom vintern som jag gjorde

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    ...............och när allt detta är gjort .. köpa en billig Hoj så att du kan fortsätta köra igenom vintern som jag gjorde
    Jag körde Triumph Tiger 955i året runt för ett gäng år sedan.
    En stor och tung hoj med hög tyngdpunkt, men det gick bra.
    Åkte hoj till sonens luciafirande på dagis.
    Men jävlar vad ful hojen blev av det jävla saltet.

  12. #12
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    ok jag vågar säga .. Jag köpte en 1994 Honda Africa Twin .. men var i gott skick och låga miles på klockan. Letar nu för dubbdäck

  13. #13
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    ok jag vågar säga .. Jag köpte en 1994 Honda Africa Twin .. men var i gott skick och låga miles på klockan. Letar nu för dubbdäck
    NOOOOOOOOOOO!
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  14. #14
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Är också inne på att skaffa vinterfordon , troligen en scooter men en cross skulle vara bättre att sladda omkrintg med och roligare som bus lekhoj, är inte så känslig längre för andra märken som man oftast är som ny bikers
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #15
    Ja, det är kul att köra på vintern.

    Jag har aldrig varit speciellt känslig för vad jag kört för märke, även om jag omedvetet dragits åt engelskt och amerikanskt.
    Har kört japs-custom, japs-racehoj, japs-sporttourer och tysk pansarvagn i form av en BMW R1200 GS Adventure.

    Scooter på vintern är ingen jätte-hit.
    Har provat det också, och variator och halka är ingen bra kombination, det är lätt att tappa greppet vid rödljusen.

  16. #16
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Men man får ett djävla bra balans sinne lekt en del men sonens scootrar på vintern, vi hade en liten bana på en husvagns parkering där vi övade breeed sladd

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Ja, det är kul att köra på vintern.

    Jag har aldrig varit speciellt känslig för vad jag kört för märke, även om jag omedvetet dragits åt engelskt och amerikanskt.
    Har kört japs-custom, japs-racehoj, japs-sporttourer och tysk pansarvagn i form av en BMW R1200 GS Adventure.

    Scooter på vintern är ingen jätte-hit.
    Har provat det också, och variator och halka är ingen bra kombination, det är lätt att tappa greppet vid rödljusen.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Men man får ett djävla bra balans sinne lekt en del men sonens scootrar på vintern, vi hade en liten bana på en husvagns parkering där vi övade breeed sladd
    Ja, det är ju sant.
    Det finns ju t.o.m. dubbdäck att köpa till scootrarna i dom udda däckdimensioner som dom har.
    https://www.dexon.se/marke--modell/s...-c-1914-1.aspx

  18. #18
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    NOOOOOOOOOOO!
    Jag har fortfarande min Street Bob..älskar det ... men vi pratar om en billig grusbus / vinter hoj här och för 25.000 inte en dålig köp. Nu kan min SB vila i garaget på vintern i stället för att bli utsättas för skit väder och salt som det har varit under de senaste fyra åren.



    Måste leta efter vinterdäck fram och bak nu som överraskande nog kosta mindre än en back däck på min SB



    Oh by the way... trevlig landskap ni har runt Göteborg, hämptade AT'n med en släpvagn från Alingsås
    Senast redigerat av Bikebandit den 2012-09-12 klockan 00:47.

  19. #19
    Vinterdäck: Continental TKC80, med två vanliga bildubbar i varje klack.
    Jag körde många hundra mil med Tigern på dom däcken.
    Rekommenderas varmt!

  20. #20
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Hade mitt öga på Heidenaus K60 Scout men tack för tipset kostnaden för att få dubb på däcken ??

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Twintec inställning
    Av Raven i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:03
  2. Försäkring vid avställning......
    Av Ducktail i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 18:49
  3. Vinterförvaring, avställningsstips!
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 19:48
  4. MC Collection utställning
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 22:52
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 19:28

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •