Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Packningen på framgaffeln

  1. #1

    Packningen på framgaffeln

    Packningen på framgaffeln läcker olja, typsikt att allt ska hända på en gång. Är det någon som vet vad det kostar att byta.....om man lämnar in hojen?!
    För jag har nog tummen mitt i handen när det gäller sådant.

  2. #2
    Hagis
    Guest
    att byta packboxar är inte så svårt som det låter! Se bara till att hänga upp hojen i fram, köp hem rätt olja och ta reda på hur mycket du ska fylla på med samt hitta en sprängskiss på gaffelbenen så kommer det gå bra! Jag har dock inget pris men jag skulle gissa på att dom tar bra betalt! När jag körde riskokare så fyllde vi oftast på med 0,1-0,2 dl mer olja, det gav hårdare dämp vilket gav en stabilare körning i kurvor då gaffeln inte slår igenom lika mycket!

    MEN, det kan även vara så att det bara är skit mellan ben och packning! Så börja med att ta ett bladmått och försök göra rent, det är sällan packboxarna går sönder! I regel bara om man kör extremt mycket bakhjul och slår ner framhjulet hårt flera gånger!

  3. #3
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Jag misstänker att det är nått tjall på mitt ena gaffelben, var ute och körde igår och märkte att det stänkte ut en del olja, blev prickig på benet efter ett par mil.
    Jag har satt i PS drop-in kitt med lite kortare fjäder, utan att justera oljenivån eller nått, så jag vet inte om det kan ha med saken att göra, att det är för mycket olja i ena(?) gaffelbenet så det skjuter ut olja i mitten där benet går ihop.

    Det är en 883R-07 som gått ca 1.300 mil, kan det vara packboxen el är det troligare att det är nått annat?

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    ta av gaffelbenet.
    av med skyddet över packningen.
    torka rent.
    kör ner en liten skruvmejsel i packningen och dra upp den.
    ta lite olja och smörj gaffelbenet efter att du gjort rent där packningen satt.
    trä på en ny packning på benet.
    för den ända ner.
    sätt den gamla packningen ovanför på gaffelbenet och slå ner den nya packningen på plats genom att slå på den trasiga packningen.
    montera ihop igen.
    klart.
    tar ca 45 min och är jätteenkelt.
    ha det gott
    Lars

  5. #5
    Kolla först så det inte finns nån skada på gaffelbenet. Hack el dylikt. Går att slipa bort försiktigt med fin smärgelduk. (krysslipa). Inte så kul att bara byta packboxen o sen upptäcka att det läcker igen dagen efter.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av PAINTERN Visa inlägg
    Kolla först så det inte finns nån skada på gaffelbenet. Hack el dylikt. Går att slipa bort försiktigt med fin smärgelduk. (krysslipa). Inte så kul att bara byta packboxen o sen upptäcka att det läcker igen dagen efter.
    Hmmm
    Ett hack=fördjupning går inte att slipa bort..

  7. #7
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Tack som fan för hjälpen, kan det vara så att packningen går om jag hade förmycket olja i efter att jag sänkt den?
    Försöker lista ut varför packningen har gått.
    Hur mycket olja ska man ha i nu då så man inte gör samma misstag igen?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Hmmm
    Ett hack=fördjupning går inte att slipa bort..
    Kan finnas grader runt hacket. Nu menar jag såklart inga gigantiska hack. Nåt litet stenskott el dyl. Har fixat 3 gaffelben på det viset. Sen kan det ju bero på vad man köper för packboxar också.

  9. #9
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Oljemängden ska vara samma efter sänkningen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PAINTERN Visa inlägg
    Kan finnas grader runt hacket. Nu menar jag såklart inga gigantiska hack. Nåt litet stenskott el dyl. Har fixat 3 gaffelben på det viset. Sen kan det ju bero på vad man köper för packboxar också.
    Sant.

  10. #10
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Det här pakningskittet är det nått att ha? http://www.harleybutiken.com/produkt/Packboxar-gaffel
    Visst är det 59262 jag ska ha till 883r -07?

  11. #11

  12. #12
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    okej, tack för det, dom var ju lite billigare.
    ps, någon som vet vart man hittar en sån där mc lyft som är stor som ett A4 papper typ som man höjer genom att skruva på en mutter? Tycker dom är mycket smidigare än andra varianter.

  13. #13
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    jag har en.
    Kommer du hit med packningen så hjälper jag dig samt bjuder på fika.
    Söder om söder kan ju vara varsomhelst haha.
    Men mycket mer söder än hit finns inte.

  14. #14
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    finns det nått namn på den, vad ska man söka på, hittar bara massa typ lyftbord när jag söker på mc lyft?
    Tackar för det erbjudandet men det är lite långt, jag bor i sthlm.

  15. #15
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    http://www.verktygsboden.se/motorcyk...rd-53394-64891

    - - - Uppdaterad - - -

    http://www.vanman.se/mcres.htm

  16. #16
    Har du fått ner något skit i boxen.
    Brukar det räcka att försiktigt sticka ner ett bladmått ca 0,20 och dra det runt ett varv eller två med lite baklut.
    Så skiten kommer upp.

    Lycka till
    Det är aldrig för sent att ge upp

  17. #17
    http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3347 fungerar bra, har en sån lyft själv.

  18. #18
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Har inte hitta någonstans hur mycket olja det ska vara i varje ben, någon som vet?

  19. #19
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Jag beställde packningssatsen från bikeline http://www.bikeline.se/sv/artiklar/g...owagaffel.html där det skulle ingå låsring och de övriga packningarna för 65 kr.
    Jag fick hem delarna igår och upptäckte då att det bara var 2 packboxar i paketet, efter att ha mailat lite fram o tillbaks med bikeline så är det tydligen så att dom ha en ny leverantör som inte säljer kompletta satser längre utan satsen består endast utav 2 packboxar, som bikeline säljer för 25kr st.

    Så dom säljer nu mer packboxarna för 25kr/st el 65kr för ett 2-pack

  20. #20
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Sicka idioter...
    Noll känsla för kunden heller.

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •