Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Körkort tung motorcykel

  1. #1
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0

    Körkort tung motorcykel

    Hi foks, jag har en vän som jag försöker få att förstå att han missar något här i livet om han inte skaffar sig en Harley Problemet är att han är så jävla snål eller rättare sagt placerar sina pengar på fel grejer. Men jag kanske får honom att köpa en Savage för att bygga om till bobber. Fråga, han har uppnått mogen ålder för tungt mc kort, men savage är på 23 kw och gränsen för tung är 25 kw.Tanken är att köra privat och köra upp med hojen. Kan man bara få körkort för mellan klass mc med en Savage?? Kan man "vässa" motorn ett par kw och vips har man en tung mc?? Hoppas ni förstår frågan.

    /T
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  2. #2
    Vässar han motorn ett par kw och regbesiktar hojen så siffrorna hamnar i pappret så ser jag inga hinder.
    Däremot så undrar jag om det är värt det?
    Körkort för mellanklass övergår ju automatiskt till obegränsad efter två år.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Tackad: 0
    Kom ihåg att det blir nya regler för mc-kort till årsskiftet. Dvs. ny uppkörning krävs mellan A-begr (A2) och A

    http://www.korkortsportalen.se/Nya-k...-behorigheter/

  4. #4
    Men för helvete! När ska dom jävla idioterna sluta?!
    Det var 18-årsgräns på tung mc i flera decennier, och nu plötsligt är det hetsjakt på blivande motorcyklister.
    Den stege som gäller idag är förnuftig, varför ändra på något som fungerar?
    Nu ändras ju reglerna var och vartannat år bara för att någon jävla byråkrat ska visa sig "duktig".
    Det är ju ingen rim och reson i det här längre!
    Jag blir så förbannad att jag kokar!
    Satans jävla Transportstyrelse och regering!

  5. #5
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av böfolomeus Visa inlägg
    Kom ihåg att det blir nya regler för mc-kort till årsskiftet. Dvs. ny uppkörning krävs mellan A-begr (A2) och A

    http://www.korkortsportalen.se/Nya-k...-behorigheter/

    Suck Med andra ord så blir det lättast att "vässa" hojen ett par kw regbesikta och ta A mc direkt eller, jag måste vara trött eller under begåvad just nu. Vad gäller, är < 35kw mellan klass nu. ( tidigare < 25 kw) 18 åringar får alltså köra tyngre hojar än tidigare? och när man fyllt 20 så måste man köra upp igen hmmmm... nej jag fattar inte.....förklara någon som har huvudet på skaft.
    Senast redigerat av Elexem den 2012-08-27 klockan 22:56.
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Tackad: 0
    Gamla reglerna gäller tills årsskiftet dvs 21år med motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett effekt/vikt förhållande som överstiger 0,16 kW/kg. Skillnaden till nästa år blir 24år och 35kW och 0,2kW/kg. Så ska ni trimma savagen är det mindre jobb om ni gör det och kör upp innan årsskiftet. Fast jag tror nog det är lättast att köpa en redan tung häck

  7. #7
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av böfolomeus Visa inlägg
    Gamla reglerna gäller tills årsskiftet dvs 21år med motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett effekt/vikt förhållande som överstiger 0,16 kW/kg. Skillnaden till nästa år blir 24år och 35kW och 0,2kW/kg. Så ska ni trimma savagen är det mindre jobb om ni gör det och kör upp innan årsskiftet. Fast jag tror nog det är lättast att köpa en redan tung häck
    Han är för snål för det Han får väl köra mellanklass tills han ledsnar, köpa en tyngre när han är fast i skiten, blir lite tungt att öka effekten på
    savagen med 12 kw tack för hjälpen
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Tackad: 0
    Ett tips är att titta efter en vn 800 om han nu är så snål. Brukar finnas billiga, ligger runt 40kW och är tacksamma att bygga om till bobber pga. röven deras.

  9. #9
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Tack för tipset, här är blockets billigaste.

    http://www.blocket.se/goteborg/Kawas...0.htm?ca=2&w=3
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  10. #10
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Yamaha Dragstar 650 är ett bra objekt. Finns massor på begmarknaden så man kan pruta hårt. Lätt att stuka om till bobber särskillt classicmodellen som har fett framhjul. Tror att det kan gå att få loss en dragstar för 20 papp med lite lirkande och prutande.

    Frun har haft en det var en trevlig hoj att åka och den är lättskruvad

    //Json

  11. #11
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    På denna sida hittar man all information man behöver, inklusive en länk att klicka på för kommande regler 2013...

    http://www.korkortsportalen.se/jag-s...rt/motorcykel/

    De kommer att ändra regler även för trikar 2013...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  12. #12
    V.I.B & Contributor Dragoss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    345
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Elexem Visa inlägg
    Hi foks, jag har en vän som jag försöker få att förstå att han missar något här i livet om han inte skaffar sig en Harley Problemet är att han är så jävla snål eller rättare sagt placerar sina pengar på fel grejer. Men jag kanske får honom att köpa en Savage för att bygga om till bobber. Fråga, han har uppnått mogen ålder för tungt mc kort, men savage är på 23 kw och gränsen för tung är 25 kw.Tanken är att köra privat och köra upp med hojen. Kan man bara få körkort för mellan klass mc med en Savage?? Kan man "vässa" motorn ett par kw och vips har man en tung mc?? Hoppas ni förstår frågan.

    /T
    Förklara för din snåle vän att en Sportster är mycket bättre än en Suzuki Savage och mycket snyggare som bobber

  13. #13
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Dragos Visa inlägg
    Förklara för din snåle vän att en Sportster är mycket bättre än en Suzuki Savage och mycket snyggare som bobber

    Tro mig jag har argumenterat honom blodig att köpa en sportster. Jag har skickat mängder med annonser, finns hur många som helst mellan 35- 45 000.
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  14. #14
    V.I.B & Contributor Dragoss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    345
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Elexem Visa inlägg
    Tro mig jag har argumenterat honom blodig att köpa en sportster. Jag har skickat mängder med annonser, finns hur många som helst mellan 35- 45 000.
    Trä på han en tvångströja å frakta han till en psykolog för en påtvingad minneslucka

  15. #15
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Dragos Visa inlägg
    Trä på han en tvångströja å frakta han till en psykolog för en påtvingad minneslucka
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  16. #16
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Kör upp på en skola på en tung hojj!
    A.K.A Masen

  17. #17
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Men för helvete! När ska dom jävla idioterna sluta?!
    Det var 18-årsgräns på tung mc i flera decennier, och nu plötsligt är det hetsjakt på blivande motorcyklister.
    Den stege som gäller idag är förnuftig, varför ändra på något som fungerar?
    Nu ändras ju reglerna var och vartannat år bara för att någon jävla byråkrat ska visa sig "duktig".
    Det är ju ingen rim och reson i det här längre!
    Jag blir så förbannad att jag kokar!
    Satans jävla Transportstyrelse och regering!
    Jag undrar lite var lobbyisterna för motorcykel branshen har hållit hus. Det är bara att titta på medelådern på detta forum, motorcykelkulturen håller mer eller mindre på att dö ut. Ungdomar idag har förvisso ganska mycket att välja på jämnfört med när vi var unga, men onekligen så går det utför för branshen och blir det krångligare att ta mc kort så bir det färre motorcyklar sålda.
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Elexem Visa inlägg
    men onekligen så går det utför för branshen och blir det krångligare att ta mc kort så bir det färre motorcyklar sålda.
    Vilket i slutänden resulterar i färre begagnade motorcyklar och högre priser.

  19. #19
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Iofs har väl inte nya regler hindrat folk från att köra hoj? Jag tror risken är större, att det är fler utan kort ute i trafiken... Och det leder till slut till ännu mera svårigheter, att faktiskt ta rätt behörighet.

    Detta forum kanske inte visar åldrar, eftersom många yngre faktiskt väljer andra typer av hojar... Men senare i livet blir det kanske en Harley trots allt.

    Om folk får svårare att köpa nyare hojar, beror nog mer på villkoren, om man inte kan spotta upp allt kontant. Garanterat ännu mer påverkbart om det är "dåliga tider" och osäkerhet på arbetsmarknaden... Då har man kanske inte råd med att skaffa hoj, för det krävs ju mer än att köpa själva hojen också... Den skall ju försäkras osv.

    - - - Uppdaterad - - -

    För att knyta tillbaks till huvudfrågan:

    2013 räcker en Savage för att få A2... Men skall han få A senare, måste han dels ha en ålder och/eller haft körkortet (A2) i 2 år. Dock kommer han att få avlägga ett nytt körprov för att få "full a-behörighet".


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  20. #20
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Elexem Visa inlägg
    Hi foks, jag har en vän som jag försöker få att förstå att han missar något här i livet om han inte skaffar sig en Harley Problemet är att han är så jävla snål eller rättare sagt placerar sina pengar på fel grejer. Men jag kanske får honom att köpa en Savage för att bygga om till bobber. Fråga, han har uppnått mogen ålder för tungt mc kort, men savage är på 23 kw och gränsen för tung är 25 kw.Tanken är att köra privat och köra upp med hojen. Kan man bara få körkort för mellan klass mc med en Savage?? Kan man "vässa" motorn ett par kw och vips har man en tung mc?? Hoppas ni förstår frågan.

    /T
    *Off topic* Hota med att säga upp bekantskapen om han köper suzuki

Liknande ämnen

  1. Artikel: Debatt om MC-körkort på mässan!
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 18:43
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 19:32
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 09:12
  4. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 04:59
  5. tung lättviktare
    Av Orx i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 22:36

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •