Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Måste man mappa om ifall man byter slipondämpare och luftfilter?

  1. #1

    Måste man mappa om ifall man byter slipondämpare och luftfilter?

    Jag satte på V&H TWIN SLASH ROUND SLIP-ONS för någon månad sedan.
    Mycket mulligare ljud än original, men jag märkte just ingenting i ökad prestanda.
    Idag kom ett kul litet paket från USA innehållande bl.a. ett K&N AIR FILTER CLEANER STAGE 1 RK-3930 som ska monteras när jag får tid.

    Jag har lyssnat runt på olika håll, och en del säger att man inte måste montera Supertuner och mappa om, och andra säger att det finns överhängande risk för motorskador om man inte monterar Supertuner och mappar om.

    Vad gäller egentligen?

  2. #2
    Jag skulle nog mappa om efter att du bytt både avgas och filter för att få ut dom sista hästkrafterna och säkerställa att den inte går för magert.

  3. #3
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Vad jag sett så har de flesta ÅSIKTEN att du kan byta det ena utan att mappa om, men byter du båda så bör du mappa om. Sedan så finns det några som anser att de går så magert från början att de behöver mappas om ändå, och de som anser att systemet är smart nog att hålla bra blandning även om du byter båda.

    Min åsikt är att det är en jäkligt dum grej att snåla på om det nu skulle skada!
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  4. #4
    Luft o buller = mappning
    Har provat utan, upptäckte i tid, men gick ändå 7000 spänn att rätta till topp packning mm
    Hojen skjöt till slut som fasen

  5. #5
    Ok. Då återstår bara att välja vilken box man ska ha.

    Vad tror ni om dessa?

    XIED: http://sales.nightrider.com/Harley-Davidson_c_12.html
    Power Commander: http://www.motospeed.se/artiklar.asp...2&webmeny_nr=2
    Screamin' Eagle Street Performance Tuner: http://www.harley-davidson.com/gma/g...bmLocale=en_US
    V&H Fuel Pak: http://www.easternperformance.com/pr...y%252dDavidson

    Eller något annat?

  6. #6
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    SEST IS DA SHIT
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  7. #7
    Jag skulle satsa på en Screamin´Eagle Pro Super Tuner, men det e ju jag d som vill kunna göra lite mer än bara mappa den 1 gång och nöja mig med det

    har haft Race Tuner och Super Tuner på 3 hojar och det har funkat kanon
    Senast redigerat av CC10 den 2012-08-21 klockan 21:40.

  8. #8
    Vad kan man som lekman göra med en SEST?
    Är det lätt att ladda ner färdiga mappar och installera?
    Funkar det bra med "universal-mappar"?
    Måste den bänkas?

  9. #9
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Mappa? installera? ladda?

    WTF!

    Nej Niko du ska rida din Hog
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  10. #10
    Har själv Supertuner på street gliden, men skulle jag köpa något så
    skulle det vara en D-Link och låta någon kunnig justera in den åt mig på bänken,
    Har haft D-Link på 4 tidigare hojar, även haft Power vision på en hoj. Funderar på
    Att byta till D-Link på denna också i vinter när jag trimmar

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Vad är anledningen till att du vill byta, vad beror missnöjet på?

    Citat Ursprungligen postat av mankanh Visa inlägg
    Har själv Supertuner på street gliden, men skulle jag köpa något så
    skulle det vara en D-Link och låta någon kunnig justera in den åt mig på bänken,
    Har haft D-Link på 4 tidigare hojar, även haft Power vision på en hoj. Funderar på
    Att byta till D-Link på denna också i vinter när jag trimmar

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Vad kan man som lekman göra med en SEST?
    Är det lätt att ladda ner färdiga mappar och installera?
    Funkar det bra med "universal-mappar"?
    Måste den bänkas?
    du kan göra en massa med SEST, har inte lärt mig allt än men i princip kan du göra allt själv som du annars måste lämna in, kanske oviktigt om du alltid tänker lämna in din hoj hos en dealer men om man tänker serva själv så är den bra att ha, du kan felsöka, spela in en körning, justera det mesta....o.s.v.
    Ang bänkning eller inte...på min gav bänkningen + 6,5 hp och +10,5 nm jämfört med en nedladdad mapp

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av CC10 Visa inlägg
    du kan göra en massa med SEST, har inte lärt mig allt än men i princip kan du göra allt själv som du annars måste lämna in, kanske oviktigt om du alltid tänker lämna in din hoj hos en dealer men om man tänker serva själv så är den bra att ha, du kan felsöka, spela in en körning, justera det mesta....o.s.v.
    Ang bänkning eller inte...på min gav bänkningen + 6,5 hp och +10,5 nm jämfört med en nedladdad mapp
    Brukar man inte bara bänkköra den en gång?
    Jag har bytt till slipon, och har ett luftfilterkit ligger och väntar.
    Jag tänkte köpa en SEST, montera luftfiltersatsen och sedan lämna in den för bänkkörning.

    Jag förstår att om man gör något mer, t.ex. byter headers, så måste man bänka hojen igen för att uppnå max prestanda.
    Men har man någon nytta av att bänka hojen flera gånger även om man inte gjort fler ingrepp sedan sist?

  14. #14
    V.I.B cranks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    hemma
    Inlägg
    116
    Tackad: 0
    köp en thundermax box funkar riktigt bra polaren har en . mkt inställningar man kan göra bara koppla in i en bärbar data å ändra å gorma

  15. #15
    Nej det finns ingen anledning att bänka den flera gånger om man inte gjort några nya ingrepp, men jag tycker det är bra att kunna gå in i ECMen själv om man har tänkt att göra det mesta själv på hojen.
    för min del funkar SEST bra tycker jag, med det menar jag inte att andra system är dåliga, har ingen erfarenhet av annat än PC och SEST

  16. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Har PC III i min tillsammans med slipons och öppnare luftfilter + bänkkörd.Kärringens är inte
    bänkkörd och har endast dämpare bytta.Detta skulle vara ok enligt dealern.

    Körde på en sk. universalmapp fram till 160 mila servicen då den bänkades samtidigt,upplevde att
    motorn funkade bättre efter mappning.Att laborera med mappar själv utan att ha kunskaper i ämnet
    tror jag inte på.

    Bänkkillen sa att varje motor har lite olika egenskaper fast de är likadana så internetmappar gav han inte
    mkt för.

  17. #17
    Hade slipons och K&N filterkitt på min gamla Forty Eight och körde med PC 5, bänkade hojjen och hittade nästan 5hk och några Nm till jämfört med PC:s "internetmapp" som jag plockade från deras hemsida, som även då var avsedd för slipons och filterkitt.....
    så visst hittas mer hk vid en riktig bänkkörning.

  18. #18
    Då lägger jag filtret på hyllan tills jag sparat ihop till en SEST och en bänkkörning.
    Tack för alla tips!

  19. #19
    D-link är billigare än SEST, du behöver inte spara lika länge

  20. #20
    Spara kortare tid är alltid bra!
    Men D-Link? När jag googlar så hittar jag bara routrar och andra it-prylar.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. När byter du däck?
    Av Pontus i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 10:23
  2. Kan man byta slipon-dämpare utan att mappa om hojen?
    Av Niko i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 01:53
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 07:56
  4. Mappa NRS med Racetuner i SKÅNE?!?
    Av untamed i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 05:43
  5. Hur många Harleys har ni haft/hur ofta byter ni?
    Av Ozzy i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 23:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •