Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Mörkerkörning. You like?

  1. #1

    Mörkerkörning. You like?

    Igår körde jag ganska mycket i mörker. Som ju alla vet är det rätt stor skillnad på den körningen och den man gör i dagsljus.

    Tycker du om att köra i mörker?
    Vad tycker du är bäst/sämst med att köra i mörker?
    Tips för underlättande av mörkerkörning?

    För mig var det lite halvjobbigt igår. Visiret blev mer eller mindre svart av flugor ganska omgående. Kunde inte stanna och rengöra, för dum som jag var hade jag inget pappper med mig. Så det fick bli till att hitta luckor bland flugorna... Kom iallafall hem "safe & sound" till slut

    /Fredrik

  2. #2
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Min favoritgren när det gäller buskörning.

    Älskar att brumma omkring på natten.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  3. #3
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Det kan vara småjobbigt, speciellt om man har mörkt visir på. Men samtidigt så tycker jag att det är en alldeles speciellt känsla att glida fram i mörkret en sommarnatt. Kör sällan i mörkret men en favorit är att åka in till stan på bio, och när filmen är slut så kör man hem (gärna via lite omvägar) i mörkret. Då är livet riktigt riktigt fint.

    Tycker du om att köra i mörker?
    - Ja om man kan hålla sig till lite större vägar där man har god sikt ändå.

    Vad tycker du är bäst/sämst med att köra i mörker?
    - Bäst: frihetskänsla, tydligare naturupplevelse med lukter osv.
    - Sämst: Känslan av att det är en ökad risk för vilt och saker man inte hinner se i tid.

    Tips för underlättande av mörkerkörning?
    - Att det där mörka visiret inte är jättepraktiskt på natten. Ganska självklart men men...
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  4. #4
    Älskar mörkerkörning!
    Både på hoj och i bil.
    T.ex. uppskattar jag att man kan se mötande trafik tidigare i mörker.
    Sen är det mesta vackrare i mörker.
    Jag är egentligen en nattmänniska och trivs bra när det är nattsvart.
    Men som någon sa, man är ju lite orolig för vilt...

  5. #5
    Jag bor i Lappland , så mörker körning på sommaren finns inte, men på bilen har jag 3 Bosch bigknick som e xenon konverterade, plus att jag konverterat bilens helljus också. Då kör jag gärna i mörker när jag har bra lyse

  6. #6
    Gillar att åka hoj en varm sommarnatt!

  7. #7
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Men som någon sa, man är ju lite orolig för vilt...
    Loud pipes saves lifes
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Loud pipes saves lifes

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Loud pipes saves lifes
    Så sant! I Dalsland finns mycket vilt, men har inte haft något tillbud med Electran.
    För några år sen, med en tystlåten japan, var jag ytterst nära att göra svansen ännu kortare på ett rådjur.
    Försökte inte ens att bromsa, bara ducka, när rådjuret hoppade upp ur diket och korsade vägen framför mej.
    Körde inte på djuret men kände nå't vifta till i byxbenet!

  10. #10
    Med gula skyddsglasögon/bikerglasögon ser man konturerna bättre i mörker tycker jag iaf.
    Används även av rallyförare vid vinterrally!
    LIVE TO RIDE RIDE TO LIVE !!

  11. #11
    Det är skönt att köra på kvällen till en viss gräns. När sikten blir för dålig blir det rätt mycket tråkigare att köra.

  12. #12
    Det kan nog vara helt okej att köra i mörker om man har rätt glasögon, och det har inte jag. Ska nog skaffa mej ett par med gult glas för jag har hört av flera att de är bra när det är mörkt. Kan man ju stanna ute längre

  13. #13
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Vad jag saknar mest på vägarna här i Sverige är Cat Eyes .. gör saker mycket säkrare i mörkret




  14. #14
    Jag får nog också skaffa ett par sådana där gula då... Tycker det kan vara rätt skönt att köra på kvällen när det är mörkt OM det är fint väder. Alltså en klar sommarkväll. Annars är det ganska trist, och så måste man vara så jäkla on edge för de där djuren som springer upp på vägen. Måste man ju ändå såklart men det är skillnad.

    /F

  15. #15
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Köra sommarkvällar o/e gryningar är helt underbart! Tomt på vägarna, luften får de flesta motorer att gå bättre och en underskön naturupplevelse!

    Men som alltid finns det en annan sida på myntet.

    Vi har ett "nytt" vilt som inte ritkigt liknar det som vi haft tidigare, Vildsvin!

    Här talar vi om något som mer eller mindre är lika med att köra omkull. Vildsvin är nattaktiva, flockdjur, relativt "orädda" och satans "hårda hinder" som ökar i omfång och särskilt under bågesäsongen.

    Kommer dem inte i flock utan en och en över vägen så är det oftast frågan om fullvuxna exemplar och det är inga lättviktare vi snackar om då. Dessutom finns det en annan skillnad mot de mer "bekanta" viltet, rå och älg mfl., som oftast väljer "korta & snabba" övergångar, skog till skog, dunge till dunge där även vi fordonister instiktivt sänker farten pga dålig sikt, medans "grisen" kan dyka upp mitti ett fält och gå över i skog eller ett annat fält. Vi tycker oftast vi har bra sikt för vi räknar med att rå och älg syns ovanför såden, men det gör inte "grisen".

    Ja, så klart det är generaliseringar, inga 100% regler men vedertagna fakta i jaktkretsar, vågar jag påstå.

    Tyvärr hjälper inga öppna rör eller gula brillor mot Vildsvinet och detta är relativt nya företelse som inte alla har erfarenhet av ännu.

    Nästan allt vilt blir också aktivare direkt efter ett regn, precis som vi Knuttar!

    Finns det några här som faktiskt kört på något vilt med bågen och kan/vill berätta om det?

Liknande ämnen

  1. Gruppkörning
    Av Lasse.S i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 16:25
  2. Krypkörning?
    Av Sanniz i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 23:28
  3. Träna mc körning.
    Av Lasse.S i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 21:37
  4. Körning i helgen ? 26-27 maj.
    Av Enzzoo i forum Region Västra Götaland
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 10:08
  5. Fikakörning Gbg 24-25/3
    Av xbones i forum Region Västra Götaland
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 18:02

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •