Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: hjälp/tips med kläder för hd åkande.

  1. #21
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Och nu tycker jag att vi skippar hjälmtjatet... Killen ville faktiskt ha tips om klädsel och inte vad som var säkert osv... Dock kanske något säkert, med tanke på orolig dam.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Fonve Visa inlägg
    Först och främst, välkommen till oss här på forumet weldox!
    Tack

    Jag har fått en hel del bra tips från många, som tex komplettera med ett ryggskydd och att man ska ta det man känner sej bekväm med. Men man vill ju ändå inte se missplacerad ut, Som just den där konstiga som kör en Night train med ett fullfjädrat race ställ eller crosskläder på en roadking. Det ska ju vara ngt enhetligt.

    Men som sagt jag ska prova, prova och åter prova.

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Tänk som sådant... Har du ens sett en tävlingsförare i en öppningsbar hjälm? Då handlar det ju ändå inte alltid från så oåtkomliga hastigheter heller ens för en "svensson", även om en "vanlig" person inte klarar en sådan fart i mer krävande och längre stunder.
    Nu tar du ju till extremfall.
    Självklart kör inte en tävlingsförare i maxhastighet hela tiden.
    Men när han/hon/hen gör det så ska hjälmen ge maximalt skydd i extrema situationer.
    Jag kan inte påminna mig om att jag har sett tävlingsförare i öppningsbara hjälmar, däremot är helt öppna hjälmar praxis t.ex. i rally.
    Men nu var det hojåka vi diskuterade, en väsentlig skillnad. sorry.




    Det jag vill få fram är fortfarande att en öppningsbar hjälm skyddar lika bra som en integralhjälm i alla situationer där hjälmen räddar liv.
    Vi kör inte maxfart på tävlingsbanor där alla kör åt samma håll med stora avåkningszoner, vi kör, (oftast), enligt gällande hastighetsbegränsning i vältrafikerade miljöer.
    Vid en olycka utsätts vi inte för samma situationer som en tävligsförare som vurpar.
    För vi kör oftast mycket, mycket saktare.
    Skulle man råka ut för en olycka där den öppningsbara hjälmen kapsejsade p.g.a. sin konstruktion så skulle man inte ha överlevt i en integralhjälm heller.
    Även om hjälmen i sig skulle hålla, så tar hjärnan så mycket stryk av rörelseenergin att det är oväsentligt huruvida man använt en öppningsbar eller integralhjälm

    Jag har själv kraschat ganska ordentligt, (landade på ansiktet då några snorungar ställt fram utemöbler från en servering mitt i vägen bakom ett backkrön mitt i natten), iförd en öppningsbar hjälm och jag reste på mig och borstade dammet från kläderna.
    Hjälmen var dessutom helt intakt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Och nu tycker jag att vi skippar hjälmtjatet... Killen ville faktiskt ha tips om klädsel och inte vad som var säkert osv... Dock kanske något säkert, med tanke på orolig dam.
    Håller med dig, jag.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av weldox Visa inlägg
    Tack

    Jag har fått en hel del bra tips från många, som tex komplettera med ett ryggskydd och att man ska ta det man känner sej bekväm med. Men man vill ju ändå inte se missplacerad ut, Som just den där konstiga som kör en Night train med ett fullfjädrat race ställ eller crosskläder på en roadking. Det ska ju vara ngt enhetligt.

    Men som sagt jag ska prova, prova och åter prova.
    Ryggskydd är bra.
    Men köp ett som du trivs i.
    Det är bättre att köpa en jacka med inbyggt ryggskydd, även om ett separat ryggskydd är bättre, än att köpa ett som man inte trivs i och som står i garderoben och samlar damm.

  4. #24
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Niko... De har testat öppningsbara gentemot vanliga integralhjälmar. Och det är skillnad. Det är konstruktionen som gör att man tummar på säkerheten. Godset i hjälmen blir inte lika hållbar på så vis.
    Och vi utgår väl främst från att du inte smäller i sådan fart, så att det inte spelat någon roll vad du haft på skallen?
    Sedan godkänns inte en öppningsbar hjälm på exakt samma basis, som en hel integralhjälm.
    Bör väl tillägga, att hjälmar med inbyggt solskydd också tummar något på säkerheten, för annars ha.de ju inte de "nedfällda solglasögonen" fått plats.
    Har hört detta från hjälmförsäljare Sanniz och det låter ju logiskt.Även om inte hjälmen öppnar sej så sitter "gångjärnen" i området runt
    tinningen,ett av de svagaste områdena på skallen.

    Men Weldox:de e nog som man skriver att prova sej fram. jag gillar Arai.Visserligen dyra men hur mkt värdesätter man sin skalle ?

  5. #25
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Angående ryggskydd... Köp gärna en jacka där det går att ta ur.
    Underlättar speciellt om du köper goore tex, för förr eller senare vill du ju förbättra impregneringen av materialet.
    Köper man dock ett löst ryggskydd, så kan man ju köra med så mycket fler typer av plagg, eftersom man kan ha på sig ryggskyddet ändå (antingen synligt eller under plagg).
    Viktigt! Köp rätt storlek på ryggplattan också... Fel storlek inte så skönt... Och skyddar inte bättre.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #26
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Jag gillar svart läder, trivs i det och tycker det passar bra med hojjen =) Brukar dock dra på mig svarta goretex-byxor för långfärd. Kör med integralhjälm (arai) för längre turer men funderar på att skaffa en öppen kruka för run-arounds =)

    Kan rekommendera dessa kängor, http://www.handelsboden.com/tcx-cust...ternalsearch=1
    sköna, snygga och vattentäta, har varit mycket bra med en så blöt sommar =)
    A.K.A Masen

  7. #27
    Har bara skummat igenom tråden och det mesta är säkert hur vettigt som helst. Men, vad jag såg så köp det du trivs i. Prova som sagt. För min egen del kanske dumt men jag köper inte kläder för att trilla eller krocka i. Jag köper det som är bekvämt och som skyddar så gott det går utan att det blir obekvämt. Att köra Harley är att känna frihet!

  8. #28
    Ryggskydd är bra... Men jag har resonerat så här, jag är slarvig... Så jag köpte en jacka med inbyggt ryggskydd bara för att jag inte ska kunna slarva med att åka iväg utan att ta på mej ett löst ryggskydd... För just ett löst ryggskydd är lättare att slarva med än en rejäl jacka... Sen må det vara hänt att ett löst ryggskydd skyddar bättre än ett inbyggt... Men ett inbyggt ryggskydd skyddar i alla fall bättre än ett löst i garderoben!

  9. #29
    Nykomling
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Karlholm
    Inlägg
    10
    Tackad: 0

    Skinnkläder : fördelar vindtätt o kör man omkull så glider man på det,snyggt.

    Nackdelar: inte helt vattentätt om de regnar mkt.
    De blir jäkligt varmt när de är fint väder.

    Allväders ställ andas o är vattentäta...dom flesta iaf


    Vid långstyrning kör ja med en gammal skinnpaj o lindstrands Allväders byxor. Vid bra väder kortare svängar kevlar jeans från Dragging.
    Har 2 par vantar , ett tjockare som tål vatten gaaanska bra o tunna skinn för varma dagar.
    På föttren har ja 14håls Invader.
    på huvve har jag en grex integral.
    Senast redigerat av Qualiber den 2012-08-09 klockan 08:33.

  10. #30
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Allvädersställ har sina fördelar, men jag upplever att man svettas mer i dom jämfört med skinnkläder då det är varmt. Även då värmefodret är urtaget. Membranet andas helt enkelt inte tillräckligt bra. Jag har å andra sidan kanske inte det bästa stället (Jofama jacka + Lindstrands Lizard byxor).
    Så jag använder mest allvädersstället vår och höst, samt till & från jobbet när det är ostadigt väder.
    Vid all övrig körning så föredrar jag Lindstrands skinnjeans (Yankee) och Harley skinnjacka, och regnstället medtaget om det blir en lite längre tripp. På fötterna har jag Harley Hustin Waterproof. Snygga boots, dock så var dom inte 100% vattentäta, så det blev till o använda såna där överdrag på fötterna också... Separat ryggskydd använder jag. Har inte glömt att ta på det hittills. Känns "naket" att åka utan när man väl vant sig att använda det. Jag använder ett Dainese Wave. Mycket bekvämt, så man känner knappt att man har det på sig.

  11. #31
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Ja, säger samma sak, köpt ett ryggskydd men kom mig aldrig för att använda det då jag tyckte det var obekvämt etc. Denna sommar köpte jag därför ett som passade i min jacka, bättre ett som man alltid har med sig än en bra som ligger hemma =)
    A.K.A Masen

  12. #32
    Nu har man varit och handlat och jag är riktigt nöjd, Jag valde på komfort och funktionalitet än styling och sen ser det kanske inte så bra ut. Att komma med mc skinpaj och mc jeans till körskolan.
    Det blev (under) med extra skydd och allt, köpte även ett löst ryggskydd som man kan använda vid behov.
    http://www.handelsboden.com/bering-m...655-c-102.aspx
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MC-jacka_Bering_Mono_2151-1_1814.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	8366

    http://www.handelsboden.com/bering-o...661-c-106.aspx
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MC-byxa_Bering_Odysee_3096-1_1860.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	21,0 KB 
Id:	8367
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer MC-jacka_Bering_Mono_2151-1_1814.jpg  

  13. #33
    Ser ju riktigt bra ut!

  14. #34
    Hagis
    Guest
    Köp det du är bekväm i! Folk åker i chaps o fransar vilket jag tycker hör hemma på 80 talet alt pride festivalen! Dvs inget jag någonsin tar på mig!

    Jag har kängor, jeans, hoodie och väst! Givetvis hjälm men jag har 4 st så jag väljer hjälm utifrån väder, sträcka och tänkt hastighet!

    Jag skulle dock rekommendera dig att köpa rediga skinn brallor vid lång körningar! Hellre lite billigare jacka men bra byxor o handskar! Bör tåla väta!

  15. #35
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Ser väl helt ok ut och passar till både custom och sportigare

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Tips på stötdämpare
    Av Night rider i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 10:19
  2. Hjälp och tips ang gaffelval!
    Av JimmyChopper i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 22:33
  3. Tips på lackeringsfirma?
    Av Johan Falk i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 20:09
  4. Tips på bra service ställe?
    Av Coax i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 20:10
  5. TIPS: Bra verktygsset i tum.
    Av admin i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 20:11

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •