Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dreva om sportster

  1. #1
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Dreva om sportster

    Jag har letat runt lite på forumet utan vidare resultat så jag ställer nu fråga till er alla,
    Hur gör man när man ska dreva om en sportster för att få ner varvtalet på motorväg?
    Vilka delar behövs och är det nått man måste heta Fuglesang för att greja?

  2. #2
    Hagis
    Guest
    Du behöver ett mindre drev i bak alt större i fram! Är det samma infästning på drevet du köper så ska du inte behöva något extra! Är lite osäker på belten bara så den låter jag någon annan svara på

  3. #3
    Som Hagis säger o det gäller även om du har belt,kruxet är hyllsan till mutern det ska vara 1 7/8"men det funkar med 48mm ocksåBara det att 48mm är en udda storlek biltema har 46mm och 50mm för 99:-jag skulle beställa en tum hyllsa o den skulle kosta 700:-Hittar du någon för en vetig peng så skriv gärna om var det finns

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Köpte en 46 hylsa för några år sedan som frästes upp till48 mm.

    Citat Ursprungligen postat av robbbull Visa inlägg
    Som Hagis säger o det gäller även om du har belt,kruxet är hyllsan till mutern det ska vara 1 7/8"men det funkar med 48mm ocksåBara det att 48mm är en udda storlek biltema har 46mm och 50mm för 99:-jag skulle beställa en tum hyllsa o den skulle kosta 700:-Hittar du någon för en vetig peng så skriv gärna om var det finns

  5. #5
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Okej, så enklast är att byta beltdrevet bak till ett med typ en kugg mindre?
    Hur många kugg är det original?
    Hylsan ni pratar om, är det för att lossa bakhjulet el vilken mutter är det ni menar?

  6. #6
    Enklaste sättet att veta exakt vad för bältdrev det sitter på cykeln är att räkna antal tänder på dreven, då slipper du överaskningar om någon redan har bytt.Om du har en 07 883 så är det enklast att byta främre drev, kolla vad som sitter där?

  7. #7
    Hyllsan är för framdrevet!Har man hyllsan så är det ju lättare att byta fram,annars ska ju hojen hissas bak hjul bort osv men visst du reder ju det med vanlig hyllsnyckelsats

  8. #8
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Fick fram att 883an har 28 tänder fram och 136 tänder på bälten, och 1200 har en kugge mer på bält resp. framdrev, antar att det är det jag ska ha då?

    Tips på vart jag hittar det, hitta inga på harleybutiken och bikeline har bara drev med 28 tänder.
    Tack för hjälpen
    Senast redigerat av 883r den 2012-08-04 klockan 13:25.

  9. #9
    Det är lite cirkus med utväxlingar då Harley har olika primärutväxling och sekundär beroende på vilken modell och USA eller internationell modell och har bytat igen när insprutning kom.Vad jag kan se i partsboken så har 2007 modell 883 34-57 i primädrivning och 1200 har 38-57. Sekundär 28-68 respektive 30-68(USA 1200 har 29-68).Tidigare gummiupphängda modeller 2004-2006 har 883 samma primärutväxling som 1200.Drev finns orginal eller eftermarknad.Så att få ner varvtalet kanske kräver byte i både primärdrev och sekundärdrev för att få en skillnad som märks.Om uppgifterna stämmer så har du 4.07 i slutväxel och en 1200 int. har 3.40. De gamla Sportstrarna 91-03 så har 883 3.61 i slutväxel och 1200 har 3.36 Enda skillnad är det främre bältdrevet 27 respektive 29 tänder.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •