Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Inget vidare ljud på super trapp supermegs 2-1

  1. #1

    Inget vidare ljud på super trapp supermegs 2-1

    Så, nu är de ny supermegsen på. Ljudet blev förvisso tystare och mer civiliserat än Samsons raka rör. Ett problem bara: nu låter hojen som en BMW. Inget HD-ljud alls. Klar besvikelse.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Fördelen är ju att du kan reglera ljudet som du vill med olika antal diskar och open end cap, det är två saker som supertrapp är kända för, 1 gött ljud 2 bra effekt i motorn

    Citat Ursprungligen postat av owenil Visa inlägg
    Så, nu är de ny supermegsen på. Ljudet blev förvisso tystare och mer civiliserat än Samsons raka rör. Ett problem bara: nu låter hojen som en BMW. Inget HD-ljud alls. Klar besvikelse.

  3. #3
    Effekten blev bra. Och volymem på ljudet är också bra, men trots alla 20 skivor låter den som en BMW, definitivt inte som en Harley. Funderar på om jag vänt skivorna åt fel håll. Kanske behövs det en open end cap.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Skivorna skall sitta så det blåser snett bakåt men tror inte det på verkar ljudet så mycket om du satt dom åt fel håll, open end cap gör det däremot.
    Hur låter den om du tar bort rubbet?

    Skall du få den till att låta som en harley får du nog byta motor till en Shovel eller nått annat gammalt

  5. #5
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Skriv "Supertrapp instalation" på Youtube så får du en bra video på hur diskarna skall monteras.

    Min erfarenhet av såväl 2-1 som 2-2 megsen är just den som ni beskriver ovan, perfekt om man vill balansera effekt o vrid men kanske något messigt ljudmässigt med closed end cap, vill du få mer ljud byt till open end cap eller borra upp en closed.

    Min erfarenhet är att man inte särskilt mycket påverkar karaktären på ljudet med några diskar hit eller dit, utan det påverkar primärt effekt och vrid. Enligt vad jag kunnat förstå så är allt över 20 disk i ett 2-1 system att likställa med öppet utom på ljudet.

    Glöm inte att man inte får dra skruvarna för hårt de sk. distanserna på diskarna kan ta skada och då minskar distansen mellan diskarna vilket borde minska beräknat utsläpp.

    Min erf. visar på att min L&B 88" BT Heritage har en "balans" enligt min smak på 18 disk (ej sönderdragna) med closed (inkl 8 mm hålet), gick ner till 6 disk med open och då var det ett gött ljud.

    På 2-2 var det mycket provande innan jag hitta rätt så att säga men det är en annan story.

    Tips! Borra ett 8mm hål mitt i ditt closed end cap, för sonden vid eventuell bänkning/mappning, det underlättar.
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-08-02 klockan 12:53.

  6. #6
    Tack för tips. Ska pröva det.

Liknande ämnen

  1. Installation av super trapp supermegs 2-1
    Av owenil i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 22:24
  2. Hur felsöka? Tagit ut felkoder och testat mig fram - hur gå vidare?
    Av Pedda i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 21:27
  3. Inget batteri= inget roligt
    Av Kallekobra i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 17:41
  4. Inget bygge för Onatop ;)
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 22:11
  5. Inget slår en sporre!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 19:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •