Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Harley nyköp

  1. #41
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Helt rätt. Men det borde ju funka att tecka försäkringen när jag kommer hem på kvällen med hojen? Och tecka from den kvällen jag köpte den.
    Varför chansa? De flesta bolag är bara ett telefonsamtal bort. Gör du det på en vardag så går det fort, om du redan förberett dig med var den skall tecknas. Då vet du att allt är i sin ordning med. Skulle något inträffa innan du kommer hem och tecknat försäkringen... Ja, då kan du få gnälliga försäkringsgubbar också, som försvårar ev ersättningar... Inte värt det alls!


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  2. #42
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Skall du transportera den oförsäkrad på ett släp?! Ta hellre försäkringen redan idag och backa om det inte blir affär.
    +1. Du behöver ju aldrig betala någon premie om du inte registreras som ägare. Ska du göra upp affären en helgdag kan du ju teckna i förväg. Alla försäkringsbolag har inte 24h-telefontid. Går iofs alltid att teckna på internet också.

    Som sagt. Bankkontor rekommenderas. Ring ditt eget kontor och be dem boka in ett möte på deras kontor där du ska köpa hojen, förutsatt att det finns ett där. Annars får ni väl åka till närmaste. Görs affären upp en helg kan ju detta bli ett problem och då är det nog bara att skriva in i kontraktet att leasingen ska lösas.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Nix. Kommer köra hem den.
    Men om vi skriver datum 27/7 på ägarbeviset så kan jag väl köra hem den på hans försäkring? Eller bör man skriva 28/7 då?
    Alternativt fixa en försäkring i förväg som man sedan får "ångra" isåfall.
    Du kan inte köra hem den på hans försäkring. Krashar du och han är världens snällaste kille och ägarbytet inte är registrerat fr OCH MED den dagen KANSKE han låter dig ta krashen på hans försäkring. Här nere är det annorlunda eftersom inte ett skit är öppet helgtid. Vi skrev in i kontraktet på min Bob att jag hade tre vardagar på mig att fixa ägarbyte och försäkring.

  3. #43
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Nix. Kommer köra hem den.
    Men om vi skriver datum 27/7 på ägarbeviset så kan jag väl köra hem den på hans försäkring? Eller bör man skriva 28/7 då?
    Alternativt fixa en försäkring i förväg som man sedan får "ångra" isåfall.
    Vanliga frågor besvaras här http://www.tff.se/sv/Trafikforsakrin...anliga-fragor/

    Hans försäkring slutar att gälla i samma stund, som du köper hojen. Det är sedan din plikt, att se till att den försäkras från rätt tidpunkt. Och skriver du ett senare ägarbytedatum, så kan det ju bli komplikationer också (eftersom du inte är ägare). Vill du bli ägare snabbt, plocka hem appen från Transportstyrelsen jag skrev om tidigare. Plus ring med mobilen till ditt Försäkringsbolag så fort affären är i hamn, innan du grenslar sadeln.

    Hämtat från Transportstyrelsen:

    Ägarbyte via app

    Du kan anmäla ägarbytet för ditt fordon via vår app "Mina fordon", som du hämtar kostnadsfritt på Appstore eller Google Play till din iPhone eller Androidtelefon. För att anmäla ägarbyte via appen krävs tillgång till fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2. Dessutom måste både köpare och säljare ha ett giltigt körkort.

    Appen kan inte användas för att anmäla ägarbyte på traktor, tung terrängvagn eller motorredskap.

    Övriga fordon som används eller ska användas i yrkesmässig taxitrafik, är vägavgiftspliktiga eller leasingfordon kan inte heller hanteras via appens ägarbytestjänst.

    Om ägarbytet anmäls via app, så kan inte datum för ägarbytet väljas, utan ägarbytet registreras från samma dag som anmälan sker.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #44
    Kanon! Tack hörrni!
    Får bli att teckna försäkring nu i förhand. Blir det inget köp så behöver jag väl inte betala försäkringen som CrazyVic skriver.

    Någon som har förslag på bra/billiga försäkringsbolag beträffande dessa hojar?
    Kan tillägga att jag inte kan ha mer än 24+ försäkring.
    Senast redigerat av Ahlgren88 den 2012-07-25 klockan 15:49.

  5. #45
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg

    Någon som har förslag på bra/billiga försäkringsbolag beträffande dessa hojar?
    Kan tillägga att jag inte kan ha mer än 24+ försäkring.
    Bilsport & MC?

  6. #46
    Svedea.. bytte till dom nyligen mkt bra premier på bla v-rod..

    Bra mek i Kalmar län- Mats, Mekorenova utanför Oskarshamn.. vet ej om han kan v-rod men han kan luftkylt iaf...
    Annars är rätt glest runt kalmar med Harley verkstäder..

  7. #47
    Citat Ursprungligen postat av Bratpakk Visa inlägg
    Svedea.. bytte till dom nyligen mkt bra premier på bla v-rod..

    Bra mek i Kalmar län- Mats, Mekorenova utanför Oskarshamn.. vet ej om han kan v-rod men han kan luftkylt iaf...
    Annars är rätt glest runt kalmar med Harley verkstäder..
    Ok! Kan vara bra att veta. Han har iallafall mekat Harley innan? På Eniro står det "mekanisk verkstad" om mekorenova.. Det är alltså ingen ren Mc/bilverkstad eller?

  8. #48
    Han har renoverat många Harley..dock mest panna o shovel.. Han renoverade polarens shovel, mkt seriös. Många har rekommenderat honom här i krokarna...

  9. #49
    Citat Ursprungligen postat av Bratpakk Visa inlägg
    Han har renoverat många Harley..dock mest panna o shovel.. Han renoverade polarens shovel, mkt seriös. Många har rekommenderat honom här i krokarna...
    Det låter bra de. Men det är ingen auktoriserad verkstad för Harley?
    Tänker på stämplarna för service

    Grundlig fråga, men lyckas inte hitta svar på det:
    Har en streetrod av årsmodell 2006 ABS? Antar att den inte har det.
    Senast redigerat av Ahlgren88 den 2012-07-26 klockan 07:26.

  10. #50
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Det låter bra de. Men det är ingen auktoriserad verkstad för Harley?
    Tänker på stämplarna för service

    Grundlig fråga, men lyckas inte hitta svar på det:
    Har en streetrod av årsmodell 2006 ABS? Antar att den inte har det.
    Vad jag kom fram till är att den saknar ABS.

    http://www.mbike.com/harley-davidson...treet-rod/2006


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  11. #51
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Vad jag kom fram till är att den saknar ABS.

    http://www.mbike.com/harley-davidson...treet-rod/2006
    Ja ok. Försäkringsbolaget lär ju fråga om det (man brukar få lite billigare premie med ABS)

  12. #52
    Lite OT kanske men hur viktigt är egentligen stämplade serviceböcker när garantin ändå gått ut? Ska serva min egen snart och funderar på att göra det själv, men spara kvitton osv inför en ev försäljning.

  13. #53
    Ja visst, serva och stämpla själv!

  14. #54
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg
    Lite OT kanske men hur viktigt är egentligen stämplade serviceböcker när garantin ändå gått ut? Ska serva min egen snart och funderar på att göra det själv, men spara kvitton osv inför en ev försäljning.
    Har garantierna gått ut, så är ju stämplarna mer för att påvisa att kunnigt folk gjort resterande servicar. Liksom för att öka "värdet", eftersom man då har ett bättre bevis på att man tagit hand om sin hoj...
    Inom garantitid är det ju bäst med att hålla sig till godkända ställen, för att slippa eventuella bråk om något skulle gå sönder eller ej hålla som utlovat.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  15. #55
    Info ang köpet av streetroden:

    Jag var i fredags och köpte den (39 mil enkel resa), var lite misstänksam över hur den verkligen skulle se ut pga mina högt ställda förväntningar eftersom säljaren sa att det inte fanns en repa och att den skulle vara i felfritt skick.

    När jag kom fram och fick se hojen blev jag inte besviken, vilket kanonskick!! Välskött må jag säga.

    Tack för hjälpen allesammans!

  16. #56
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg
    Lite OT kanske men hur viktigt är egentligen stämplade serviceböcker när garantin ändå gått ut? Ska serva min egen snart och funderar på att göra det själv, men spara kvitton osv inför en ev försäljning.
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Har garantierna gått ut, så är ju stämplarna mer för att påvisa att kunnigt folk gjort resterande servicar. Liksom för att öka "värdet", eftersom man då har ett bättre bevis på att man tagit hand om sin hoj...
    Inom garantitid är det ju bäst med att hålla sig till godkända ställen, för att slippa eventuella bråk om något skulle gå sönder eller ej hålla som utlovat.
    Ett annat papper som är bra att kolla vid hojköp är ju om det finns papper på bänkkörning,det visar ju att hojen har gått rätt inställd och inte för snålt.Det finns många som
    laborerar själv med mappar men det är ju bänken som gäller om man är seriös.

  17. #57
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32


    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Ett annat papper som är bra att kolla vid hojköp är ju om det finns papper på bänkkörning,det visar ju att hojen har gått rätt inställd och inte för snålt.Det finns många som
    laborerar själv med mappar men det är ju bänken som gäller om man är seriös.

  18. #58
    Gratulerar!

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 10:46

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •