Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: När byter du däck?

  1. #1

    När byter du däck?

    Har beställt hem nya Metzeler däck från Tyskland och tänkte lägga på dem i samband med service (800 mil).

    Såg att fram däcket är dags sedan länge, men har kanske en del mil kvar på bakdäcket. Tänkte lägga på båda samtidigt för att slippa åka dit 2 ggr.

    När byter du dina däck? Är dem helt utslitna, eller hur många mm har du kvar vid byte?
    Live to ride, Ride to live.

  2. #2
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Ner till slitageindikator på däcket, kanske några hundra km efter men med varierande vädret här i Sverige, särskilt i regn väder skulle jag vara orolig för att köra med slitna däck.. har haft erfarenhet av det och skulle inte vilja upprepa det

  3. #3
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Inte köra med slitna däck, är ju asskabbigt ju, ner till indikatorn sen är det nog dax tycker iaf jag

  4. #4
    Var och bytte bakdäck igår, lite väl sent då armeringen började synas.
    Detta lär dock aldrig upprepas!
    Slitindikator = byte!
    http://harleyforum.se

  5. #5
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Byter när korden tittar fram
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  6. #6
    Kör alla däck tills väven syns.

  7. #7
    Jag bytte nyligen 21"-däcket på choppern fram. Däcket hade nog 9 -år på nacken men såg nästan ut som nytt, men det var det inte. Började kännas hårt och med dåligt grepp. På en bil märker man ju nästan inte när däcken börjar bli halvslitna, på en hojj så blir det väldigt läskigt. Man känner hur det blir spårkänsligt och att man kan tappa grepp över blöta vita linjer. En gång hade jag ett slitet däck 5,10x16" bak på min gamla Electra och det började spinna i regnet på essingeleden när jag körde på svarta asfaltslagningar. Detta var vid jämn fart 70km/h! Däck skall man inte snåla på om man vill bli gammal hojjåkare!

  8. #8
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Om korden är framme så har man ju gamblat en stund! Köra med blanka däck på Mc är INTE HÄLSOSAMT!!! Däcken är nog det viktigaste på mc,eller hur?
    There are no problemsonly solutions

  9. #9
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jag skulle nog byta i tid med... Speciellt om jag körde fort för det mesta. För inte tusan vill du, att däcket går åt h-e i den mest ultimata felaktiga stunden för sådana händelser.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #10
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Om korden är framme så har man ju gamblat en stund! Köra med blanka däck på Mc är INTE HÄLSOSAMT!!! Däcken är nog det viktigaste på mc,eller hur?
    Ja vad kan jag säga förutom att jag är en gambler.

    Tycker att the rider är viktigast på en hoj men ok vi kan säga däcken.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  11. #11
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Jag åkte med ner till korden när jag var ung o dum eller var det för att man burnade korden kom fram

  12. #12
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Ja vad kan jag säga förutom att jag är en gambler.

    Tycker att the rider är viktigast på en hoj men ok vi kan säga däcken.
    Skitsamma vad det är för rider på hojen med blanka däck! Till o med Rossi råkar ut för olyckor
    There are no problemsonly solutions

  13. #13
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av slycke Visa inlägg
    eller var det för att man burnade korden kom fram


    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Skitsamma vad det är för rider på hojen med blanka däck! Till o med Rossi råkar ut för olyckor
    Vem fan är Rossi?
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  14. #14
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    ViLa... en från den där jefla gruppen... Finne på nightrod.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  15. #15
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Aha trodde bena mena den andre som la ner en moppe.

    Ok då är jag med, men vart tog Sixten vägen?
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  16. #16
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jag bytte nyligen 21"-däcket på choppern fram. Däcket hade nog 9 -år på nacken men såg nästan ut som nytt, men det var det inte. Började kännas hårt och med dåligt grepp. På en bil märker man ju nästan inte när däcken börjar bli halvslitna, på en hojj så blir det väldigt läskigt. Man känner hur det blir spårkänsligt och att man kan tappa grepp över blöta vita linjer. En gång hade jag ett slitet däck 5,10x16" bak på min gamla Electra och det började spinna i regnet på essingeleden när jag körde på svarta asfaltslagningar. Detta var vid jämn fart 70km/h! Däck skall man inte snåla på om man vill bli gammal hojjåkare!
    Håller fullständigt med dej
    There are no problemsonly solutions

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Håller fullständigt med dej
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jag bytte nyligen 21"-däcket på choppern fram. Däcket hade nog 9 -år på nacken men såg nästan ut som nytt, men det var det inte. Började kännas hårt och med dåligt grepp. På en bil märker man ju nästan inte när däcken börjar bli halvslitna, på en hojj så blir det väldigt läskigt. Man känner hur det blir spårkänsligt och att man kan tappa grepp över blöta vita linjer. En gång hade jag ett slitet däck 5,10x16" bak på min gamla Electra och det började spinna i regnet på essingeleden när jag körde på svarta asfaltslagningar. Detta var vid jämn fart 70km/h! Däck skall man inte snåla på om man vill bli gammal hojjåkare!
    Ja kan bara instämma,byter däck innan slitindikatorn indikerar byte och är däcken gamla så blir det byte.Vill inte snåla på detta.

  18. #18
    Att däck kan göra så stor skillnad. Det är som natt och dag mellan mina gamla Dunlop däck jämfört med mina nya Metzeler däck. Kan bara starkt rekommendera att lägga de extra sedlarna som behövs och investera i Metzeler nästa gång du byter däck på din V-Rod. Vilket grepp........

  19. #19
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Är det metzeler som gäller på vanliga gatudäck? När jag köpte min så fick jag ett sprillans matzeler bak monterat men fram är det harley original, vet inte hur gammalt det är med det ser bra ut på formen och mönsterdjup.

  20. #20
    Har för mig att det är Michelin däck som ligger på idag vid nyleverans av en HD.

    Läste på 1130cc.com forumet att en hel del som köper V-rodden i USA byter däcken direkt till Metzeler pga av vägegenskaperna.
    Jag kan bara hålla med denna skara då jag också har märkt detta. Tycker det är en enormt stor skillnad på Metzeler och mina gamla Dunlop.
    Nu känns det som att man har klister på däcken i kurvorna.
    Live to ride, Ride to live.

Liknande ämnen

  1. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2019-01-09, 19:38
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 07:56
  3. Hur många Harleys har ni haft/hur ofta byter ni?
    Av Ozzy i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 23:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •