Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Evo -94 poffar och smäller

  1. #1

    Evo -94 poffar och smäller

    Hej

    Första posten efter att ha läst massor här. Har nyligen köpt mig en Softail -94, riktigt trevlig sak från att ha konverterat från en pvc-raket så är jag mycket nöjd. Det går inte lika fort längre och ljudet mmm, helt klart över min förväntan i körglädje

    Nu till problemet, den gick illa å nu går den fan ännu sämre. Inte bra tycker ägaren så klart. När jag köpte den så var den kinkig som fan på choken, fick choka länge tills den var hmm ja det kändes som att den var mer än varm eller hur man ska uttrycka sig. Ibland efter en kaffepaus på ca 30min så ville den ha lite choke för att inte skjuta. Rullar på fint på tomgång och låga varv, vid gaspådrag missar han och skjuter ibland. Höga varv kommer den igen och går fint. 48-190 vill jag minnas att det sitter i förgaseriet (vilken sorts fugge har jag listat ut ännu. Idag när jag var ute så var den ännu tjurigare, har stått 3 dagar under "mc-tält" som blåst av lite då och då, och en massa regn på det oxå givetvis eftersom det är svensk sommar. Jaja startar upp fint och vi rullar, är beredd på att ta det lite lugnt tills värmen kommer men känner direkt att den inte är som vanligt, vill inte riktigt vara med på dom låga varven heller, känns orkeslös och skjuter lite i rören. Stannar på lokala silbylla å käkar för att sen bestämma oss för att åka hem igen. Startar upp och bara en cylinder tänder under uppstart 5-6 varv innan den andra kommer med. Smyger med skämsmössan på mig iväg och svänger ut på vägen, smyger lite på gasen men det är helt tvärdött, den enda som är hemma i maskineriet sitter med en hagelbrakare och skjuter i rören. Totalt orkeslös och bara misständningar, står på choke vid rödlyset rullar iväg och smyger in choken. Känner hur cykeln saktar ner och tappar ännu mera ork.

    Tycker cykeln luktar soppa ibland men ändå känns det som att han går för magert då jag måste choka länge. Men som sagt idag var det horribelt, ngt fel måste vara trasigt. Jag är ju ganska ny på såna här maskiner men tummen är inte centralt placerad och någorlunda läskunning med. Efter att ha lusläst detta forum och pratat runt lite så känns det som att plocka bort förgasarn och göra ren den (igen, ska vara gjort enligt tidigare ägare...) och byta nål till sportster (?) alt bricka upp den. Tändstift har inte varit ur än, tar dom imorgon. Luftfilter, luktar svagt soppa ser rent ut. Känns som att det är ngt mer än förgasaren då den går så illa som den gör nu. Elfel? Tändning, hur funkar den på en sån här, å vart hittar jag den Alla tips tas emot tacksamt och frågor besvaras. Sitter annat avgassystem på vet ej tillverkare, 2-2 och enligt tidigare ägare så ska munstycken vara anpassade för dessa... i övrigt 3500mil importhoj.

    Snälla hjälp, jag vill ut å åka lite mera skruvar gärna oxå iofs

  2. Följande användare tackar 2.3t för detta inlägg:

    goc924 (2018-04-08)

  3. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Förmodar att det är en CV fugge du har, ta loss luftfiltret och titta in när du startad den och se om vacumtrotteln lyfter, det kan vara hål i membranet eventuellt som ställer till det.

  4. #3
    Börja med det enklaste. Byt tändstift, provastarta och kolla. Kolla så att den får soppa som den ska. Kolla så att du inte har skit i förgasaren, ta loss flottörhuset under och gör rent. Kolla vacummembranet/trotteln så att den är hel, den sitter under det övre locket om du har en Keihin CV fugge. Funkar inte detta tycker jag du ska börja följa upp kablar i elsystemet. Jag skulle börja med kablar till tändning och spole. Kolla även tändningslåset så att det inte är glappt i lägena.
    D.F.W.T.B

  5. #4
    Insugsläcka!

  6. #5
    kolla vackuum slangen om den sitter på plats eller om det är hål eller torrsprickor i den.....

  7. #6
    Underdel av förgasare rengjort idag, gått över kablage och lättat/dragit åt alla skruvkopplingar, la på lite 5-56 samtidigt (luktar gott. Kollade stiften och dom var rejält sotiga, går lite fett månne, luktar ju soppa ibland av den när man står. Nya pluggar inköps imorgon ska se om jag får tag på en nål samtidigt. Satans trångt under tanken så jag plockade ner flottörhuset med förgasarn kvar, å tanken är full. Går det att lyfta tanken så pass att man kommer åt att lossa gaswire? Justerade upp gaswire då jag hade ganska stort glapp i rullen och den gav inte heller full gas. Ingen provstart idag, bor lite för dumt till å klockan var mkt. Byte pluggar och en runda startgas imorgon för och se om han tar tjuvluft, går fint på tomgång men smäller lite på avslag.

  8. #7
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Tycker inte om när folk säger att den har rätt bestyckning.
    För att verkligen veta tycker iaf jag att man måste upp med hojen i en bromsbänk, först då kan du laborera fram "rätt" delar i fuggen.
    Men det är ju så klart en kostnadsfråga, och på dessa kanske man kan hitta rätt nog ändå?!

  9. #8

  10. #9
    Slycke, instämmer i allt det du säger, det säljaren säger och katten skiter hamnar oftast i samma låda. Har köpt in nya stift och tog även en ny nål, skulle ju kunna vara så att det satt en sportsternål i den utan att ngn visste om det, då blir det nog lite feljettat med 48/190... Om det bara kan sluta pissa ute så man kan riva och byta sakerna, har garaget för långt bort så hojen står hemma under täcke.
    Eppern, tack för länken den var mkt intressant

  11. #10
    Efter rengöring och nya pluggar så går cykeln betydligt bättre. Choke vid start ca 20 sek, sen rullade den på tomgång själv ett par minuter. Inga misständningar alls vid påslag, dock smäller han lite på avslag. Konstaterade med startgasen att han tar lite luft både fram och bak. Hur pyssligt är det att byta packningarna där? Är det "pirellijointar" eller vanlig packning? Ska ta av förgaseriet och byta nål så fort man tar sig till garaget. Gummit i förgasarn verkar funka som det ska, lyfter trotteln fint.

  12. #11
    Hej

    Har lite samma problem. Ser att det var några år sedan tråden pågick, men provar ändå fråga vad som löste ditt problem?

    mvh
    Goran

Liknande ämnen

  1. Hur länge håller en softaildämpare bak ?
    Av jale i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 11:13
  2. Smäller det av bara f.. när Du petar i 1:an?
    Av Draken i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 17:43
  3. Det gäller att börja tidigt.
    Av Jason Brack i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 08:40
  4. Regskylt, reflex, baklampor och blinkers. Vad gäller?!??!
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 17:51
  5. Bra svar i knölen!o frugan håller i :))))
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 19:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •