Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Gruppkörning

  1. #1
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Gruppkörning

    Varför grupp köra och hur många skall man vara för att det skall vara bra?

    Min personliga uppfattning är att det är svårt att vara fler än tre när man som jag gillar aktiv körning där omkörningar av bilar sker konstant, det blir alltid eftersläntrare som blir griniga för att det går för fort, eller omvänt att jag blir grinig om det går för långsamt så kontentan är att inte nog med att det är svårt att få folk att komma till körningar skall man även passa ihop körmässigt.
    Med den erfarenheten tycker jag att den grupp/ fika/fest/möteslokal är kanon som jag är med i nu, dit åker man (alla är välkomna) o fikar tjötar och tar en sväng om man vill eller stannar o tar en påtå kaffe till
    Östra Sänkverksgatan 2 Göteborg säkrast Onsdagar 17:30

    Som sagt det är jag det...vad tycker ni ?
    // Lasse

  2. #2
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Är man sugen på att gasa och åka aktivt är gruppkörning inte grejen. För min del utesluter inte det ena det andra, men det är ingen bra kombination. När det gäller att åka i grupp så är jag jävligt petig med hur dom som åker i gruppen kör. Jag har varit road captain på den tiden jag åkte med klubb och med det ansvaret vill man gärna att deltagarna i gruppen kör efter boken. Skall man ut och gasa skall man göra ensam och inte i grupp, man skall inte äventyra kompisarnas säkerhet.

    Det är min 25centare i alla fall ;-)

    //Json

  3. #3
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Vi ses på Onsdag Lasse
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  4. #4
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jag vet inte exakta talet för en perfekt grupp. Men håller med, skall man bara ut och gasa bör man inte vara för många och de inblandade bör ha samma körerfarenheter. Är man en större grupp bör det kanske gå lugnare, eftersom alla kör på olika vis eller har olika lätt för vissa situationer. Och är gruppen större med en del "gröngölingar", bör man kanske påpeka hur viktigt det är att hålla formationen (speciellt om något skulle hända under vägens gång). Och vissa kanske vill ha med passagerare, som kan bli rädda om situationerna och farten inte känns trygg nog.
    Jag kan bli lite förvånad, när vissa bränner iväg, utan att kolla om alla är med eller klarat vissa passager. Detta eftersom jag en gång i tiden red med på turridningar för islandshästryttare. Då var jag oftast sist, inte för att jag var sämst, men mest pålitligast. Det var jag som skulle ha koll, att alla kom med och snabbast kunna ingripa om något skedde. Men det betydde inte, att resten flängred iväg från "sista eftersläntrarna"... Då fick man helt enkelt anpassa gruppen efter kunskapsnivå.
    Gummibandseffekten kan också bli otrevlig i större grupper, speciellt om man är med på slutet eller t o m sist i gruppen...

    Vill man definitivt bara flänga fram, kanske man borde titta på att boka bantid tillsammans med likasinnade. För då riskerar inte andra att hamna i kläm, om något går helt åt skogen.

    Jag älskar att åka i grupp, men ser då gärna att de som leder gruppen också tänker på hela gruppen och inte enbart på de längst fram.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  5. #5
    V.I.B tyskjävels avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Småland
    Inlägg
    190
    Tackad: 0
    Inte helt fel att läsa tycker jag:
    http://www.yccsweden.se/index.php/sa...erning-i-grupp

  6. #6
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av tyskjävel Visa inlägg
    Inte helt fel att läsa tycker jag:
    http://www.yccsweden.se/index.php/sa...erning-i-grupp


    Den är bra och den borde många läsa innan en gemensam utflykt med många hojar inblandade.

    Fast jag log lite under en del av läsningen...

    "Därför skall de mest rutinerade förarna köra långt bak. Roadcaptain utser en Roadsergent ( det är den person som utses till att köra sist ) Det skall vara en rutinerad och erfaren förare med god vana vid att åka i grupp.

    Roadsergents uppgift är främst att ansvara för att alla kommer med."


    Jag hamnar allt som oftast sist i de flesta gruppturer jag är med i... Och samtidigt påminde det lite om min beskrivning av islandshästritterna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tycker också, att man kan markera ett av de viktigaste avsnitten i den beskrivningen angående omkörning på landsväg. Man ser rätt mycket, när man åker längst bak. Och jag som kör trike, har ju ett bredare fordon att ta hänsyn till också...

    "Så långt det är möjligt undviker vi att köra om på landsväg. Gör vi detta är det för att komma förbi långsamtgående fordon typ traktorer och andra motorredskap. Tänk på att det är varje enskild förare som avgör när det är möjligt att åka om. Lita bara på ditt eget omdöme räkna inte med att du har fri väg bara för att den närmast framför körde om. Använd dina egna ögon och besluta själv när det är möjligt. När du är förbi håll farten uppe tills alla har kommit om så att det blir plats för alla att falla in på sin plats."


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  7. #7
    V.I.B tyskjävels avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Småland
    Inlägg
    190
    Tackad: 0
    Det är absolut viktigt att en "gammal räv" kör längst bak - det är oftast den som tvingas köra fortast!

  8. #8
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Inte om man har en trike framför

    Ännu viktigare är det att man snackar ihop sig hur och var man vill ha den/dom andra i sällskapet som ska ut och busa.

    Slänger ut ett varningen ord till er alla på forumet.

    ÅK INTE MED BATTEN han är helt loss.....
    Senast redigerat av ViLa den 2012-07-20 klockan 10:48.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  9. #9
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Inte om man har en trike framför

    Ännu viktigare är det att man snackar ihop sig hur och var man vill ha den/dom andra i sällskapet.

    Slänger ut ett varningen ord till er alla på forumet.

    ÅK INTE MED BATTEN har är helt loss.....

    Hahaha... Hur skall jag tolka det där då?
    Jag körde ju mest sist.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #10
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Yupp för jag blev sjösjuk av ditt burkande

    Bara va tvungen att bröta förbi
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  11. #11
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Yupp för jag blev sjösjuk av ditt burkande

    Bara va tvungen att bröta förbi
    Var glad att jag burkade...
    Annars hade du fått skrapa upp alla rester från diket.
    Triken går ju rakt fram, om man inte jobbar tillräckligt.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  12. #12
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Varför grupp köra och hur många skall man vara för att det skall vara bra?

    Min personliga uppfattning är att det är svårt att vara fler än tre när man som jag gillar aktiv körning där omkörningar av bilar sker konstant, det blir alltid eftersläntrare som blir griniga för att det går för fort, eller omvänt att jag blir grinig om det går för långsamt så kontentan är att inte nog med att det är svårt att få folk att komma till körningar skall man även passa ihop körmässigt.
    Med den erfarenheten tycker jag att den grupp/ fika/fest/möteslokal är kanon som jag är med i nu, dit åker man (alla är välkomna) o fikar tjötar och tar en sväng om man vill eller stannar o tar en påtå kaffe till
    Östra Sänkverksgatan 2 Göteborg säkrast Onsdagar 17:30

    Som sagt det är jag det...vad tycker ni ?
    // Lasse
    Varför är du då med i HF Westcoast?
    There are no problemsonly solutions

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Kul du är välkommen
    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Vi ses på Onsdag Lasse

  14. #14
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    som du ser har jag gått ur, Gick med för att se vad det va för något och kanske skulle det dyka upp något kul men det verkar rätt dött o meningslöst tyvärr, satsar på vår samlingspunkt i stället dit man kan åka med bil om det skulle vara så och inga krav bara kul umgänge o fika o hojturer i mellanåt...kom förbi när ni är ute och åker på en snabbfika vetja
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Varför är du då med i HF Westcoast?

  15. #15
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    som du ser har jag gått ur, Gick med för att se vad det va för något och kanske skulle det dyka upp något kul men det verkar rätt dött o meningslöst tyvärr, satsar på vår samlingspunkt i stället dit man kan åka med bil om det skulle vara så och inga krav bara kul umgänge o fika o hojturer i mellanåt...kom förbi när ni är ute och åker på en snabbfika vetja
    Upp till var o en. Vi har ju inga krav men försöker ha gemensam körning iaf en gång i veckan men det har varit svalt intresse. Av drygt 40 medlemmar har 5-6 man varit aktiva. Nu sista månaden har det blivit några nya. Men resten har man inte hört eller sett något av så varför då vara med i gruppen? Tackar Bambi med gubbe o Sanniz med dito för visat intresse
    There are no problemsonly solutions

  16. #16
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jo jag vet att det är så, det krävs åtskilliga hundra för att få ihop 5-6 st och då är det alltid typ 3 som är samma, så det är ett önsketänkande av dig att tro att det skall vara många kontinuerligt, det är betydligt enklare med samlingslokalen då du kan ta bilen dit o fika om du vill o träffa polarna en stund, är det fint väder så tar du en sväng med hojen, ibland själv i bland med några andra antingen till glass / korv kiosken eller en längre tur...Räkmacka i Smögen står på tur så fort vi blir några det är bara att hänga på som sagt om du känner för det....
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Upp till var o en. Vi har ju inga krav men försöker ha gemensam körning iaf en gång i veckan men det har varit svalt intresse. Av drygt 40 medlemmar har 5-6 man varit aktiva. Nu sista månaden har det blivit några nya. Men resten har man inte hört eller sett något av så varför då vara med i gruppen? Tackar Bambi med gubbe o Sanniz med dito för visat intresse

  17. #17
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Jo jag vet att det är så, det krävs åtskilliga hundra för att få ihop 5-6 st och då är det alltid typ 3 som är samma, så det är ett önsketänkande av dig att tro att det skall vara många kontinuerligt, det är betydligt enklare med samlingslokalen då du kan ta bilen dit o fika om du vill o träffa polarna en stund, är det fint väder så tar du en sväng med hojen, ibland själv i bland med några andra antingen till glass / korv kiosken eller en längre tur...Räkmacka i Smögen står på tur så fort vi blir några det är bara att hänga på som sagt om du känner för det....
    Har aldrig föreställt mej 10-20 som åker jämt men att se olika folk till o från förutom dom som brukar vara med.Är med i ett garage med 22 medlemmar där jag kan fika mej medvetslös varje kväll men när jag är hemma o ledig vill jag köra så mycket som möjligt!Säsongen är för kort för att hänga under jorden i ett garage tycker jag.
    There are no problemsonly solutions

  18. #18
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Här har du en grupp körning som fungerar Xbones, Jörgen har hållit på i många många år och har ett gäng varje Onsdag och det finns fler om du är intresserad, valmöjligheterna är rätt stora, finns nog grupp för varje dag om det skulle va så men Jörgen grupp är nog störst.

    Jörgen "Reiseleiter" - Göteborg
    Samling kl 18.30 vid Honda MC Center i
    Sisjön. Avfärd prick kl. 19.00. Full tank. Varje
    tur är ca 10-15 mil. Kontaktperson: Jörgen
    "Reiseleiter" Fälth, 0704-49 17 44, efter kl.
    16.30. Vid regn ställs turerna in.
    Säsong: maj-september

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Upp till var o en. Vi har ju inga krav men försöker ha gemensam körning iaf en gång i veckan men det har varit svalt intresse. Av drygt 40 medlemmar har 5-6 man varit aktiva. Nu sista månaden har det blivit några nya. Men resten har man inte hört eller sett något av så varför då vara med i gruppen? Tackar Bambi med gubbe o Sanniz med dito för visat intresse
    - - - Uppdaterad - - -

    Här har du en grupp körning som fungerar Xbones, Jörgen har hållit på i många många år och har ett gäng varje Onsdag och det finns fler om du är intresserad, valmöjligheterna är rätt stora, finns nog grupp för varje dag om det skulle va så men Jörgen grupp är nog störst.
    Länk till fler grupper
    http://www.svmc.se/Distrikt/vastragotaland/Club/MC-traffar_veckovis/

    Jörgen "Reiseleiter" - Göteborg
    Samling kl 18.30 vid Honda MC Center i
    Sisjön. Avfärd prick kl. 19.00. Full tank. Varje
    tur är ca 10-15 mil. Kontaktperson: Jörgen
    "Reiseleiter" Fälth, 0704-49 17 44, efter kl.
    16.30. Vid regn ställs turerna in.
    Säsong: maj-september

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Upp till var o en. Vi har ju inga krav men försöker ha gemensam körning iaf en gång i veckan men det har varit svalt intresse. Av drygt 40 medlemmar har 5-6 man varit aktiva. Nu sista månaden har det blivit några nya. Men resten har man inte hört eller sett något av så varför då vara med i gruppen? Tackar Bambi med gubbe o Sanniz med dito för visat intresse

  19. #19
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Tack för tipset. Men vi är ändå några i HF Westcoast som kör spontant ganska ofta.Vi var ju i Järfälla på HFträffen tex.Så det är ju roligt att några är med. Men annars klarar jag o köra själv också Kör till Jönköping ett par gånger per sommar o hälsar på folk. Sen har jag ju klubben i Norge som har minst en träff varje år som gemensam körning. Svårt o få det att synka för dom flesta jobbar i Nordsjön i olika rotationer. Men vi åker till Tolneträffen i Danmark sen 2002 o försöker att få så många som möjligt med.
    There are no problemsonly solutions

  20. #20
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Jo jag vet att det är så, det krävs åtskilliga hundra för att få ihop 5-6 st och då är det alltid typ 3 som är samma, så det är ett önsketänkande av dig att tro att det skall vara många kontinuerligt, det är betydligt enklare med samlingslokalen då du kan ta bilen dit o fika om du vill o träffa polarna en stund, är det fint väder så tar du en sväng med hojen, ibland själv i bland med några andra antingen till glass / korv kiosken eller en längre tur...Räkmacka i Smögen står på tur så fort vi blir några det är bara att hänga på som sagt om du känner för det....
    Joddå, man behöver inte ha en fast lokal, om man lärt känna varandra. Man kan göra som med andra föreningar och bl a styrelser gör... Man åker helt enkelt hem till varandra som träffpunkt, då spelar inte säsong heller roll... Är det mc säsong kan man fika där före eller efteråt... Annars bara träffas för att umgås. Dock gäller det att folk också bjuder till lite själva också.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Upp till var o en. Vi har ju inga krav men försöker ha gemensam körning iaf en gång i veckan men det har varit svalt intresse. Av drygt 40 medlemmar har 5-6 man varit aktiva. Nu sista månaden har det blivit några nya. Men resten har man inte hört eller sett något av så varför då vara med i gruppen? Tackar Bambi med gubbe o Sanniz med dito för visat intresse
    Gubben och jag åker gärna med fler gånger, bara tiderna klickar.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Vinterkörning...............
    Av Bikebandit i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 17:41
  2. Träna mc körning.
    Av Lasse.S i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 21:37
  3. Weekend Körning i Skåne
    Av Bikebandit i forum Region Skåne
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 08:34
  4. Vinterkörning
    Av Chili i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 19:38
  5. Lag och rätt fortkörning
    Av Hagis i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 07:02

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •