Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Köpråd till en nybörjare

  1. #1

    Köpråd till en nybörjare

    Hej!
    Jag har massor med frågor men det största dilemmat är vilken Harley jag ska köpa. Jag har provkört, Fat Boy, Fat Bob, Dyna Switchback. Jag trodde att Fat Boy skulle vara min favorit men redan i första rondellen tog fotplattorna i. Fat Bob var en härlig maskin och rolig på de lite kurvigare vägarna. Men jag gillade fotplattorna på Fat Boy, därför tyckte killarna på ProBike att jag skulle pröva Switchbacken. Jag behöver en hoj som kan transportera mina tjejer (frun och mina döttrar), inte samtidigt, någorlunda komfortabelt lite längre sträckor än en fika tur.
    Är det skillnad i markfrigång på en Fat Boy special och en vanlig?
    På amerikanska forum tycker de flesta oftast att man ska gå på en Road King direkt för det är där alla hamnar till slut. Finns det liknande åsikter från den samlade kunskapen här?
    Switchbacken verkar cool på många sätt men kommer jag tycka den är liten efter ett tag?
    Vilken handlare i Sverige är bäst att ha att göra med?

    Kör idag en CB1000R och en hel del bana, trodde det skulle dröja 10 år innan det var dags för cruiser men efter provkörning av dessa tre hojar känner jag att jag vill ha både och. Brorsan är inne på samma idé och vi köper en gemensam banhoj till nästa år.
    Ser fram emot att glida lite i slutet på denna sommar eller i början av nästa sommar.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jämfört med din CB1000R är till o med en Sportster stor så det lär du nog inte känna med någon av dom.
    Jag hade gått på Switchbacken för jag inbillar mig att den går bättre en Road Kingen och är lite smidigare och snyggare när man tar bort väskorna. Hade en Road King själv mellan 97-00 som jag körde nära 4000 mil med och visst är det en grym hoj på landvägen och med skjuts men är lite klumpig om du bara skall till kiosken, optimala är nog att skaffa en Sportster också

  3. #3
    Jag lutar nog mest mot Switchback men jag tror inte det blir en Sportster också, snarare en R1:a med krashkåpor eller en RC8 om man vill byta till tvin helt och hållet. Körde Ducce tidigare men tillförlitligheten lämnade övrigt att önska.
    Jag får provköra igen, tack så här långt.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Hade inte en Road King eller en Switchback gjort sig i sällskapet


  5. #5
    Jag skulle nog vilja säga att du ska gå på en Road King.
    Själv köpte jag min första nya Harley förra våren, (en Super Glide).
    Redan efter någon månad ångrade jag mig och bytte mot en -09 Road King.
    Tyvärr fick jag problem med den i början av vår mc-semester i år, så den byttes in trasig mot en ny Electra.

    Jag har haft två Super Glide, och jag trivdes med dom, men dom är inte idealiska att åka långt eller att skjutsa på.
    När jag har lämnat in min förra Road King eller min Electra och fått låna en hoj, som t.ex. en Softtail eller liknande så har jag känt att lånehojen varit alldeles för liten...

    Vill du ha något som uppfyller dina önskemål på komfort, så finns det nog bara en sak: Någon av Touring-modellerna.
    Och, det kan jag lova, att en Road King är inte klumpig.

  6. #6
    Absolut! Snygga hojar! Sitter bakljuset i blinkersarna på Sportstern?

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jämför du en elefant mot en noshörning är det väl inte så stor skillnad men mot en panter är den desto större
    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Jag skulle nog vilja säga att du ska gå på en Road King.
    Själv köpte jag min första nya Harley förra våren, (en Super Glide).
    Redan efter någon månad ångrade jag mig och bytte mot en -09 Road King.
    Tyvärr fick jag problem med den i början av vår mc-semester i år, så den byttes in trasig mot en ny Electra.

    Jag har haft två Super Glide, och jag trivdes med dom, men dom är inte idealiska att åka långt eller att skjutsa på.
    När jag har lämnat in min förra Road King eller min Electra och fått låna en hoj, som t.ex. en Softtail eller liknande så har jag känt att lånehojen varit alldeles för liten...

    Vill du ha något som uppfyller dina önskemål på komfort, så finns det nog bara en sak: Någon av Touring-modellerna.
    Och, det kan jag lova, att en Road King är inte klumpig.

  8. #8
    Ja, så är det ju. Men jag har aldrig någonsin sett någon rida på en panter. -Har du?

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    På vilken nivå skall vi ta det
    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Ja, så är det ju. Men jag har aldrig någonsin sett någon rida på en panter. -Har du?

  10. #10
    Beror om vi pratar om pantern eller elefanten.

  11. #11
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Hahahaha bra liknelse PTB men här på forat kallar vi det inte pantern utan girliebike
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  12. #12
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Mitt första råd, köper du hojen främst till dig själv eller mest för att den skall bli bekväm för den du skjutsar?

    Det första alternativet;
    Gå på ditt hjärta och det som känns bäst när du kör den. Du märker och känner om det är hojen för dig.
    Och är skjutsning sekundärt behov, finns det även avtagbara sissys, om du inte vill åka med det hela tiden. Och är sitsen för hård, finns det luftkuddar för det ändamålet också.

    Om det är andra alternativet du kör på;
    Vill du inte ha en för stor hoj från start, så är en dyna rätt ok att skjutsa på. Ta med damen och försök provkör en lite längre bit om det är ok för den som säljer hojen. Annars får du tyvärr satsa på de större hojarna, om det är passagerarkomforten som främst gäller och inte dina egna behov.

    Lycka till med köpet!


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Tur man är lagd åt rätt håll då för jag gillar tjejer

    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Hahahaha bra liknelse PTB men här på forat kallar vi det inte pantern utan girliebike
    - - - Uppdaterad - - -

    Ja det det sitter diod lampor som lyser rött i dom
    Citat Ursprungligen postat av Kajen Visa inlägg
    Absolut! Snygga hojar! Sitter bakljuset i blinkersarna på Sportstern?

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Kajen Visa inlägg
    Hej!
    Jag har massor med frågor men det största dilemmat är vilken Harley jag ska köpa. Jag har provkört, Fat Boy, Fat Bob, Dyna Switchback. Jag trodde att Fat Boy skulle vara min favorit men redan i första rondellen tog fotplattorna i. Fat Bob var en härlig maskin och rolig på de lite kurvigare vägarna.
    Varför inte montera mini floorboards på Fatboben om du gillar den ?

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Mitt första råd, köper du hojen främst till dig själv eller mest för att den skall bli bekväm för den du skjutsar?

    Det första alternativet;
    Gå på ditt hjärta och det som känns bäst när du kör den. Du märker och känner om det är hojen för dig.
    Och är skjutsning sekundärt behov, finns det även avtagbara sissys, om du inte vill åka med det hela tiden. Och är sitsen för hård, finns det luftkuddar för det ändamålet också.

    Om det är andra alternativet du kör på;
    Vill du inte ha en för stor hoj från start, så är en dyna rätt ok att skjutsa på. Ta med damen och försök provkör en lite längre bit om det är ok för den som säljer hojen. Annars får du tyvärr satsa på de större hojarna, om det är passagerarkomforten som främst gäller och inte dina egna behov.

    Lycka till med köpet!
    Jag får väl provköra lite mer! Det är just detta med Girliebike jag är lite orolig för, men en Dyna kan väl knappast räknas som liten?
    När jag valt med hjärtat tar jag med hustrun så hon får känna på hur det är att sitta bak.
    Ingen som vet om markfrigången är bättre på en standard Fat Boy jämfört med en special?
    Tack för alla råd, jag återkommer med fler frågor när jag provkört mer. Jag ska testa en Road King också för att se hur den känns.
    Det verkar stå mellan Switchback, Road King och Fat Boy, (Delux?).
    Senast redigerat av Kajen den 2012-07-15 klockan 12:01. Anledning: Skrivit i citat

  16. #16
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Angående förhandlare så är Northbike jävligt sjyssta o handla medJag köpte min där och har bara gott att säga om dom! Vet flera som har köpt hos dom och är nöjda. Han som jag handla med heter Jörgen Hären. Han kan det med kundservice
    There are no problemsonly solutions

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Angående förhandlare så är Northbike jävligt sjyssta o handla medJag köpte min där och har bara gott att säga om dom! Vet flera som har köpt hos dom och är nöjda.
    Jag kan inte annat än att hålla med till 100%!
    Northbike är en handlare som verkligen anstränger sig för att ge kunden det där lilla extra, som betyder så mycket.

  18. #18
    V.I.B chrille64s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Hudiksvall Hälsingland
    Inlägg
    101
    Tackad: 0

    Jag själv gick direkt på en Road King, körde GSX1100 tidigare och tycker inte Kingen är klumpig. Däremot mycket lättkörd i krypfart väldigt bra balans i hojen, och väldigt kul att skrapa fotplattorna med på kurviga vägar. Men du kan ju bara lita på dig vad det gäller känsla för hojen du vill ha. Lycka till
    Nulla via invia est

  19. #19
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Köp hoj med hjärtat o inte med hjärnan.
    Att köra hoj handlar inte om förnuft utan om känslan.
    Köp ingen tjejhoj(sportster) men tänk efter vad du ska ha hojen till.
    Touring? Glida hemmavid? Aktiv eller passiv körning?

  20. #20
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Köp hoj med hjärtat o inte med hjärnan.
    Att köra hoj handlar inte om förnuft utan om känslan.
    Köp ingen tjejhoj(sportster) men tänk efter vad du ska ha hojen till.
    Touring? Glida hemmavid? Aktiv eller passiv körning?
    Kan inte hjälpa, att bli irriterad över en sådan kommentar. Varför ser man alltid ner på en sportster, trots att så många killar ändå kör en?
    Jag vet små tjejer, som kör stora hojar fullvuxna karlar inte ens klarar... Men då säger man inget om tjejhoj heller.
    Gillar man sportster, GO FOR IT... Om inte, välj det som passar...
    Men döm ingen för att de köper en hoj du inte själv gillar.
    Jag gillar inte de stora maskinerna typ Electra osv... De är gubbiga. Men jag kan åtminstone knipa om det i de flesta fall. Detta eftersom det är min egna personliga åsikt om en viss typ av hoj och inte alla andras.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 16:45
  2. Nybörjare på Harley, gammal på hoj.
    Av stephand i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 11:25
  3. forumnybörjare
    Av westerstroming i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 08:58
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 21:35
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 17:16

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •