Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Nio döda på mc - på bara nio dagar!

  1. #1

    Nio döda på mc - på bara nio dagar!



    Det var vid lunchtid på söndagen som en mc-förare i 30-årsåldern omkom efter att ha krockat med en personbil. Olyckan inträffade på väg 180 nästan en mil väster om Alingsås. Mannen fördes med ambulans till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.
    Det är bara en i raden av svåra olyckor. De senaste nio dagarna har minst nio personer dött i mc-olyckor. Det är en per dag. Under hela juli månad förra året omkom 11 personer. Många har också skadats i olyckor med mopeder och motorcyklar.

    - Om trenden håller i sig kan det bli ett ovanligt mörkt år, säger Jan Sandberg, på NTF.
    "Blir fint väder"
    Under juni–juli i år omkom minst tolv personer i allvarliga olyckor med moped eller motorcykel, mot åtta personer under de första fem månaderna i år.
    - Det har varit en ganska kall och regnig försommar men nu blir det semester och fint väder och då kommer hojarna ut. Då sker det också olyckor, säger Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund.
    Flera fall av personer som skadats allvarligt vid mc-olyckor har också rapporterats under maj och juni.
    Kör för fort
    Jan Sandberg, vd på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) är bekymrad över siffrorna.

    - Det är i huvudsak under sommarmånaderna som olyckorna sker. Juli månad brukar vara den månad då flest motorcyklister omkommer för då är också flest trafikanter ute på vägarna, säger han.
    Enligt NTF har olycksstatistiken för mc generellt sett gått ner. Det beror bland annat på att fler motorcyklar förses med låsningsfria bromsar så kallade ABS-bromsar, som halverar riskerna för olyckor. För fyra år sedan var 15 procent av motorcyklarna som såldes försedda med sådana, nu har 62 procent ABS-bromsar.

    - De som dör är i huvudsak motorcyklister som kör för fort och tar stora risker. Var tredje motorcyklist som omkommer är påverkad, antingen av alkohol eller av droger, säger Sandberg.

    Källa: Expressen

    http://www.expressen.se/nyheter/nio-...ara-nio-dagar/


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    V.I.B Contributor Cribbes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Tackad: 0
    Fy...man kan bara hoppas att det vänder och att alla vi hoj älskare kör med försiktighet så att inte fler få sätta livet till.

  3. #3
    Och att bilförare blir mer uppmärksam. Jag tror man hittar en röd tråd i det.
    Trägen vinner!

  4. #4
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Statistiken säger att i runt 90% av mc olyckorna är plastraketer inblandade. Med förare mellan 25-35år läste jag någonstans. Vi hade körning förra torsdagen o då såg vi ett par stollar som brände förbi oss på bakhjulen i säkert 100 blås! Inte undra på att dom sitter som klisterlappar i bergväggar,bilfrontar och liknande!Dom får ju skylla sej själv!
    There are no problemsonly solutions

  5. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Och att bilförare blir mer uppmärksam. Jag tror man hittar en röd tråd i det.
    Studerade det för ett par år sedan och det visar sig ALLTID att mc föraren kört för fort så bilen missuppfattar tiden och tror att han skall hinna.
    Dom olyckor där en bil är inblandad och mc föraren gjort alla rätt med fart placering avstånd också vidare är lätt räknade.

    Själv är jag inget ljus i trafiken och kör oftare för fort en lagligt och naturligtvis ser jag eller råkar ut för små incidenter men jag kommer aldrig skylla på någon annan utan tar ansvar för mina egna handlingar. det kan aldrig vara någon annans fel om jag kör för fort.

  6. #6
    Håller med PTB här, kör själv oftare för fort än lagligt men undviker att köra allt för fort där det är mycket trafik, i korsningar osv där bilister förväntar sig att man kommer i en viss hastighet.
    Är nog svårt att få bilister mer uppmärksamma, det finns ju dom som kör ut framför tåg...hur ska man få en sån att se en hoj?

  7. #7
    Vad jag menar här är, att eftersom man inte som bilförare Vet om det är en moped eller sporthoj i 200+ som kommer kör man inte ut.
    Det är just detta antagande många bilister gör fel. I en trafiksituation där en olycka sker gör man ju alltid en regelrätt bedömning.
    Dvs att har någon av parterna kört för fort är det per automatik dennes fel. Min ni fattar min poäng här hoppas jag?

    - - - Uppdaterad - - -

    Likväl som hojåkare tar man inte förgivet att en annan trafikant uppmärksammat en..
    Trägen vinner!

  8. #8
    ja visst är det svårt att veta om det är en moppe eller sporthoj som kommer, det jag menar är att om man kör ungefär i den hastigheten som bilisterna förväntar sig så minskar ju risken för felbedömningar.
    Problemet är väl att komma tillrätta med dem som inte ser en oavsett om det är en moppe eller ett tåg som kommer

  9. #9
    Körkorts prövning vart femte år efter 50 vore nått.
    Trägen vinner!

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Den poängen kommer jag aldrig att fatta av den enkla anledningen att det är den som kört för fort som har fel.
    På samma sätt som du förutsätter att ingen lurar dig ljuger dig rakt i ansiktet din tjej är otrogen mot dig så måste du förutse att mc föraren kommer i laglig hastighet, tyvärr är det ju inte så i verkligheten och därför händer olyckor.
    Med tanke på ditt resonemang låter du inte så gammal och ligger på samma nivå som på sporthojs forumet där grabbarna dör så fort solen tittar fram mellan regnskurarna, tror nog du får flytta fram körkorts testet till i alla fall 70 år för du är där snabbare än du anar om du inte kört in i en bil innan dess förstås
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Vad jag menar här är, att eftersom man inte som bilförare Vet om det är en moped eller sporthoj i 200+ som kommer kör man inte ut.
    Det är just detta antagande många bilister gör fel. I en trafiksituation där en olycka sker gör man ju alltid en regelrätt bedömning.
    Dvs att har någon av parterna kört för fort är det per automatik dennes fel. Min ni fattar min poäng här hoppas jag?

    - - - Uppdaterad - - -

    Likväl som hojåkare tar man inte förgivet att en annan trafikant uppmärksammat en..

  11. #11
    Men vafan.. Som jag skrev. Kör man för fort NÄR en olycka händer blir det per automatik den som kört för forts fel.
    Men det är väll inget försvar att man som bilförare ska se sig om en extra gång?? Ja fattar seriöst inte ditt tänk där...
    Gammal eller ung, men jag är 35 iaf. Och jag ber om ursäkt om du vart stött när jag skrev 60.. För det är väll där kring du är?
    Men det är hursom bara min åsikt...
    Trägen vinner!

  12. #12
    Lugn i stormen nu, grabbar.

    Båda har en poäng. Ofta så brister bilförarna i uppmärksamhet, i synnerhet vid vänstersväng, vilket är den klassiska olyckan mellan bil och mc.
    Men det är faktiskt så att unga grabbar på sporthoj är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.
    -Faktiskt i sådan grad att försäkringsbolagen går back på sporthojarna, vilket dom tar igen på de andra klasserna.
    Och nu pratar jag inte om vagnskadeförsäkringen, utan om alla dessa unga grabbar som ska vårdas som en grönsak i 60 år.
    Det är det som kostar försäkringsbolagen multum, inte dödsfallen.
    Många av dessa olyckor är dessutom singelolyckor.

    Och fakta kvarstår, vi är väldigt små i storlek jämfört med en bil, och ju fortare vi kör desto mindre syns vi.
    Jag skulle kunna räkna upp flera specifika olyckor där bilen svängt ut efter att ha tittat ordentligt och sett att vägen är fri, för att sedan blivit torpederad i sidan/bakifrån av en självmordspilot på en alldeles för snabb motorcykel.

    Jag tar ingen sida i försvar, men faktum är att vi har ett ansvar i trafiken allihop, oavsett om vi sitter i en bil eller på en motorcykel.
    Vi kan inte kräva av bilförarna att dom ska se in i framtiden och förutspå att det kommer en idiot i 150 km/h över backkrönet 100 meter bort, där hastigheten dessutom är nedsänkt från 90 till 70.

    Jag har arbetat med trafikutbildning, samt varit instruktör inom SMC i flera år, och jag har en viss kunskap om statistik och även specifika olyckor, och vi hojåkare är inte helt oskyldiga, även om just vi som kör glidare är kraftigt underrepresenterade i allvarliga olyckor med allvarliga bestående skador eller dödsfall som utgång.

    Vi kan inte helt lägga över ansvaret på bilisterna, även vi har ett mycket stort ansvar gentemot oss själva.

  13. #13
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Statistiken säger att i runt 90% av mc olyckorna är plastraketer inblandade. Med förare mellan 25-35år läste jag någonstans. Vi hade körning förra torsdagen o då såg vi ett par stollar som brände förbi oss på bakhjulen i säkert 100 blås! Inte undra på att dom sitter som klisterlappar i bergväggar,bilfrontar och liknande!Dom får ju skylla sej själv!
    Det var det här jag menade Folks! Dom orsakar dom flesta olyckorna men bilisterna kan ju vara mer uppmärksamma också!
    There are no problemsonly solutions

  14. #14
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Nä jag tar inte illa upp, jag hade fortfarande fått flyga Jas om jag hade haft utbildning för det är 53 bast med 35 år mc erfarenhet Okej du menar alltså att det är okej att köra 150 på en 70-90 väg och om en bil svänger ut för han missuppfattar din fart är det hans fel...är det det du menar?
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Men vafan.. Som jag skrev. Kör man för fort NÄR en olycka händer blir det per automatik den som kört för forts fel.
    Men det är väll inget försvar att man som bilförare ska se sig om en extra gång?? Ja fattar seriöst inte ditt tänk där...
    Gammal eller ung, men jag är 35 iaf. Och jag ber om ursäkt om du vart stött när jag skrev 60.. För det är väll där kring du är?
    Men det är hursom bara min åsikt...

  15. #15
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Jag kör nästan alltid för fort när jag brummar själv.

    Dom gångerna det har varit nära så har min hastighet varit laglig men idioten i stålburen har brustit i uppmärksamhet.

    LOUD PIPES SAVES LIFES gäller även bikerns liv så idioterna hör när man kommer.

    If u dont ride hard dont ride at all
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Nä jag tar inte illa upp, jag hade fortfarande fått flyga Jas om jag hade haft utbildning för det är 53 bast med 35 år mc erfarenhet Okej du menar alltså att det är okej att köra 150 på en 70-90 väg och om en bil svänger ut för han missuppfattar din fart är det hans fel...är det det du menar?
    Var det så jag skrev? Jag kanske måste skriva stort så farbror ser ordentligt
    Trägen vinner!

  17. #17
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag kan inte tolka din text på annat set än att du vill lägga över ansvaret på bilisten, menar du något annat så får du nog skriva stort då eller tydligare då så man förstår vad du menar

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Var det så jag skrev? Jag kanske måste skriva stort så farbror ser ordentligt

  18. #18
    Étt ämne som väcker mycket känslor och åsikter!
    Om alla som färdas på vägen vore lite mer medtrafikanter istället för mottrafikanter och riskplanerade sin körning hade statistiken säkert gått ner. Har varit på såååååå många trafik olyckor och de händer inte bara!
    Några exempel för bil; SMS. kolla fejjan, titta på film på dator, sminkning, läsa tidningen, sex...jorå!
    Därtill kommer trafikbeteende såsom hastighet, avstånd, vårdslöshet, avsaknad om kunskap, orutin osv.
    Lägg då till en mc förare som tror hen har ensamrätt på vägen och kan köra hursom helst med dåligt omdömme och risktänkande på en maskin som har vansinningt lite inbyggd säkerhet och inget skydd. Oddsen är ingetvidare......
    Om en bilist gör bort sig klarar man sig idag riktigt bra tack vare konstruktionen på bilen. Mc föraren har inte den hjälpen.....bara det borde göra att vi mc åkare blir mer risktänkande.
    Jag åker gärna fort där det funkar, men jag räknar aldrig med hjälp, förståelse eller tolerans fråm bilisterna.
    Har plockat upp allt för många mc åkare utefter vägarna genom åren. Kan bara konstatera att olyckstillfällena kommer att dyka upp hela tiden men det är jag som påverkar utgången av dem!!
    Ride on/Brandis

    - - - Uppdaterad - - -

    Så att ingen misstolkar
    "Det är bar jag som MC åkare som kan påverka utgången av dem"
    /Brandis
    -----Brandvarnaren räddar liv! v: --------

  19. #19
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Brandis

  20. #20
    Brandis: Mycket sanning där!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Bara 47 dagar till .....
    Av Bikebandit i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 04:51
  2. SÅ ÄR DET BARA!
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 07:33
  3. Angående beställning av våra tröjor! Få dagar kvar! (28/11)
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 11:45
  4. HarleyForum fyller 300 dagar!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 16:25
  5. Build or Bust - Serien där man ska få ihop en chopper på 30 dagar.
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:43

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •