Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Polis fälld för dödsolycka på MC.

  1. #1

    Polis fälld för dödsolycka på MC.

    TIERP. Joakim ”Jocke” Jurell, 25, dödskraschade in i polisbilen med motorcykeln. Detta sedan polisbilens förare gjort en vänstersväng framför honom utanför Tierp.
    I dag dömdes den 34-årige polismannen som körde till villkorlig dom och 12 000 kronor i böter för vållande till annans död av Uppsala tingsrätt.
    Tingsrätten friar honom dock från vårdslöshet i trafik.
    Sedan tidigare har polisens ansvarsnämnd beslutat att polismannen inte förlorar sitt jobb vid en fällande dom.
    Tingsrätten anser att polismannen har agerat oaktsamt genom att göra en långsam vänstersväng utan att använda körriktningsvisaren och utan att tillräckligt förvissa sig om att vänstersvängen kunde genomföras utan fara för övrig trafik.
    Det var 15 september förra året som polispatrullen gjorde en vänstersväng för att kolla upp en mötande personbil som just svängt av till höger på väg 292 utanför Tierp.
    34-åringen som körde polisbilen uppmärksammade inte motorcyklisten som låg bakom den den mötande bilen.
    Joakim Jurell på motorcykeln dundrade in i polisbilens bakparti och kastades medvetslös i gatan. Hans liv gick inte att rädda.
    - Jag såg honom inte och skulle ha gjort likadant i dag i motsvarande situation, sa polismannen i rätten.
    Hans kollega på passagerarplats sa sig ha sett motorcyklisten. När han förstod att det skulle bli en krasch fick han inte ur sig någon varning till kollegan.

    Källa: aftonbladet

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15095549.ab


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    r.i.p
    I sold my soul for rock n roll

  3. #3
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Brukar det inte vara så i regel att snutarna får lindrigare straff för att det anses som straff nog att dom får sparken, vilket han inte fick här...
    När han sedan säger att han skulle göra om det igen, är inte det en ganska bra anledning till att rycka lappen för fanskapet?

    12 000 spänn var killens liv värt alltså, fy fan, jag blir så jävla förbannade på alla dessa snuthistorier!

  4. #4
    V.I.B - BOTM Jan 2012 epperns avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    strømstad-oslo
    Inlägg
    44
    Tackad: 0

    ACAB
    NO BAR 2 FAR

  5. #5
    Hade det varit en "vanlig" bilförare, Skulle det väll varit nått helt annat.
    Livstid, dödsstraff.. Ja man kan bara spekulera.
    Sen är det ju rätt beklämmande att överhuvudtaget kläcka ur sig nått så urbota dumt..

    A.C.A.B
    Trägen vinner!

  6. #6
    Han sover antagligen bättre om nätterna nuförtiden också, nu när han kört ihjäl en motorcyklist.

  7. #7
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Böter osv är ju skrattretande, men trots allt så har domstolen kommit fram till att han var skyldig. Det måste väl vara det absolut viktigaste.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Axman Visa inlägg
    Böter osv är ju skrattretande, men trots allt så har domstolen kommit fram till att han var skyldig. Det måste väl vara det absolut viktigaste.
    Det viktigaste med ett straff är väl att det ska få en att förstå att man inte ska göra om samma brott. I det här fallet skulle ju polismannen köra ihjäl en till motorcyklist om han fick chansen enligt egen utsago.

  9. #9
    Straffet är så jävla skrattretande.

    Jag fick betala ett skadestånd på 15 000 kr plus arbeta 100 timmar samhällstjänst för en lättare misshandel och olaga hot. Man skulle varit snut i stället. Med tanke på den rabatten dom får.
    Jag resonerar kanske fel.
    Var inte Jockes liv värt mer än 12 000 kr? Snuten betalade alltså bara Jockes begravning? Thats it? Det var vad han och hans familj var värda? Ännu en människa som faller offer för samhällets giriga klor.

    Egoistiska, känslokalla grisar....
    I sold my soul for rock n roll

  10. #10
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Ja det om att göra om samma sak igen är ju helt katastrof, antar att han bara säger så i försvar även om det är svinigt, så dumma människor vill man inte ha ute i samhället om man verkligen menar det.

    Jag skulle vilja se hur denna domen är i relation till andra som gjort liknande saker. Tyvärr så är ju samhället så skevt nu att man får böta några tusenlappar föpr ett liv men miljoner för piratkopiering. Så man kan inte jämföra mellan olika brott.

    gronvit, nja, håller inte riktigt med om vad som är viktigast, men det är inte stor skillnad. Viktigast av allt är att konstatera om det var rätt/fel och att göra det på ett bra sätt. Sedan bör ju staffet vara rimligt så att man visar att domen faktiskt betyder något vilket inte gjorts nu.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  11. #11
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Nu vet jag faktiskt inte, om alla övertolkar orden heller. För jag kan tolka det som, att han trodde att han skulle gjort samma sväng (eftersom han aldrig såg mc föraren enligt egen utsago). Den enda man borde protesterat mest emot, är ju kollegan, som aldrig varna fastän HAN såg.
    Tidningar vinklar gärna saker så att det skall bli säljande.

    Kan jämföra det med egna trafikolyckan. Där en annan bil kom över på fel sida och kraschade i full fart in i min egna bil. Han stod inte alls för sin handling, men han var också medelålders affärsman. Min sambo dog, jag var död en stund men överlevde. Och än idag dras jag med men efter olyckan. Han fick bara villkorlig dom med lite dagsböter. Så det är inte alls "bara polismän" som frias, när det väl blir rättegång efter en tråkig utgång i en olycka.

    Menar polismannen det uttryckligen att han skulle köra på en person, då är det en sak. Men min tolkning av artikeln är att han faktiskt inte sa att det var med vilje. Utan att han troligen skulle agerat samma, om alla saker skett på exakt samma vis åter.

    Själv lärde jag mig av rättsväsendet, att det är lindrigare att döda/eller orsaka död vid en trafikolycka, än om man gör det med mer eller mindre frivillig uppsåt på annat vis.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    Jag försvarar ingen, men vad jag fått höra åkte killen en crosshoj på allmän väg.
    Det kan ha gjort att den var svårare att se...

    Å andra sidan kan man fan inte titta i backspegeln och göra en vänstersväng samtidigt!!!!

    Är alla lika inför lagen?? Det är för jävligt hursomhelst.

  13. #13
    Det är nog en tolkningsfråga. Kan ju liktväl vara en lv reggad enduro, eller offroad hoj.
    Trägen vinner!

  14. #14
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Det är nog en tolkningsfråga. Kan ju liktväl vara en lv reggad enduro, eller offroad hoj.
    Har själv råkat ut för en hel hög med sådana killar, när jag genat över Härskogen hemåt... Och de brydde sig inte om ifall bilar var i vägen heller, eftersom alla ville filma sina coola "ridturer"... Inte ens jag hann uppfatta varenda kille, för de var många, trots att jag är medveten om att motorcyklar gärna åker den sträckningen också. Och det är inte speciellt kul när de showar på bakhjulet medan de kör om och även får möte i kurva.

    Vad jag försökte komma fram till... Det kunde lika gärna vart en av oss, på forumet, som kört ihjäl någon... Som sagt var, en tolkningsfråga.
    Det är en jävla skillnad på att göra saker med flit och verkligen satsa på, att skada alt. t o m döda någon i trafiken.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  15. #15
    Nu är det väll ändå lite skillnad om man retar någon bärplockare, mot dräpa någon.
    Hursom tror jag att dom som kör motorcykel själv är bra mycket mer observant än en inbiten bilist.
    Trägen vinner!

  16. #16
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Nu är det väll ändå lite skillnad om man retar någon bärplockare, mot dräpa någon.
    Hursom tror jag att dom som kör motorcykel själv är bra mycket mer observant än en inbiten bilist.
    Nja, vi kan fela också. Kan slå vad om, att du själv missat "medsystrar och bröder" i trafiken med, trots att du kör själv. För ingen är felfri. Skillnaden är dock, om det händer något eller ej. Ibland har man tur också.

    Och i detta fall, är meningen mer lösryckt ur ett sammanhang. Mest korrekt hade vart, att läsa hela rättegångsprotokollet, för att veta exakt vad som sagts.
    Däremot är det en j-a skillnad, när man har bevis på ett idiotiskt resonerande och agerande, som ex i motorcykeljakten i Stockholm med dödlig utgång, där faktiskt man hade videoupptagning där man hörde alla kommentarer med från polisen...
    Jag dömer ingen innan alla kort är på bordet... Och jag anser fortfarande, att gör man något fel, så är man också tvungen att stå för sitt agerande. Varken mer eller mindre. Sedan må man vara polis, motorcyklist eller vem som helst för övrigt.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  17. #17
    Nu kan jag ju bra tala för mig själv här, men som hojåkare vet man ju inte om det är en moped eller hoj man möter och tjansar aldrig.
    Trägen vinner!

  18. #18
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Nu kan jag ju bra tala för mig själv här, men som hojåkare vet man ju inte om det är en moped eller hoj man möter och tjansar aldrig.
    Nej, kanske inte det. Men bara OM man ser den i tid också... För det finns ju dolda kurvor, backkrön m m också... Däremot kanske man som motorcyklist är mer medveten om farorna med, när man väl sitter i bilen. Dock kan ju en olycka ske ändå, om man har otur. Vi är trots allt mänskliga och inga "über-gudar".


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Nu är det väll ändå lite skillnad om man retar någon bärplockare, mot dräpa någon.
    Hursom tror jag att dom som kör motorcykel själv är bra mycket mer observant än en inbiten bilist.
    Som sagt..
    Trägen vinner!

  20. #20
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Den korrumperade våldsapparaten kommer alltid lindrigt undan! Oavsett vad dom gör! Tex snuten i Gbg som torska för kokain o fick behålla jobbet efter rehab. Nu väntar han på rättegång i en ny sak med kokainaffärer! Tydligen får dom göra vad dom vill utan att få några större straff! 12000 i bot för vållande till annans dödDom betalar väl snutfacket åt han!
    There are no problemsonly solutions

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Försök inte köra ifrån us motorcycle polis!!!
    Av Harleyman1 i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 23:17
  2. Amerikansk MC Polis med skillz!!
    Av ElMilagro. i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 09:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •