Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ramfråga, FXS Shovel- EVO

  1. #1

    Ramfråga, FXS Shovel- EVO

    Flyttad från Bloggen /admin

    Hej.
    Har en FXS-ram från 1980 (för Showel 1340cc ). Vill stoppa in EVO 1340cc. Räcker det med att fimpa stolpen ovanför fästet för motor/växellåda eller måste man gåra annat med ramen ?
    Förmodar att den måste också godkännas av SFRO-besiktningsmanen ??
    Tacksam för förslag ev ritningar.

    Zlechu


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    Det räcker med att förlänga sadelstolperöret och ändra formen eller fixa det lite grann. Det simplaste och fulaste är att fimpa och svetsa dit en ny längre bit i form av ett plattjärn, men det är inte vackert! SFRO, vet inte. Kanske bäst att hålla tyst eller kanske klarar sig med regbesiktning och liten omgång hos SFRO? Sedan kommer måste du ju ha nytt avgassystem, men det är ju självklart. Men varför vill du byta ner dig till en motor i pressgjuten aluminium och past?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Men varför vill du byta ner dig till en motor i pressgjuten aluminium och past?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Men varför vill du byta ner dig till en motor i pressgjuten aluminium och past?

    Kan ju faktiskt vara så att han inte har en motor alls idagsläget


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    So sorry

  6. #6
    För sju år sedan var min gamla trogna shovel trött och i behov av en rejäl genomgång, komplett översyn av botten, nya cyllar och lite jobb i topparna. Jag tänkte då, "Skall jag lägga ner över 20 000 kronor (gjorde mycket av jobbet själv) på en gammal Shovelhead när jag kan få tag på en ny EVO för kanske 30 000:- Efter en del tänkande kom jag fram till det naturliga svaret, JA!

  7. #7
    Register eller strut?

  8. #8
    Strut naturligtvis, toppen på utvecklingen efter 70 års skapande.

  9. #9
    Sedan dalade stjärnan

  10. #10
    Alltså, med Knucklehead blev ju HD i absolut världsklass, en bra motor än i dag. Panna-fantastisk motor. Sedan kom Early shovel, ännu ett litet steg framåt för människan. Sedan kom Struten, ett stort steg för mänskligheten. AC alternator på vänstersidan, brytaren direkt på kammen utan vinkelväxlar, fördelare och glapp på högersidan. Toppen var nådd!

    Tyvärr var produktionsutrustningen sliten och dåligt vilket påverkade kvaliteten under sjuttiotalet. Till 1985 hade man slängt ut gamla glappa borrjiggar och skaffat moderna NC-maskiner och så började man tillverka den fantastiska EVOn. Men EVOn var ett litet steg framåt (i vissa fall bakåt), det var produktionsutrustningen som gjorde skillnad.

    Man hade kunnat fortsätta med struten men i nya maskiner!! Ok, platta kolvar och modernare förbränningsrum hade inte skadat heller.

  11. #11
    Stämmer så bra. Nu har jag inte så mycket val för jag har redan en gammal EVO från 1984.
    Senast redigerat av zlechu den 2012-06-29 klockan 21:17.

  12. #12
    Trösta dig med att EVOn är en strut med alucylindrar och andra toppar.

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    västmanland
    Inlägg
    137
    Tackad: 0


  14. #14
    EVOn kom ju 1984 och innebar ett enormt kvalitetslyft, räddade företaget "and the rest is history". De sista Shovlarna efter 1981 hade några förbättringar tex ventiltätningar på styrningarna och är de bästa Shovlarna som gjorts. MEN 1984 gjordes både Shovelhead och EVO, var dessa sista Shovlar gjorda i de nya maskinerna där allt blev rakt och riktigt, varje gång? Eller var dessa sista Shovelheads fortfarande gjorda i de gamla glappa jiggarna och fixturerna där det kunde bli lite hursomhelst?

Liknande ämnen

  1. Ramfråga, mått?
    Av janki i forum Custom & Byggen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 13:27
  2. 79 mod shovel Low rider
    Av Kenneth K Kraus i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 17:13
  3. 79 mod Shovel Low Rider
    Av Kenneth K Kraus i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 19:56
  4. Shovel
    Av Flake i forum Säljes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 15:18
  5. Shovel
    Av Flake i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 15:20

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •