Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Let those who ride decide....

  1. #1

    Let those who ride decide....

    I går var jag lite hard core biker och körde omkring utan hjälm. Pga vissa privata omständigheter så har jag choppern i ett hojgarage med andra typer medans min gamla Electra är inhyrd i garaget hos min första fru! Nu skulle jag ut och åka med den gamla pärlan och inser att hjälmen hänger på styret på choppern, 15 km bort på andra sidan Linkeboda.

    Då det är tillåtet att röka och supa och jag dessutom varit myndig i 32 år så anser jag att jag bör få välja själv vad jag skall ha på mig, så länge det inte går ut över någon annan.
    Men då jag är medlem i "The Sikh Community" har jag ju undantag från kravet på skyddshjälm. Jag tänkte att jag kan åka till det andra garaget utan huvudbonad. Jag hoppades nästan att någon representant från vår ordningsmakt skulle vilja förhöra sig om min klädsel, men de var naturligtvis osynliga när man som mest önskar dem.

    I vilket fall så är det helt olidligt att åka MC utan hjälm. I alla fall om man vill åka fortare än 40 km/h någon längre stund, dessutom var det svinkallt i går så det var inte skönt.

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg

    I vilket fall så är det helt olidligt att åka MC utan hjälm. I alla fall om man vill åka fortare än 40 km/h någon längre stund, dessutom var det svinkallt i går så det var inte skönt.
    Nä en hjälm e nog gött å ha En del tycker det är "tufft" att åka utan hjälm,har aldrig fattat vitsen med det

  3. #3
    Är det varmt och i lägre farter så är det helt ok. Precis som man i bland när det är varmt åker i T-shirt och väst, kanske inte så begåvat men skönt. Ibland när det är riktigt varmt (utomlands) så är det ju nästan omöjligt att ha på sig alla skyddande kläder.
    Det var någon som spekulerade i hur det skulle vara om hjälm vore totalförbjudet (skinnhuva, mössa skulle också vara förbjudet), och så skulle vindruta och/eller kåpa vara förbjudet. Skulle det bli fler eller färre döda och skadade motorcyklister?

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Skallen är ömtåligare än man tror , talar av egen erfarenhet.Utan hjälmlag hade nog Jale här på forumet mkt mer att göra.
    (han är väl kirurg)

  5. #5
    Hagis
    Guest
    Jag tycker precis som du, var och en borde få avgöra själv om man vill ha hjälm eller inte! Att huvudet är ömtåligt är ingen nyhet! Mer ett uttjatat försök att påvisa att hjälm är bra att ha! Och jag håller med dom som tycker det med! Men jag tycker ändå att det borde vara upp till var och en! Jag hade utan tvekan kört utan kruka! För går jag omkull eller sitter i sidan på en bil ja då går det för fort i alla fall så jag lär inte överleva den olyckan i så fall! Olyckor beror OFTAST (inte alltid) på att man kör för fort, varför tappar man annars kontrollen över situationen? Och ja jag har både gott omkull och kört in i sidan på en bil! Dock var det bara sist nämnda som jag inte kan ta på mig själv men det gick i 25 km/tim! När jag gick omkull försökte jag ta rondellen i 95 blås på en 125a, inte så klevver haha...

    Men saningen är att när man kör utomlands utan kruka (på den tiden det var okej) så är det en sån jävla skillnad mot att sitta här hemma med vurpollon! Men, det är också jävligt skönt när det kommer stenskott från bilarna att ha hjälm, stängd hjälm Så det finns för och nackdelar men det gör det i skidbacken med och där är det inga lagar hit o dit

  6. #6
    Sedan några år kör jag alltid med hjälm när jag åker skidor, det är det bästa som hänt. Nu fryser manaldrig om öronen som förr. När man rider finns ingen hjälmlag, men alla använder nästan alltid hjälm (utom dressyr på GP-nivå samt Western). Ibland använder jag hjälm när jag cyklar, ibland inte.

  7. #7
    Vi som gillar snöskoter vet också att där finns det inget hjälmtvång, trotts man sitter på maskiner som går bra mycket fortare än min gamla chopper.
    Men har alltid kört med hjälm på, för utan blir det förbannat kallt! Men jag håller med.. Tycker det borde vara högst valfritt. Faktum är att man borde
    slopa bilbälten också sätta en 30cm vass bult i mitten av ratten kanske folk börjar köra där efter också.
    Trägen vinner!

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    Hörde en forskare som på fullt allvar sa ungefär som Adrenaline, att ett spjut upp från ratten hade gjort mer för säkerheten än vad bilbälten krockkuddar mm har gjort, helt enkelt för då hade man begripit att man ska köra därefter.

    Om det var valfritt med hjälm så hade jag behållit den för det mesta,den gör trots allt mer nytta än besvär, men visst borde vi få bestämma själva.

  9. #9
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Tycker att folk borde få välja själv under en förutsättning. Om dom skulle krocka eller klota och överleva så skall de själva stå för vårdkostnaderna på neurologen. Jag vill inte vara med att betala för att dare devils vill känna frihetens vind rufsa omkring i håret.

    BTW som fler nämn Hjälmen är en Jä....igt bra mössa

    //Json

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Sen jag började köra med Arai,en har värmen inte varit nåt besvär,ventilationen i hjälmen funkar bra. Det är förvånande
    att många har hojar för t.ex 200-300k men beklagar sej om man behöver lägga 5000 på en bra hjälm.
    Lite konstig prioritering

    (men har gjort likadant tidigare själv men åldern kanske har detta goda med sej iaf )

  11. #11
    Json: Ok, då betalar vi inte skjukvård för feta, rökare, sådana som brukar alkohol, fotbollsspelare..................

  12. #12
    V.I.B cranks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    hemma
    Inlägg
    116
    Tackad: 0
    men om en bilförare krockar med en som är utan hjälm och mc föraren dör , men hade klarat sig med hjälmen på, inte så kul för bilföraren. så på med era pottor på era skallar

  13. #13
    Att vara för frihet lutar lite åt politikhållet så jag får be om ursäkt. Jag använder typ alltid hjälm, mitt val.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Json Visa inlägg
    Tycker att folk borde få välja själv under en förutsättning. Om dom skulle krocka eller klota och överleva så skall de själva stå för vårdkostnaderna på neurologen. Jag vill inte vara med att betala för att dare devils vill känna frihetens vind rufsa omkring i håret.


    Harley märkesförsäkring har ju lite olika alternativ varav det där man inte behöver använda "skyddskläder" är dyrast. Skulle det inte vara olagligt att köra utan hjälm skulle försäkringsbolagen antagligen ändå inte tillåta det.

    Ang rökning osv får man givetvis även där betala högre premier om man ska ha privata försäkringar av något slag.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Json: Ok, då betalar vi inte skjukvård för feta, rökare, sådana som brukar alkohol, fotbollsspelare..................
    Ja du ... här finns mycket att diskutera ...

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg


    Harley märkesförsäkring har ju lite olika alternativ varav det där man inte behöver använda "skyddskläder" är dyrast. Skulle det inte vara olagligt att köra utan hjälm skulle försäkringsbolagen antagligen ändå inte tillåta det.

    Ang rökning osv får man givetvis även där betala högre premier om man ska ha privata försäkringar av något slag.
    ... fast nu drabbar ju inte detta några privata försäkringar utan vår allmänna sjukvård, t.ex. då rökarna förstör sina hjärtan och lungor och måste opereras på allas våra skattebetalares bekostnad ...
    Nu har vi detta demokratiskt tagna besluten att sjukvården ska vara till för alla oavsett ekonomi ... och så måste det ju vara i ett "normalfuntat" land, eller hur ?
    Jag vet kollegor som ställde krav på rökare att de måste sluta röka för att få t.ex. kranskärlskirurgi gjort ( hjärtoperation ) men de fick "aja baja" från staten för detta - så fick man inte säga ...
    Så hjälmlag eller ej .... oavsett vilket så tycker jag med bestämdhet att alla borde köra med integralhjälm ... det är min uppfattning men naturligtvis så måste man ( och jag ) respektera andra åsikter i detta och om då dessa personer behöver samhällets tjänster i t.ex. operationer, livslångt handikappomhändertagande, särskilt boende, personlig assistans för att kunna äta och gå på toa etc etc ... så måste vi, dvs. vi alla i samhället ställa upp på det.
    Varje individ måste få bestämma själv över sitt eget liv. Det är en grundförutsättning, men man ska förstås informera om vilka konsekvenser det kan få ....
    Själv är jag ju mycket väl insatt i riskerna med MC åkning men jag gör det ändå ... men gör också allt för att minimera riskerna. Bergsbestigning, t.ex. är också livsfarligt men det finns folk som gör det ändå ... men de flesta försöker minimera riskerna ... liksom de flesta av oss MC åkare ... för trots allt så är det ju en härlig njutning.

  17. #17
    Jale: Håller med till 100%. Men integralhjälm!, är det inte onödigt att lägga på kanske flera hundra gram extra längst upp på ryggraden för att skydda tänder och näsa?

    Jag måste tillstå att jag funderat en del på hur en MC-hjälm borde vara konstruerad. Krav på skyddshjälm gäller tex inte för passagerare under sju år (de skall dock använda annat lämpligt huvudskydd). Detta tror jag beror på att MC-hjälmar för att klara kraven blir relativt tunga. Att sätta en tung hjälm på ett litet barns nacke är kanske inte så klokt. En lättare hjälm, tex cykelhjälm är ett gott skydd men klarar inte att skydda från hårda penetrerande föremål, varför de inte blir godkända som MC-hjälmar.
    Om man tittar på utvecklingen av tex ridhjälmar så har de blivit mer och mer lika cykelhjälmar i sin konstruktion (men med ett annat hästigare utseende, dvs svart sammet etc). De är nu mycket bättre än förr.

    Det är lite synd tycker jag att reglerna är så strikta att man inte skulle kunna få använda en lättare hjälm om man ville. Det skulle kanske vara ett bättre skydd vid en del olyckstyper?

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jale: Håller med till 100%. Men integralhjälm!, är det inte onödigt att lägga på kanske flera hundra gram extra längst upp på ryggraden för att skydda tänder och näsa?

    Jag måste tillstå att jag funderat en del på hur en MC-hjälm borde vara konstruerad. Krav på skyddshjälm gäller tex inte för passagerare under sju år (de skall dock använda annat lämpligt huvudskydd). Detta tror jag beror på att MC-hjälmar för att klara kraven blir relativt tunga. Att sätta en tung hjälm på ett litet barns nacke är kanske inte så klokt. En lättare hjälm, tex cykelhjälm är ett gott skydd men klarar inte att skydda från hårda penetrerande föremål, varför de inte blir godkända som MC-hjälmar.
    Om man tittar på utvecklingen av tex ridhjälmar så har de blivit mer och mer lika cykelhjälmar i sin konstruktion (men med ett annat hästigare utseende, dvs svart sammet etc). De är nu mycket bättre än förr.

    Det är lite synd tycker jag att reglerna är så strikta att man inte skulle kunna få använda en lättare hjälm om man ville. Det skulle kanske vara ett bättre skydd vid en del olyckstyper?
    Jag förstår dina synpunkter och vad gäller cykling och ridning så kanske det räcker i de flesta fall med att skydda kraniet ( skallen och hjärnan ) men vid MC ( och moped ) olyckor så är "våldshastigheten" mot kroppen ( och då bl.a. ansiktet ) så många gånger högre. Det är inte "bara" tänder och näsa som ryker ... det är hela ansiktsskelettet och orbita ( ögonhålan ) samt underkäksbenet och käklederna som tar otroligt mycket stryk ... och om personen överlever så blir han / hon ofta vanförställd i ansiktet för livet ... trots vår mycket fina plastikkirurgi etc etc ... tragiskt på unga individer med livet framför sig och ansiktet spelar stor roll i vårt ( alla människors ) sociala liv ...
    Sen har du rätt i att vikten på hjälmen också är viktig och här har alla tillverkare en utmaning i att göra hjälmen säker OCH lätt ... en kanske inte helt enkel kombination men jag hoppas att modern materialforskning ska få fram laminat som är både säkra och lätta ...

  19. #19
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag kan tycka det e skönt som fan att köra utan hjälm när det passar.
    Men jag kör alltid med hjälm ändå.
    Det jag är rädd för är att om 5 år handlar den här diskussionen om e-märkta hojkläder och reflexväst som det är lag på då....

  20. #20
    Reflexväst?? I helvete heller!
    Trägen vinner!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. FILM: Joy Ride
    Av JohnnyRocker i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 06:38
  2. Ride the locust!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 13:35
  3. Free ride!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 12:13
  4. Lancaster Ride!!
    Av Orx i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 14:05
  5. Ride Dogs Ride
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 14:19

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •