Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: HD eller Yamma

  1. #21
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Vad det står på tankdekalen är väl faktiskt av helt underordnad betydelse. Det viktigaste är väl att man har en hoj som man trivs med. Sedan beror det givet vis på vad man har för budget. För 50 000 får man idag en välutrustad Yamaha Wildstar i bra skick. I mitt tycke så nära en Harley man kan komma 1600cc luftkyld V twin och remdrift. Har åkte 5500mil wildstar så jag har stor erfarenhet av den hojen. Den har många likheter med Road Kingen jag åker nu för tiden. Tycker att Wildstar är det bästa valet ifall man har snäv budget men ändå vill åka stor V-twin.

    //Json

  2. #22
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Json Visa inlägg
    Vad det står på tankdekalen är väl faktiskt av helt underordnad betydelse. Det viktigaste är väl att man har en hoj som man trivs med. Sedan beror det givet vis på vad man har för budget. För 50 000 får man idag en välutrustad Yamaha Wildstar i bra skick. I mitt tycke så nära en Harley man kan komma 1600cc luftkyld V twin och remdrift. Har åkte 5500mil wildstar så jag har stor erfarenhet av den hojen. Den har många likheter med Road Kingen jag åker nu för tiden. Tycker att Wildstar är det bästa valet ifall man har snäv budget men ändå vill åka stor V-twin.

    //Json
    Visst kan väl märket i många fall vara av underordnad betydelse men kanske inte då en fråga som denna ställs på ett harleyforum...

  3. #23
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av cybercount Visa inlägg
    Visst kan väl märket i många fall vara av underordnad betydelse men kanske inte då en fråga som denna ställs på ett harleyforum...
    Hur tänkte du nu? måste vi racka ner på andra märken eller till och med betrakta dem som onämnbara bara för att vi hänger här på HD forum? Skål!

    //Json

  4. #24
    V.I.B cranks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    hemma
    Inlägg
    116
    Tackad: 0
    köpt en ural m63 med sidovagn å fyllt sidovagnen med öl med resten av pengar rikitgt cool cyckel som ingen annan har

  5. #25
    Man behöver kanske inte behöver racka ner på andra märken å hojar. Men det är ju bra svårt att få ett objektivt svar på ett märkesforum då vi alla är harleynördar av skiftande kaliber

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av crank Visa inlägg
    köpt en ural m63 med sidovagn å fyllt sidovagnen med öl med resten av pengar rikitgt cool cyckel som ingen annan har
    Min Danske kompis köpte faktiskt en ännu ballare båge.En Kinesisk dito 750 sidventilare med sidovagn .Tydligen en exakt kopia på BMW från 2 a värdskriget .Hopplöst slö ful som fan men bara så J-V

  7. #27
    Förmodligen en stor hög med kläder som ej kan användas i kombination med en japps me eller?
    Krille Von-KJ Johansson

    Pinstiper
    Rodder
    Biker
    Tinter

  8. #28
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    47
    Tackad: 0
    Jag måste erkänna att jag blir lite arg. Folk verkar så enkelspåriga när de hävdar att HD är "det enda" och sådant tjafs. Fördomsfullt så det förslår. Nästintill barnsligt och ogenomtänkt. Maskinellt är HD sämre - det är ett faktum. Japsarna är svårslagna i teknik. Punkt slut. Det går inte att motargumentera. Det säger till och med jag som ägt HD, men även i stort sett alla andra märken, inkl Husqvarna.

    Argumenten som listas för en HD är tveksamma. Folk verkar kämpa hela sitt liv för att åka på "ett varumärke" och inte hojen i sig. Ibland hör man argument som "det rätta ljudet". Yeah right! Ska man försöka särskilja på dunket från en v45grader 1600cc yamma och en v45grader 1450cc HD - då kan man lika gärna jaga får på månen också. Därmed inget förskönat om alla sub 1000cc japs motorer som egentligen borde tystas ned helt. De låter faktiskt rejält osunt.

    Designmässigt kan japsarna dock aldrig hävda sig - OK. Men hallå - titta på orginal HD modellerna. Kräkfula rakt igenom! Kan någon på fullt allvar hävda att det finns minst EN snygg orginal HD? För tänk efter lite - varenda hoj härinne som anses vara snygg har ju varit en mer eller mindre modifierad hoj. Det krävs kraftiga re-designs för att en org HD ska se snygg ut och i flera av fallen är inget på hojen av märket HD längre. Alltså är japsarna inte sämre på den punkten heller.

    Det är ju välkänt att "en HD är inte någon annan HD lik". Varför? För att folk gör om dem så klart. Alla ägare har gjort något med sin hoj. Men varför gör de om hojen då? Duger de inte som de är? Nej fifaan - de suger - storartat!!! Så mycket, så att de absolut måste göras om. Hmmm... Vänta lit nu...

    Sedan är det ju ett annat faktum att japsarna sällan byggs om till något mäkta snyggt heller. Inte ens om byggaren är duktig. Det säger bara lite om grunden den är byggd på men även lite om hur mycket tillbehör som går att köpa till dem. Inte mycket alls - ens om man letar. HD går att bygga om iaf. Japs inte lika mycket.

    Innan 84 kunde man hävda att HD var meckvänliga. Håller med, absolut! Men de som köper HD idag köper oftast 84-. Efter 84 har HD ansträngt sig kraftigt för att (ibland även med japanska metoder) få företaget att gå i vinst. Evo-eran. Det har delvis gjorts med att strategiskt designa hojarna så att de kräver mer 'dyra' reservdelar och utbyten av dessa är krångliga=dyra. Det är absolut inte som förr - när HD var byggda av smarta ingenjörer som gillade att mecka och gjorde hojar för likasinnade. Efter 84 håller grejerna bra utan krångel, men när du ska byta ut det är det mer eller mindre ett helvete, för att inte nämna något om kostnaden. Man kan idag på en ny HD exempelvis hitta flera detaljer som är monterade på ett vis att de går sönder om man inte plockar av den på ett speciellt krånglit sätt som dee själva inte ens har beskrivit i service manualen. Detaljen som går sönder är sedan en ganska simpel sak som dock bara HD tillverkar och därefter kostar cirka 1000 kr. Hmmm tack för den HD! Gjorde ni kunden en tjänst där?

    De tekniska lösningarna på HD idag är inte en gnutta bättre än japs - snarare tvärtom. Vem kan slå sig för bröstet för en sådann sak? Hmmm... endast en japsägare.

    Men design är utan tvekan japsarnas största stötesten. Stackars Japsar som designar som om de vore stenhöga på den ruttnaste flugsvampen, borde väl få tröst istället för skit. Det är ju synd de stackarna - de kan ju inte göra något snyggt, ens när de hyr in designers.

    Viss attityd härinne köper jag dock, men mest arg är jag väl på mig själv som faktiskt sålde min HD. Varför? Hmmm ja, prova själv! Sälj HD och känn efter.

    Sen måste jag erkänna att jag är lite ledsen. För det första för att jag själv varit en HD ägare, men sedan även för de andra japsägare som egentligen är människor de åxå men inte får vara med i leken. De stöts ofta ut. Sen självklart är man lite tjurig för att man själv sålde hojen. Den man hade lagt ner all tid på. Den man hade byggt om till vad den slutligen blev. Iaf nu saknar jag den, när det är sol och jag ännu inte köpt en ersättare. Och speciellt när man kommer in här och läser om alla andras projekt.

    Jag inser en sak... Att den sanna glädjen inte ligger i HD utan i folket som äger dem. Alla härinne är ju själen bakom HD egentligen. HD i sig är ju inget annat än maskinellt tjafs, men ägarna själva är ju de som håller ihop maskinerna och framförallt humöret härinne och ute på vägarna. Ägarna är de som gör intressanta designs av hojarna och gör om fula orginal till något eftersträvansvärt.

    Admin, mullemeck, json och alla andra - ni är helt sköna. Det är ni som gör grejen!

    HD ain't got soul. HD's got 'dunk', but the rest is in the owners! Och jag vet ännu ej om det finns lika skönt folk som äger japs hojar. Kanske - kanske inte. Men det är sammanhållningen som gör grejen. Sedan kan märket kvitta.

    Så till slutklämmen. Jag kommer nog inte köpa Yamman. Jag hade ögonen på en 1600 wildstar eller vad de nu heter. De har de rätta grunderna för att bygga vidare på, men sedan tänkte jag om. Anledningen att jag sålde min HD var att jag mestadels körde helt ensam. Det hade nog inte blivit bättre med en Yamma heller.

  9. #29
    Det är därför jag inte hejjar på motorcyklar utan på motorcykelförare. En snubbe i mitt garage håller på att bygga om en Yamma trepip från sjuttiotalet, bra mycket fränare än att sätta örnar och fransar på en ny HD (obs endast min lilla åsikt, different strokes for different folks).
    Som sagt, en del nya HD är inte så jättesnygga i original, men då är det ju kul att ändra lite. Jag tycker som jag sagt förut att Yamma 1900 Midnight Star är lika snygg som många HD tex Road King ( som jag iofs gillar skarpt). Jag har sett en ny HD som heter Switchback, den gillar jag. Den är ju lite grann som en gammal Duo GLide med 3,5 gallonstankar, inte så stor och åbäkig som de stora FL blivit genom åren. Tänk på hur smutt en Knuckla från 36 är.

  10. #30
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Raketroger no offence, jag har läst igenom tråden och i mitt tycke är det en stor portion ironi i dessa svar. Och förmodligen så har många med mig tolkat din fråga
    " yamma eller harley"med stor portion humor och ironi därav svaren.

    // Tomas
    Senast redigerat av Elexem den 2012-06-06 klockan 18:44.
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  11. #31
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    47
    Tackad: 0
    Ironi is-da-shit! Precis, men jag hoppas det inte förändrar min tanke om att det är ägarna och inte motorcyklarna som gör HD så fantastiskt.

  12. #32
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Ja, ja vet inte jag, men det kanske är som min granne på andra sidan sjön brukar säga. Att köra en japansk motorcykel är som att kn----a en man, det kan vara helt ok men ingenting som man går och snackar om! Är det så?
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  13. #33

  14. #34
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av raketroger Visa inlägg
    Ironi is-da-shit! Precis, men jag hoppas det inte förändrar min tanke om att det är ägarna och inte motorcyklarna som gör HD så fantastiskt.
    Håller med Men köp nu en harley för helvete
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  15. #35
    May The Force Be With You........

  16. #36
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    47
    Tackad: 0
    Jag är löjligt utseendefixerad vad gäller hojar och då är jag ju chanslös med en japs. <oundvikligt>Det blir en HD - garanterat.</oundvikligt>




    En sån här gör man inte av japsdelar - ens om det hade varit möjligt.


  17. #37
    I kväll var jag på Nostalgikväll i Vadstena. Vilka bilar och hojjar! Det var fullt redan före 18:00 och sedan kom det mer. Veteranare, Hot Rods, Choppers. En kille kom med en kanonfin storsida och jag såg två fina Norton Comando! Såg två läckra customiserade/choppade japsar, mer sådant, mer av allt!
    Måste erkänna att jag blev riktigt impad av ett helt gäng Suzuki M1800r, vilka fina maskiner!Inga dåliga HD-kopior utan riktiga original. Själv åkte jag min TC88 stelbenschopper, går som en klocka!

  18. #38
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Iofs ligger det lite i, att man får ett visst bemötande, om man är inne i ett så smalt forum som HF... Speciellt om man frågar om en helt annan typ av hoj.
    Fast t o m jag kunde spåra lite satir i svaren också.

    Fördel med japanare vs HD?

    Priset, som kanske någon lagt fram redan.
    Sedan, skulle jag även påstå, att kromet är mycket bättre efter en viss ålder på HD i alla fall. Nyare hojar har ett fruktansvärt problem med dålig krom. Och det är verkligen fy och skam, med tanke på vad en ny motorcykel kostar i inköp.
    Så kvalitetsmässigt, får du kanske en bättre hållbar hoj...

    Annars hade jag nog personligen valt, om jag inte snöat in mig på HD, en Victory eller en Triumph som alternativt val.

    Nu försökte jag i alla fall vara saklig i frågan.

    För vem säger, att man inte kan hoppa tillbaks till HD efter en period med andra hojar och märken?

  19. #39
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Är det det dom kallar hen
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  20. #40
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Json Visa inlägg
    Hur tänkte du nu? måste vi racka ner på andra märken eller till och med betrakta dem som onämnbara bara för att vi hänger här på HD forum? Skål!

    //Json
    Absolut inte, men svaren man får på en sådan fråga kanske är färgade av det forum den ställts i... skål tillbaks

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. SBM eller inte SBM
    Av Hagis i forum Off Topic
    Svar: 122
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 20:06
  2. Bus eller Godis?
    Av Wallis i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 20:41
  3. 95 eller 98 oktan
    Av indy 500 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 15:20
  4. V-Rod, eller nåt....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 23:35
  5. evo eller shovelmotor
    Av lofhaugen i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 23:42

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •