Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 2,400-mila service Road King?

  1. #1

    Question 2,400-mila service Road King?

    Hur mycket brukar den servicen kosta, och vad är det som ingår i den?
    Fick ett pris på 3,000:-, men när jag tittar på pappret vad dom gör så är det i princip bara oljebyte och filter.
    -Resten är bara "tillsyn"...
    Tycker att det låter lite dyrt, faktiskt.
    Hade det inte varit för garantin så hade jag servat själv.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    För flera år sedan blev det olagligt för volvo att kräva att man skulle ha originaldelar vid service.
    Samtidigt så fick andra verkstäder utföra servicen utan att det drabbade garantin.
    Samma regler gäller för hojverkstäder.
    Det är för jävligt att de försöker binda folk vid dyra servicear i 5 år för att de ska få full garanti.
    Om du byter kammar tex på mectec till SE-kammar så har du ingen garanti?
    Joo
    Bara om de kan bevisa att skadan orsakats av bristande service eller handhavandefel.
    Det är dags för admin eller någon som har kontakt med HD att reda ut de här reglerna en gång för alla.
    Den servicen du snackar om kostar mig ca 800 kr inkl allt när jag gör det själv.
    Och då VET jag att grejerna e vidgjorda.
    Det skulle vara skoj att höra HD förklara varför de måste ta så mycket betalt för sin service.

  3. #3
    Bläcket till stämpeln dom använder till serviceboken är jääävligt dyrt...har jag hört.....

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    För flera år sedan blev det olagligt för volvo att kräva att man skulle ha originaldelar vid service.
    Samtidigt så fick andra verkstäder utföra servicen utan att det drabbade garantin.
    Samma regler gäller för hojverkstäder.
    Det är för jävligt att de försöker binda folk vid dyra servicear i 5 år för att de ska få full garanti.
    Om du byter kammar tex på mectec till SE-kammar så har du ingen garanti?
    Joo
    Bara om de kan bevisa att skadan orsakats av bristande service eller handhavandefel.
    Det är dags för admin eller någon som har kontakt med HD att reda ut de här reglerna en gång för alla.
    Den servicen du snackar om kostar mig ca 800 kr inkl allt när jag gör det själv.
    Och då VET jag att grejerna e vidgjorda.
    Det skulle vara skoj att höra HD förklara varför de måste ta så mycket betalt för sin service.
    Jag tänkte också på just det faktum att det blev lagstadgat att man får lämna bilen till en icke-märkerverkstad.
    Så det är lika med hojar alltså?
    Intressant!

    Men kan jag lämna den till en bilverkstad utan specialkompetens, och som bara har grundläggande kunskap om hojar?
    Vad säger H-D om garantin då? Och vad säger försäkringsbolaget om maskinskadeförsäkringen om man servat hos vilken verkstad som helst?

    En sak till: "Om du byter kammar tex på mectec till SE-kammar så har du ingen garanti?
    Joo
    Bara om de kan bevisa att skadan orsakats av bristande service eller handhavandefel.
    "

    Betyder det att jag i praktiken får serva själv, så länge jag jag vet vad jag håller på med?
    Jag kan tänka mig att en eventuell framtida köpare skulle värdera kvitton och anteckningar om vad jag gjort på servicearna lika högt som en stämpel i boken.
    Det skulle i alla fall jag göra om en säljare visade upp kvitton på olja och filter, samt antecknat att han/hon gått igenom serviceschemat enligt de intervaller som föreskrivs.
    Senast redigerat av Niko den 2012-05-28 klockan 17:08.

  5. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Dom två första åren är garantin samma som konsumentköplagen. (det är inte Harley-Davidson som skrivit den)
    Den förlängda garantin däremot bestämmer H-D helt å hållet vad som skall ingå och hur den skall skötas i deras fall dom själva.
    Gör man servicen själv och har nödvändig kunskap eller annan verkstad och dokumenterar detta skall garantin gälla, tycker det är underligt att ingen fått detta prövat ännu hos ARN, jag tvivlar att dom skulle underkänna då dom oftast går till den lilla konsumentens fördel.
    Tyvärr är det så att dom är inte tvungna att följa ett sådant beslut men hamnar i konsumentverkets "svarta" lista.
    För min egen del servar jag själv då jag kör rätt mycket och lagar hojen om den går i sönder för pengarna jag sparar in, troligen ca 10 000 kronor under 2 år avräknat olja filter (4 serverar 2400 mil)
    Det man går miste om är eventuella uppdateringar i styrdonen men jag ser inte det som ett problem.

    Jobbar på AB Svenskbilgaranti och hanterar ca 20-30 ärenden om dagen och gjort så sen 2004 så jag har hyfsad erfarenhet från bilbranschen men det är ingen skillnad i lagen mellan bil / mc

    http://www.konsumentverket.se/Global...yr_A4_2007.pdf

  6. #6
    Tack PTB59!
    Då vet jag hur jag ska göra, och vad som gäller.
    Ditt svar var till stor hjälp!

  7. #7
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Kan kyssa min garanti adjö efter mina motoruppdateringar..............
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

Liknande ämnen

  1. 160 mila service på Sportster
    Av harley i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 18:28
  2. Road King Classic
    Av nordiq i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 00:05
  3. Till Road King
    Av Harleyman1 i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 16:18
  4. Till Road King....
    Av Vajtan i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 12:05
  5. Road King från Sätila
    Av Sarge i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 07:41

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •