Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: Går lite i choppertankar...

  1. #1
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Går lite i choppertankar...

    Tja alla!

    Har börjat gå lite i chopper tankar i dagarna och har massa funderingar men inga svar. Har aldrig kör en stelbenare eller långgaffel så har ingen anning om hur de är, bara att de ser jäkligt king ut! Syftet med den här tråden är om folk vill dela med sig om sina erfarenheter, fördelar och nackdelar om choppers. Jag har ju en Softail Custom nu som jag är helnöjd med, men jag gillar att sticka ut så varför inte gå på en långgaffel.

    Om jag skulle få välja en chopper idag skulle de kanske se ut såhär t ex:
    Hogtech Stelben ram
    20" Tolle hydral eller springer
    200-250 däck på 18 "
    90 däck på 19"
    Motor mm så snackar vi om en hyffsat ny cykel ingen 70-80 talare.

    Kan börja med min största fundering. Hur blir den att köra? Hur ont gör de i röven när man kör i en håla i 70-80 blås?
    Har en rätt busig körstil, gillar att ligga lite i kurvorna och dra på¨emellanåt.

    Kanske en knäpp fråga: Hur mycket kommer de skilja sig på köregenskap och komfort jämfört med Softailen?
    Snackar inte om att jag vill en en mirakelhojj nu som är ska va perfekt men man vilja ju inte sakta ner till gång hastighet så fort men ser en vägbula...

    Men detta är bara mina tankar, dela gärna med er så får jag kanske lite mera inblick i detta och ser om de kanske kan va nåt för mig!

    Rock on!
    Senast redigerat av mtf den 2012-05-28 klockan 20:14.

  2. #2
    Gå in och kolla på UCCs sida ...
    Choppers m TC-B snurra Långt,slankt cleant och hur snyggt som helst
    Finns INGA som gör ramar som UCC!

  3. #3
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Thx ! Va inne o kolla, Springer gaffel är fan coolt ändå

  4. #4
    Chopper är inga problem att åka med. Jättebra! Jag har provat en softail en gång och tyckte den var stötig och kände att antingen har man riktig fjädring eller riktig stelben. Men för att det inte skall bli för stötigt så skall nog inte bakramen vara för kortad och gaffeln skall vara lång. Det går ju nästan en skamgräns på chopper vid 20" över, så det eller några tum till är nog det bästa. Har man bildäck bak så blir det extra bra, men det är inte nödvändigt. Jag har 18" över (skamligt) och 190 lågprofil bak för att visa att jag inte är helt mjäkig. Fram har jag 21". Framhjulet på en chopper biter ju inte lika bra som ett fetare däck på en kortare gaffel. Så när det regnar kan man tänka på det, men utan framskärm och med öppen hjälm brukar det justera in sig automatiskt. Bifogad bild är på min hojj häromåret när det var roll out, jag förstår om vissa tycker den passar bättre i tråden bland hunkarna (gapflabb!!).
    Det är naturligtvis lite stötigt i tjälskotten men jag får bara ut 7 liter ur tanken så man får en anledning att stanna och sträcka på archelet. Men några jättelånga touringturer är inte att tänka på, men jag har varit i Ryssland, Ukraina, de baltiska staterna och en sväng ner genom Polen och en ostkrok i Slovakien, Ungern och Rumänien innan det var dags att vända åter till norr igen. Detta dock under några olika sommarturer. Det är klart att grabben skall ha en chopper!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2414.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	7190

  5. #5
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Klart ja ska ha en chopper Låter gött som satan ju, Tack för svar!

  6. #6
    Det är gött! Längtar tills min e klar!

  7. #7
    Fjädrad sadel gör mycket om man är taskig i ryggen

  8. #8
    Man kan lätt få enstaka stänk i ansiktet när man tex åker genom östra Polen i spöregn och in i Ukraina
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F1000030.JPG 
Visningar:	123 
Storlek:	36,5 KB 
Id:	7210

  9. #9
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Låter nice mullemeck!

    Haha snyggt stroker

    Är de någon större skillnad på springer gaffel och hydra?

  10. #10
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Jag hade gärna kört chopper ännu men var tvungen att sälja min gamla (miss you) stelben för att köpa en ny hoj pga vissa omständigheter.Njöt av varje meter jag körde med hojen,även långturer! LePera Barebonesen kanske inte är den bekvämaste sadeln men med 1kilo i bildäcket hade man ju lite fjädring
    There are no problemsonly solutions

  11. #11
    Klart du ska bygga chopper!
    Jag ser själv fram emot den dagen jag glider förbi en lång rad med skyltfönster och ser mig själv på min egenbyggda custom! Måste vara rätt fräck känsla....kanske.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  12. #12
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Chopper är inga problem att åka med. Jättebra! Jag har provat en softail en gång och tyckte den var stötig och kände att antingen har man riktig fjädring eller riktig stelben. Men för att det inte skall bli för stötigt så skall nog inte bakramen vara för kortad och gaffeln skall vara lång. Det går ju nästan en skamgräns på chopper vid 20" över, så det eller några tum till är nog det bästa. Har man bildäck bak så blir det extra bra, men det är inte nödvändigt. Jag har 18" över (skamligt) och 190 lågprofil bak för att visa att jag inte är helt mjäkig. Fram har jag 21". Framhjulet på en chopper biter ju inte lika bra som ett fetare däck på en kortare gaffel. Så när det regnar kan man tänka på det, men utan framskärm och med öppen hjälm brukar det justera in sig automatiskt. Bifogad bild är på min hojj häromåret när det var roll out, jag förstår om vissa tycker den passar bättre i tråden bland hunkarna (gapflabb!!).
    Det är naturligtvis lite stötigt i tjälskotten men jag får bara ut 7 liter ur tanken så man får en anledning att stanna och sträcka på archelet. Men några jättelånga touringturer är inte att tänka på, men jag har varit i Ryssland, Ukraina, de baltiska staterna och en sväng ner genom Polen och en ostkrok i Slovakien, Ungern och Rumänien innan det var dags att vända åter till norr igen. Detta dock under några olika sommarturer. Det är klart att grabben skall ha en chopper!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2414.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	7190
    respect Stroker49!
    There are no problemsonly solutions

  13. #13
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Klart du ska bygga chopper!
    Jag ser själv fram emot den dagen jag glider förbi en lång rad med skyltfönster och ser mig själv på min egenbyggda custom! Måste vara rätt fräck känsla....kanske.
    Jag vet i fan om ja fixar att bygga en själv. Hade ju varit roligast så men de känns som man måste kunna rätt så MYCKET mer än vad ja kan just nu. Har lärt mig mycket genom forumet med de är ju bara de enkla. Har fortfarande väldigt mycket kvar.. Men man vilja bygga själv eller nån som bygger åt en så de blir lite i ens eget stuk.
    Känns som ett stort projekt för mig men spännande. Lutar åt att fråga CCS om de blir aktuellt iaf. Hur mycker dyrare blir om en firma ska göra de tror ni? (mellan tummen och pekis)

    Fan har så mycket frågor så jag vet inte vad ja ska skriva haha
    Finns de någonstans men kan lära sig lite specs och grundfakta osv osv om choppers?
    Senast redigerat av mtf den 2012-05-29 klockan 12:23.

  14. #14
    Det lär bli en rätt fin slant. Det är ju ett antal arbetstimmar man ska betala för. Om jag inte hade kunskap hade jag konsulterat med en privatperson som gört svart. Köpa ram och allt och låta honom plocka ihop den

  15. #15
    Kolla dessa filmer jag la upp för nån dag sen. Inte så svårt

    http://harleyforum.se/showthread.php...wn-Bike-(Film)

    Du kan ju bygga så mycket du kan, sen kan du låta en firma slutföra.
    Annars fråga på forumet när du stöter på patrull, här finns massa duktiga personer!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  16. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Skulle nog kolla beg marknaden först.
    Är många som byggt för dyra pengar som måste sälja långt under.
    Kanske även bra provköra långgaffel med stelben om man inte kört sån innan ev affär.

  17. #17
    Ja många timmar är det och dyrt är det. Dessutom så är det en överjävla finish på proffsbyggena som adderar ytterligare kostnader. Min hoj är mycket hempul, bockat sissyt i skruvstycke mha gassvets och sedan svetsa med pinne. Schysst bruksstuk. Men även om jag inte är världens händigaste så måste man kunna en del och gärna kunna svetsa, svarva och andra tricks. Du har fått en del tips av andra här men jag vill bidra med ett till. Köp en färdigbyggd hoj med rätt stuk och axelavstånd, rätt motor och gaffel etc. Skit i om det är ful lack galen tank och bedrövlig sadel. Sedan kan du bygga om den som du vill. Byter du bakskärm, sadel och sissy och klarar det så är du nästan redo att bygga från scratch, ty bakdelen är den svåra!

  18. #18
    Med risk för att inte ha en aning vad jag pratar om...

    Jag håller med ovan...delvis. Men vill du bygga, så gör det. Håller på med mitt Kalle-Anka bygge och har varken svets eller maskiner. Ska gå åndå.
    Nu köper jag iof färdiga delar lite här pch där, nytt och gammalt, samt att den är Sportsterbaserad som är lättare. Min ram som kommer från Paughco och har alla fästen redan klara för broms, stöd, tank etc. Ingen superram men helt ok för de pengarna.
    Har ju aldrig byggt från grunden så valde den enklaste vägen denna första gång.

    Du ska ju inte heller göra en egen ram eller så och allt finns att köpa idag. Är det nåt litet som behövs fräsas, borras etc, åk till en mekanisk verkstad som fixar detta.

    Förstår om vill ha en typ 127" med långgaffel och att delarna till denna måste vara bra, men det finns oxo att köpa, dock blir ju allt dyrare pga detta.
    En stelben med "normal" däckbredd är också betydligt lättare att byggga än en Softailram med 330 sula.

    Nu är jag en optimistisk amatör och jag kanske får äta upp min hatt då jag inte ens är halvvägs med mitt bygge.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  19. #19
    Ett tips är att ha en "mall" på vad du vill ha, hitta en bild på nätet eller i en tidning och forska på vad som behövs för att få ihop just en sån!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  20. #20
    Jag har en chopper och de e najs .Satsa på rätt stuk och skit i herre jösses motorer, min e svåltrimmad och de e inget och ha.Totalt värdelöst i chopper bara utkastade pengar.
    Har kört chopper från o till i snart 30 år,och där e alltid kommentarer och åsikter, mest positiva

Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. bygga lite..
    Av tjockben i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 11:46
  2. Vågar man pilla lite?
    Av Natttåget i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 09:47
  3. Lite basics cui, tuner mm
    Av JohnnyRocker i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 03:31
  4. Lite godis ;=))
    Av hasse diesel i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 20:01
  5. Lite mer musik
    Av Hagis i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 16:06

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •