Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: tänder inte utan startgas

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    47
    Tackad: 0

    tänder inte utan startgas

    En HD Fatboy 2005, 1100 mil, slocknade abrupt på vägen hem från tvätten. Hojen ville sedan inte starta igen. Fick bogseras hem.

    Väl hemma i garaget provar vi med startgas och då tänder den. Medan man matar med stargas in i insuget rullar motorn på. Men när stargas slutar sprayas, slocknar motorn igen. Den verkar alltså inte vilja tända med eget bränsle?

    Vad är problemet? Låter som insprutningen är störd av någon anledning. Har någon hört talas om något generalknas med denna modell?

  2. #2
    Tycker det låter som taskig gnista.
    Har du testat med nya kablar eller stift?
    Det är aldrig för sent att ge upp

  3. #3
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Tror du är inne på rätt spår, går den på startgasen får den ju gnista så jag hade jobbat mig på alla kontaktstycken till att börja med, blåsrent med tryckluft och kontaktspray som ett första försök.
    sen får man bara hoppas att inte elektroniken pajat då det är dyrt...

    Citat Ursprungligen postat av raketroger Visa inlägg
    En HD Fatboy 2005, 1100 mil, slocknade abrupt på vägen hem från tvätten. Hojen ville sedan inte starta igen. Fick bogseras hem.

    Väl hemma i garaget provar vi med startgas och då tänder den. Medan man matar med stargas in i insuget rullar motorn på. Men när stargas slutar sprayas, slocknar motorn igen. Den verkar alltså inte vilja tända med eget bränsle?

    Vad är problemet? Låter som insprutningen är störd av någon anledning. Har någon hört talas om något generalknas med denna modell?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Tror du är inne på rätt spår, går den på startgasen får den ju gnista så jag hade jobbat mig på alla kontaktstycken till att börja med, blåsrent med tryckluft och kontaktspray som ett första försök.
    sen får man bara hoppas att inte elektroniken pajat då det är dyrt...
    Hua ja ... elektronik är ett skit ... tre av mina kompisar har under de senaste två åren haft elektronikproblem med sina hojar ( två softails och en ultra ) ... databoxar, tändmoduler, styrdon till insprutet och f-n vet vad det heter allt ...

    Tyvärr så fick du kanske in vatten i elektroniken vid tvätten ... dyrt är bara förnamnet ...

    Back to basics : använd förgasare !

  5. #5
    Du har väl inte använt högtryckstvätt?
    Har du varmgarage kan eventuelt vatten i elektronik självtorka med lite tur, kanske du kan ställa ut hojen i solen under dagarna och låta naturen lösa problemet.

  6. #6
    Går bränslepumpen? Lyssna bredvid tanken när du slår på tändningen.

Liknande ämnen

  1. Styre utan pressning?
    Av Canario i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-23, 11:17
  2. Köra utan beltskydd?
    Av mtf i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 22:02
  3. Så kan det gå när man kör utan framlampa på choppern
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 19:51
  4. Avgassystem utan flänsar
    Av Ante i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 23:04

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •