Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Gel or not to Gel ??...that is the question.............

  1. #1
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Gel or not to Gel ??...that is the question.............

    ok...Kanske köpa en Lepera Barebone solo sadel . Det finns två versioner .. standard och Gel...finns det verkligen någon stor skillnad


  2. #2
    Såhär skriver LePera.

    Biker Gel

    Adding a new dimension to motorcycle seat comfort, Biker Gel has taken the seat world by storm. Biker Gel has a unique way of conforming to the rider, distributing weight evenly across the seat. With an amazing memory characteristic, Biker Gel never loses its shape. Biker Gel will not freeze, crack, melt or break down. And it will never leak because it is a solid gel, not a liquid gel - like so many think.

    PLEASE NOTE:
    Don't expect a soft, pillowy feel. Biker Gel provides a firm, supportive foundation that realizes its full comfort the longer you ride.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3


    Har själv bara erfarenheter av den vanliga, intressant att höra av någon som provat båda!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Vi vet alla att en barebones är inte precis en komfort val men bortsett det lepera säger .. har någon här något gott att säga om gel ??

  5. #5
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Tycker standard duger gott.

    KÖP!
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    47
    Tackad: 0
    Har haft både en Mustang 'soffa' ala svamp och lepera Barebones Gel. Bägge sadlarna testade på samma hoj så jämföreseln är rättvis.

    Tycker att Mustangen är skön när man väl sätter sig på den, men vette fan om det är riktigt sååå mjukt man ska åka.

    GEL sadeln var rejält mycket "fastare" eller "mindre mjuk". Att den formar sig efter rumpen är nog lite mer marknadsföring än sanning, men jag måste nog ändå säga att GEL sadeln var bättre. Dock ej för att det var GEL. Jag är övertygad om att det där med GEL är ett dåligt marknadsföringstrick. Men jag tycker att man SKA åka med lite känsla förmedlad från däcken upp i ryggraden. Det ska inte vara någon svampig upplevelse på moln.

    GEL sadeln skickade upp mera information i kroppen och man känner var man kör, så att säga. Har även kört längre sträckor med GEL sadeln. Från stockholm till göteborg - funkade prima. Sadel komfort är lite av en vanesak. Åker du några veckor på den så vänjer du dig.

    För mig personligen är det viktigare att sadeln är snygg, ha ha. Men det är min åsikt det

  7. #7
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Tjena BB! Jag hade standard på min gamla chopper. Körde sju år utan att den tappa form eller plattades! Kvalitet kan man väl säga
    There are no problemsonly solutions

  8. #8
    V.I.B Ravens avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    77
    Tackad: 2

    Ursäkta trådkapningen...

    raketroger
    Fick du mer eller mindre träsmak av Gel sadeln vs skumgummi?
    Som jag har fattat det så är "Gel" till för att fördela ut trycket över en större yta dvs slippa träsmaken vid längre styrningar.

    Funderar själv på att kanske trycka in en sån där Gel kudde i en slimmad sadel jag har liggande.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    47
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    Ursäkta trådkapningen...

    raketroger
    Fick du mer eller mindre träsmak av Gel sadeln vs skumgummi?
    Som jag har fattat det så är "Gel" till för att fördela ut trycket över en större yta dvs slippa träsmaken vid längre styrningar.

    Funderar själv på att kanske trycka in en sån där Gel kudde i en slimmad sadel jag har liggande.
    Som sagt... ta inte det där med GEL på så fullt allvar. Därmed inte sagt att det var kasst. Jag har kört sammalagt sju olika sadlar och jag kan ärligt säga att jag fått träsmak av alla. Men det är ganska logiskt att man får i början av en säsong och när man kör långt.

    Jag har kört rejshoj i flera timmar utan att få träsmak, och det är änna hårda sadlar. Men det var i slutet på en säsong.

    Hade jag valt idag hade jag valt en sadel som är snygg, därav mitt Le Pera val. Jag tycker Bare Bones funkade klockrent, även om det är ett billigt gummi innuti som egentligen inte formar sig alls utan bara är helt vanligt gummi. Men skumgummi är lika billigt.

    Alltså - jag fick inte mer träsmak av GEL. Det funkade lika bra. Dessutom var den snygg. Vilket också är dess egentliga fördel.

  10. #10
    V.I.B Ravens avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    77
    Tackad: 2

    Ok
    Jag har kört drygt 70mil på en dag utan att känna av nån träsmak med min orginal sadel.
    Men med den slimmade sadeln så börjar man skruva på sig efter 8mil. Men den är ju klart snyggare

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    47
    Tackad: 0
    Men känner du inte också att det blir bättre allteftersom sommaren fortgår? Man vänjer sig. Rumpan adapterar. Efter ett tag funkar det bra och man tänker inte på det...

  12. #12
    V.I.B Ravens avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    77
    Tackad: 2

    jo visst blir det bättre ju mer man kör.
    Men nog spelar sadeln en viss roll. På lång turen åvan så böt jag och polarn moppar ett tag för han hade så förbannat ont i röven.
    Efter ca 5mil på hans sportster så började smärtan komma smygande.

  13. #13
    V.I.B Löfgrens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    106
    Tackad: 0
    Tjéna. Jag hade problem med ont i svanskotan på min Electra och bytte därför till en Corbin Gel sadel. Den var platt och hård men jag kunde åka utan att få ont. Underbart. Nu har jag bytt båge och nu får jag leta sadel igen

  14. #14
    Någon som har provat Road Zeppelin eller Hammock?
    Road Zeppelin har inbyggd kompressor så man kan blåsa upp delar av sittdynan och släppa ut luft vid behov. (Ja, alltså... Inte sådana behov...)
    Hammock ska vara en sadel med sittdynorna upphängda i någon form av elastiskt material som ska ta upp stötarna vid gupp.
    Skulle vara intressant med en recension om det är någon som har provat.

    Ledsen att jag kapade tråden.

  15. #15
    Jag har en plåt med en nitad skinnbit på.... Funkar det med ;-)

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av mullemeck Visa inlägg
    Jag har en plåt med en nitad skinnbit på.... Funkar det med ;-)
    De ä te å kösta på...

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •