Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 73

Ämne: Koppling slirar

  1. #41
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Dom "nya" gummiupphägnda sportstrarna börjar bli gamla nu Jörgen, 8år sedan dom kom jo 3,4,5 skall väl vara sneskuret vad jag vet. får nog byta ut min gamla verkstadshandbok ändå...lite förändringar har det blivit med vxl, lyftarstyrningarna elsystemet och inte minst insprutningen.
    Ja den gummiupphängda motormodellen (utan den fina kasettväxelådan) är mig veterligen fortfarande den senaste motorgenerationen, det är så jag menar. Kanske skulle skriva nuvarande motorgeneration istället.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-06-18 klockan 03:36.

  2. #42
    Det är nog bara HD som kan räknas som "ny" efter 8 år utan att någon reagerar nämnvärt.
    Bra och enkelt när man behöver delar iaf.

  3. #43
    OK.

    Min koppling har bara fortsatt att slira. Bytte olja till spectro, justerade igen och bytte ännu en gång. Fortfarande slir.

    Åkte och köpte verktyg, och lamellsats samt en ny originalfjäder.
    Men när jag rivit allt tycker jag att allt ser fräscht ut. Det är klackar kvar på lamellerna, det ser inte särskilt blånat eller bränt ut, allt verkar rakt och inte skevt.

    Vad kan problemet vara, är fjädern för klen? Har ca 90 bakhjulshästar, "alla" säger att det borde räcka med originalfjädern.

    Vad göra, sätta i den nya lamellsatsen ändå? Den kostar ju ändå 1900:-, byta till starkare fjäder? Rengöra de gamla lamellerna? Tips tack!




    - - - Uppdaterad - - -

    Väldigt tacksam för svar, tips och råd!

  4. #44
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Har du haft fel olja i hojen en gång så är det i stort sett omöjligt att få ut skiten från lamellerna.
    Testa de nya lamellerna och sätt samtidigt i en hårdare fjäder.
    Glöm inte att lägga de nya lamellerna i den nya oljan för att dra i ett dygn innan du monterar dem.
    Lycka till

  5. #45
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Har du haft fel olja i hojen en gång så är det i stort sett omöjligt att få ut skiten från lamellerna.
    Testa de nya lamellerna och sätt samtidigt i en hårdare fjäder.
    Glöm inte att lägga de nya lamellerna i den nya oljan för att dra i ett dygn innan du monterar dem.
    Lycka till
    Fel och fel, den harley använder hade jag från början. Formula+.

  6. #46
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Jag är inte så säker på att originalfjäder stoppar för 90 rwhp. Känns som att det är dags för den 25% hårdare fjädern.

  7. #47
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Jag är inte så säker på att originalfjäder stoppar för 90 rwhp. Känns som att det är dags för den 25% hårdare fjädern.
    Ok. Lamellerna då, rengöra och sätta tillbaka eller byta?

  8. #48
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Ok. Lamellerna då, rengöra och sätta tillbaka eller byta?
    Blöt och sätt i de nya lamellerna först om du redan köpt dem. Slutar det inte slira då så sätt även i den starkare fjädern.

  9. #49
    Jag har för mig frågan redan är utredd tidigare här på forumet.De gummiupphängda motorerna som kom 04 har inte samma fjäder på 883 och 1200.H-D har prioriterat användarfunktionen så att 883 har en mjukare fjäder som ej pallar för en 1200konvertering och absolut inte 90rwhp.Använd inte din fjäder om den är orginal 883.

  10. #50
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Håller med Girlie Bike User. Dvs sitter 883 fjädern kvar är det inte en mössa att den orkar hålla i.
    På de nyare sportstrarna skiljer det även i primärutväxling mellan 883 och 1200. 1200 har 96 länk transkedja och större motordrev. Passar på 883 om man vill byta.
    Förutom lägre utväxling så sänker det alltså även vridmomentet på kopplingen.

  11. #51
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Fel och fel, den harley använder hade jag från början. Formula+.
    Fel?
    Jag läste bara att du bytt olja och förmodade att den varit felaktig ev.
    Kopplingslameller som fått felaktig olja typ bilolja någon gång är näst intill omöjliga att få rena från de tillsatserna som finns i de oljorna(friktionsminskande).
    Jag hade castrol gps i en hoj och den slirade då.
    Det blev till att lägga dem i bräkleen över natten för att få ut den oljan ur lamellerna.
    Sen är det oftast vridet som får hojen att slira på kopplingen inte toppeffekten.
    Om du nu inte ligger där hela tiden.
    Sen skulle jag lägga på de extra pengarna på en ny fjäder när man ändå har kopplingen isär.
    Den kommer att hålla ihop grejerna bättre och klara ev fler motoruppgraderingar.

  12. #52
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Till saken hör att uppgraderingen är gjord av Tassen, är det ens troligt att han skickar ut en båge med för svag koppling relativt den power han satt ihop ? Bara undrar för det är inte så jag uppfattat Tassens byggen/mods.

  13. #53
    "På de nyare sportstrarna skiljer det även i primärutväxling mellan 883 och 1200". Nja det gäller bara USversionen, HDI har samma primärutväxling men ej samma sekundär. Primär 38-57 sekundär 883 28-68 1200 30-68

  14. #54
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Bumpar tråden en kortis, vill bara tacka dig GBU för råden med CVn som jag bestyckade om till polaren, det blev så bra allt lirade perfekt från start.

  15. #55
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    "På de nyare sportstrarna skiljer det även i primärutväxling mellan 883 och 1200". Nja det gäller bara USversionen, HDI har samma primärutväxling men ej samma sekundär. Primär 38-57 sekundär 883 28-68 1200 30-68
    Ok!
    Då får jag se mig rättad. Jag köper iaf transkedjor till min S&S-motor från Probike till de gummiupphängda 1200 sportstrarna, eftersom den har 96 länk, vilket fordras för min större Bandit kopplingskorg. Betydligt billigare än att köpa Diamond 96-länkkedja från Bandit.
    Visste inte att det var gemensamt på de europeiska 883 sportstrarna.

  16. #56
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Har ett svagt minne att min 04a 883a som blev 1200a slirade ibland också trotts att jag bara hade 81 rwhk på den, när jag byggde 1440 bytte jag enbart till starkare fjäder med annan utväxling som fungerade klockrent även på klistrad bana men jag har även ett svagt minne att uppgraderingen på 05 an var bl.a grövre bakaxel samt lättare koppling, hur dom löste det vet jag inte om det var med fjäder eller utväxlingen.

  17. #57
    Enl. PRO-Bike så är fjädern samma till 1200 och 883 på -07. Däremot finns det en SE-fjäder som är starkare, men den sitter inte original på någon av dem. Men jag tar barnett-fjädern direkt och testar med att brakeleena lamellerna så får vi se. Nu har jag ju kompressionsverktyg och vet hur man öppnar upp så det är ju tätt snabbt gjort. Enda grejen är väl att det kostar 500:- i packning och olja varje gång.

  18. #58
    Och som du säger JR, tassen menar att det ska räcka med org-fjädern. Men att hd's org-olja (formula+) är skit.

  19. #59
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Okey, låter som en god ide men jag tycker du skall sätta i det nya kopplingspaketet som du ändå har hemma. Som min gamla Farmor alltid sa "Snålheten bedrar Visheten"

  20. #60
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Enl. PRO-Bike så är fjädern samma till 1200 och 883 på -07. Däremot finns det en SE-fjäder som är starkare, men den sitter inte original på någon av dem. Men jag tar barnett-fjädern direkt och testar med att brakeleena lamellerna så får vi se. Nu har jag ju kompressionsverktyg och vet hur man öppnar upp så det är ju tätt snabbt gjort. Enda grejen är väl att det kostar 500:- i packning och olja varje gång.
    I med SE eller Barnettfjäder. Jag vet iaf att på "di gamle" stumt monterade 5-pet evosnurrorna så krävdes dessa fjädrar för att hålla i från ca 90 rwhp och upp.
    Jag fick byta till SE-fjädern när jag tog upp min 1200:a 1993:a till 100 rwhp.

    Dessa fjädrar är inte tunga att koppla om du har normalnävar, inget att yvas över.'

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Och som du säger JR, tassen menar att det ska räcka med org-fjädern. Men att hd's org-olja (formula+) är skit.
    Jag och Tassen är överens vad gäller Formula+ oljan. Den draggar ofta och slirar ibland i sporrar. Synd att HD tog bort den specialutvecklade sportsteroljan, SportTransFluid. Spectro 80W trans fluid alt. Spectro Heavy Duty Chaincase är idag det bästa alternativet till SportTransFluid enligt min uppfattning.

    Om du justerat kopplingen korrekt och Tassen har byggt motorn så hör gärna med honom. Han har koll, vi pratar ofta på tfn.
    Vill inte lägga mig i en motor han har byggt, han vet vad han håller på med. Säger Tassen att man kan klara denna setup/effekt på oem-fjäder så har han förmodligen rätt, men då krävs ngt som han vet och jag inte vet. Gör som han säger då.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-07-09 klockan 04:19.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. startmotorn slirar.
    Av fastheeltoe i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-06-04, 11:13
  2. koppling och bromshandtag
    Av nightrod83 i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 20:42
  3. Trög koppling
    Av Skuggan i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 00:11
  4. ang koppling
    Av sören i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 20:19
  5. Snacka om bränd koppling :)
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 00:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •