Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Aphäng,hur säkert är det?

  1. #1
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Aphäng,hur säkert är det?

    Har alltid undrat hur det går om man måste tvärbromsa med aphäng? Eller om man har bra kontroll med handtagen i öronhöjd eller högre?
    There are no problemsonly solutions

  2. #2
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Har inte haft ett problem , 14 " Burly narrow apes monterad på min street bob. Make sure the apes are knurled where they fit to your risers...Efter montering gör ett litet test, Push your bike uphill, see if they move

  3. #3
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Tjena BB! Jag menar aphäng med handtagen i och över öronhöjd! Det har ju inte du vill jag minnas! Såg en i Gbg i våras som hade handtagen över huvudet!!! Kan ju inte vara bra i krävande situationer Rätta mej om jag har fel Folks Sen kan man utvidga saken till överlångaframgafflar. Hur bra är det i i snabba sitationer o undanmanöver? Vad jag vill komma fram till är att: Vissa gillar framflytt,vissa bakflytt,vissa mittmonterat,vissa aphäng,vissa dragbars,vissa långafflat o vissa kortgafflat! Alla kör som dom vill o tjöta om väghållning ,säkerhet, kontroll o sånt är ju bara bladder! Förhoppningsvis är allas hojar besiktigade o godkända o det är väl ett grundkrav iaf? Resten är upp till var o en
    Senast redigerat av xbones den 2012-05-24 klockan 22:30.
    There are no problemsonly solutions

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Tjena BB! Jag menar aphäng med handtagen i och över öronhöjd! Det har ju inte du vill jag minnas! Såg en i Gbg i våras som hade handtagen över huvudet!!! Kan ju inte vara bra i krävande situationer Rätta mej om jag har fel Folks
    Det kan jag svara på! visst det e inte grymt skönt med högt apes många mil men ballt som fan, o en tvärbroms skulle nog inte vara så nice...
    Sitter ju med armarna en bit över huvudet, o folk stirra när man bröta på avenyn

  5. #5
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Costas Visa inlägg
    Det kan jag svara på! visst det e inte grymt skönt med högt apes många mil men ballt som fan, o en tvärbroms skulle nog inte vara så nice...
    Sitter ju med armarna en bit över huvudet, o folk stirra när man bröta på avenyn
    Ok, up to you
    There are no problemsonly solutions

  6. #6
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Oavsett när man bromsar så skall ingen kraft vara på armarna så det borde inte spela roll. Kniiip!
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  7. #7
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Axman Visa inlägg
    Oavsett när man bromsar så skall ingen kraft vara på armarna så det borde inte spela roll. Kniiip!
    Nähä? Har du provat? G kraft + hävstångseffekt=inte bra fattar väl vem som helst! Men ska inte börja med spekulationer fram o tbx utan håller mej till det jag menade i grunden! It' all up to you! PS. Sen vet jag inte hur utvecklade rövmuskler du har men tror knappast att någon kan kniiiipa tillräckligt vid en tvärbromsning utan att få tryck/kraft på styret! Men jag slutar tråden för min del nu så kan andra fortsätta om dom känner för det
    Senast redigerat av xbones den 2012-05-24 klockan 23:42.
    There are no problemsonly solutions

  8. #8
    Handen på hjärtat tror jag inte det är så säkert vid riktigt hårda inbromsningar, som du säger så blir det ju lite hävstångs effekt vare sig man vill eller inte. Jag kör med 18 tums nu, lätt framåtlutat så jag har händerna över öronhöjd. Jag har inte kört någon längre sträcka än, men ska iväg till Gävle idag tur o retur, kan återkomma om hur bekvämt det är efter ca 20 mil.. Jag har dock alltid insexnyckeln med som passar till styrskruvarna, för ja det vibrerar loss lite lite när jag kör. Jag skulle backa hojen med fötterna i en lätt lutning, drog ju lite i styret med eftersom det gick trögt bakåt, då gav det med sig så pass att jag kunde trycka det hur jag ville. Kanske borde ha locktight där, men samtidigt är det bra att kunna vinkla om styret också, för det blir onekligen bekvämare om jag vinklar tillbaka det 5-10 cm, kan vara välkommet vid långkörning.

  9. #9
    Lösning=Loctite

    Citat Ursprungligen postat av Ozzy Visa inlägg
    Handen på hjärtat tror jag inte det är så säkert vid riktigt hårda inbromsningar, som du säger så blir det ju lite hävstångs effekt vare sig man vill eller inte. Jag kör med 18 tums nu, lätt framåtlutat så jag har händerna över öronhöjd. Jag har inte kört någon längre sträcka än, men ska iväg till Gävle idag tur o retur, kan återkomma om hur bekvämt det är efter ca 20 mil.. Jag har dock alltid insexnyckeln med som passar till styrskruvarna, för ja det vibrerar loss lite lite när jag kör. Jag skulle backa hojen med fötterna i en lätt lutning, drog ju lite i styret med eftersom det gick trögt bakåt, då gav det med sig så pass att jag kunde trycka det hur jag ville. Kanske borde ha locktight där, men samtidigt är det bra att kunna vinkla om styret också, för det blir onekligen bekvämare om jag vinklar tillbaka det 5-10 cm, kan vara välkommet vid långkörning.

  10. #10
    Som BB säger, räfflat styre samt bra kvalitet på risers är en bra början. Aluminiumrisers känns lite sådär då det är ganska mjukt fast å andra sidan kanske styrets räfflor äter sig in alurisers så det fäster bättre....??



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Har alltid undrat hur det går om man måste tvärbromsa med aphäng? Eller om man har bra kontroll med handtagen i öronhöjd eller högre?
    Näe .

  12. #12
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av islandstyle Visa inlägg
    Lösning=Loctite
    Svets?
    There are no problemsonly solutions

  13. #13

  14. #14

  15. #15
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Du e la go Admin! Var fan får du allt ifrån?
    There are no problemsonly solutions

  16. #16
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag borrade hål i mina risers underifrån bulthålet upp till där styret ligger i risersen och gängade upp till m6.
    Sen satte jag i 2 stoppskruvar i risersenunderifrån så att de stack ut ca 1 mm.
    Monterade styret i risersen så som det ska sitta o drog åt bultarna ordentligt.
    Sen av med risersöverfallet igen och se: 2 st märke på undersidan av styret.
    Sen borra upp märkena till ett par 6 mm:s hål.
    Av med underdelarna av risersen och av med stoppskruvarna.
    På med röd loctite och drog ner dem så de stack ut ca 3 mm.
    Sen i med ett par stoppskruvar till under de andra för att va helt säker på att de inte lossnade.
    Ihop med allt och när skruvarna sitter i hålen i styret så sitter det benhårt.
    Det här va hur jag löste problemet med att aphäng rör sig pga den stora hävstångseffekten.
    Funkar asbra.

  17. #17
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Jag borrade hål i mina risers underifrån bulthålet upp till där styret ligger i risersen och gängade upp till m6.
    Sen satte jag i 2 stoppskruvar i risersenunderifrån så att de stack ut ca 1 mm.
    Monterade styret i risersen så som det ska sitta o drog åt bultarna ordentligt.
    Sen av med risersöverfallet igen och se: 2 st märke på undersidan av styret.
    Sen borra upp märkena till ett par 6 mm:s hål.
    Av med underdelarna av risersen och av med stoppskruvarna.
    På med röd loctite och drog ner dem så de stack ut ca 3 mm.
    Sen i med ett par stoppskruvar till under de andra för att va helt säker på att de inte lossnade.
    Ihop med allt och när skruvarna sitter i hålen i styret så sitter det benhårt.
    Det här va hur jag löste problemet med att aphäng rör sig pga den stora hävstångseffekten.
    Funkar asbra.
    Mycket klokt o innovativt
    There are no problemsonly solutions

  18. #18
    Lars Nilsson, det där låter ju som en vettig lösning, men du tappade mig vid "Av med underdelarna av risersen...", ska läsa på mer när skallen är lite mer in control. I övrigt, om jag ska köra loctite, är det främst vid räfflorna man kletar på eller ska man kleta på insexbultarna med? Och om jag nu gör detta, är det stumt som en gammal ukraiansk kulstöterska då, dvs det sitter där det sitter, eller kan jag fortfarande justera det i vinkel om jag nu skulle känna för det, eller innebär det ny loctite då? Jag tycker det är smidigt att kunna justera efter behov. Men idag drog jag åt bultarna på clampen över styret, eller risers överfallet om man så vill, men likförbannat gick det att röra när jag körde. "Roade" mig genom att flytta det lite fram och tillbaka när jag körde, ja det är inte det smartaste, men när vi kom tillbaka så kände jag på bultarna igen, och dom var max åtdragna, dvs styret går att flytta oavsett, det verkar då alltså inte optimalt vid hård inbromsning.

    I övrigt då när vi pratar aphäng, (kanske ska göra det här till "Den stora aphängs tråden, sticky?) körde Borlänge-Gävle-Borlänge idag, lite små avstickare bara, så det blev väl ca 22 mil totalt, och det blir alltså min längsta tur hittills med det här styret. Att armarna är högt stör mig verkligen inte. Visst blir jag lite stel ibland, men låter armen skaka lite så blir det bra igen. Måste försöka snickra ihop en cruise control också. Det jag tycker är jobbigast är ryggen och benen. Jag kutar ihop ryggen när jag kör, det vsr lika med dragbar styret jag hade förut. Förmodligen har jag klena bålmuskler, eller rättare sagt jag vet att jag har för klena bålmuskler, sen att jag sitter som en apa med framflytt som jag helst skulle vilja byta till det nya som finns för oss som är lite kortare. Så ryggen blev drygt.

    Och farten då, man blir lite som ett vindsegel med aphäng, vinden suger tag i en. Men det kändes bra ändå, får försöka räta på mig mer bara, eller så är det så på aphäng, någon som känner igen sig? Jag tycker max 110 är en behaglig fart. I 120 kändes det vingligt, små tendenser till vobbling ofta, och det beror inte på dåliga svinglager eller annat. Jag antar att det inte kan vara nåt annat än det höga styret som gör det, rörelse energin ökar ju ju högre styret är, eller nån energi iaf och det gör att jag har lite tufft att hänga på bröderna jag åker med, blir så jäkla starkt blås på kroppen. Men jag är ingen speedjunkie, jag trivs bäst i 80-90, där känner jag att njutningen, känslan, upplevelsen är som bäst när man ligger på en kurvig väg. Jag har blivit styrfetischist tror jag, har ett svart 18" helt nytt liggandes och ska på i höst. Men funderar lite på ett knucklehead styre eller beach bar, få se till hösten.

    Men nog fan är det förbannat grymt med höga aphäng, jag älskar det. Men jag sitter som en märla, och ryggen tar stryk. Dessutom känns det inte som jag riktigt skulle våga köra snabbare än 80 med bara enhandsstyrning, bröderna och systrarna ligger utan problem med en hand på knät i 120-130. Visserligen har dom många års körvana med, men om jag gör det i höga farter kan det nog gå illa. Det behövs så lite för att det ska börja vingla, och vinglar det vill jag ha båda händerna på styret.

    Men i övrigt.. Jag älskar apet! Kan villigt erkänna att jag njuter när folk gapar när man åker genom stan, (bekräftelsetorskar är vi väl allihopa ? hehe) Jag vill inte framstå som en poser nu, men fan gubbs och gums, visst är det väl en känsla som är obeskrivlig när man glider genom stan och alla vänder sig om? Jag gillar det iaf, och jag vinkar så gärna på dom som vill hehe.

    Så jag vet inte, älskar aphänget, och mindre än 18" vill jag inte ha heller. Men det är ryggen som tar stryk, när jag sitter som jag gör. Någon som känner igen det med lättare vobbling med apa? Vobbelstag kanske är värt att skaffa? Iofs var det blåsigt som fan här idag med, och på hemvägen hamnade vi i en sjujäkla storm! Öppna fält på båda sidor om vägen, motorväg. Försökte hålla 120 men det gick inte, höll på att blåsa av vägen. Vet inte om Dyna generellt är vingligare än softails?

    Nå, ska begrunda Lars inlägg igen i morn, återkommer!

  19. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Om du tycker att hojen känns wobblig/nervös så kan det även bero på att du låser fast kroppen för mycket i styret, dvs man måste styra motorcyklar med avslappnade lätt böjda armar.

    Med raka armar och hårt grepp i styret så kopplar man en del av kroppsvikten till gaffeln och det ger ofta wobbeltendenser på vilken cykel som helst. Med högt styre är det lätt att hamna i det felbeteendet i högre fart, dvs man håller i sig i styret för att motverka vindtrycket. Då är det som upplagt för att cykeln ska hamna i självsvängning.

  20. #20
    Ja så kan det ju vara, att jag omedvetet (eller medvetet) låser någosnatns i systemet

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. 16" aphäng
    Av Ozzy i forum Säljes
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 15:10
  2. Tjockare aphäng?
    Av Ozzy i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 19:45
  3. Säkert vårtecken!
    Av Pontus i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 18:30
  4. Aphäng
    Av harley i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 18:47
  5. aphäng
    Av oggy69 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 20:15

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •