Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Oljepumps ras!

  1. #1

    Oljepumps ras!

    Postade även i sportster tråden, visste inte vilken forumdel jag skulel välja så jag postar i båda.

    Oljepumpen gav upp igår, både drevet på pumpen och drivaxeln är slut. Så gissar på att pumpen skurit.
    Så min fråga är vart jag får tag i en pump och drev till årsmodell 86-90?
    Kanske någon som kan ha nåt liggandes?

    Mvh Loke

  2. #2
    Svara likadant Bikeline har utbytesdelar till oljepumpar.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    En ny är rätt dyr, men här har du OEM-numret.

    OIL PUMP,SPORTSTER OIL PUMP,OE PUMP # 26204-86,FITS 883 & 1200,FITS 1986/1990




    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    En ny är rätt dyr, men här har du OEM-numret.

    OIL PUMP,SPORTSTER OIL PUMP,OE PUMP # 26204-86,FITS 883 & 1200,FITS 1986/1990


    Hitta du den på bikeline?


    Men här finns det iaf:
    http://www.customnet.se/cgi-bin/ibut...n=&Kampanj_ID=

    http://www.customnet.se/cgi-bin/ibut...eskr&Visn=Std2

    Men det va fan inte billigt...

  5. #5
    Nej, ebay. 400dollars. Men du kan köpa lösa delar på bikeline såsom drev, packningar etc, sök oljepump.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  6. #6

  7. #7
    "Så gissar på att pumpen skurit". Innan du reparerar oljepumpen eller byter ut den måste vi göra en analytisk felsökning och hitta rotorsaken. Annars lär det gå åt pipan igen ganska snart. Kan du berätta mer vad som hänt? Fungerade allt i många år och så plötsligt detta? Eller har något gjorts, ändrats ...?

  8. #8
    V.I.B cranks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    hemma
    Inlägg
    116
    Tackad: 0
    vad hade du för olja i den? sätt aldrig halv eller helsyntet i en hd motor ska vara mineral olja , hur långt har maskinen gått ? grejor håller ju inte förevigt heller =(

  9. #9
    Tack för alla svar!

    Jag har haft av pumen och svetsat ihop en lite spricka i den. antar att det inte klarade vämen som blev vid svetsningen. jag hann köra ca.4 mil innan den skar ihop.

  10. #10
    Det där med hel och halvsyntet resp mineral kan tas upp i någon tråd om vidskeplighet och religion. O.k du har svetsat i oljepumpen! Men varför var det en spricka i den då? Hojjen har fungerat bra i flera år och så plötsligt så spricker oljepumpen?

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Håller med Stroker.

    Worm gear är standardtillsyn på sportser. Titta till dreven och om du måste byta titta på 07 och upp buell-pumpen. Länsar bättre än ngn annan sporsterpump, lika som proflows.

  12. #12
    Vad bra, Jörgen är här och kan svara på Sportsterfrågor! Själv vet jag ännu mindre om sportster än om mycket annat. Worm gear är i alla fall lite likt drivningen av pumpen på en BT. PÅ BT håller pumparna för evigt om man inte ställer till det. Det jag vill hjälpa Loke med är att hitta roten till det onda, då kan mna lösa det en gång för alla.

  13. #13
    Den hade läckt lite olja under ett alla dessa år jag har ägt hojen (ca 5år) ifrån ena hålet där slangen från pumpen upp till filtret sitter. å det visa sig att det va en liten spricka i godset, gissar att någon har dragit åt kopling för hårt så den har spruckit. Så bestämde mig för att fixa till det inför denna sommar. så det var anledningen till att jag svetsa.

  14. #14
    Bra, att sprickan kommer från att någon dragit för hårt låter logiskt. Då är det bara att byta ut pumpen mot en hel så borde det inte vara några problem.

  15. #15
    Det finns en riktigt bra skrotfirma på ebay med massor av begagnade harleydelar. Ska kolla om jag hitta denna.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  16. #16
    Här är den. http://myworld.ebay.com/pinwall_cycle_parts/

    Pinwall Cycle Parts! Skickar till Sverige. Kontakta dom för frågor.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Här är den. http://myworld.ebay.com/pinwall_cycle_parts/

    Pinwall Cycle Parts! Skickar till Sverige. Kontakta dom för frågor.
    Du är kunglig..
    Ska ta mig en kik!

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
    Tack för alla svar!

    Jag har haft av pumen och svetsat ihop en lite spricka i den. antar att det inte klarade vämen som blev vid svetsningen. jag hann köra ca.4 mil innan den skar ihop.
    Ok. Där har vi nog orsaken, svetsa i en oljepump är farligt.

    Normalt ska pumpdrivningen (worm gear) hålla länge. När den slits fort är det ofta symptom på ngt annat, tex att man har kast på pinion shaft. Dvs dålig uppriktning av veven.

    Men i det här fallet var nog orsaken solklar. Håller med övriga.

  19. #19
    Nu har jag letat sverige runt efter en oljepump... fick nästan tag i en som Tassen hade, men den var tyvär slut när han väl gick igenom den.
    Grejen är att jag behöver få tag i en relativt snabbt, för ska till chappen nästa vecka. Annars kunde jag köpa en från usa, men hinner ej få den i tid!
    Så är det ingen som vet någon som har endel sportsterdelar liggandes?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
    Nu har jag letat sverige runt efter en oljepump... fick nästan tag i en som Tassen hade, men den var tyvär slut när han väl gick igenom den.
    Grejen är att jag behöver få tag i en relativt snabbt, för ska till chappen nästa vecka. Annars kunde jag köpa en från usa, men hinner ej få den i tid!
    Så är det ingen som vet någon som har endel sportsterdelar liggandes?
    Kolla med Valen Custom, sysslar mycket med sporrar. Gibson i Svedala kanske eller Custom by Kent/Plattis, Helsingborg.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Oljepumps ras!
    Av Loke i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-19, 12:04

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •