Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bensin

  1. #1

    Cool Bensin



    Lillgrabben har fått sej en chopper... Det ska Juh börjas i tid ! ...tyvärr är det Juh ingen äkta Harley eftersom dom är så förbenat svåra att hitta i så små storlekar... Och skulle antagligen kosta skjortan oxå...

    Nåväl, nu till min fråga... Jag hoppas att någon här inne har lite erfarenhet av såna... Jag har nämligen lyckats supa bort telefonnumret till han jag köpte hojen av...
    Det blev dags att tanka den lilla skönheten... En tvåtaktare... Och eftersom jag i mina ungdoms dagar har kört en pippiblå puck Dakota så kommer jag ihåg att man ska blanda tvåtaktsolja i soppan... Ca 5% om jag inte missminner mej helt... Anyway, jag googlar skiten å såg att tvåtaktsmotorer kan procenthalten variera allt mellan 2-5%... Så vad ska man ha i en sån chopper? Tror det är en röjsågsmotor som sitter på... Och kanske det mest väsentliga, ska man ha i blyersättningsmedel oxå?? Man kommer Juh i så fall få stå som nån jäkla kemist å blanda alla möjliga saker för att få fram drivmedel till hojen....
    Med andra ord, mycke skit jag glömde fråga när jag köpte den... Någon som vet?

  2. #2
    Du behöver inget blyersättning =inga ventiler, och du ska nog ha 2% tror du kan köra den på alkylatbensin typ Aspen

  3. #3
    Ja 2% brukar man blanda. Men har den inte separat smörjning?
    Trägen vinner!

  4. #4
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Kolla så det inte sitter någon separat oljetank, gjorde ju det på senare mopeder typ yamaha dt etc, annars funkar 2% i både röjsågar och mopeder =)

  5. #5
    Hmm... Måste kolla upp det där med separat smörjning... Å så får jag väl sitta å skämmas lite för att jag kollat alldeles för lite på den innan jag köpt den... Å kanske ännu mer för att jag kollat alldeles för lite på den EFTER jag köpte den... Haha...

    Googlade alkylatbensin för det har jag aldrig hört talas om förr... Å det verkar Juh bra... Men hur köper man det då? På dunkar eller? För jag har aldrig sett att det står alkylatbensin på pumparna....
    Ser förresten att du bor jättenära mej Hasse... ...eller åtminstone jättenära ett av mina två hem... Hojta om du är sugen på att köra nån dag!

  6. #6
    Hitta detta ang minichopper 49cc

    40:1. 40 parts being gas. I have a 49cc mini bike.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #7
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Blanda själv 3% 2stroke olja. Ryker den blårök o stiftet blir svart så kan du gå ner till 2,5-2%. Kör själv trimmer o utombordare på 2,5%.
    There are no problemsonly solutions

  8. #8
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Jävligt ball moppe, önskar jag själv hade haft en sån när man var i den åldern!

    2-taktsoljan är väl bara köra på känn, minns när jag hade moppe och man skulle svätta i olja vid macken, första gången så måttade man väl på ett ungefär, efter det så köra man ju bara på känn, fint med lite blårök när man slant med oljan.

  9. #9
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Aspen-bensin köps i dunkar, tror det är 5L.

  10. #10
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    DS, akrylatbensin finns i lösvikt på vissa bensinstationer, men oftast finns de bara i gula 5L dunkar, rätt dyr soppa dock. Skall inte blandas med olja eller oljeblandad bensin, jag kör det i röjsågen sedan ny, så vet inte om man måste göra rent innan eller om det räcker med att köra tomt, det får du kolla.
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-05-18 klockan 00:14.

  11. #11
    Ok, för att krångla till det lite så vill jag bara varna för att slå i för mycket olja..... Om motorn går snålt kommer den gå ännu snålare med i värsta fall nypning som resultat. Och varför det då? Oljan tar en del av bensinens "utrymme" medan luften är oförändrad, dvs mindre bensin i förhållande till luften = snålare blandning. Och går den fööör snålt hjälper inte oljan mot nypning
    Det brukar stå på oljeflaskan hur mycket som rekommenderas, men runt 2% är normalt i dag...

  12. #12
    Skulle jag gärna göra om jag hade nåt att köra ,för mycket husrenoveringar
    Citat Ursprungligen postat av DeaDSexY Visa inlägg
    Hmm... Måste kolla upp det där med separat smörjning... Å så får jag väl sitta å skämmas lite för att jag kollat alldeles för lite på den innan jag köpt den... Å kanske ännu mer för att jag kollat alldeles för lite på den EFTER jag köpte den... Haha...

    Googlade alkylatbensin för det har jag aldrig hört talas om förr... Å det verkar Juh bra... Men hur köper man det då? På dunkar eller? För jag har aldrig sett att det står alkylatbensin på pumparna....
    Ser förresten att du bor jättenära mej Hasse... ...eller åtminstone jättenära ett av mina två hem... Hojta om du är sugen på att köra nån dag!

  13. #13
    V.I.B cranks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    hemma
    Inlägg
    116
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Skulle jag gärna göra om jag hade nåt att köra ,för mycket husrenoveringar
    du kan ju låna grabbens mini chopper hihi.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av crank Visa inlägg
    du kan ju låna grabbens mini chopper hihi.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Skulle jag gärna göra om jag hade nåt att köra ,för mycket husrenoveringar
    Sälj huset å köp en hoj... Dom har skitfina tält på handelsboden.se ! ...dom behöver man nog heller inte spendera multum för att renovera...

  16. #16
    Nål o tråd men ja ska sälja skiten dyrt sen å då jävlar blir de åka av
    Citat Ursprungligen postat av DeaDSexY Visa inlägg
    Sälj huset å köp en hoj... Dom har skitfina tält på handelsboden.se ! ...dom behöver man nog heller inte spendera multum för att renovera...

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Moppe och Vespa försäljarna har enkla "måttmuggar" för blandning av 2 % inblandning av olja.Kör Castrol TTS på all tvåtakt här.
    Akrylatbensin finns med 2% oljeinblandning i oranga dunkar,känner dock ingen som kör tvåhjuling på detta.

Liknande ämnen

  1. Färg som tål bensin?
    Av Alunda i forum Lack, Plåt, Metall och Läder
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 19:53
  2. bensin smäll
    Av FeJ i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 21:52

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •