Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Inkörning som gick fel

  1. #21
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Har 2 cv51 till salu om du är intresserad För mig är självklara valet en cv44 som har en väldigt fin gasrespons och räcker en bra bit över 120 rwhk och bra botten vrid, handen på hjärtat hur ofta får motorn varva ur på full gas där hsr kan ge någon hk mer, är det inte resan dit som är det visentliga ?

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Ja det skall jag göra. Har bara lite funderingar på om jag skall behålla min mikuni hsr 42 eller skaffa mig en cv 44 förgasare

  2. #22
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Har 2 cv51 till salu om du är intresserad För mig är självklara valet en cv44 som har en väldigt fin gasrespons och räcker en bra bit över 120 rwhk och bra botten vrid, handen på hjärtat hur ofta får motorn varva ur på full gas där hsr kan ge någon hk mer, är det inte resan dit som är det visentliga ?
    Jag tycker inte att valet är självklart, det beror så mycket på vad ägaren gillar.
    HSR är lätta att jobba med, mer okänsliga för olika luftburkslösningar tex. Luftrenare typ forcewinder kan tex ställa till det rejält för en cv.
    Samtidigt är en cv-förgasare mer förnöjsam om man gillar att ge fullgas från 2000 rpm. Ska man leverera en motor till en random kund, så är ju därför en cv säkrare, den dämpar ut ytterligheter från en vårdslös gashand. Men ngn som har motorkänsla, öppnar ju inte upp förgasaren mer än vad motorn "tar" för det givna varvtalet. Så en sån kund tycker ju inte att en HSR drar sämre på lågvarv.

    HSR med rätt injusterad accpump tycker jag ger en bättre respons än både CV och S&S.

    Tror det är mycket tycke och smak här. Är man en motorpulare, som vet med sig att man vill prova olika avgas och kammar i framtiden, ja då är en HSR lätt att jobba med, dvs lätt att bestycka om.

    Jag står inte på ngn sida, det beror så mycket på preferenser och vad cykeln ska användas till. För touring och bränsleekonomi är ju en cv det naturliga valet.

    Helt klart är att man kan få ut hög effekt med båda lösningarna, bara man är medveten om att en CV eller spjällförgasare som regel kräver ngt större halsdiameter för samma flöde som en flatslide.

    Har lärt mig att det finns en konflikt mellan HSR och S&S IST-tändsystem. HSR-förgasarna triggar IST-systemets knacksensor. DEt varnas tom för detta i S&S-instruktioner. Så ska man använda IST-systemet är förmodligen det bästa att gå på en CV.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-05-21 klockan 17:20.

  3. #23
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Har polare med luftrenare typ forcewinder till cv som fungerar utan problem, finns ju även dom som trycksätter cv fuggar med "turbo så jag förstår inte vad du menar....
    Många" kör/ körde ju även ink mig själv dragracing med cv just för dom är väldigt bra dom flesta går ju förstås över till insprutning som är oslagbart på alla plan


    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Jag tycker inte att valet är självklart, det beror så mycket på vad ägaren gillar.
    HSR är lätta att jobba med, mer okänsliga för olika luftburkslösningar tex. Luftrenare typ forcewinder kan tex ställa till det rejält för en cv.
    Samtidigt är en cv-förgasare mer förnöjsam om man gillar att ge fullgas från 2000 rpm. Ska man leverera en motor till en random kund, så är ju därför en cv säkrare, den dämpar ut ytterligheter från en vårdslös gashand. Men ngn som har motorkänsla, öppnar ju inte upp förgasaren mer än vad motorn "tar" för det givna varvtalet. Så en sån kund tycker ju inte att en HSR drar sämre på lågvarv.

    HSR med rätt injusterad accpump tycker jag ger en bättre respons än både CV och S&S.

    Tror det är mycket tycke och smak här. Är man en motorpulare, som vet med sig att man vill prova olika avgas och kammar i framtiden, ja då är en HSR lätt att jobba med, dvs lätt att bestycka om.

    Jag står inte på ngn sida, det beror så mycket på preferenser och vad cykeln ska användas till. För touring och bränsleekonomi är ju en cv det naturliga valet.

    Helt klart är att man kan få ut hög effekt med båda lösningarna, bara man är medveten om att en CV eller spjällförgasare som regel kräver ngt större halsdiameter för samma flöde som en flatslide.

    Har lärt mig att det finns en konflikt mellan HSR och S&S IST-tändsystem. HSR-förgasarna triggar IST-systemets knacksensor. DEt varnas tom för detta i S&S-instruktioner. Så ska man använda IST-systemet är förmodligen det bästa att gå på en CV.

  4. #24
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Vad jag menade var att jag ville belysa de olika förgasartyperna för- och nackdelar, eller egenskaper. Det ju vara bra att få båda sidor.
    Att trycksätta cv för turbo är ju utanför trådens ämne, men är ju som bekant väl utprovat. Det förutsätter dock en hel del pyssel med placering av pitotrör för att få rätt stagnationstryck till vacuumtrotteln etc. Men tack vare cv-förgasarens konstruktion är den ju helt logiskt den bästa förgasartypen att trycksätta.

    Jag har aldrig skrivit att det inte går att få en cv att fungera med forcewinder, men det är inte ovanligt att man får skumma beteenden på AFR-kurvan i bänken.
    Det beror nog också mycket på vad som sitter i resten av motorn. Ett första steg är ju att tillse att referenstrycksöppningarna i förgasartratten ej blockeras, men ibland är som sagt inte problemet löst där. Vad jag menade (inom området för- och nackdelar) är att CV-förgasare per definition är beroende av ett bra referenstryck, eftersom det påverkar trotteln. Det här är etablerad erfarenhet, problem som (om de dyker upp) dock ofta går att lösa.

    Ett sprut som även styr tändmappen ger ju helt klar den största frihetsgraden, konverterade min sportster till sprut vintern 2007/2008. Men det är ju också lite utanför trådens ämne.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-05-21 klockan 17:53.

  5. #25
    V.I.B Daniels avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    100
    Tackad: 0

    Här kan svaret vara med mina gamla kolvar http://xlforum.net/vbportal/forums/s...forging&page=2

  6. #26
    V.I.B Daniels avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    100
    Tackad: 0

    Hallå igen. Nu är hojen bänkad. Tyvärr är min dator sönder så jag kan inte skanna in dom men resultatet blev. 95hp och 127Nm

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Jag hade kört 40 mil när det hände. 100 km/h är under 3000 varv på min hoj. Jag har drevat om den med en kugg mer på framdrevet
    Intressant, du har bara införskaffat ett nytt drev och satt dit och vips så varvar det inte lika mycket på 5:an.. Har jag fattat rätt ???

  8. #28
    V.I.B Daniels avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    100
    Tackad: 0

    Ja nu sitter där ett 28 drev fram

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Fet Bob inköp
    Av ViLa i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 148
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 10:36
  2. Fikakörning Gbg 24-25/3
    Av xbones i forum Region Västra Götaland
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 18:02
  3. Vinterkörning
    Av Chili i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 19:38
  4. (Inkörnings)Service
    Av islandstyle i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 02:55
  5. Lag och rätt fortkörning
    Av Hagis i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 07:02

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •